Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Vad trist! Vad har du för misstankar att det kan vara?
Jag misstänker sadeln. Bomlöst passar inte så bra på Sol, i alla fall inte denna som är så följsam. På Godi var den guld, men på Sol som har så mycket rörelse och dessutom är väldigt överrörlig och hal som en ål, blir det lite för bra. Jag har bilder på henne när hon springer med konvex rygg, och hovslagaren (som även är tränare, har avel och allmänt är en duktig hästkarl som kan lite om allt) trodde att hon behöver mer stöd för ländryggen, för att hon blir ostabil och får problem med muskelspänningar pga. det.
Anledningen till att jag misstänker är ju dels för att jag tidigare kände stor skillnad på henne rörelsemässigt i bomlöst och bomsadel (inte lika mycket nu när hon är mer stabil) och dels för att problemen kom tillbaka nu två veckor efter att jag började rida i min bomlösa igen. Hon har inte haft några problem alls sen i våras när jag bytte till bomsadel.
Anledningen till att jag bytte till den bomlösa är att hon har så lång päls att gelpaden inte håller sadeln på plats, och som sagt, hennes rygg blir konvex i rörelse och inget ligger still på henne utan hjälp.
Men jag hoppas såklart att jag har fel och att det är något helt annat som är orsak till problemet så att jag får behålla min fina sadel.
För nu har jag till och med hittat inställningar så att jag sitter helt ok i den på Sol också.
Jag vill inte ta ut något i förskott, utan jag ska såklart be ET:n titta på sadeln också om han nu tror att det kan vara en del av problemet.