NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Grattis vad roligt!!
Det är så kul att ha fått följa er ända från början, hon är så fin :)

KL*

Någon som var på Glaumurs igår?

Vad kul, grattis! :) Var vädret kasst hela dagen?
Var det Malin som vann t8 eller vem tog förstaplatsen?

Japp, Malin vann. Och tack! :) Nja, det blåste ju och var svinkallt, men det regnade faktiskt inte så farligt mycket och under eftermiddagen gav det sig helt. Var du där och kollade nåt?

Vad kul! Thorran börjar bli fin! Nä jag åkte aldrig, orkar inte riktigt med vädret :( Skulle varit kul att kikat dock!

Såg lite resultat nu. Kul att det är så många duktiga!! Men börjar bli lite tråkigt med samma namn nu tycker jag allt, måste få in lite nya förmågor :angel:

Förstår det!

Ja, men jag håller ju på! ;) Jag ska allt konkurrera med dem nästa år..! :devil:

Bra, då ser jag fram emot att du kommer och dänger alla andra ;) Litar på dig nu!!

Absolut! Dock får jag väl inte låna häst av dem (I och I) nästa år, efter det här resultatet. Haha. Men jag får väl lyckas med min egen helt enkelt. ;)

Knapplån och svar!

Nu blev det en väldans hej och hå ang feta hästar!!
Min häst är inte fet!! Han är grovt byggd, ser lätt tjock ut men är det inte! Han har liiite hull med sig från sommaren vilket jag ser som fullt naturligt. Alltså precis enl planen!
Han är däremot ej musklad och inte i kondition fullt ut. Sparsamt riden hos förra ägaren och nej jag har inte satt fokus på att banta honom från dag ett! Han har varit hos mig inte ens en månad och fokus ligger inte på att få honom i tävlingsform! Utan att lära känna varandra, känna sin nya miljö, få gå med sina kompisar i hagen.. Han är lite smårund vilket är fullt naturligt om man ser till ovanstående faktorer och detta känns som att ni vill komma med pekpinnar bara.. Han mår alldeles utmärkt och är en glad och nöjd häst som inte äter okontrollerat! Jag kommer aldrig ställa honom ensam i en grushage för att han ska bli smal, aldrig!! Han ska ridas i form i höst punkt! Jag och Farri är nya i den här tråden och hade hoppats på stöd och hjälp här, men det letar jag nog vidare efter! Och han är INTE FET!! :(

Islandshästar lägger alltid ut under sommaren och hösten för att klara vintern. Det sitter i sedan många många år då de fick klara sej på bästa sätt under vintern. Ett sätt att överleva. Att de flesta idag fodras året om på något sätt påverkar ju inte hullet idag.

Min häst ser ut som din, han är smårund. Helt normalt. Min har blivit riden till o från i somras pga olika orsaker så han är verkligen inte särskilt slimmad men det får man ta!! Jag låter hellre hästen gå på bete o ha det bra än hetsa upp mej för hullet så länge hästen mår bra.

*kl*

Efter lång tids tystnad så är jag tillbaka igen. :) Vattar har jag fortfarande kvar och det går framåt för oss. Om ca en månad flyttar jag tillbaka till Snäcksjön där jag en gång började mitt islandshästliv. Och det känns bara såååå bra! :bump:

pic_505041b19606ee0f152ce580.jpg

Det är många hästar som är överviktiga där ägaren inte inser det, men för den skull så innebär det knappast att man på bilder på en till synes småmullig häst kan peka finger och sägs att den behöver banta. Det är knepigt hästar, när det handlar om de som inte är ordentligt feta eller slimmade så kan man mest bara gissa utifrån en bild.

Man gör som man vill och jag påpekade bara att på bilden ser den överviktig ut men också att jag är hård i min hullbedömning samt att mina hålls betydligt smalare än så året runt, oavsett. Även sommar och höst.

Sen var min 01:a fet som en gris när jag köpte henne. Många trodde dock att det fans en grov häst under fettet. Men det gjorde det inte. Istället så är hon ganska nätt därav min kommentar om att många "grova" hästar enbart är feta.

Neila: Mina hålls tunnare än många andra hästar, de går på lösdrift och får foder anpassat efter vad som behövs. Vi delar upp dem delvis efter hur mycket mat de behöver och stödfodrar extra om någon behöver betydlig mer mat.

Jag vet att det finns travhästar - i träning- som går på lösdrift. Inget konstigt med det.

Islandshästar lägger alltid ut under sommaren och hösten för att klara vintern. Det sitter i sedan många många år då de fick klara sej på bästa sätt under vintern. Ett sätt att överleva. Att de flesta idag fodras året om på något sätt påverkar ju inte hullet idag.

Inte alla, absolut inte. Min 01:a vilar sig igenom höstarna för att hon dels är påverkad av pälssättningen dels har svårt att hålla hullet. Sommar får man hålla koll på så hon får i sig det hon ska, men på bete skulle hon säkert bli fet.

Men vänta, vem är du och vilken häst har du lånat? :D
Klart du skall lyckas med din egna :)

Haha, tror inte du vet vem jag är, men heter Alexandra och är hos I och I nu för tiden. Så lånade Gaefa på tävlingen, hon har utvecklats nåt enormt under sommaren, så det var kul med ett sånt resultat! Jag äger Oddi nu för tiden (sen en vecka tillbaka), vet inte om de hade honom när du var där?

De flesta hästar lägger dock på hullet på hösten enligt min erfarenhet, givetvis finns det undantag till allt.

*kl*

Uppdaterar inte heller så ofta längre, men läser varje dag! :D
Blir ingen uppdaterat för livet rullar på för fullt med jobb, hästar, hundarna pch gym så inte oftas ja får tid att sitta framför dumburken och skriva några rader, men nu kan man ju passa på!

Odinn
Rids för fullt och har blivigt riktigt fin i hullet nu, men finns lite granna att ta av fortfarande men jag tror han behöver det nu när träningen är lite intensivare och det blir kallare och mindre mat ute. Så inom kort är han nog ganska slimad endå :)
Dock har hans snedhet börja komma tillbaka, kom samtidigt som kylan så jag undrar om det är kylan som gör att han blir så sne i halsen/nacken?! Hmm, tror nästan det!

Han stretchar även sig själv efter varje pass genom att jag lockar med godis så han får böja bak halsen och mulen till bakknät nästan och det knakar och smäller till i honom nästan varje gång. Låter som när kiropraktorn är här, läskigt. Men det verkar vara detta som håller honom i schack.
IMG_0682.jpg

Draken
Har jag haft hemma nu i snart 2 veckor.
Går jätte bra med henne och har massa energi och framåttänkande.
Töltat på som attans och är hennes lättaste gångart.
Traven är stark men hon tycker det är svårt att trava när man söker kontakt på tygeln, då får mna driva på mycket framåt!!!!

Har ridits hela sommaren i sitt förra hem (enligt dem), med en på tok för smal sadel så ryggmuskler existerar typ inte så det är det vi försöker främst bygga nu med lite klättring, skritta i trängen och longering/tömkörning/ över bommar och löshoppning osv. Går jätte bra och hon är jätte positiv till allt. :D
Funderar på att kanske få henne visad till våren eller nästa höst, hennes gångarter är högt över medel, hade varit skoj att se va hon kunnat få. :laugh:
Å så Kämpar jag för att hon ska lägga på sig mera, inte ett gram fett på den hästen, så att bygga muskler är inte det lättaste :p
IMG_0613.jpg

Fáfnir
Lilla skruttponken växer å växer.
Lag på sig väldigt fint nu, skönt. Stödfodras med lucernhack för att hålla sig så här fin, tappar hullet lätt, precis som sin mor.
Har fått otroligt lång man och lugg nu, och är otroligt vacker!
Lillaprinsen börjar bli "stor" :love:
IMG_0282.jpg

Åh ja okej, då vet jag vem du är! Gaefa blir nog fin :)

Oddi!!!:love: Underbar häst med ett hjärta av guld! I ville att jag skulle köpa honom när jag var där och hade situationen varit annorlunda och jag velat ha häst då så hade jag inte tvekat. Jag är ju även god vän med Charlotta som hade honom nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka