NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Tar min egen knapp.

Har ni någon transport ni skulle rekommendera för just islandshästar?
Vill ha boggi samt 2 hästars men gärna inte för klumpigt.
Har BE kort.

Har kollat på Ifor williams som verkar ganska otympligt men vet ej modellen på det. Boj har jag läst lite negativt om just att frambommen ej går att få ner om hästen skulle fastna över den.

Boj har en välfungerande säkerhetsspak som fäller bommen utifrån om hästen hoppat över, så jag vet inte vad det skulle vara för negativt? Jag testar min spak med jämna mellanrum och den funkar varje gång.

Boj är annars otroligt bra trailers, speciellt modellerna 216S eller 220S. S står för sadelkammare, EH står för extra bred extra hög. Skillnaden mellan 216 och 220 är totalvikten. Thule har många fina modeller också. Jag har en vän i smålandstrakten som är ÅF för hästtrailers, jobbade på Boj förut. Jag kan ge dig hans kontaktuppgifter om du vill.m

Men då är det utan höbord? Behöver inte det ändå ifs.

Det är antingen ett sånt eller Ifor williams som jag är mest förtjust i just nu.

Åh det här är ju kul :D I helgen eller nästa vecka ska jag försöka ta mig till ÅF och kolla.

Vi har höbord, men har köpt ett hösegel till som alltid används.

Nej, vi använder ju aldrig heller höbordet utan hönät de gånger det behövs nå hö. Tvivlar på att jag skulle använda bordet till stora hästar heller, men vem vet ;)

Boj har en välfungerande säkerhetsspak som fäller bommen utifrån om hästen hoppat över, så jag vet inte vad det skulle vara för negativt? Jag testar min spak med jämna mellanrum och den funkar varje gång.

Boj är annars otroligt bra trailers, speciellt modellerna 216S eller 220S. S står för sadelkammare, EH står för extra bred extra hög. Skillnaden mellan 216 och 220 är totalvikten. Thule har många fina modeller också. Jag har en vän i smålandstrakten som är ÅF för hästtrailers, jobbade på Boj förut. Jag kan ge dig hans kontaktuppgifter om du vill.m

Någon ska ha testat med en person hängande över bommen och att det då inte fungerat, men jag vet inte :)

Rider du också där?
Men ja, det gjorde jag. Blev nog lite kär haha.
Han är ju väldigt lugn och det tyckte jag var skönt, föredrar hästar som håller sig på mattan sas :p

Vad nyfiken jag blev nu på vem du är? :p

Senast ändrad:

KL
Ångest! En kompis red 08:an idag och upplevde att hon var oren höger bak. Jag är såklart på jobbet och kan inte åka och kolla. Jag hoppas att hon antingen känner av hästens svagare sida alt. att pålle sträckte sig idag när hon försökte resa sig när hon var bunden. Men man vet ju aldrig :crazy:

Ser i panik framför mig månader av rehab :cry:

Håller tummarna att det bara var något tillfälligt :)

Tilda: Skoj! Kollade igenom tråden lite och såg bilderna du lagt ut.
Superfin ju :)

KL

Angående hästtransporter så har jag tillgång till ett Nonnenmacher släp. Ligger löjligt bra på vägen och är anpassat till små hästar. Hästarna verkar stå bra i det det.

KL
Ångest! En kompis red 08:an idag och upplevde att hon var oren höger bak. Jag är såklart på jobbet och kan inte åka och kolla. Jag hoppas att hon antingen känner av hästens svagare sida alt. att pålle sträckte sig idag när hon försökte resa sig när hon var bunden. Men man vet ju aldrig :crazy:

Ser i panik framför mig månader av rehab :cry:

Det kan ha rört sig om en gnutta passtakt... Ryttaren och tränaren är båda tregångsryttare.

Var ute nu efter jobbet (hysterisk? vem? jag?) och klämde och kände på hela hästen. Ingen värme, stelhet, smärta eller minsta obehag. Kände av at hon var lite styv de första tio metrarna i ett försök till trav, sen släppte det och jag skrittade, travade och galopperade på grusväg.

Skrittade och travade på asfalt och slutligen skritt och trav i gräspaddok (stavning :confused:) på böjt spår, men inget däe heller. Ska dock ta mig till ridhuset imorgon där de var när de såg orenheten för att känna hur det verkar där.

Hur som: det är iaf inget stort :)

Tar min egen knapp.

Har ni någon transport ni skulle rekommendera för just islandshästar?
Vill ha boggi samt 2 hästars men gärna inte för klumpigt.
Har BE kort.

Har kollat på Ifor williams som verkar ganska otympligt men vet ej modellen på det. Boj har jag läst lite negativt om just att frambommen ej går att få ner om hästen skulle fastna över den.

Jag har en Ifor Williams HB506. Tycker inte den är det minsta klumpig, jag älskar den! Har tillval med step-up, vilket hästarna älskar. Fronturlastningen är guld när man åker själv. Det den inte har är sadelkammare men jag valde bort det till förmån för ett fönster i fronten. Den är stor, ljus, praktisk (lätt att hämta pall med strö t.ex. då truck kan lyfta in pallen direkt).
lastnin1.jpg

anditr2.jpg

Knapp

Så har jag gjort min femgångsdebut.. Det gick jättebra, förutom skritten.
Pålle har en tendens att inte skritta alls. Han har sjukt med vilja och svårt att slappna av men jag är jättenöjd, jag räknade med att nolla skritten. Vi fick 1.5, 3.0 och 4.0... :p

I T3u vann vi! Duktiga duktiga häst! Nu ska vi träna nedtagningar, så kommer vi igen om några veckor.

579861_10151399106607542_1381597318_n.jpg

Bjarris säger tack!

*kl*
Nu är vi på väg å hämtar hem Draken.
Körde 05:00 i morse, så nu har vi kört i 4 timmar och har ca 1-1,5 timme kvar.
Sen är det vägen hem oxå :p

knapplån!

Min lilla kille har en förmåga att krulla ihop sig vid minsta ledande tygeltag, jag försöker ta så lätt som möjligt i honom vid en sväng men vill han inte gå åt det hållet så krullar han ihop sig och blir omöjlig att svänga, vi gör en halt och han sträcker ut sig sen svänger vi. Någon som känner igen sig? Vill att han ska fortsätta vara lång och låg hela varvet men icke :/

Igår tog jag mod till mig och red halva uteritten utan träns med bara halsring...
wpid-dsc_4566.jpg

Det gick strålande!! Kveikja var så nöjd så o vi tränade slalom i skogen mellan träden.

Nästa gång skall jag försöka våga rida hela ridturen, och även med lite trav o galopp.

För övrigt så laddar vi för kurs nu, Halldor Gudjonson kommer till oss om ett par veckor för en dagskurs. Skall rida både Snöggur o Kveikja på kursen så de måste vara i bättre form så vi kan kräma ut så mkt som möjligt ur lektionerna! Blir spännande för mig oxå, 4 lektioner på en dag ;)

O Snöggur har vi haft hos veterinär för hälsokontroll, han har ju inte varit sig själv i sommar. Diagnosen blev en mindre muskelinflammation som syntes på blodprovet. I övrigt fick han betyg som ovanligt rörlig och fräsch för sin ålder! Inte ett tecken på nånting vid böjprov eller på volten. Känns bra! Så nu får han en kur för musklernas funktion och vi har fortsatt rida på veterinärorder, fast lite lugnare.

Min säkerthetsbom har fungerat för mig i "skarpt läge" med häst som klättrat över. Inga som helst problem att släppa ner hästen igen.

Jag blev förvånad då jag hörde kritiken första gången för några veckor sedan eftersom jag innan dess hört att folk är nöjda med Boj.

Träna in att svänga med vikthjälper och skänklar.

Har du kollat tänderna och att bettet passar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka