Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har rakat precis som en annan som rakade å tävlar utan problem. Jag har skrivit ut denna bild på denna ryttare där hon tävlar på dena häst. Om det skulle bli några diskussioner på en tävling. Det står inge i fipo om att man ej får raka huvud. De står bara att man ej får klippa i örona, eller raka bort hovskägget å känselhåret runt mulen ska va kvar. Det är upp till varje hästägare att avgöra vad just din häst behöver i rakningför att infinna sig i kategorin välmående. Så vissa rakar bara halsen andra helkropp andra halvkropp finns inge direktiv för att exakt såhär måste du raka en isis om du måste raka den. Sedan har jag mejl direkt från Sif där dom säger att jag får raka hela hästen så länge jag ger fan i hovskägg, öron å känselhår..... Vilket jag nu gjort. så jag får tävla om jag vill de har jag redan kollat upp så oroa dig inte över de men tack för omtanken
Jag önskar jag var lika modig, har haft min häst i 1 o 1/2 månad och han testar mig rejält nu. Han har bockat av mig i paddocken redan efter en vecka och nu hade jag precis kommit till att kunna/tordas rida själv igen, då börjar han om.. Han blir totalt stel när jag sitter upp och när jag trycker låren om honom för att han ska gå exploderar han.. Jag törs inte rida ut, jag är rädd för att han ska dra mig i backen så det händer mer än att bara tugga grus! Bara vi kommer igång och jag rider några varv så börjar han lyssna och bli lugn och fin, han är egentligen väldigt lydig/lyhörd och jättekul att rida med superfina gångarter. Men jag vet inte hur vi ska komma över det här problemet vid starten.
Jag longerar honom och flyttar honom, backar osv för att öva ledarskap och det blir bara sämre resultat. Han är känslig så jag kan inte rya åt honom, jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tillrättavisa honom utan att få honom att varva upp och bli spänd, men samtidigt måste han ju veta att JAG bestämmer och inte han.
OJ, det här blev långt...
Jag skickade iväg min häst på träning i 3 månader och nu bockar hon inte mera men däremot så hoppar och studsar vi ut på gräsmatta mm när vi rider i paddocken men hon är beronde av staket, eller var det.... nu är hon dräktig och lugn som en filbunke!
Undrar om man kan lura en häst att dom är dräktiga för hon är så trevlig att rida när hon är dräktig men en ragata när hon går tom.
Jag har hört att en del lugnar ner sig väldigt när de fått ett föl, så om du har tur sitter det i även efter fölning
Var ska ni tävla?
Jag skickade iväg min häst på träning i 3 månader och nu bockar hon inte mera men däremot så hoppar och studsar vi ut på gräsmatta mm när vi rider i paddocken men hon är beronde av staket, eller var det.... nu är hon dräktig och lugn som en filbunke!
Undrar om man kan lura en häst att dom är dräktiga för hon är så trevlig att rida när hon är dräktig men en ragata när hon går tom.