Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jag skulle snarare rekommendera att rida lätt i så fall. Då kan du påverka hästens tempo genom att försöka rida lätt långsammare än den takt hästen vill trava i, om du förstår hur jag menar.
För mig har det alltid fungerat bra

Och om du har svårt att sitta på hästen så finns ju risken att hästen tycker att det är lite obehagligt med skumpandet och blir mer stressad/travar ännu snabbare då.
Igår red jag tregångaren som jag hjälper till med ibland, och jag kände att jag verkligen inte kunde sitta på honom, var bara spänd i kroppen, studsade i traven och drog upp hälarna i galoppen. Han har också mycket rörelser och schwung, både i trav och galopp.
Så då red jag utan stigbyglar (ett pass på ca 30 min). Jag red precis som jag brukar; tempoväxlingar, skänkelvikningar, förvänd galopp, enkla byten, och efter passet hade jag kommit ner mycket bättre i sadeln och kunde vara följsam i kroppen (och idag vet jag en som har träningsvärk i lår och ljumskar

).
Det kan jag rekommendera till dig också om du vill träna upp följsamheten i sitsen. Börja med att någon longerar dig om du har möjlighet, eller rid på volt (börja med att bara trava och fokusera på sitsen, sedan kan du gå vidare med att rida dressyrövningar när du känner att du inte behöver lägga all energi på sitsen längre).
När du har fått en följsammare och starkare sits kommer du också kunna påverka hästens rytm och tempo (ja hela hästen för den delen), och då har du kommit en bra bit på vägen med problemet
/Anna