NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

I lördags hade vi KM på hemmabanan, och jag var både speaker och ryttare (lite hektiskt, men med snälla mammor o hästägare som gör iordning hästen gick det bra).
Jag red Lipurtá (född 03, e: Glampi frá Vatnsleysu, u: Kvika frá Lytingsstödum, andraklassto), mamma till Kormákur som jag ska rida in i höst, i T8 :p
Eftersom hon bor ca 45 minuters bilresa från där jag bor så har jag bara ridit henne ca åtta gånger, och då tyckte vi att det räckte bra med en T8.
Hon är en jättetrevlig häst med mycket kapacitet, men långt ifrån färdig ännu.

Lipurtá skötte sig jättebra, var inte särskilt spänd trots att det var hennes första tävling. Lite stark dock, och försöker att smita undan mina hjälper när jag ställer lite krav på henne ;) Men vi tog det som miljöträning och en kul grej, och det slutade med en 1:a plats på 5,17!

Här kommer lite bilder också:

6d77e056.jpg

2c0c0abd.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/187a9a4c.jpg?t=1347270069
Ojojoj, min sits här..

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/44c656bf.jpg?t=1347270070

/Anna

Tar min egen knapp.

Har ni någon transport ni skulle rekommendera för just islandshästar?
Vill ha boggi samt 2 hästars men gärna inte för klumpigt.
Har BE kort.

Har kollat på Ifor williams som verkar ganska otympligt men vet ej modellen på det. Boj har jag läst lite negativt om just att frambommen ej går att få ner om hästen skulle fastna över den.

Jag har fått Henra rekommenderade, där ska bommarna vara bra. Boj är ju nice men ganska tunga som Boggie. Vet iofs inte om du kör på B eller BE. De verkar också vara prisvärda.

Boj är dessutom ganska tunga men tycks behålla värdet bra, men har hört samma som dig om bommarna.

Värmlandsvagnen verkar vara en skräck. En kompis köpte en ny glasfibervagn, efter sex månader med söndertrampad matta, en innerdörr som lossnat och nån vägg som trasat sönder efter en dutt och massa annat trassel lämnade de tillbaka den och fick alla pengarna tillbaka.
Förklaringen till att mattan gick sönder var att den inte tålde brodd "Den är gjord för franska förhållanden" fick de till svar. Tilläggas bör kanske att de körde sina hästar till travet och brodda ur och i var en omöjlighet...

Umesläpen verkar ju urstora är är tunga i sig själva så kör man på B-kort blir det inte mycket lastvikt kvar.

Ja, jag kollar också på släp just nu :D

Står ju att hon har BE kort :)

Boj släpen är kanon men som sagt ganska tunga.
Vi har ett Atec, haft det i flera år nu och det är lika hållbart nu som då.
Inte så dyra, med en hel del tillval. Olika modeller och väldigt hållbara för sin prisklass.
Det är kanon! Mycket trevliga försäljare också.

Tar min egen knapp.

Har ni någon transport ni skulle rekommendera för just islandshästar?
Vill ha boggi samt 2 hästars men gärna inte för klumpigt.
Har BE kort.

Har kollat på Ifor williams som verkar ganska otympligt men vet ej modellen på det. Boj har jag läst lite negativt om just att frambommen ej går att få ner om hästen skulle fastna över den.

Jag har ett Ume-släp som är tre år gammalt, vårt andra UME under åren vi haft häst. Tycker mycket om det, ligger bra på vägen, är ljust inne och känns genomtänkt och säkert. Jag upplever det inte som klumpigt, men det finns ju mindre släp.

Funderar dock på att köpa ännu ett släp där hästarna åker på snedden och med plats för minst tre hästar. Men för ett två-hästars släp där hästarna åker rakt fram så är jag väldigt nöjd med vårt Ume-släp. Vårt gamla UME-släp är 20 år och går igenom besiktningar utan problem och är fortfarande fräscht.

Stort grattis :) - jag vill också ha märks det mycket om jag kommer och "lånar" en av dem :angel:
:D
Behöver nog inte vara orolig för att någon "lånar" Fluga, men Hörn däremot kommer i trav så fort någon kommer. Får sätta hänglås på grinden ;)

Balderum> tack!

Michis> Silfurtoppur som JE hämtade?

Brandybus> Vad fin han ser ut!

*kl*

Vi har en cheval liberte, en boggi.
Skit bra. Ljus, mycket bra med plats.
Lätt att köra. Går väldigt stabilt, även när de
blåser mycket.

Körde den 30 mil här onsdagen fram å tillbaka till Skara djursjukhus och den rullar fint och Med bilen ja hade kändes den inte av alls.

Gillar den!
Stor, luftig, stabil. :)

KL

Nu har jag ridit min första lektion på islandshäst :)
Tidigare har jag bara ridit isis i skogen så det är kul och verkligen få lära sig nu.
Red en söt liten fux vid namn Mani, jättetrevlig häst och så otroligt snäll. :love:
Han travade hellre än töltade, man fick verkligen rida ihop honom ordentligt för att få fram tölten. Blev jättestolt när jag lyckades få honom i tölt två gånger haha.

Har ju tidigare mest ridit stor häst bara, så det är lite annorlunda men hur kul som helst. :D

Har kört med Boj och tyckte att det kändes tungt även med en stor Cheva som drog. Men hoppar nog Boj ändå.

Henra har jag nu läst lite om och de såg trevliga ut! Isf det Easyline 2,0.
Dock har jag inte hört så mycket om dom så ska kolla vidare på det, tack för tipset! Är du själv inne på att köpa ett sådant?

Atec hade jag inte ens tänkt på! Ändå är det alltid de jag lägger ett öga på när de kör förbi för jag gillar designen :)
Någon speciell modell du gillar? Vill ju gärna ha ett "ponny släp".

Diamond var lagom, tycker om att man kommer åt sadelkammaren utvändigt och inte har den i transporten.

Vi har en Atec Starline Diamond: Den är en helt "normalstor" trailer, men upplever den inte som så där värst överlopps stor för våra isisar. Annat än höjden då - ingen chans att "ponnyna" skulle se ut genom fönstren precis och höbordet ligger för högt.
Valde s.k. ponnybommar som tillval, vilket nog är ett måste eftersom standardbommarna blir alldeles för höga.
Har haft vår i 3 år och den fungerar bra, dock tycker jag att den "känns" mer efter bilen än vår gamla Blomert.

Tack för svar!

Men då är det nog inte ett sådant jag är ute efter ändå. Utan vill ha ett mer som är byggt för ponnymått än går att anpassa.

Jag har en värmlandsvagn, en 01 (eller om det var 02). En grön. Skitful. Tung. Men stabil på vägen och tja... man får vad man betalar för. Den är stor och rymmer mycket om man ska hämta hö/halm osv.
Den är helt ok. Jag köpte den innan jag läst att vv är en "skitvagn". Men den är som sagt ok. Vi åker inte varje vecka med hästarna, inte varje månad heller riktigt så då känns det inte helt lönt att köpa en sprillans ny vagn för 60-100.000:-

Men OM jag skulle köpa en ny står Ifor Williams, Boj (kursade inte dom?, finns dom kvar?) eller allra helst ett Ume-släp på önskelistan :P

Jag kör Boj och är nöjd.
Jo de kursade men jag tror det är Henra eller något annat företag som köpte upp dem och de fortsätter säljas.
Jag upplever inte att det går tungt. Jag gillar säkerhetsbommarna och innerdörrarna bak.
Jag gillar också att det är alu-golv och gjuten matta.
Och där lät jag som en reklampelare.

KL.
Var ute och gick med Karl igår, och fick honom att trava för hand.
Äntligen är han helt ren i traven, och jag hade svårt att hinna med. Hurra!:bump:

Jag har en värmlandsvagn med sadelskåp (grön ;)) och jag är rätt nöjd med den. Vi kör inte hästarna jätteofta så den är helt klart godkänd! Känner inte att man har släp efter så den går mjukt och fint. Skulle jag byta släp skulle jag vilja pröva nåt annat. vet inte vad men :)

Vi har ett Diamond.
Älskar det och sadelkammaren är kanon!!
Den dagen detta dör eller när jag ska ha eget blir det ett likadant till ;)

Men då är det utan höbord? Behöver inte det ändå ifs.

Det är antingen ett sånt eller Ifor williams som jag är mest förtjust i just nu.

Åh det här är ju kul :D I helgen eller nästa vecka ska jag försöka ta mig till ÅF och kolla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka