NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*

Väldigt OT från denna tråden men....

Vilken dag!
Veterinären med Love där de konstatera skadat korsband samt mötbultat knä!
MEN, då korsbandet bara verkar vara lite "mörbultat" då de inte går att dra isär knät som de ska kunna göras om de brustit, så är han satt på strikt vila i 14 dagar samt smärstillande. Lilla ÄLskade Love ♥

Men sen skrämde han både mig och veterinärerna när han inte ville vakna upp från sin lugnande spruta.
Han fick en uppvaknande spruta, sen ska han vara vaken efter ca 5 minuter men han sov som en stock, så vi väntade lite till men nej.
Efter 15 min fick han lite mer uppvaknande, men han sussade vidare. Sen gick det en 15 min till och olika veterinärer kom in titt som tätt och försökte skaka lite liv i honom, lyssnade på hjärtat osv men allt var normalt, men vakna skulle han inte.
En 3:e uppvakningsspruta och han började så smått röra svansen lite granna......och efter nästa 45 min från första sprutan tyckte han det var dags att stiga upp, groggy men på benen! Tok Love ♥

Så, vila, vila, vila, vila är det som står på Schemat nu.
Mycket hjärkaktivitet dessa två veckor framåt!
Men hellre 2 veckor i strikt vila en 6 månader, så glad att det inte är värre, och jag hoppas han kan hålla sigi skinner så det inte brister, vilket det fanns en chans det kunde göra det med!!! Hemska tanke!! =(

Min modiga lilla prins!♥
IMG_1186.jpg

En slagen hjälte
IMG_1193.jpg

Guuud så fin han är :love:
Skönt att det gick bra iallafall, hoppas han kryar på sig fort, lilla Love :)

Vilken ullig nallebjörn!!! Man blir ju bara helt :love:

Vilken tur att det gick så bra ändå, läskigt det här med narkoser och liknande. Har tyvärr dåliga erfarenheter själv, så det var väldigt skönt att höra att det gick bra för honom!!

Två veckor kommer gå undan, fortare än ni tror kommer han få vara ute och springa igen. :D

*KL*

Fått nys om en 3 årig valack, vars morfar är Laukurs pappa, som kommer bli till salu nästa år efter inridning.

Får erkänna att jag är mycket intresseras och nyfiken på denna, jag som inte skulle ha en unghäst till just nu.....:angel:

Hehe det är alltid när man inte ska köpa som de bra dyker upp :p

Nu har jag ridit igen, blev inget förra veckan.
Fick en annan häst idag, det var spännande att prova en som var lite mer framåt. Jättemysig häst verkligen! Börjar gå lite bättre nu också och rida :)
Kommer ha fin träningsvärk i morgon

Jag är ju faktiskt ute efter en till häst, men hade inte tänkt en till unghäst utan en vuxen :p Men vi får se!

Hårt peppad inför helgens kurs rider jag in på banan, känns något kort i steget i skritten, men längde när jag bad om det. Ska ta lite trav och Solis haltar fram i en salig blandning av gångarter. Så det blev ingen ridning för mig idag. :( Är helt säker på att det är vänster bak som spökar, är inte alls förvånad att hon markerar höger fram, med tanke på hur hon slängde sig fram på det benet i torsdags. Nu blir det vila några dagar och högst troligt klinik i veckan. Massören klämde lite och tyckte att hon kändes spänd i vänster bak upp i höften.

En snäll stallkompis erbjöd mig att få låna hennes häst imorgon, så jag ska rida henne på kursen imorgon istället. Ska bli spännande, förväntar mig inte att det kommer gå särskilt bra, men nåt ska man väl alltid lära sig. ;)

Ja, det gör dom. Han är 5 år i år han är rätt mycket jobb att utbilda honom nu med tölten och allt så det bästa vore att ha en häst som man bara kan sadla och rida ut på utan att behöva lägga jättemycket tid på utbildning utan bara lite träning ibland. Det är ju meningen att sambon ska kunna rida den och han kan bara "åka" häst och är inte intresserad av att fördjupa sig i ridningen utan vill ta en tur i skogen ibland bara. Därför får han inte rida Laukur, jag är rädd att han ska lära honom nåt fel, för han är så känslig :p

Därför hade det vart bättre med en vuxen. Hade jag inte nyss blivit mamma hade jag kanske velat ha en till att utbilda mer på det sättet, men man ska ha tid också.

Fy vad trÅkigt :( är det samma som spökar som har gjort det innan tro?
Hoppas ni kommer tillbaka snabbt!
Du får gärna låna Tyra också om du vill ;)

Fy vad trÅkigt :( är det samma som spökar som har gjort det innan tro?
Hoppas ni kommer tillbaka snabbt!
Du får gärna låna Tyra också om du vill ;)

Jag är rätt säker på att det är samma fel som de inte kunde hitta i vintras. Började ju bete sig på samma sätt i torsdags.
Jag har mina funderingar på vad det skulle kunna bero på. Men det är alldeles för lösa spekulationer för att skriva ut offentligt. Får se vad som händer, ska kolla upp det i alla fall.

Jag hade jättegärna provat din fina Tyra om du tror att jag klarar av henne.
Just nu lutar jag nog åt att inte rida alls imorgon, får se hur det känns imorgon. Men om erbjudandet kvarstår så provar jag gärna någon annan dag. :) Här står en liten fuxdam som du gärna får prova när hon är fit for fight igen.

Nej, det har vi inte gjort. Jag tycker nog att de gjorde vad som var relevant i dagsläget, eftersom hon inte var halt när vi var på klinikbesöken. De gjorde böjprov och longerade första gången, sen fick jag sätta igång henne ordentligt och på återbesöket gjorde vi även ridprov.
Sen när jag kom hem började det igen, jag fick hjälp av en tränare och det försvann. Sen skedde en förändring (minns inte exakt hur långt efter, men ska kolla upp detta) och jag kan inte minnas att det varit särskilt mycket problem sen dess. Sammanträffande eller slump vet jag inte, men ska ta reda på om det kan hänga ihop på något sätt.

KL
Jag har bestämt mig för att köra in min 01:a :eek:

Det har jag oxå funderat på!!! ända sen jag såg att Gummi kört in sina tävlingshästar!! Hihi!! ;) har du påbörjat med din? Måste få tag i sele och en rockard, sen vill jag sätta igång!!:)

Jag är rätt säker på att det är samma fel som de inte kunde hitta i vintras. Började ju bete sig på samma sätt i torsdags.
Jag har mina funderingar på vad det skulle kunna bero på. Men det är alldeles för lösa spekulationer för att skriva ut offentligt. Får se vad som händer, ska kolla upp det i alla fall.

Jag hade jättegärna provat din fina Tyra om du tror att jag klarar av henne.
Just nu lutar jag nog åt att inte rida alls imorgon, får se hur det känns imorgon. Men om erbjudandet kvarstår så provar jag gärna någon annan dag. :) Här står en liten fuxdam som du gärna får prova när hon är fit for fight igen.

Du får maila mig dina funderingar på fb :) hoppas det ordnar till sig! Aldrig kul med hältor :(

Du får gärna prova Tyra!!! Bara att komma :) du får testa susa fram i ökad tölt på henne :)

Det har jag oxå funderat på!!! ända sen jag såg att Gummi kört in sina tävlingshästar!! Hihi!! ;) har du påbörjat med din? Måste få tag i sele och en rockard, sen vill jag sätta igång!!:)

Jag har funderat på det till och från ganska länge. Haft en gammal travare i typ ett tidigare liv och henne selade vi på ibland och hej och hå vad det gick :D Hon tyckte det var skitkul, men var fullt kontrollerbar.

Men på allvar har tankarna kommit nu sista månaderna. Sagisen är just nu sällskapshäst samt höstvilar hos en kompis. Hon har fjordingar så hon har ju kört in sina så nu tänker jag göra slag i saken. Sagisen är inte den mesta ambitiösa hästen i ridningen så jag vet inte riktigt hur vi ska jobba i framtiden, men jag börjar med att köra in henne så får vi ser var vi landar :) Kommer säkert att ridas även i framtiden men frågan är på vilken nivå.

Hon är mycket tömkörd och tolkad efter så det borde gå som i Stockholm :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat