NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Knapplån

Testade min nya rakmaskin eller mina 2 nya.
Gick hur bra som helst att raka nu wow vilken skillnad.
Sedan köpte jag ju en liten maskin för huvud och ben och vilken skillnad, nu kom man ju åt bättre.
Rakade första gången huvudet även vid bläsen för första gången och så snäll häst man har som stod och sov under tiden.
Vilken skillnad det blev, äntligen slipper man stora lerkockor med ganashen mkt lättare att hålla henne ren nu.
Rakade karlleden men sparade hovskäcket så hon har sin lilla toffs som hon måste ha så jag får tävla. Rakade runt öronen men lät i och på öronen vara kvar.
Så nu är jag nöjd det är ju karlleden jag vill kunna hålla rent och fritt från hår så hovskägget stör inte mig eller Jorunn alls.

Tänk så bra det vart till slut:D alla nöjda och glada och de är ju toppen=)

En bild på min nakenfis.

183315_10151390542063998_482456996_n.jpg

Och så en bild på hennes nya vinterpyamas 500g innertäcke satt ju supervid bogen, annars brukar alla täckena sitta superdåligt på hennes vid bogen.
404043_10151390541293998_1572534833_n.jpg

[Och en bonusbild på mina ben.
Håller ju på med kroppsbygge och benen börjar äntligen ta sig snart kan man kalla benen från kroggpinnar till små kycklingklubbor:D

benen26juni12.jpg

Fast här måste jag få skjuta in det betyder inte alltid att en häst rör sig mer som går p ålösdrift än om en häst kommer ut 06 och in 20.

Eller om den har en stor eller mindre hage.

Jorunn har gått i alla möjliga hagvarianter både installat och ute på lösdrift.
Och hon rör faktiskt mer på sig när hon går i hage om dagen och får komma in.
Går hon på lösdrift med fritillgång rör hon sig knappt alls utan står bara och äter hela dagen och rör sig mellan höhögen och vattenkoppen och tar någon kort runda för å ställa sig å sova .Eller så lägger hon sig ner vid höet och sover.

Medans nu idag när hon kommer ut om dagarna bara i hagen och får lunch i hagen bara så går hon mer runt och betar lite här och där och då och då springer hon runt mest i samband med intag som hon springer runt och busar och rör på fläsket=)

Sedan finns det hästar som gillar och leka och busa och de gör dom ju även i mindre hagar eller stora.

Hästar är ju betesdjur och går sakta och betar, det är inte så mkt energikrävande.
Så vill inte påstå att lösdriftshästar som stått en längre period inte skulel behöva samma lugna igångsättande som en installad häst.

Alla hästar som stått länge behöver få komma igång mjukt, visst tappar en häst inget direkt av att stå 2 månader, se tillbaks på oss, om jag vilar 8 veckor tappar jag inga muskler eller kondis direkt MEN jag får en sjuk träningsvärk när jag väl kör igång eftersommusklerna har fått vila en längre tid.
Så då tar jag ju det mkt lugnt första veckan lite lättare vikter mer uppvärmning och längre nertrappning efter passet för att få bort slaggprudukter i musklen.

Jag behandlar min häst på samma vis oavsätt om hon står på lösdrift eller installad.

Men det är ju min filosofi och hur jag tycker och tänker, alla har vi ju vra egna ideer och tankar om hur man bäst når våra mål.

Jag vet andra som gör så som jag inte skulle göra men de tycks funka super för dom så det finns uppenbart många vägar till rom. Jag har valt den väg som jag anser bäst=)

Han heter Farri från Munktorp :)

Och han är faktiskt rödskäck enligt passet :D Min lilla sötnos!!
Träffat nya hovis idag har han, skötte sig exemplariskt och hade enl hovis riktigt bra hovkvalitet :) *toppen*

Oj det var nog den fetaste häst jag sett.
Hon ser jättefin ut nu :) Och en väldigt vacker häst, med fint uttryck. Jag är svag för fuxar också...

KL
Vill bara visa hur min 01:a förändras sen jag köpte henne (ursäkta bildbomb. Men blev så stolt över förändringen):

sagada.jpg

Nyköpt 2009. Idag är det här en svårfödd häst...
Bild: Marion Björn Jegefalk

.

OJ! Där ligger ju t.o.m. min Andi i lä, o jag som trodde han vart fetast på buke ;) Men han var som fetast inte ens inärheten av så fet som din tös. Bra jobbat att bli av med det!!! hur la du upp bantningen? Berätta gärna!

Min Andi var ju fet när jag köpte honom 2008.
andifeet.jpg

Vi hade lågintensivt arbete i flera år känns det som. Han kunde stanna mitt under ridturerna o bara flåsa, framförallt i uppförsbackar eller en stunds trav/galopp... I matväg fick han sin ranson av hö (oftast 5-6kg) och lite musli för att få mineraler/belöning efter arbete.
Som finast var han sånhär:
andiext.jpg

Men sen har det ju gått utför igen iom att han fick spatt... Han är ett matvrak utan dess like, när alla andra sover, då äter han, när alla andra pysslar med annat, då äter han, när alla andra äter, då äter han... ;)
Nu ser han ut såhär:
andidresmupp1.gif

Helst av allt hade jag velat ha honom i grushage större delen av dygnets timmar o gett ranson av hö, men spatten innebär att han måste röra sig så mycket det bara går -jag har inte så stor grushage...

Givetvis är det individuellt.

Fri tillgång till hö har inget med uppstallningsform att göra. Har man en häst som äter konstant dygnet runt så lär den ha usel kondition redan innan vilan så lär den knappast vara i toppform efter vilan. Och inte tror väl.någon att man kan öka fodergivan och minska mängden motion utan att det blir konsekvenser eller?

Senast ändrad:

Blev första passet efter vilan igår...red ut en kortare runda med lite tölt och trav. Det kändes bra, tror inte heller hon tappat så mycket...fast tjock(are) har hon såklart blivit :-P

Men jag tror ju ändå att en häst som går ute dygnet runt i en stor hage rör sig mer än en häst som står i en liten hage och inne på natten...?!
Men såklart kanske de blir tjockare för att de äter mer om de går på bete/fri tillgång....

Nu är vi på gång igen i alla fall :-D

OJ! Där ligger ju t.o.m. min Andi i lä, o jag som trodde han vart fetast på buke ;) Men han var som fetast inte ens inärheten av så fet som din tös. Bra jobbat att bli av med det!!! hur la du upp bantningen? Berätta gärna!

Nu kan du trösta dig med att en häst kan bli mycket fetare än så. Hästaskruttan är svårfödd så fråga inte hur hon kunde bli så fet :crazy:

Men massa skritt, varje dag och vartefter konditionen kom och vikten gick neråt så konditionstränade vi. Var superstrikt med att hon skulle motioneras. Sen var det ju skitkallt den vintern och jag jaktklippte henne och tog bort rejält med päls så hon skulle göra av med lite extra. Så då kunde hon ju få en ok giva. Hö med låg energi och lucern.

Så visst, jag fick vara strikt men hon var ändå lättbantad. Sen går ingen av mina nånsin på bete och jag håller koll på hullet hela året för att slippa banta hästarna regelbundet :) Har även en stallägare som respekterar det och inte slänger åt dem extra eller sätter dem i frodigaste hagen.

Fast varför måste allt vara svart eller vitt? Antingen liten plutthage eller lösdrift. Få har hästaridag i små 4 kanter. De stall jag stått i när jag haft installat har haft stora flera hektar stora hagar där hästarna går ute mint 10 timmar om dagen. Även hagar som min som är mindre ca 50x50 meter så rör jorunn sig om dagen. Hon är en matglad häst å äter så länge de finns mat ihagen. Hon var i bra kondis när hon började på lösdrift nr 1. Där fri tillgång på hö fanns. Men hon vart rätt fort fet å de var svårt att hålla henne i kondis. Andra lösdriften var ej fri tillgång på utan de fodrades 4 ggr om dagen. Då vart det inge problem å hålla vikten. Visst ska vi jämföra mellan dom som går i en grushage på 5x5 meter 3 timmar om dagen å lösdrift så har lösdrifthästen bättre kondis å muskler samt smidigare . Men mellan en normal häst som står installad å går ute hela dagarna i normala hagar så är
Det nog inge större skillnad efter 8 veckors vila

Hon är ju inte exteriört perfekt, men helt okej. Och efter de förutsättningar hon har så är hon riktigt fin.
Sen har en ett otroligt vackert huvud och är väldigt utrycksfull :love::love:

Jag antar att de som gör foderstats program och rekommendationer har totalfel då. De jag sett har haft påslag i foderstaten för hästar i lösdrift. Självklart går det åt lite mer energi när hästen är lös och kan gå omkring och dessutom är ute och utsatt för väder och vind (många går ju inte in i vindskydden). Det är givetvis individuellt, men en häst som rör sig mycket dagtid i sin hage slutar knappast att röra sig för att det är natt och den går i lösdrift och den som bara står och hänger i ett hörn lär inte bli aktivare för att den går ute dygnet runt.

Senast ändrad:

Börjar bli väldigt sugen på att rida ut med min Sprallis, vågar jag? :D Han hoppar och skuttar och ser spöken överallt det lilla livet ;)

Kanske ska haka på nåt tryggt ekipage första gången!? Han älskar ju att rida ut, rida på banan e sådär anser han ;)

Undrar om man kan sätta en stegräknare på häst? Och var skulle man sätta den då så att den räknar alla steg när hästen går sakta framåt och äter?

Allra helst ett par tre stycken trygga ekipage så att man kan omringa som av lugnande kompisar. :bow:

Och du hade promenerat en del med honom också va? Det tror jag är bra, börja smått och utöka efterhand som hästen känns trygg med det lilla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat