NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Tack! :)

Jag har återigen fått låna mig en häst, och det här är Kormakur, född 08 som jag ska rida in nu i höst. Han är e: Kormakur fra Flugumyri och ue: Glampi.
Brandybus: Tack!

/Anna

Senast ändrad:

*kl*

Igår var jag och Draken ute på en skogspromenad, kollade omgivningarna, så mysigt vi hade det! <3
IMG_0602.jpg

IMG_0609.jpg

IMG_0613.jpg

Idag tog jag premiärturen på Draken. Och hon var så otroligt duktig :love:
Red ut själv med henne i skogen, och hon knallade på som sjutton och var jätte framåt.
Klev över stockar, genom vattenfyllda diken, runt träd, upp och ner för berg.

Vi fick även testat på alla gångarter, och japp, de finns där allihoppa men hon är obalanserad och blandar lite hej vilt ibland, men det ska nog bli årdning på detta oxå!

Nu ska vi försöka jobba upp musklerna på henne, särskilt ryggmusklerna som hon typ inga har.
Förra ägaren har ridit henne med en sadel som passa henne SÅÅÅÅÅ bra, men är åt H*lvete för smal så inte konstigt att hon inga muskler har där.
Så det ska vi jobba med nu. Tips på bra träning som bygger ryggmuskler?

Toknöjd över lillfisan idag :love:
IMG_0671.jpg

Odinn jobbade på tokbra idag, longerade honom inspänt över både trav och galoppbommar, han tycker verkligen det är skit roligt.
Och idag fick han till galoppen riktigt bra över alla bommar, hittade en riktigt trevlig rund galopp :love:

IMG_0682.jpg

Just nu flyter det på braaaa! :D:D

Jättefin är han :) Är han kolsvart som på bilden eller mer mörkbrun? Fastnat för kolsvarta hästar just nu :) Passar i allt!!

Ja hon e verkligen fiiiin :love:
Hoppas du kommer dej ut med din lilla sockerbit snart, han e ju för fin verkligen :love:

Tar nog ut han i morrn ;)
Det värsta som kan hända är att man får äta grus och det överlever man ju :D
Han drar sällan, skuttar mest rakt upp! :D Hålla i sig gäller mao ;)

Ha ha ha :D Yes!! Tror han kommer trivas super bara han fattar att vi ska på tur ( går förbi hagen på vägen ) Han lär vilja joina kompisarna om jag känner han rätt, vi lär snurra tio varv innan vi är förbi ;)

Jag har rakat precis som en annan som rakade å tävlar utan problem. Jag har skrivit ut denna bild på denna ryttare där hon tävlar på dena häst. Om det skulle bli några diskussioner på en tävling. Det står inge i fipo om att man ej får raka huvud. De står bara att man ej får klippa i örona, eller raka bort hovskägget å känselhåret runt mulen ska va kvar. Det är upp till varje hästägare att avgöra vad just din häst behöver i rakningför att infinna sig i kategorin välmående. Så vissa rakar bara halsen andra helkropp andra halvkropp finns inge direktiv för att exakt såhär måste du raka en isis om du måste raka den. Sedan har jag mejl direkt från Sif där dom säger att jag får raka hela hästen så länge jag ger fan i hovskägg, öron å känselhår..... Vilket jag nu gjort.:) så jag får tävla om jag vill de har jag redan kollat upp så oroa dig inte över de;) men tack för omtanken

Yes, han visades som fyraåring och fick 7,95 utan pass, med två nior och en drös 8,5:or i ridbedömningen, så det var en fin fyraårsbedömning. Ska bli roligt att se hur det går på visningen nästa år, vi räknar med att han höjer sig rejält. :)

Står han bara stilla när han går i grushage?
Med min häst är det tvärt om, hon går mer runt i grushage än på gräshage.

Ett annat tips om man vill ha hästen i grushage och t.ex har tillgång till paddock eller större grushage är att utfodra fler ggr om dagen och då strö hö så mycket det går över hela ytan, då blir det nästan som bete fast i begränsad mängd. :)

Senast ändrad:

Jag har fått en inackorderad:) islandshäst valack.

Något jag bör tänka på från er som är inackorderade?

Tar nog ut han i morrn ;)
Det värsta som kan hända är att man får äta grus och det överlever man ju :D
Han drar sällan, skuttar mest rakt upp! :D Hålla i sig gäller mao ;)

Jag önskar jag var lika modig, har haft min häst i 1 o 1/2 månad och han testar mig rejält nu. Han har bockat av mig i paddocken redan efter en vecka och nu hade jag precis kommit till att kunna/tordas rida själv igen, då börjar han om.. Han blir totalt stel när jag sitter upp och när jag trycker låren om honom för att han ska gå exploderar han.. Jag törs inte rida ut, jag är rädd för att han ska dra mig i backen så det händer mer än att bara tugga grus! Bara vi kommer igång och jag rider några varv så börjar han lyssna och bli lugn och fin, han är egentligen väldigt lydig/lyhörd och jättekul att rida med superfina gångarter. Men jag vet inte hur vi ska komma över det här problemet vid starten.
Jag longerar honom och flyttar honom, backar osv för att öva ledarskap och det blir bara sämre resultat. Han är känslig så jag kan inte rya åt honom, jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tillrättavisa honom utan att få honom att varva upp och bli spänd, men samtidigt måste han ju veta att JAG bestämmer och inte han.
OJ, det här blev långt...

:confused:

Kanske är det tryggheten, och inte vem som flyttar vem, som måste befästas? Hoppas det går bra. Kanske ska någon leda er, eller kanske kan det funka att ge en mumsbit från ryggen?
Hur gammal är hästen? Lycka till!

Senast ändrad:

Tack! Ja, han är alldeles kolsvart med lite rött i manen nu efter sommaren :) Håller med, det är inte svårt att hitta bra färger på schabrak och liknande!

/Anna

Jag tror att du måste ta hjälp av någon som inte är rädd. Som det är nu märker hästen att du blir rädd och utnyttjar det.
Känslig eller inte så måste han lära sig vad som gäller. Och där tror jag att ni behöver lite hjälpa bägge två.

Lycka till med honom! Det ska vara kul med hästar och man ska definitivt inte ha en klump i magen inför varje ridtur där man bara hoppas att det ska gå bra. Man ska bara veta att det kommer att gå bra. Finns det någon duktig häst människa i din närhet som du litar på?

Vi kom aldrig ut idag men vilken dag vi fick :)
Vi red med en kompis och hennes häst på banan och vilken skillnad!! Han tyckte det va roligt, gick på bra och inget springainihörnet fasoner alls!!
Sen släppte vi lös dom så dom fick springa av sig på banan och han busade på :D Han har blivit så enormt fäst vid sina nya flockvänner, vill ogärna gå ifrån dem och stressar upp sig. Men med sällskap en helt annan häst!!
Hoppas han kan vara lika fantastisk och rolig ensam längre fram :) Min fina goa häst!!

Oj! Fy va tråkigt när det blir så :(
Min testar mig också dagligen men inte så att jag åker av.. Markerar i boxen, vägrar lyfta hovar och går åt andra hållet när vi rider.
Det är ju verkligen inte ok att han bockar av dig! Men förstår att det är svårt att markera bestämt och bli arg, min är också väldigt känslig och blir flipprig om jag blir arg..

På min funkar det att aktivera honom massor när han börjar testa, jag får ligga steget före och känna innan att han är på G, då blir det flytta-halt-skritt-flytta-byta varv-öka osv. Ger honom något att tänka på så han lägger av utan konflikt mellan oss. Och har han en överjävlig dag så jobbar vi från marken, ger honom så få tillfällen som möjligt att utmana mig!

Ja, jag har ett jättebra tips.
Va lyhörd på vad ägaren vill med sin häst, hur den ska skötas, t.ex nått så enkelt som att sätta på en flughuva, täcke osv innan utsläpp.
Ändra inte på fodringen utan att ha frågat ägaren först.
Flytta inte hästen till hagar långt borta eller in till nya hagkompisar utan ägarens vetskap.

Ja, kort och gott, lyssna på ägaren, säg nej på det du inte kan och säger du ja så ser till att det blir gjort =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 012
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat