NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ja Andi är röntgad vid två olika tillfällen, ca 6månader mellan. Jag vet dock inte skillnaden eftersom det är gjort på två olika kliniker. Jag har en plåt på nätet...

andivb.jpg

Detta är den första plåten, den kliniken gav ut cd-skiva med hästens plåtar på, himla bra!
Det är den undre av glidlederna som har spatt, för er som inte vet så skall leden bestå av ett mörkt streck/mellanrum så som den övre och mellan. Den nedre är nästan helt vit i framkant...

Hade varit spännande att röntga nu två år senare. Men jag känner väl inte för att betala 2500kr för att få se en skillnad ;) blir han dålig igen så blir det nog röntgen... Men han har känts väldigt fräsch iår! En rolig skillnad är att han har lättare för att få benen i rätt ordning för tölt, kanske för att de är stelare. Han är ju väldigt krokhasig vilket påverkar hans sätt att lyfta fram bakbenen.

Ja, det är lite sänkt ledspringa längst fram i nedre glidleden. Ser dock inte så illa ut radiologiskt eftersom det inte blivit några sekundära förändringar i strukturen. Ingen sklerosering, inga osteofyter, inga tillskärpningar av ledytan.

Ja, det är lite sänkt ledspringa längst fram i nedre glidleden. Ser dock inte så illa ut radiologiskt eftersom det inte blivit några sekundära förändringar i strukturen. Ingen sklerosering, inga osteofyter, inga tillskärpningar av ledytan.

Tänker som du ser riktig bra ut för en spatt bild, men det var ju första bilden som blev tagen efter att hästen visa hältar. Man hade velat se nästa bild.

Tar tillbaka delar.
När jag tittar mer noga, ser jag lite sklerosering ungefär mitt på (usch, svårt beskriva så man förstår var jag menar).
Håller med Valvis om att det vore spännande att se nästa bild.

såvitt jag vet har inte hovböld så mkt med dålig hovkvalite att göra, det är ju om man rider/de går på tex spetsiga stenar eller trampar på något annat vasst som orsakar en böld i hoven.
av någon anledning är det mkt vanligare på unghästar och som sagt vad jag vet har det inget med kvaliten på hovarna att göra.
.

Jo, det kan det faktiskt ha, gärna i kombination med dålig hovvård. Dålig hovkvalitet kan ge små sprickor under hoven, där det letar sig in grus som leder till att det blir hålväggar, och hålväggar kan bli till bölder.
Så har min hovslagare lärt mig i allafall.

Har haft två unghästar med undermåligt skötta hovar (gått på lösdrift) när de om till mig, båda med hålväggar fram som rättades till efter några månader och därefter inga problem.

pst!
Kikar in en snabbis, hemma i sverige för en gångs skull!

Vad hette videorna med de som hade en "islandskäpphäst"? :)

Svaga bakknän.
Har inga spekulationer om varför direkt.

detta är ju en viktigt fråga som man måste gräva djupare i för att förhindra i framtiden och på fler individer, vad kan det bero på?
aveln? har det varit ett problem länge jag har faktiskt aldrig hört talas om det. är det förslitningar eller inflammationer?

Senast ändrad:

Svarar också då jag också sett en del bakknäproblem.

I de fall där jag vart med har det rört sig som uttänjda ligament eller "slappa"/"utstretchade" och mindre inflammationer. Det har lösts med blistring och funkade skitbra. Hästen var inte halt innan, men rollade mkt och var uppenbart svag i sin bakdel.

Svarar också då jag också sett en del bakknäproblem.

I de fall där jag vart med har det rört sig som uttänjda ligament eller "slappa"/"utstretchade" och mindre inflammationer. Det har lösts med blistring och funkade skitbra. Hästen var inte halt innan, men rollade mkt och var uppenbart svag i sin bakdel.

Jag ser att du har goda erfarenheter av blistring och jag vet ju att det används en del inom travet.

Har du någon koll på hur/varför det anses fungera?

Usch, det är fel på mig (men det är i och för sig ingen nyhet). Jag är just nu så islandshästridsugen att de två som är igång knappt räcker. Karl har jag ju försiktigt börjat skritta igång och ska inte göra mer med, men jag är så sugen att jag funderar på att börja med Snorri. Dock tycker jag verkligen att det är för tidigt med en treåring. Och det är på något sätt inte förhandlingsbart för mig även om jag vet att det är många som inte delar den uppfattningen med mig.
Suck.
Dagmar skulle jag ju kunna börja leka lite med, uppenbarligen inte ridning dock utan i så fall markarbete och så småningom börja med tömkörning. Kanske skulle gå att köra in henne???
Eller så struntar jag i mina unga islandshästar och börjar rida in min treåriga korsningsponny istället. Det är ju dags och henne är jag sen med eftersom jag hoppats att hon skulle växa lite mer och bli åtminstone D-ponny.

Eller så köper jag en till häst:idea:

kl

Idag blir det rävjakt med en massa hästkompisar! Kul att äntligen få vara med och göra saker med sin häst! Han töltade som bara den igår och jag är överlycklig!=)

Haha, jag vet hur det känns, svårt att få för många islänningar. Men eftersom jag ska ha barn i februari så får du gärna låna nån av mig, i väntan på att dina yngre växer till sig.

Inte för att jag motionerar ihjäl dem i vanliga fall, men jag känner att jag börjar bli för tung för dem. Hade hoppats på att rida fram till jul, för jag mår utmärkt och de är inte jättebesvärliga, men det ska ju vara kul för dem med.

KL

Jag har också spattröntgenbilder som jag kan bidra med till diskussionen.

Godi togs ju bort förra sommaren pga spatten. Bilderna togs på våren och under sommaren blev han sedan värre, blev hackad på i hagen trots att han alltid varit klar ledare tidigare och var allmänt låg/håglös.

Godi_003.jpg

Godi_002.jpg

Godi_001.jpg

Godi_000.jpg

Jag märkte problemen främst på höger bak. Som jag uppfattade det på veterinären hade det gått ganska långt efter vad som kunde ses på bilderna. Och det är troligt att han haft problemen tidigare också i mindre grad, han blev alltså inte halt utan stel och spänd och försvarade sig genom att belasta benen så lite som möjligt.

Är hemma sjuk och så fruktansvärt ridsugen!! Vill bara bli frisk så jag kan åka ut till Sol, och susa fram.

Men jag får hålla tillgodo med filmer istället, så jag passar på att studera och analysera filmerna från förra kursen. Rätt kul faktiskt. Ser fram emot nästa kurs. Ska bli så grymt kul!
Sol haltade i alla fall inte igår, vilket känns jättebra, gick bra även på grus så jag tror att sulorna har blivit lite fastare igen.

KL*

Fick pussa på min häst idag!! :love:
Var nära på att flyga av en gång eller två pga lite övertaggad häst som blev skrämd, men jag höll mig allt kvar. Hnokki vad glad och helt fantastisk som vanligt!

400881_10151059418486814_1763867665_n.jpg

Hm, nu ska vi se om jag minns korrekt och kan återberätta det ;) Var ju inte min häst, jag har bara haft alla andra tänkbara problem och skador.

Som jag förstod det blistrar man med vitamin c injekterat direkt under huden vilket skapad en lokal svullnad som går bort efter ett tag. Svullnaden är tänkt att "hålla om/tillbaka" knät och ger uttänjda ligament runt knät en chans att dra ihop sig och bli mer "fasta" igen. Otroligt kortfattat och det var den förklaring veterinären gav. På just den hästen gav det god effekt och det syntes stor skillnad i rörelsemönstret.

Kl

Igår fick jag rida Jófridur, min inackordering, Sveriges högst bedömda 5åriga sto iår. Det var häftigt! En valpig 5åring på alla sätt i vis men med jäkla rörelser och en fantastisk förmåga att ha rumpan under sig. Hoppas jag får rida henne fler gånger! Nu vågade jag knappt ta i henne, en sån värdefull häst!

Fick oxå ridit kompisens femåring, som kommit betydligt längre i utbildningen. Och såklart Kveikja, som bara blir bättre o bättre nu. Tölt på volt utan att rolla och med mjukt nacke. Framsteg!!
06oktkv1.jpg

Fick oxå en medryttare på Snöggur igår, en tjej som har egen häst som hon lånat ut för att de inte riktigt passar ihop(hon har ridit in den själv o blev inte riktigt rätt häst för henne). Så bättre kan det ju inte bli! En erfarenhet islandshästryttare med viljan att ha egen häst och vara i stallet jämt! Mycket klok tjej i sina åsikter så jag hoppas hon kommer fortsätta!

O lite off topic, men jag fick hem två kattungar igår! Rut och Sivert. De är alldeles livrädda över sin flytt hemifrån! Men hoppas dom får taget lite möss här i framtiden.
misserut.jpg

Bästa kompisen och förskräckta lilla Rut!

Jisses vilken söt liten katt! :love:

KL

Min fina häst är ta mig tusan en perfekt barnponny. Idag har stallkompisens lilla tös ridit runt själv på Sol, som inte gick ett steg om jag inte gick med. Snällehästen. :love: Jag gick med första gången hon skulle göra en volt, och sen räckte det att jag stannade på spåret så fick lilltjejen styra runt henne på en volt. Så himla duktiga båda två.

Sol som annars kan vara lite pigg och hoppig blir hur cool som helst med lillan på ryggen och går så sakta och försiktigt. :) De är så himla sött att se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross