NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

kl

Hur ofta badar ni era hästar? Och hur mycke hö får era hästar vintertid? Om ni rider 4-5 dagar i veckan och höt är hyffsat bra.

Han är väldigt väluppfostrad och lydig :) Men just nu är det något som gör att han bara ska vara med kompisarna, han gör det inte på ett dumt sätt utan det känns som ett jättebehov, att han går mot mina hjälper i ridningen och bara ser kompisarna som går iväg är liksom inte han.. Han går på instinkt, följa flocken-följa flocken nästan robotaktigt..
Han va så pigg och glad igår när vi red med en kompis, ville springa brevid hennes häst hela tiden, inte bakom utan brevid :) Han behöver en bästis i flocken kanske? ;)

Jag har rakat precis som en annan som rakade å tävlar utan problem. Jag har skrivit ut denna bild på denna ryttare där hon tävlar på dena häst. Om det skulle bli några diskussioner på en tävling. Det står inge i fipo om att man ej får raka huvud. De står bara att man ej får klippa i örona, eller raka bort hovskägget å känselhåret runt mulen ska va kvar. Det är upp till varje hästägare att avgöra vad just din häst behöver i rakningför att infinna sig i kategorin välmående. Så vissa rakar bara halsen andra helkropp andra halvkropp finns inge direktiv för att exakt såhär måste du raka en isis om du måste raka den. Sedan har jag mejl direkt från Sif där dom säger att jag får raka hela hästen så länge jag ger fan i hovskägg, öron å känselhår..... Vilket jag nu gjort.:) så jag får tävla om jag vill de har jag redan kollat upp så oroa dig inte över de;) men tack för omtanken

Ok då så, tävla på!

Jag oroar mig inte det minsta det var bara en fråga...

Jag önskar jag var lika modig, har haft min häst i 1 o 1/2 månad och han testar mig rejält nu. Han har bockat av mig i paddocken redan efter en vecka och nu hade jag precis kommit till att kunna/tordas rida själv igen, då börjar han om.. Han blir totalt stel när jag sitter upp och när jag trycker låren om honom för att han ska gå exploderar han.. Jag törs inte rida ut, jag är rädd för att han ska dra mig i backen så det händer mer än att bara tugga grus! Bara vi kommer igång och jag rider några varv så börjar han lyssna och bli lugn och fin, han är egentligen väldigt lydig/lyhörd och jättekul att rida med superfina gångarter. Men jag vet inte hur vi ska komma över det här problemet vid starten.
Jag longerar honom och flyttar honom, backar osv för att öva ledarskap och det blir bara sämre resultat. Han är känslig så jag kan inte rya åt honom, jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tillrättavisa honom utan att få honom att varva upp och bli spänd, men samtidigt måste han ju veta att JAG bestämmer och inte han.
OJ, det här blev långt...

:confused:

Jag skickade iväg min häst på träning i 3 månader och nu bockar hon inte mera men däremot så hoppar och studsar vi ut på gräsmatta mm när vi rider i paddocken men hon är beronde av staket, eller var det.... nu är hon dräktig och lugn som en filbunke!

Undrar om man kan lura en häst att dom är dräktiga för hon är så trevlig att rida när hon är dräktig men en ragata när hon går tom.

Min är inte klippt, går på lösdrift med tillgång till stall dagtid.
Jag har ett oanvänt regntäcke, ett fleece som jag använt en gång.
Köpte ett ulltäcke som jag har haft mkt användning av när
han kommer in vid kyla och är blöt för att torka upp.
Hade för mig alltså räckt med det täcket!

KL

Igår fick jag hjälp av min kusin (Marlen Karlsson) och det gick hur bra som helst. Fick många tips hur jag ska jobba henne i tölt, trav och skritt. Dom gångarterna vi har mest fokus på för tillfället. Viggan vart jätte fin när allt lossnade och nu har vi en massa bra övningar att jobba vidare med. Fina häst :love:

Jag skickade iväg min häst på träning i 3 månader och nu bockar hon inte mera men däremot så hoppar och studsar vi ut på gräsmatta mm när vi rider i paddocken men hon är beronde av staket, eller var det.... nu är hon dräktig och lugn som en filbunke!

Undrar om man kan lura en häst att dom är dräktiga för hon är så trevlig att rida när hon är dräktig men en ragata när hon går tom.

Jag har hört att en del lugnar ner sig väldigt när de fått ett föl, så om du har tur sitter det i även efter fölning :)

Kl

Jag skall väldigt hux flux tävla på lördag! Lite nervöst då Kveikja varit en del travtaktig det sista och vi har töltat enbart nu i tre veckors tid. Tölten har ju blivit bättre, men undrar hur det är med resten? Vi är anmälda till öppen klass för första gången, o jag är dessutom lurad till att ställa upp i fyrgång! :crazy: Galoppfattning, HUR skall det gå? Dock är det inte en officiell tävling så det känns inte så farligt, bra ställe att testa öppenklass...

kveitlt2.jpg

Bild från torsdagens träningspass...

KL.

Igår red jag kurs för bästaste Michis. Vilken tjej! Vilken instruktör!!
Mina hästar älskade henne lika mycket som jag gör. Dom skötte sig perfekt!
Vi kom åt Kvistur helt och vilken tölt han bjöd på :love:
Och Disa, min lilla fyråring.Vilken tölthäst :-)

Ett tips från mig.. RID FÖR HENNE OM NI FÅR CHANSEN :love:

Nu i sommar har jag helduschat min häst en gång i månaden pga eksemet. Tvättat bara man och svans där han är känsligast nån extra gång om jag sett att det behövts.

Förra vintern fick mina hästar 10 kg hö var per dag. I år vet jag inte, ska ta analys och sen kolla hur han håller sig i hullet. Men årets hö är taget sent precis som förra årets hö så det går nog att ge rätt mycket utan att dom blir för feta av det :)

Målet är att han ska tränas 4-5 dagar i veckan hela vintern med små vilor ibland.

Hugger min egen knapp

Har ridit Laukur tre dagar i rad nu, skogstur i lördags och det va sååå mysigt för åhh vilket fint höstväder vi hade :)

431283_3805044971609_1915484644_n.jpg

Igår tog vi en kortare träningstur med fokus tölt på grusvägen och vi tog ännu ett steg från tregångare och mot fyrgångare! Jag var så stolt så jag kunde ha kramat ihjäl stackars Laukur! :angel::love:

Han sätter under sig så fint och vet hur han ska jobba mot tölt och han orkar skrölta längre och längre sträckor nu och ibland kommer nåt steg med tölt också och igår tölta han fler steg än innan och det räckte med en liten liten förhållning för att han skulle hålla tölttakten och inte falla i trav istället!

STOLT MATTE!

Man kan lura kroppen på ston och få den att tro att de är dräktiga. Det bästa är plast (ibland glas) kulor som man lägger in i livmodern under rätt dag på brunsten. Sen tro stoets kropp att den är dräktig. Inta alls så dyr och görs mycket på både trav och galopp ston. Det finns även hormon preparat men de ska man inte ger för länge. Vårt ena sto fick preparatet när det var viktiga tävlingar som var samtidigt som hon skulle brunsta ( man måste dock har intyg från veterinären för att få tävla samtidigt som stoet behandlas).
Kulorna har ingen karens och är ofarliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka