NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kul! Man måste inte alltid tävla för att vinna. Jag gör själv en "hur ska det gå"-tävling på lördag. Med ett överrörligt 5-gångssto som är långt ifrån stabil i gångarterna. Som jag fick höra från min tränare, och hästens ägare idag; "Du kan få allt mellan 3 och 6.5 i tölten beroende på hur hon reagerar på banan". Hästen har alltså i princip aldrig varit hemifrån heller tidigare, så ja... :angel:

Ser att du är från Karlstad, är det Glaumur KM du ska tävla? :) Har tänkt mig dit och kika.

Behöver lite akut hjälp från er kunniga.

Har en 9 årig valack som jag köpte i slutet av maj.
Igår skulle vi klippa lite eftersom han är tokvarm men se det gick vi inte med på.
Har ingen erfarenhet av hästar som inte sccepterar klippning och behöver nu en massa tips så detta blir bra i slutändan. Så här gjorde vi igår:

Pålle står uppbunden i stallgången, vadd i öronen, började med maskinen avstängd, lät honom lukta och titta på den. Sedan förde jag den över hela kroppen, inklusive sladden. Pålle spänd som en fiolsträng och stressbajsar.
Får godis varje gång han närmar sig mig och inte flyttar sig undan maskinen.

Sätter på maskinen på avstånd, har den lugnt i min högra hand, väl synligt. Pålle på bristningsgränsen till explosion. Närmar mig pålle, får godis om han inte flyttar sig. Stänger av, berömmer, sätter på etc etc.
Kvällen slutar med att jag får ha maskinen på, föra den mot hans hals fast med min hand under så det inte är maskinen han känner. Där avslutade vi, kändes som om vi inte skulle utmana ödet.
Allt gjordes från båda sidorna.

Tips?

Med min unghäst som stod och skakade så klippte jag bara, då märkte hon ju att det inte hände nått sen har det varit lugnt. Samma sak med en shettis, fast med honom tog det fler gånger. Då fick en person stå på motsatt sida så han inte skulle springa iväg.

Problemet är att han inte skakar, han gör sig redo att explodera och i såna lägen bryr han sig inte om det står någon i vägen.
Vill inte att han ska få läge att slita sig och att han honom lös med någon som håller honom är inte heller ett alternativ då han kan röra sig för mycket...

Jag skulle fortsätta på samma sätt.
Rykta honom länge och låt maskinen vara på i stallet men visa den inte för honom. Låt han vänja sig vid ljudet.
Håll på så tills han vänjer sig. Kan ju ta allt från nån timma till flera dagar
Närma dig sakta gradvis med maskinen tills den är jättenära

När jag skulel raka Jorunn första gången så så lät jag maskinen vara på och ryktade hennesamtidigt och låssades inte om att hon frustade.
Jag hängde upp hö( såg till att hon in te hade fått mat på några timmar så hon var hungrig)
Hon frustade och backade och hade sig och jag mesade och höll på och stängde av och på och av och på.
Till slut fick jag nog och satte p åmaskinen gick fram och rakade så fick hon stå där och hoppa upp och ner och frusta..Rakas skulle hon:D:devil:

Efter någon minut suckade hon bara och sedan dess kan jag stå hur som helst när jag rakar och hon står och sover.

Men även idag om jag går fram osäkert till henne med maskinen så smittar min osäkerhet av sig ioch hon blir orolig.Men när jag bara går fram och börjar raka så står hon och sover.
Så tänk till hur du själv är, är du rädd och osäker kommer hästen troligen bli detsamma!

Lycka till=)

Och fråga får man.. och då får man svar.. tänk så bra det ibland funkar=)
Skulle inte du sålja ditt sto??? eller har du ångrat dig igen? =)

När jag skulel raka Jorunn första gången så så lät jag maskinen vara på och ryktade hennesamtidigt och låssades inte om att hon frustade.
Jag hängde upp hö( såg till att hon in te hade fått mat på några timmar så hon var hungrig)
Hon frustade och backade och hade sig och jag mesade och höll på och stängde av och på och av och på.
Till slut fick jag nog och satte p åmaskinen gick fram och rakade så fick hon stå där och hoppa upp och ner och frusta..Rakas skulle hon:D:devil:

Efter någon minut suckade hon bara och sedan dess kan jag stå hur som helst när jag rakar och hon står och sover.

Men även idag om jag går fram osäkert till henne med maskinen så smittar min osäkerhet av sig ioch hon blir orolig.Men när jag bara går fram och börjar raka så står hon och sover.
Så tänk till hur du själv är, är du rädd och osäker kommer hästen troligen bli detsamma!

Lycka till=)

Det är det som är lustigt, jag hade ingen osäkerhet alls när jag började, jag utgick från att han hade klippts förut och inte hade några problem. Dock regaerade han från punkt 1 när jag packade upp den ur kartongen. Han frustar inte, steppar inte utan blir spänd som en stålfjäder, ögonen ser ut som om de ska ploppa ur hålorna och han kastar sig MOT mig, ÖVER mig, han blir totalt blockerad...
Han SKA kunna hnatera detta, oavsett om det kommer ta tid men jag vill inte provocera fram något så att det blir en total låsning.
Med sin tidgare ägare har han vid longering sparkat bakut vilket gjorde att de aldrig longerade honom:grin: Vet att han försöker komma undan saker med att skrämmas ibland, men detta var ingen åhvadjobbigtnuskajagförsökaskrämmamigursituationen utan detta var ren och skär panik.
Han är en mycket självsäker stöddig häst för övrigt;) Ingen med nerverna utanpå kroppen...

Han kanske HAR klippts förut, men utan att det gått särskilt bra, eftersom han blev spänd direkt maskinen kom fram.

Du känner din häst bäst och om det är så att han får panik så skulle jag ta det väldigt lugnt. Jobba med maskinen avstängd tills dess att han är avslappnad med den utan ljud, använd den varje dag i olika situationer, inte bara när han ställs upp på stallgången, kanske ha den fickan när du går in i boxen och fodrar och plocka upp den i olika situationer. Tanken är ju att han ska lära sig att maskinen är ofarlig och då får man inte pusha gränserna för långt, för fort. När han är helt okej med maskinen avstängd, först då börjar du göra samma grejer med den på. Kanske får du räkna med en månads träning innan du kan klippa, viktigast är att inte ta kliv framåt för fort.
Uttnyttja att tuggande är lugnande för hästar, så kanske gör som Niela tipsade om att ge mat vid träningen med maskinen och vid ett tillfälle då det var ett tag sedan han åt sedan, så att han vill äta.

Ju långsammare du går framåt, desto snabbare kommer det gå.

där jag jobbade innan sa min arbetledare bara klipp för guds skull..om 3 år när du rakar hästen vill du inte hålla på å dadda.. så han bara klippte oavsett om hästen stog på bakbenen eller ej.. efter 5m in va pålle lugn..provade detta på min pålle de ej gått å klippa innan då hon exploderat när hon fått lukta på den å hållt på.. nu gick jag bara fram å klippte varisej hon hoppade eller ej. de enda man ska tänka på e å hällst ha en slapp lös klipp maskin såman slipper tänka på sladden.

klippte min isis i våras på halsen å hon va aldrig klippt innanå tyckte d eva läskigt men körde samma på henne men sen va de inga problem å sen i somras fick hon ett sår som jag skulle raka rent å då stog hon å sov...

så jag tror de blir bäst om man inte gör så stor grej av de...

Jag håller med dig i stort, men vissa hästar kan om de får panik bli farliga för båda sig själv och sin omgivning.

Alltså en helt normal häst :angel:

Ja, ha ha, men den här är ta mig tusen omöjlig, går på bete fortfarande, DÅLIGT bete men sväller kopiöst :cry: Idag bygger vi om hagarna och letar jordplätt till honom, han kan tydligen inte gå på bete alls.

Hur går era hästar nu? Med bete enbart? Med bete och stödfodring eller enbart hö/hösilage??

Bor söder om Stockholm och vi har helt kopiöst starkt bete, han har gått upp ca 40 kg på 3 ½ månad... Har visserligen gått ute hela sommaren, med liten hage. Ställde in honom om nätterna för 3 veckor sedan och nu verkar det bli värre??:confused:

Och fråga får man.. och då får man svar.. tänk så bra det ibland funkar=)
Skulle inte du sålja ditt sto??? eller har du ångrat dig igen? =)

Lånade ut hennes mage istället, perfekt för oss båda!

Jag har ett sto som är värt att visa, hon är bra! Men hon är sent inriden och är som en 5 åring fast hon är 8 år så hon förtjänar en lång vila nu, det är dags för det och då passade det oss perfekt att låta henne få ett föl men jag vill inte ha ett själv så denna deal blev suverän!

Ja men det är ju super när man kan lösa det på så vis,
Ja och även om man har bra hästar tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete om man nu inte vill tävla och träna utan bara vill myspysrida.Finns ju ingen lag som säger att man måste tävla och täna och stå i bara för man har en bra häst.

Så det gör väl inget att hon är sent tagen och inte kan så mkt för sin ålder hon är ju en bra fölmärr =)

Bor i västerås och här har betet varit bra.

Jag har inte min på bete längre.
Förr hade jag henne alltid på bete.. det var ju så man skulle ha man ifrågasatt aldrig det där.

Så varje sommar stod man där med en fet häst som knappt kunde röra sig för hon var så fet.
Vissa år fick jag lov och ta hem henne tiidgare för hon hade överhängande risk för fång för hon var så fet.

Det var svårt att hålla igång henne för att inte säga omöjligt det vart mest lallarunt ridning under denna period och det var ju inte de jag ville.

Så när jag flyttade henne från lösdrift och in till box så fick hon börja gå i en lite mindre hage dock med gräs men inte så mkt men så hon har och pilla på under dagen iallafall.

Sedan valde jag att testa att inte ha henne på bete förra året utan jag gick och slet av lite gräs så hon iaf fick lite grässmak under dagen.Bytte ut 2 kg hö mot 2 kilo gräs de dagar jag gick och drog av.

Och nu var det helt plötsligt mycket lättare att hålla igång henne för hon vart inte fet under sommaren och jag lyckades hålla henne slimmad och välmusklad hela sommaren.

Så just nu när jag är inne i en träningsperiod i hennes liv så kommer hon inte få gå på bete mer än 1 vecka här och där och då på magert nerbetat gräshage.
Jag vill mest komma åt att hon kan få gå ute dygnet runt då och man slipper mocka en tid:D
Hon kommer få hö vid sidan av då.

Känns som det inte är värt att lägga ner tusentals kronor på träningar för att förstöra de på bara några veckor och hon blir fet och har svårt att jobba för hon är ur formen.

Drömmen hade varit att typ ta över en nerbetat hage och låta henne gå där och stödfodra henne. Så man kan ha på "bete" men ett bete för tävlingshästen, jag skulle vilja slippa mocka en period de saknar jag att inte behöva åka ut för att bara mocka och fixa maten och kunna resa iväg 1 vecka utan att behöva fixa någon som mockar och fixade mat.

Jag börjar också inse att det inte funkar med bete. Problemet är att där jag står finns inga som heslt alternativ att inte ha redigt med bete. Stå på box kan han göra men vi har tyvärr ingen hage utan bete.
Och jag kan/vill inte flytta, från 1/10 kommer jag troligtvis "driva" stallet med en kompis, det är bara vi 2 där.

Nu ikväll byggde vi om en hage till en minimal, då menar jag minimal, ca 320 kvm. . Han och stoet får gå i en den på dagarna och stå inne på nätterna. Tidigare gick dom i en hage på ca 1 hektar och han bara sväller och sväller. Detta är alltså en hage där tidigare gick 4-5 storhästar som flyttade pga för lite bete!!!

Tycker verkligen inte om att han ska stå på sån liten yta men har inget val, det är helt omöjligt att ha en häst i träning med den här vikten:cry:

Mina som inte alls är särskilt lättfödda går inte på bete. Vi ökar på hagarna stegvis så de klarar sig på det gräs som finns, men inte mer. Annars så går mina aldrig först i en hage utan de får gå när hagarna betats ner och sedan växt på sig lite.
Jag äger munkorgar ifall det skulle behövas för jag vill verkligen inte ha en tjock häst. Ser det som jag gör dem en tjänst att slippa vara överviktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka