NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Fina fina Eros! Kul med lite bilder :)

Gullan: Känslan att flytta tillbaka bara kom en dag över mig då jag varit en del där under sommaren och hjälpt till i stallet. Så nu flyttar vi tillbaka. Kommer bli riktigt bra.

Fast många hästar har betydligt mer än lite plufs på magen.

Det håller jag helt klart med om, det jag reagerar på är att du verkar ta förgivet att det gäller alla som säger att deras hästar har lite extra mage. Det är lite trist inställning tycker jag.

Här är t.ex min nya, som jag kallar tjock, för att han har lite stor mage för tillfället. Dock absolut inte fet. Och då det är en väldigt känslig häst som jag måste fokusera på att han ska känna sig trygg och lita på mig i dagsläget, så får han ha den magen, jag ser ingen som helst panik med att börja banta den hästen än på ett tag (under förutsättning att han inte går upp mer, såklart).

oddi2.jpg

Har också en som har lite extra hull efter sommaren och pga att han stått helt i ett halvår och bara tränats i ca 3 månader nu så jag skyndar långsamt med träning på honom. Men jag skulle inte kalla honom tjock!

Hitta ingen bra bild på honom dock.

Måste småle lite när jag läser detta.
Det låter på dig som att bara för man har en hage på 511 hektar så springer hästarna 12 timmar om dygnet i hagen och vips så är det fullfjädrade tävlingskonditionshästar:grin:
Tänk om det verkligen vore så lätt att få en häst i bra hull.. släpp ut hästen i en gigantisk hage och vips så har du en välmusklad välslimmad tävlingshäst... uuum ja du det är nog dags att man talar om för alla tävlingsmänniskor framförallt världseliten hur man ska göra.:angel:

Tänk att ingen kommit på denna geniala ideén.. du har verkligen kläckt ett världsproblem:bump:

Om vi ska återgå till att bli lite mer seriösa så självklart är det ju inte så lätt... självklart är det ju bättre att slppa en lättfödd häst på bete i en mindre hage som betas ner snabbare och därmed inte kan bli lika fet längre än att släppa dessa hästar på ett gigantiskt bete där betet aldrig tar slut och hästen kan äta i all oändlighet. Och tyvärr funkar det inte som så att äldre hästar springer runt och tokleker lika mkt som föl/unghästa.
Precis som vi människor är mer aktiva och hyper av oss som barn avtar detta drastiskt när vi blir vuxna.
Moder Jord har tänkt till lite när hon skapade oss;)

Denna häst vi ser nere på bilden fuxstoet denna häst vill jag påstå var farligt fet när hon köpte hästen. I mina ögon var detta inget annat än ren och skär djurplågeri som troligen inte alls var illa menat från dess förra ägare.Utan de är bara okunskap.

Fet finns inte olika sätt att se fettma på.. de finns klara och tydliga beräkningar hur mkt en människa/häst ska väga till sig ålder och längd.
En kvinna som är 155 cm lång och väger 100 kilo ÄR fet, varesig kvinnan själv inte anser de eller trivs med sin kropp. Det är en helt annan sak, troivs man och vara fet så gör man MEN man ÄR fet!
Och så länge man enbart misshandlar sin egna kropp är det väl helt oki från min sida.
MEN när föräldrar göder upp sina barn eller djur är det väldigt fel enligt mig.
Varken barn eller djur skall behöva lida för att förädrar/ägare är matmissbrukare!

Och helt klart att detta ÄR ett stort problem i vårat samhälle.. fetman ökar något fruktansvärt ute i landet.
Sen visst är det skillnad på lite fet och kraftigt fet, inget är bra men ena är ju inte lika allvarligt som det sistnämnda.
Och fång är verkligen nått som hästar som är feta kan få, och varför ens chansa?? kan du leva med att du orsakat din häst denna smärta? och veta att du kunde ha settt ill att hästen sliippit detta??

Jag skulle inte kunna leva med det

Det håller jag helt klart med om, det jag reagerar på är att du verkar ta förgivet att det gäller alla som säger att deras hästar har lite extra mage. Det är lite trist inställning tycker jag.

Fast ännu tristare är att även om det inte gäller alla, vilket jag aldrig påstått, så gäller det många.

Vi måste väl, både hästar och människor hitta den form som är bekväma och som passar oss. Jag minns ditt inlägg i tråden kring hur mycket vikt en islänning kunde bära och tyckte det var så bra! Det handlar inte alltid om hur mycket som sitter på kroppen, utan att vi alla är olika. Jag tänker att det samma är för hästar. Det är inte alltid rätt att avgöra utifrån samma mall. Det är andra saker som spelar roll inte bara hull!

I dag är det ett år sedan jag sålde Rodi.
Rodi249.jpg

Jag har inga planer på att köpa ny häst, men skulle gärna rida islandshäst mer regelbundet. Önskar det fanns en bra islandshästridskola i närheten!

*KL*

Vad tråkigt det är med alla hästannonser som förekommer nu, med hästar som helt uppenbart har kliat sig REJÄLT och det står i texten att de är "exemfria". :o
Pinsamt är det.

Jag vet, men det är för mig en viktig orsak, samt att det inte är bra överhuvudtaget att ha en fet häst. 01:an var fet som en gris när jag köpte henne och hon fick inte fång, men det var bannemig ingen glad häst.

Då förstår jag, hade jag tagit hand om en väldigt fet häst skulle jag vara försiktig.

Kl

Igår red jag ju kurs för Halldor Gudjonsson, och vilken grym tränare!!! Jag känner mig jättepeppad, jag lärde mig massor och det kändes så rätt! Vi har bokat in honom redan om en månad igen! Under höst o vår så kommer han till Sverige en gång i månaden. Vi arbetade i ett tempo där jag hann fatta vad som gjordes, varför och hur det kändes med rätt v/s fel. Han var noga med att visa vad som händer när man gör fel och när man gör rätt och det var så tydligt! Både när jag själv satt till häst och när han satt upp för att visa. han var oxå noga med att jag skulle förstå och tänka själv -mestadelen av tiden är ju ingen annan med för att hjälpa mig utan då måste jag ju klara det själv. Sånt himla bra upplägg! Och Kveikja gick så fint stundtals! Det var ju asjobbigt för henne att gå så fint och jobbigt för mig att få ihop koordinationen. Men jag gillade att det inte var någon stress, lugnt o trevlig så vi hann med både jag o lilla grå!

Jag fick en annan kursdeltagare att ta några bilder, det blev dock inte under den del av passet när vi töltade... Så arbete i skritt, trav och -galoppfattningar!
kursskritt1.jpg

kurstrav1.jpg

kursgalopp1.jpg

En töltbild blev det från telefonen, Halldor rider. Lyckades få en av de korta stunder när hon gick ganska fint!
wpid-dsc_4757-1.jpg

Det jag verkligen fått med mig är att ta av handbojorna! När jag sitter med händerna ihop helatiden så spänner hon sig, jag måste vara mer levande och våga hålla isär händerna. Det var en av de saker som var jättetydligt när han visade. Ser fram emot att rida i paddocken nu!

sagada.jpg

2009: Saga vinner fetma-VM (nyköpt) och spelar i samma liga som Godi, ev en division högre tom :eek:

litensagosaga.jpg

2011: Får inte ens kvala in till fetma-SM. :D

Nu ska jag vara lite petig(jag med).

jättebra jobbat men samtidigt ser hon ut att ha väldigt lite muskler och ser ut att ligga nästan i underhull(tänker på ryggraden som ser spetsig ut och att bogen sticker ut lite)
sådär såg glampi ut i våras när han tappade för mkt och blev muskelfattig och för mager.

det gäller ju att de får i sig näring när man bantar dem så hårt.

och att de inte får brist på något.

känns på bilden som att de har väldigt lite mat med då de får stå och karva/käka av barken på träden för det finns lixom inget annat kvar, det brukar vara sista åtgärden när de är jättehungriga(någon kommer inflika här så garderar mig med att visst finns nyttigheter där men hästar som får hö utan att vara hungriga tuggar sällan på annat).

så nu fick du lite kritik med;).

jättefint, gillade andra töltbilden väldigt mycket där ser ni ut att vara i bra balans.
vilken lång hals han har:)

Herregud detta med vikten börjar likna hetsen kring människors viktminskning och size zero osv.

vi sitter och säger att man inte ska förmänskliga sina hästar men vad är det vi gör när vi sitter och får ångest för att hästen har lite mage(bilringar) och inte är slimmad året runt, stackars krakar till hästar att ligga på gränsen till svält för vår skull.

jag tror folk börjar tro att hästarna måste se ut som hästarna på visning gör, det där extrema.
Men det kan endå inte vara hälsosamt det heller i längden.

ska man gämföra med människor så är det ju som att alla vill se ut som runway modeller=islandshästar i visningshull.

inte konstigt när folk blir matade med allt på tv om hur man ska se ut att man börjar överföra det på sina djur men det börjar bli lite extremt även på djuren.

INTE bra med fettma på människor/djur INTE bra med undervikt/näringsbrist på människor/djur.

har ni inte sett fat vs skinny? det visar ju att inget av det är bra.

Nu vet jag inte om det var ett direkt svar till mig, eller om du bara använde min knapp? Jag strävar i alla fall efter en välmusklad häst i bra hull, men har inga som helst problem med en häst som får lite mage (och syftar då alltså på lite mage, inte nån fetma) nu på sensommaren/hösten, eller vid vila eller så. Så länge det inte blir för mycket. Jag tänker inte svälta min häst, det lilla extra som kommer vid såna här tillfällen försvinner snabbt när man börjar träna igen.

Dock förstår jag inte vad du menar med visningshull. För mig är det vältränade hästar, och det är för mig en självklarhet om man har hästar som ska prestera. Tränas de hårt för tävling, visning eller "bara för att" så ska de inte ha någon övervikt, för då blir det jobbigare för dem och de kommer prestera sämre. Dock ska de självklart inte vara i undervikt heller, de ska vara välmående och välmusklade. Och då krävs ett bra hull. :)

Hade du honom alltid oskodd? gick det bra?

Nej bara sålänge vi bodde i skogen med mjuka skogsvägar så långt ögat räckte (nåväl en del makadam/grusvägar hade vi, men där skrittade vi om man inte kunde rida i gräskanten). Det funkade fint, hade cavallo simpleboots på vintern med broddar i, och det funkade hur fint som helst! Kan varmt rekommenderas om man inte har behov av skor i övrigt. Han hade bra hovar och som sagt, vi hade mjuka fina vägar där.

När jag flyttade till stan skoddes han med 10mm skor för att i alla fall kunna ha dem kvar 6 veckor sommartid. Om han hade vanliga 8mm så var de totalt utslitna i tån på 4 veckor, vi hade väldigt mycket asfalt där.
Sen när vi flyttade hit där jag står nu så räckte det med vanliga 8mm även sommartid.

Nu ska jag vara lite petig(jag med).

jättebra jobbat men samtidigt ser hon ut att ha väldigt lite muskler och ser ut att ligga nästan i underhull(tänker på ryggraden som ser spetsig ut och att bogen sticker ut lite)
sådär såg glampi ut i våras när han tappade för mkt och blev muskelfattig och för mager.

det gäller ju att de får i sig näring när man bantar dem så hårt.

och att de inte får brist på något.

känns på bilden som att de har väldigt lite mat med då de får stå och karva/käka av barken på träden för det finns lixom inget annat kvar, det brukar vara sista åtgärden när de är jättehungriga(någon kommer inflika här så garderar mig med att visst finns nyttigheter där men hästar som får hö utan att vara hungriga tuggar sällan på annat).

så nu fick du lite kritik med;).

Notera att det är två år mellan bilderna, så nej hon har inte hårdbantat.

Saga äter alltid en massa pinnar och grenar, så det har inget med bete eller ej att göra. Hon kan tugga buskar när resten av flocken betar i ett annat hörn av hagen. Troligtvis ett stressbetende som hon fått med sig från åren som unghäst då hon gick helt ensam 2-3 år :crazy:.

Hon är i underhull på bilden, det vet jag, men det var den bild från sidan som jag hittade. Tom några revben bortfixade i datorn ;)

Hon är något tunn på bilden pga att hon brunstade stora delar av sommaren och bara stod och skrek i ett hörn och vägrade äta :p Sen ser det värre ut än vad det egentligen var eftersom hon sträcker på sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka