NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ingen som har nån åsikt om det jag skrev ovan?

Vilket menar du? Att det inte gick så bra på ridpasset. Var det på en ridskola? I så fall tycker jag tyvärr att det låter som en ridskolehäst som inte tycker det är så värst roligt längre och som lärt sig komma undan.
Visst är det ovant att inte kunna driva på med hälen och undre delen av vaden som det blir på stora hästar. Men såhär tänker jag, att börja dra upp benen och försöka få till hälen på en islandshäst för att den inte lyssnar på en lätt kramning med skänkeln (där den ligger till) och drivande säte, är ungefär som att börja ponnysparka på en häst :angel: Om den inte lyssnar så är det tusen gånger lättare och enligt mig bättre att smacka till ordentligt och peta till i rumpen med spöt. En snabb, liten och lätt signal som bör få de flesta att haja till. Sitt inte och gnata utan kräv uppmärksamhet. Och se till att rida alert så att hästen inte hinner gå och somna efter några varv. Man ska inte sitta och reglara tempot hela tiden utan hästen ska gå på tills jag säger något annat, och det lär de sig ganska fort om man är konsekvent.

Dock är det ju svårt med ridskolehästar, man rider dem oftast så sällan och det är mååånga andra som rider emellan gångerna. Ofta är de lite leda och vääääldigt duktiga på hur de ska göra för att behöva göra så lite jobb som möjligt.

knapplån

Fixat ihop en bild som vi ska ha på stallskåpet :)

193072_10151050375810222_1224966076_o.jpg

Precis det :p
Just det där att dra upp skänkeln gör jag hela tiden.
En olat jag lagt mig till med nu :o
Absolut är det typiskt ridskolebeteende, stora hästar med sådant beteende har inte varit några problem, men nu funkade ingenting.
Men varken hästen eller jag var på humör i lördags eg. Så kanske går ätter nästa gång

Senast ändrad:

Jag gör samma sak när jag blir spänd. Gärna kniper jag så in i bänken med knäna också. Ful ovana.

Jag som ridit mycket ponnys under mina ridskoleår känner igen det en del. Det är ju oftast en liten grupp hästar som de gärna använder till nya elever och de som inte ridit så länge, som jag förstod det som är du ny på islandshästar och kanske är det så att du får rida "nybörjarhästarna". Där jag har ridit så var nybörjarhästarna oftast hästar som varit med i några år, de fick inte så mycket utmaningar i ridning och gick mest runt runt och var lite avtrubbade.

Såna hästar är såklart säkert värdefulla att ha som trygga veteraner för nybörjarna, men det går till en viss gräns tycker jag. Sålänge de nöjt knatar runt är de väl underbart. Men när de börjar stanna, gå in i mitten och visa sitt missnöje, ja då kanske det är dags att se över situationen. Kanske ska hästen användas i andra grupper eller också behöver den få komma till en privatperson och få lite ombyte.
Sånt här är ju lätt för en utomstående att tycka och tänka om, förstår att det inte är så lätt när man driver en ridskola. Är ju jättesvårt att hitta rätt individer och rätt balans i hur länge man ska behålla hästarna (och det är ju såkart olika efter individ).

Men i ditt fall, sätt ribban direkt. Hästen känner av direkt om det är en ryttare den kan göra lite som den vill med. Var bestämd, men bli inte arg! Bestäm dig för vad du vill göra, var tydlig och beröm massor när det blir rätt. Och sitt inte och vänta för länge, får du ingen reaktion med detsamma är det bättre att säg ifrån en gång ordentligt än att sitta och gnata och tjata i en timmas lektion. Så mycket roligare för både dig och hästen.

:crazy:
Min häst som bettet sig som Novisens har varit skadad, hon är frisk nu och blir fortfarande lite spänd när man kommer upp på henne. Jag tror absolut det kan ha varit en bidragande orsak till hennes beteende, det tillsammans med ett känsligt psyke.
Min Hilda hade ett snett bäcken troligtvis orsakat av att hon tex gått omkull.

Men om någon såg ponnyakutens uttagning i vintras så var dte med en ponny som var såhär. Exploderade vid uppsittning och sen bara drog. Tobbe sa då att hästen troligtvis inte tagit till sig inridningen ordentligt och det tror jag också stämmer in på min häst. Hon var lämnad på inridning, fick vila, sen åka på tillridning sen vila länge. SÅ korta intensiva perioder och sen långa vilor.

Jag svarar alla här...
Nej, han har inte ont för han beter sig inte så här om någon annan sitter upp och rider. Han skrämde mig när han bockade av mig och nu känner han att jag är spänd. Det var bättre ett tag men nu börjar han om igen.
Jag har kompisar som hjälper mig att hålla i, men det känns ohållbart att behöva ha hjälp varje gång jag ska rida.
A säger att jag ska jobba med ledarskapet och jag försöker. Han har börjat lyssna mindre på mig från marken också så jag antar att han testar mig nu.
Bara vi kommer igång går det ju bra, men det är just igångsättningen som är själva problemet. När jag väl ridit ett par varv går det hur bra som helst, men jag kommer ju inte dit själv..
Ska dit nu med min kompis för ett nytt försök..

Oj så FIN!!! Precis min smak :)

Stort lycka till!!!

Tack så mycket! :) Han är riktigt fin, men egentligen inte alls min smak, haha. Hade nån sagt till mig tidigare att jag skulle skaffa en fuxfärgad fyrgångsvalack nån gång i framtiden så hade jag nog skrattat och sagt "Det kommer aldrig hända". Men ja, så kan det gå. :p Han har ett hjärta av guld i alla fall, underbar häst!

Knapplån!

Måste fråga er som har häst!

Min kille har blivit SÅ "kompisfixerad" gnäggar när kompisarna kommer och ska dit, gnäggar och ska med när nån ska ut i hagen, stressad när han blir själv i stallet, svårriden på banan när man har sällskap, ska bara efter kompisen om och om igen..

Är detta något vanligt när han är ny? Övergående? Eller beror det kanske på något annat? Han är nog lägst i rang i flocken, vid utfodring får han ta sist, nån jagar bort honom från vattenkaret osv osv..

Börjar undra om han är stressad mer än normalt över detta miljöombyte, eller är det normalt?

Å jag skulle ha en lättriden äldre lite lugnare 4 gångare va det bestämt ;) Hem kom en känslig o trasslig 8 årig 5 gångare :D

Nån som är bra på det där med exteriör? :)

Hur ser min kille ut i kroppen? Lite rund om magen just nu, men det ger sig i höst ;)

561470_10151050709660222_293479408_n.jpg

Exteriör bedömning överlåter jag till andra, men jag tycker han är riktigt fin. :)

Kan mycket väl vara så att han känner sig ensam och otrygg och söker trygghet hos sina kompisar. Det är då du får gå in och ge honom trygghet i form av en stabil och trygg ledare som han ska lyssna på och ägna sin uppmärksamhet åt. :)

Knapplån!

Måste fråga er som har häst!

Min kille har blivit SÅ "kompisfixerad" gnäggar när kompisarna kommer och ska dit, gnäggar och ska med när nån ska ut i hagen, stressad när han blir själv i stallet, svårriden på banan när man har sällskap, ska bara efter kompisen om och om igen..

Är detta något vanligt när han är ny? Övergående? Eller beror det kanske på något annat? Han är nog lägst i rang i flocken, vid utfodring får han ta sist, nån jagar bort honom från vattenkaret osv osv..

Börjar undra om han är stressad mer än normalt över detta miljöombyte, eller är det normalt?

Sol var så lääääänge efteråt. Kan fortfarande gnägga ibland när nån kompis är på väg in från hagen och hon står i stallet. Men inte alls på samma panikslagna sätt som hon gjorde i början. Hon höll på så några månader. Var ganska spänd och såfort hon bytte hage (även när det var med samma flock) så var hon pånytt spänd och stressad i två veckor. Alltså efter den första perioden.

Håll ut och ha tålamod, det försvinner säkert. Det var inget som helst fel på Sol, hon har bara väldigt mycket som sprallar omkring i kroppen och tyckte det var mycket nytt att smälta.
Hon var så i vintras (när jag haft henne 6 mån) när vi åkte iväg också, trippade runt och gnäggade helt hysteriskt, men höll sig snällt på en armlängds avstånd i grimskaftet, så även om hon studsade runt så gjorde hon det på sin plats och var himla duktig. Efter några gånger försvann det och nu går hon ut hur lugn som helst och bara tittar lite. :love:

Håller också med Hedinn! Under denna perioden höll hon på med mycket ohyfs, var bufflig som tusan och hade lätt kunnat stampa rakt över en om man inte hade satt tydliga gränser. Hon stod ofta och skrapade i stallgången och gick runt på stället när man borstade och så. Så se till att vara stenhård i all hantering nu!! Sol var en sån där som slet av en hela armen om man gav henne lillfingret. Så om du inte redan är stencool, se till att tuffa till dig rejält! ;)

Senast ändrad:

Jag kämpar på den biten :) Försöker göra det så lika varje dag som det bara går! Han lyssnar på mig på marken, flyttar, backar, stannar och det direkt!!
Idag kom 3 av flock vännerna och gick in i stallet när vi red, och han tvärvände och skulle in med dom med mig på ryggen, fick ta ordentligt i honom! Jag hoppas att det bara är nu i början det är så här och att det ger sig med tiden, det går inte att fånga hans fokus när kompisarna kommer, blir bara helt avstängd gentemot mig som ryttare. Och sen detta konstanta gnäggande!!
Han gnäggar högt och ljudligt upprepade gånger, riktigt rooooopar på kompisarna..

Å tack!! Då hoppas jag verkligen det är lite flyttnerver som spökar bara :)
Hans "nya" test nu är att han vägrar få hovarna kratsade i boxen :D Så löjlig grej som funkat utan problem, nu är det stört omöjligt!! Slår ner hoven hårt om och om igen, jag tar ut honom och fixar det ute och vi gör ingen grej av det just nu.. Gör ett nytt försök längre fram :)

Hej och välkommen till klubben "vi som äger unga röda" ;)

Hela vintern hade jag och Sol en vääääldig kamp. Min erfarenhet är att det är självklart jättebra att de flyttar sig när man ber dem, men det viktigaste av allt är att de inte försöker träda över din tröskel. Hade en väldigt ohyfsad liten häst förr som hade noll respekt. Han gjorde allt man sa till om och lyssnade bra, men han kunde gå rakt på en utan att tveka. Att han snällt flyttade sig när han stod där med full tyngd på min fot hade liksom inte så stor betydelse, det största var ju att han hade ställt sig på min fot!!
Så jag tycker att det är där det absolut viktigaste ligger, visst ska de kunna flytta sig och back, men framförallt ska de följa och vara medveten om var de har sin människa och respektera den.

Jag tycker han har rätt bra respekt för mig ändå på marken, han kliver inte framför mig, gjort det nån enstaka gång och jag flyttade bak honom direkt och sen inget mer.. Han går efter mig som en hund, stannar jag så stannar han även om det är flera meter oss mellan..
Det behövs inget större än att jag står still :) Han respekterar min space och jag hans..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka