NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag har köpt tre islandshästar, röntgade inte någon av dem men en hade troligen spatt och var halt periodvis. Har heller inte röntgat de tre hästar (två köpta och en uppfödning) jag sålt.
Mammas sto röntgades när vi haft henne i 4 år då hon skulle avlas på och spatt är ärftligt.

Alla får självklart göra precis som dem vill men jag skulle absolut inte köpt en obesiktad häst, oavsett inköps pris. Dels för att minska risken för oväntade skador som kan leda till stora kostnader och dels för hästens skull, vill veta att den är okej innan jag köper den och börjar rida.

Jag resonerar nog ganska precis som du. I den allmänna konkursen kring hästköpet ville jag inte snåla på varken besiktning eller röntgen.

"Vid 12 år hade 54,2 procent av hästarna spattförändringar." s 89 Islandshästen III Prestation och harmoni av Stina Helmersson

Tack! Framgår det var studien är gjord?

Island. Forskarna är från lantbruksskolan Hólar och Ultuna Lantbruksuniversitet, Uppsala.

Tack. Jag hade för mig något sådant men var inte säker nog för att skriva det.

Det är för jäkliga siffror:(

Det är ju helt sinnessjuka siffror egentligen.
Jag har aldrig röntgat , och ingen av de hästar jag sålt har röntgats oavsett ålder. Ingen av de har, mig veterligen, heller varit halta. Därmed inte sagt att de inte haft spatt...

Jag är kluven i frågan. Det är klart skittråkigt om man köper en häst som en vecka senare är jättedålig pga spatt som den hade när man köpte den .. men som någon sa det kan ju vara rena plåtar ena dan och jättehalt häst med spatt ett par dar senare...

Men vad säger egentligen försäkringsbolagen?
Om nu spatt är så här pass vanligt - borde inte de dra åt sig öronen för hästar som döms ut och ska behandlas mm. mm.
Om hästen är besvärsfri - måste man veta om det då?

och var går den otäcka gränsen för "besvärsfri"?
Islandshästar är ju luriga - tiger och lider ...

Jag gårdsbesiktade min häst som jag köpte för ett år sedan och kommer alltid ångra att jag inte hade mer i bagaget och åkte in till klinik med henne och gjorde besiktningen där.

För det första så hade jag aldrig besiktat en häst så jag visste inte bättre.
Det var 2 veterinärer ute och kollade igenom henne och då antar man väl att de kan.
När vi gjorde böjprov så fick vi henne inte att trava men veterinärer tyckte att det räckte med nån tölt blandning och satte henne U.A på protokollet....

Tror det hann dröja ca 3 veckor innan 1:a problemet kom fram, en besvärlig hovböld hittades tillslut.
Sedan har problemen avlöst varandra med ett antal klinikbesök.

Men med facit i handen vet jag nu att hon INTE vill trava när hon har ont, då blir hon jättesvår att få traven på.
Så min fundering kommer alltid vara om hon redan vid besiktningen hade markerat om veterinären hade varit noga med traven.

Nu har det mesta kollats igenom på henne på kliniken och nu står hon på långvarig vila.

Nu ska jag snart ge mig på ett nytt hästköp och då kommer jag åka till klinik och bland annat röntga för spatt, jag har också haft turen att ha henne på prov några månader så att jag verkligen har fått känna av henne.
Efter turen med 1:a hästen så har jag också väldigt mycket mera i bagaget med mig...

Hur såg urvalet ut? Var det hästar som sökte pga hälta, hästar som tävlades på en viss nivå, eller helt slumpvis valda hästar?

För det påverkar ju ganska rejält, även hur många som deltog. 54% av 100 hästar som besöker klinik för hälta är ju knappast en lika chockerande siffra som 10 000 helt slumpvis valda hästar på olika nivå och ursprung.

Nu har hovslagaren varit här och det var tydligen bara så att hon blivit mjuk i sulorna, han la om skon så att det skulle hjälpa till lite. Troligtvis löser det sig självt inom några dagar, annars får hon sulor nästa vecka om hon fortfarande ömmar. Hon haltade inget nu efter i alla fall när hon sprang på asfalt. Jätteskönt att det inte var något allvarligt! Han tyckte ändå att hon hade bättre hovar än många andra, men att detta är värsta perioden på året.

Så nu är klinikbesöket avbokat och ny kurs om en månad inbokad :)

Man undersökte ridhästar mellan 6 och 12 år. 614 hästar. Halvsyskongrupper efter 17 hingstar, och hästar efter andra hingstar.

Hur såg urvalet ut? Var det hästar som sökte pga hälta, hästar som tävlades på en viss nivå, eller helt slumpvis valda hästar?

För det påverkar ju ganska rejält, även hur många som deltog. 54% av 100 hästar som besöker klinik för hälta är ju knappast en lika chockerande siffra som 10 000 helt slumpvis valda hästar på olika nivå och ursprung.

Minns jag rätt så var det ett taskigt urval i stil med hästar som någon ville att de skulle kolla av någon anledning och knappast representativt.

Siffror och statistik hit och dit.
Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag som har rester ruiner mot att försäkra oröntgade hästar... Det säger väl en hel del?

Sen det här med att ha de att trava på vet. Besinning har vi väl alla varit igenom... :-p

Nej precis snålar inte heller vid besiktning!:) Verkligen skrämmande siffror ang spatt, kanske borde vara med stona som med hingstar att de måste röntgas innan de går i avel så att säga.

Knapplån...
Jag köpte grisen i säcken såg en bild vart kär åkte ner med släpkärran köpte hästen och åkte hem.
Ingen besiktning inga plåtar men jag tog chansen då hästen bara var 3 år och aldrig riden.
Skulle aldrig göra detta om hästen varit inriden.

Jag vet många fall där hästen aldrig varit skadad, den tävlar hoppning dressyr islandshästtävling(olika raser) kärnfrisk häst helt enkelt.
Och den dagen den skall säljas så plåtar man och hittar tex en liten förändring i ryggen eller en lös benbit i benet och då blir man helt hysterisk och triangelmärker hästen och så rider man bara i skogen resten av livet på hästen.

Ibland kan de va bra att inte veta alla små fel hästen har, jag tror få hästar är kärnfriska som 15 åringar om de gått ett hårt hästliv som tävling och träningshäst åt sin ägare. Ju mer man rider ju mer sliter man.

Sedan om man vill vet besikta eller plåta eller inte är ju upp till var och en, man gör man inte de har man ju inge rätt till återköp om hästen skulle visa sig dålig.

Så jag viste ju vad jag gav mig in på.. jag kunde ha haft otur och köpt mig en skadad häst och då stått där med lång näsa och tom plånbok.

Tror säkert att det kan vara som så att 50% av alla islänningar har spatt, men att i många många fall får man aldroig veta de då hästen aldrig uppvisar smärta eller symptom utan funkar som tävlingshäst träningskompis livet ut utan problem.

Att just islandshästen inte visar smärta utan döljer den och att andra raser blir dösjuka och visar smärta den vetenskapliga undersökningen skulle jag verligen vilja se.

För så vitt jag vet att det naturligt att bytesdjur inte visar smärta just för att då visar dom svaghet mot rovdjuren och de blir ett lätt byte.Så vad jag vet visar alla raser så lite smärta som möjligt och islandshästen är inge specefik alls i denna fråga än vad hbl eller andra raser är.

JUst ja, hade jag förträngt. Jag besiktade inte min treåring. Men då var hon som din inte inriden +försäkrade sen föl.

Knapplån...
Jag köpte grisen i säcken såg en bild vart kär åkte ner med släpkärran köpte hästen och åkte hem.
Ingen besiktning inga plåtar men jag tog chansen då hästen bara var 3 år och aldrig riden.
.

:bow: men hur tänkte du? Vad såg du? vad föll du för?

Jag tänkte nog inte hahaha kanske de som var "problemet"?

Har alltid velat haft en isabell såg en på en annons klickade in och läste och vart så kär i bilden.Kanske var de ett sjätte sinne? vem vet men det skrek KÖP MIG i hela mitt huvud.
Ett rop jag idag är mer är nöjd över att ha fått, för hästen är totalt underbar så underbart snäll och goo och helt underbar helt enkelt.

Jag kan kombinera 2 stora ridintressen dressyr/barock samt töltridning som är sjukt roligt..

De som köper föl vet undersöker ni fölet och plåtar den?

Jag har heller aldrig röntgat en häst jag köpt. Laukur är dock besiktad, typ gårdsbesiktad, men inget jag krävde då han var 1 år och aldrig gjort annat än gått i hagen.

Har bara köpt unghästar som ingen gjort nåt med än och då har jag aldrig tänkt på att röntga heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar