NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

KL.

Igår red jag kurs för bästaste Michis. Vilken tjej! Vilken instruktör!!
Mina hästar älskade henne lika mycket som jag gör. Dom skötte sig perfekt!
Vi kom åt Kvistur helt och vilken tölt han bjöd på :love:
Och Disa, min lilla fyråring.Vilken tölthäst :-)

Ett tips från mig.. RID FÖR HENNE OM NI FÅR CHANSEN :love:

Du, jag kämpar JÄRNET för att få ner henne till skåne över en helg!!! T.o.m sms-instruktioner från Michis funkar kanoners :love:

Ska hålla hårt i dom! :love:
Bellabus; Bilder på kvisten kommer kanske :) Vi filmade typ allt på han.
Disan däremot blev det nog inte så mycket på, väldigt synd för hon
skötte sig galant :)
Nästa gång filmar vi henne oxå :)

Muninn; Förstår det!! Jag är bara lyckligt lottad att bo knappt en timme ifrån
henne :love: Bästa vän = Bästa instruktör! Väldigt bra kombo!

Kl

Jag skall väldigt hux flux tävla på lördag! Lite nervöst då Kveikja varit en del travtaktig det sista och vi har töltat enbart nu i tre veckors tid. Tölten har ju blivit bättre, men undrar hur det är med resten? Vi är anmälda till öppen klass för första gången, o jag är dessutom lurad till att ställa upp i fyrgång! :crazy: Galoppfattning, HUR skall det gå? Dock är det inte en officiell tävling så det känns inte så farligt, bra ställe att testa öppenklass...

kveitlt2.jpg

Bild från torsdagens träningspass...

Så snyggt matchat!!

Aha, liiite för långt för att åka för nöjes skull. Stort lycka till!

Man kan lura kroppen på ston och få den att tro att de är dräktiga. Det bästa är plast (ibland glas) kulor som man lägger in i livmodern under rätt dag på brunsten. Sen tro stoets kropp att den är dräktig. Inta alls så dyr och görs mycket på både trav och galopp ston. Det finns även hormon preparat men de ska man inte ger för länge. Vårt ena sto fick preparatet när det var viktiga tävlingar som var samtidigt som hon skulle brunsta ( man måste dock har intyg från veterinären för att få tävla samtidigt som stoet behandlas).
Kulorna har ingen karens och är ofarliga.

Jag tror att hon kommer att klara det utan trix och fix nu när hon står i det här stallet för hon verkar trivas fruktansvärt bra!

Det gör även jag! Jag har miltals med ridvägar och massor med skog att rida och det är så skönt!

Härligt :)
Mycket ridvägar är ju guld värt.

Vill ha tag på någon bra bok eller film om islandshästar/ridning av islänningar.
Har ni något bra tips?
Har Stina Helmerssons bok Islandshästen III, prestation och harmoni.
Men finns det fler som är bra?

Islandshästar skötsel hälsa gångarter av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson
Rida islandshäst Reynirs ridskola
Atlis verktyg för islandshästryttare
Islandshästen Magnús Skúlason-metoden

Jag tror att hon kommer att klara det utan trix och fix nu när hon står i det här stallet för hon verkar trivas fruktansvärt bra!

Det gör även jag! Jag har miltals med ridvägar och massor med skog att rida och det är så skönt!

Var bara svar på din undran. Att man kan hjälpa om man upplever problem med stonas humör.
Många upplever ju problem med stona och just plastkulan är enkelt och för stoet helt problemfritt.
Utan massa syntetiska hormoner.

Kul! Man måste inte alltid tävla för att vinna. Jag gör själv en "hur ska det gå"-tävling på lördag. Med ett överrörligt 5-gångssto som är långt ifrån stabil i gångarterna. Som jag fick höra från min tränare, och hästens ägare idag; "Du kan få allt mellan 3 och 6.5 i tölten beroende på hur hon reagerar på banan". Hästen har alltså i princip aldrig varit hemifrån heller tidigare, så ja... :angel:

*kl*
Måste bara tjata lite mer om Fluga som helt klart verkar ha fått en ordentlig chock efter resan från Island. Hon som varit som ett skakande asplöv när man har kommit för nära och som har vart i stort sett omöjlig att komma fram till i hagen utan att valla upp i ett hörn. Hon är nu såhär lugn:

flugsoc2.jpg

flugsoc1-700x525.jpg

flugsoc3-700x525.jpg

Fick några bilder på mig och Eros i solen häromdagen också. Tycker att Eros känns rätt seg, är förmodligen vinterpälsen som han sätter för fullt som dränerar lite, samt det varma vädret i kombination med att pälsen blir tjockare. Funderar på en första rakning, men vet inte riktigt hur mycket jag vågar ta, vill ha honom otäckad under vintern. Tips?

erel4-700x525.jpg

erel2-700x525.jpg

Finns fler bilder här, ska inte bomba sönder tråden. :o

Jag har klippt min ena och då min "standardklippning": hals, bog och en lite under bröstkorgen. Brukar räcka till och de kan gå otäckade. Kan ju varieras en del med hur mycket man tar på halsen och hur högt över bogen man klipper.

DSC_0425.jpg
[/IMG]
Såhär brukar jag klippa våra hästar (de som klipps), funkar bra utan att täcka. De som är klippta såhär täckas faktiskt mindre än de som inte är klippta alls eftersom de i allmänhet svettas mer och behöver täckas om man vill släppa ut dem efter ridning

Fina bilder. Jag gör som Mist och klipper såhär:
20120917-222016.jpg

Är det kallt i vinter kan man låta pälsen växa ut, eller så kan man klippa lite strax innan jul igen. Jag klipper med lite längre skär vill inte att de ska bli jätte korthåriga.

408952_10152121219485545_1604771811_n.jpg

Jag fegade lite när jag klippte idag inser jag. Men det skulle ändå bättras på imorgon.
Hur långt under frambenen brukar ni klippa?
"Lusrand" under manen, är det någon som gör? Gör det alls någon skillnad?

Var bara svar på din undran. Att man kan hjälpa om man upplever problem med stonas humör.
Många upplever ju problem med stona och just plastkulan är enkelt och för stoet helt problemfritt.
Utan massa syntetiska hormoner.

Ja och det tackar jag för! Mitt sto är jättelugn att rida och hantera när hon är dräktig, hon blir som en filbunke men nästan lite för lugn.

Hade gärna fått ett mellating mellan dräktig och inte dräktig då hade hon blivit perfekt.

När hon inte är dräktig så ser hon spöken överallt, idag red jag i 1½ timme i stormblåst och hon bara lullade runt i sin egen värld. Nej men oj titta där flög det en gren, titta där blåste det löv, nej men ser man på en timmerbil trevligt att ses och nej men vad härligt en skramlande traktor.

Jag klipper inte under magen. Börja precis där benen lämnar kroppen om du förstår vad jag menar :)

Fina bilder. Jag gör som Mist och klipper såhär:
20120917-222016.jpg

Sådär är min lillhäst klippt fast högre upp på halsen och nån dm till under bröstkorgen. Hon var klippt som på bilden men hon blev så varm :crazy: Hon har sjukt mycket päls även för att vara islandshäst :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka