NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Är det någon här som känner en häst med spatt som blev " frisk" som var aktiv och helt frisk i några år som sedan blev sjuk i spatt igen (samma ben)

Vart också brydd på det? har aldrig hört att spatt kan bli inflammerat igen. jag har då ridit mina spatthästar som vanligt och aldrig haft en tanke på att de skulle kunna bli inflammerat?

Inflammationen kan ju fortsätta i nästa glidled?

Fast om inflammationen har förflyttat sig så kan väl inte hästen ha utläkt spatt? och där med inte vara "friskförklarad" ja mena då borde juh inflammationen fortfarande vara aktiv om den kan vandra, eller tänker jag fel nu?

Min uppdatering fortsätter i hältans tecken..

Idag var hovslagaren hos oss och verkade/skrapade/klippte (mitt hovslagarvokabulär är lite sisådär) bort Mackans hålväggar, och nu står han på boxvila med gipsad bakfot tills nästa fredag när hon kommer igen och ser hur det har läkt.

Förr eller senare blir det ju bra (hålväggar är väl relativt lättläkt), och jag får helt enkelt vänta tills han har friska fötter igen :)
Men jag tycker synd om honom, som har ont i fötterna och måste stå inne i en box hela dagarna... Han kommer få mycket omtanke och morötter den här veckan!

/Anna

Fast om inflammationen har förflyttat sig så kan väl inte hästen ha utläkt spatt? och där med inte vara "friskförklarad" ja mena då borde juh inflammationen fortfarande vara aktiv om den kan vandra, eller tänker jag fel nu?

Har läst på lite och vet inte om inflammationen kan vandra men många skriver att den går in och ut i ett vilande läge men jag har alltid trott att när leden var hopväxt så är den juh hopväxt och då förstår jag inte hur leden kan bli inflammerad igen. Den är ju somsagt redan hopväxt.

Men jag förstår juh att det kan bli sämre om inflammationen har stannat av under själva "hopväxnings skedet" så att inte hela leden är hopväxt men då kan man väl inte kalla det "utläkt spatt" (sitat täcken pga att spatten är juh som ändå där även om den inte orsakar några större problem för hästen än något stela rörelser.) Någon som har full koll får gärna förklara

I hasleden finns tre glidplattor, en inflammation i nåt av de mellanrum som bildas är det vi kallar spatt. Spatt kan läka ut om glidplattorna växer ihop, det blir en förtjockning av brosk. I början av sjukdomen brukar dock inflammationen läka utan sammanväxning och då finns risk att det blossar upp igen, och igen, och igen varje gång hästen sätts i abete. Om spatten är "sant utläkt" så kan det inte bli någon ny inflammation i leden, röntgen avgör, vilket inte hindrar att det andra benet kan bli drabbat senare. Hästen blir lite stelare i sitt rörelsemönster, men som sagt finns många med sammanväxning som man aldrig sett hälta på. Röntgen blir i första hand intressant om man letar efter en avelshäst tycker jag.

Tack för den förklaringen men då är det ändå som jag har fattat det. folk kan få än att bli så osäker på forum :P

Haha vad snabb du var ;)

hahaha ja du vet pluggar distans men ha innevecka nu = låååååååååång tråkigt. Datorn går varm och man bara önskar att man kan sova snart så att morgondagen kommer fortare så jag får fara hem till karln och hästen:love:

Tror inte det var utläkt Lobelia menade, hon skrev inaktiv... Vilket jag tolkade som Telianis beskrivning.

Jag har förresten lite problem med konceptet utläkt spatt... Jag skulle förmodligen själv aldrig orka vänta ut det, har svårt att tro att spatt kan läka ut utan att hästen har ont under resans gång.

Tror inte det var utläkt Lobelia menade, hon skrev inaktiv... Vilket jag tolkade som Telianis beskrivning.

Jag har förresten lite problem med konceptet utläkt spatt... Jag skulle förmodligen själv aldrig orka vänta ut det, har svårt att tro att spatt kan läka ut utan att hästen har ont under resans gång.

förstår hur du tänker jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra i dagsläget, hästen i min värld som jag främst tänker på hade redan utläkt spatt när hon kom till mig på foder men vet att hon som hade sålt henne till den dåvarande ägaren var väldigt dålig på att informera sina köper om vilka hästar som hade spatt när hon sålde bort ett 20 tal hästar. säljaren ansåg nog troligen att det inte var relevant information eftersom det var utläkt :angel:

men vist kan väl spatt utvecklingen gå väldigt fort lika som att det kan ta upp till flera år?

Inflammationen kan ju fortsätta i nästa glidled?

Ja det kan den men skulle vilja veta hos hur många hästar det har hänt efter att hästen har varit " frisk" och helt igång.

Att det direkt går över i nästa glid led när processen är igång är inte ovanlig. Men det pratas ju hela tiden om att spatt kan blir aktiv igen. Men än har jag inte träfat någon där det verkligen har hänt.

är det någon som förresten har sett att det på wikipedia står att på ISLANDSHÄSTAR är spatt ärftligt, är det inte de för andra raser då?

Fast en häst med utläkt spatt i EN led bör ju löpa minst lika stor risk för spatt i en annan led som en tidigare frisk häst. Alltså måste det ha hänt, även om du inte stött på det ...

Fast en häst med utläkt spatt i EN led bör ju löpa minst lika stor risk för spatt i en annan led som en tidigare frisk häst. Alltså måste det ha hänt, även om du inte stött på det ...

Helt säker på att det har hänt men eftersom vi nu spekulerar så kan vi börja prata odds. Om vi säger att en friskhäst har 50% chans att få spatt hur stor är då oddsen att en får spatt 2 gånger (förutsatt att vi talar olika leder men i samma ben). Det borde juh va lägre chans att få det två gånger än en gång om inte den första ihopväxta leden ökar påfrestningen på någon av de andra lederna och därmed ger spatt av den anleningen... så Typ 25% chans kanske? Vi kanske borde göra en studie på detta:grin:?

Undra om någon här har träffat en sådan häst. Jag har jobbat med hästar i över 15 år och alldrig träffat någon så undra.

Första hästen jag tänkte köpa hade spatt, den hästen som jag köpte påstods att den var spattröntgad relativt nyligen (fick se dokumentation) henne avlivade jag några år senare. Spatten var då till synes utläkt på röntgen, hon hade varit ohalt i 10 månader. När jag skulle rida en dag så var hästen markant stressad, jag satt av och lät henne springa några var på en volt. Jag försökte stoppa efter ett halvt (hade sett vad jag behövde), men det tog två varv innan jag fick stopp på henne, så stressad var hon. En månad senare så fanns hon inte mer.

Avlivningsorsak spatt i första och andra glidleden, ihopväxt och förbenad. Prognosen usel enligt veterinären.

En häst i stallet har spatt, han har en del problem då och då, vissa perioder är han helt frisk andra är han stelare och klarar inte alls gå på ridbanan.

Jag kan däremot hålla med om att siffror runt 50% känns klart överdrivna när det gäller hästar som har spatt i mogen ålder. Så många har jag inte sött på, men så överdriven käns det inte för mig.

Senast ändrad:

Helt säker på att det har hänt men eftersom vi nu spekulerar så kan vi börja prata odds. Om vi säger att en friskhäst har 50% chans att få spatt hur stor är då oddsen att en får spatt 2 gånger (förutsatt att vi talar olika leder men i samma ben). Det borde juh va lägre chans att få det två gånger än en gång om inte den första ihopväxta leden ökar påfrestningen på någon av de andra lederna och därmed ger spatt av den anleningen... så Typ 25% chans kanske? Vi kanske borde göra en studie på detta:grin:?

Eftersom man visat att spatt är ärftligt så skulle jag säga högre risk för att en häst som haft spatt får det igen, sällan de bara har spatt i ett av bakbenen som jag har förstått det.

Spatten kan vara "utläkt" i en led och lite senare påverka nästa det kan typ dröja en vecka eller 10 år.

Men då tänker du på samma sätt med alla andra sjukdomar hästen kan få med eller.

Senskador, muskelskador, ledinflamationer alla dessa kan ta långt tid och lång rehab tid.

Som med alla andra skador sjukdomar skall hästen behandlas under tiden, vill säga är hästen halt ska den smärtlindras.

Vi har 3 spatt hästar i närheten. En har bara halva glidleden förbenat. Tävla med poäng över 7. Den andra tävla lika högt och har tävlat NM.
Nr 3 är famlijehäst han har i två glidleder och har fick ett år ledig men har sedan des fungerat utmärkt.

Men vi har någ tur med spatt hästarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka