NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hon tyckte att han hade fina gångarter (tölten gick ju inte att se då vi håller på att få fram den) och kommer kunna göra sig bra på tävlingsbanan trodde hon :) Inget med exteriören borde göra att han får svårt för tölten sa hon.

Han hade bra rygg och kors, bra benställning, men lite väl rund så nu ska vi banta :P

Nu var det väldigt mycket att hålla ordning på för mig som aldrig brytt mig om sånt här tidigare så om jag säger fel får gärna nån som kan rätta mig.

Men om jag minns rätt så ska bogarna inte vara för raka utan slutta lite mer för att hästen ska kunna röra dom "uppåt och framåt" ordentligt.

Vad kul!!:)
Delvis Kl ingen som har bilder på raka vs sluttande bogar? Just detta tycker jag är så svårt att se på en häst!:)

KL

Hovslagaren var ute en andra gång för att se om det behövdes sulor eftersom Sol blivit ojämn igen. Jag tyckte att hovarna känts fina och det var ju inget fel på dem visade det sig. Däremot så höll han med mig om att hon är spänd, ojämn och reagerar högt upp i höger bak och i länden. Så nu försöker jag få tag på en ET som de hade många års goda erfarenheter av. Både han och massören som klämt på henne sen i våras och vet hur hon brukar kännas, tyckte att det kändes muskulärt så vi börjar där. Skulle det behövas så har jag fått tips om en veterinär som ska vara duktig på rörelsestörningar.

Känns både tråkigt men ändå lite gott att andra också hittar fel på samma ställen som jag. Eftersom jag har känt av det så tydligt innan också så är det ju rätt skönt att det äntligen märks och förhoppningsvis så kan ju någon nu hitta felet!
Så nu är vi tillbaka på ruta ett känns det som och jag har samma misstankar som jag haft sen i vintras. :crazy: Hoppas jag får ett bra svar på vad som är fel och att det finns bra lösningar på det.

Vad trist! Vad har du för misstankar att det kan vara?

Jag misstänker sadeln. Bomlöst passar inte så bra på Sol, i alla fall inte denna som är så följsam. På Godi var den guld, men på Sol som har så mycket rörelse och dessutom är väldigt överrörlig och hal som en ål, blir det lite för bra. Jag har bilder på henne när hon springer med konvex rygg, och hovslagaren (som även är tränare, har avel och allmänt är en duktig hästkarl som kan lite om allt) trodde att hon behöver mer stöd för ländryggen, för att hon blir ostabil och får problem med muskelspänningar pga. det.

Anledningen till att jag misstänker är ju dels för att jag tidigare kände stor skillnad på henne rörelsemässigt i bomlöst och bomsadel (inte lika mycket nu när hon är mer stabil) och dels för att problemen kom tillbaka nu två veckor efter att jag började rida i min bomlösa igen. Hon har inte haft några problem alls sen i våras när jag bytte till bomsadel.
Anledningen till att jag bytte till den bomlösa är att hon har så lång päls att gelpaden inte håller sadeln på plats, och som sagt, hennes rygg blir konvex i rörelse och inget ligger still på henne utan hjälp.

Men jag hoppas såklart att jag har fel och att det är något helt annat som är orsak till problemet så att jag får behålla min fina sadel. :love: För nu har jag till och med hittat inställningar så att jag sitter helt ok i den på Sol också.

Jag vill inte ta ut något i förskott, utan jag ska såklart be ET:n titta på sadeln också om han nu tror att det kan vara en del av problemet.

Nu var det väldigt mycket att hålla ordning på för mig som aldrig brytt mig om sånt här tidigare så om jag säger fel får gärna nån som kan rätta mig.

Men om jag minns rätt så ska bogarna inte vara för raka utan slutta lite mer för att hästen ska kunna röra dom "uppåt och framåt" ordentligt.

Jag är inte heller direkt bra på extriör.

KL
Nån som har bilder som kan visa en bra resp en mindre bra bog?

Inget värre än så ;) nej jag förstår att du inte vill göra dig av med sadeln om du trivs med den! Men det är iaf ett ganska enkelt problem att fixa:) jag hoppas på det bästa!:) men hade du inte köpt en rop reiter?

Bra bogar
Skuggi3r.jpg

S2252011.jpg

Han är inte visad men jag tror han skulle få 9 för hals/manke/bog, som sin mamma.

Haha, jag tycker det är illa nog med tanke på att hon blivit halt.

Jag har en top reiter jr spezial också, trivs kanon med den! Funkar perfekt på Sol med gelpad under när hon hade sommarpäls. Men med isbjörnspälsen åker pälsen fram och sadeln med den.

Om det nu skulle vara sadeln så får jag helt enkelt helraka henne så att top reitern ligger kvar där den ska. För när den glider fram låser den bogarna och Sol kan inte röra sig. Inget alternativ alltså, därav bytet till den bomlösa som inte glider just för att den är så formbar att den inte skjuts fram när hon rör sig, vilket ju också ev. kan ha gett henne problem istället.

Men som sagt, det är bara misstankar och funderingar från min sida och jag hoppas jag har fel.

Ok, jag skulle verkligen behöva ha nått att jämföra med. (Sry att jag är lite miffo :D )

Nu menade jag ju inte att det inte var ett problem att hon blivit halt utan syftade mer på orsaken till hältan, om det är sadeln som du tror anser jag det vara ett lättfixat problem, det kan ju vara bra mycket värre saker som gör en häst halt, saker som inte går att behandla till skillnad mot en dåligt passande sadel.

Ja så sätt hade det ju varit himla bra om det "bara" var sadeln som var felet.

Även om jag inte gillar att raka mer än nödvändigt så har jag ju mycket hellre en rakad häst än en halt.

Det känns som ett lätt val, men också jobbigt.

Ja, även om det inte är någon tvekan om beslutet så skulle jag i så fall såklart prova runt bland andra sadlar för att se om det gick att hitta någon annan som ligger kvar bättre på pälsen. Men det känns rätt hopplöst på den ryggen faktiskt.

Nästa gång jag köper häst vill jag ha en med superenkel rygg och järnmage. Hittills har båda mina haft svår rygg och problemmage.

Jag är också nyfiken på hur en bra resp dålig bog ser ut.
Kan du inte rita på dina bilder som förklarar, för jag vet inte riktigt hur/vart jag ska titta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka