NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag har en regnrock från h**ks som funkar bra.
Det viktigaste är att den håller tätt runt sadeln så att inte sitsen blir blöt och det har den gjort än så länge.
Dock får man räkna med att benen kan bli blöta om man har en högre hastighet, skrittar man så är det bara att slänga över rocken runt om så håller den bra.

134700658438531400_resized.jpg

Det är ingen som skriver att det är så enkelt, det är funderingar kring hur man bäst förebygger skador och jag måste upprepa det jag citerade av dig tidigare eftersom det verkar lite konstigt att du nu, långt senare vet hur din häst skadades:

Karl satte fast vänster fram i stängslet (antar jag, såg inte när det hände) och fick ett ordentligt skärsår på baksidan VF. Senan intakt men rimligen ordentligt "mosad".
Såret är läkt sedan länge och han blir bättre, men det är ju bara att betrakta det hela som en senskada och vänta. Och vänta. Och vänta lite till.

Jag tolkar det som Kryddelydd inte så hela händelseförloppet men däremot har koll på vad som pågår i hagarna angående rangstrider. Har man en häst med ett bes som ser ut att ha blivit skadad av en tråd typ staket tråd och ett trasigt staket (och ingen annan uppenbar orsak) så är det bara att lägga ihop 1+1.

Det är tufft när man får en skadad häst, olyckor kan komma hur som helst, det kan räcka att en häst trampar felaktigt på en sten för att t.ex lyckas få en hovbensspricka.
Det spelar ingen roll hur mycket man än försöker förebygga så kan olyckan vara framme ändå.
Men visst kan man göra så gott man kan.

Och blir hästen allvarligt skadad så anklagar många sig själv även om skadan inte gått att förebygga. Man behöver inte gnugga in salt i såren för att folk ska må dåligt av det direkt.

Jag tolkar det som Kryddelydd inte så hela händelseförloppet men däremot har koll på vad som pågår i hagarna angående rangstrider. Har man en häst med ett bes som ser ut att ha blivit skadad av en tråd typ staket tråd och ett trasigt staket (och ingen annan uppenbar orsak) så är det bara att lägga ihop 1+1.

Tack. Precis så.
Och för att klargöra: Karl hade ett sår på baksidan vänster framben, skenan. Satt ca femton centimeter "norr" om kotan. Inte helt skarpa sårkanter som om man skurit med en vass kniv, men väl definierade kanter utan tecken på krosskada (jag är rätt van vid att bedöma sår). Sårskadan var fyra centimeter lång och gick vinkelrätt mot benets längsaxel, alltså parallellt med marken.
Såret hade gått genom huden i hela tjockleken men hade inte penetrerat senskida, och senan var intakt i hela sitt förlopp.

Lite svårt att få ett sådant sår till något annat än staketskada, särskilt med tanke på att tråden hade gått av på ett mystiskt sätt.

Dock får man räkna med att benen kan bli blöta om man har en högre hastighet, skrittar man så är det bara att slänga över rocken runt om så håller den bra.

Går det inte att knäppa runt benen på deras rock? På min (annat märke dock) finns det kardborre som man spänner runt benen så att rocken sitter där den ska, har aldrig varit med om att det blivit blött oavsett hastighet.

Jag har en regnrock från h**ks som funkar bra.
Det viktigaste är att den håller tätt runt sadeln så att inte sitsen blir blöt och det har den gjort än så länge.

134700658438531400_resized.jpg

Har sett flera som har en sån, har funderat på nåt liknande :) Men de ggr jag rider i regn brukar jag nöja mig med regnjacka och så byter jag om så fort jag är klar med allt efter ridturen :)

Hej jag är ny här inne på Islandshäst sidan :O) 29 år och 5 hästar i mitt stall var av en Islandsvalack på 1 år, Gambri. En Isabell med vit stjärn. Han var bara uppbunden när han kom hit. Och han är snart ledtam och kan stå lugnt i box nu på nätterna. Ska ut på lösdrift snart igen :O) Med sin bästa vän fjordhingsten Faworit 6 månader. De busar och myser hela dagarna.

Rider på ett islandshäst ställe dressyr på duktiga läromästare. Börjat få lite samlad tölt, fårr skoltrav osv säger min ridlärare :O) Hållt på med hästar hela mitt liv :O)

*kl* på stängselinläggen.

Är det säkrare med "ståltråd" ? Blev hjärnsläpp så här plötsligt, men visst heter det ståltråd?? Det har jag haft de sista åren på några ställen hästarna varit inackorderade i. På ett ställe var det krav med ståltråd pga kronhjortarna, hornen fastnar i vanlig eltråd med en kvalfull död men inte i ståltråden. Det skulle vara av en viss storlek osv. Vid några tillfällen har hästarna gått igenom tråden och den har bara gått av (mellan två hagar) utan att skada någon. När vi bodde i Norrbotten hade jag en filur som, då det var smällkalla vintern o dålig ström, gick emot ståltråden till den brast så kunde han ge sej ut på äventyr ;-)

Jo, det ska vara säkert (anser iaf endel), bara det är brott på den. Sen finns det massa olika kvalitéer och sorter som reagerar lite olika på tryck och temperatur osv.

Red thengill med sällskap idag riktigt rolig tur med! Nästa vecka blir det både hinni kurs o Anna k kurs med bägge hästarna.

Red thengill med sällskap idag riktigt rolig tur med! Nästa vecka blir det både hinni kurs o Anna k kurs med bägge hästarna.

Vad roligt!
Visst har du ridit för Hinni tidigare? Vad tycker du om hans träningar?
Jag har varit så sugen på att rida för honom, fått tips från flera håll att han nog skulle passa mig. Men det är liiiite för långt enligt mig så det har inte blivit av än.

Är det säkrare med "ståltråd" ? Blev hjärnsläpp så här plötsligt, men visst heter det ståltråd?? Det har jag haft de sista åren på några ställen hästarna varit inackorderade i. På ett ställe var det krav med ståltråd pga kronhjortarna, hornen fastnar i vanlig eltråd med en kvalfull död men inte i ståltråden. Det skulle vara av en viss storlek osv. Vid några tillfällen har hästarna gått igenom tråden och den har bara gått av (mellan två hagar) utan att skada någon. När vi bodde i Norrbotten hade jag en filur som, då det var smällkalla vintern o dålig ström, gick emot ståltråden till den brast så kunde han ge sej ut på äventyr ;-)

Jag har hört att det skall vara det säkraste, speciellt ihop med fjädrar. Det kör jag på iaf, med undantag för korta bitar runt ligghallarna där jag vill att tråden tydligt skall synas.

Jag hade en ståltråd som brast för några veckor sedan, trots fjäder bara 30m bort. Ingen häst var skadad men jag tror jag kan gissa vem som är boven... Ett brunstigt sto som uppvaktar vallacken på andra sidan. Hon har garanterat slängt upp ett framben när de flörtat. Känns bra att tråden gick av, hon kan inte ha fastnat för fjädern var inte utsträckt. Men det känns bra, känner mig så garderad jag kan vara. Kanske är falsk säkerhet men alla gör vi ju det vi själva tror är bäst. Jag har sett skada av ståltråd oxå, ett helt bakben avskalat på en ettåring(hela benet nerkorvat som en tubsocka), men han kunde de sy ihop senorna på igen o han är iår tre/fyra och under inridning :) riktigt fin liten häst dessutom!

Vet inte. Jag använder helst slät metalltråd men huvudsakligen för att det leder strömmen bäst.
Min nordis Lukas blev skadad av den tråden (samma hage men en annan sida där det är annan tråd uppenbarligen). Han fick ytliga håravskrap, intakt hud, ohalt utan svullnad. Tråden var uttänjd. Uppenbarligen det som hänt eftersom jag hittade honom på fel sida staketet...

Har också den där regnrocken från H**ks, tycker den är prima i regnväder. Visst kan det läcka in lite vid benen och sadeln om man inte ser efter att den sitter ordentligt eller om man rider snabbt, men överlägset bäst av det jag prövat hittills i alla fall :laugh:
Att sedan ena hästen ibland tycker det är skumt med så där mycket tyg på och runt sig är ju en helt annan sak :angel: Fast hon har nog vant sig vid det här laget - nästan i alla fall....

Nu är de äntligen hemma!
Vi fick vänta 6,5 timme på norrköpingsflygplats och kom hem sex på morgonen i lördags. Hästarna har skött sig prickfritt, helt otroligt. De tyckte att det var väldigt skönt att få komma ut och röra på sig när vi väl var framme.

fluhorn13-700x933.jpg

fluhorn03-700x455.jpg

fluhorn07-700x466.jpg

fluhorn08-700x866.jpg

Stort grattis :) - jag vill också ha märks det mycket om jag kommer och "lånar" en av dem :angel:

Grattis!

*kl*

Jag har blivit med flera hästar :o
Rättare sagt är jag delägare i ännu en häst, tillsammans med bland annat Rispas ägare, men hästen kommer stå här hos mig och det är jag som kommer träna honom.

Nytillskottet är fyraårig Alfari från Ammor, ee. Mökkur, ue. Askur. Dödstrist stam enligt min mening men ;)

Alfari är inriden så pass att han förstår framåt, stanna, och svänga hjälpligt så det ska bli jättespännande att börja arbeta med denna grabb!

Han anlände idag och släpptes således ihop med Brandy och Kopar, gammalgubbarna var måttligt roade. Men jag tror att Alfari och Brandy fattade lite tycke för varandra och kommer trivas riktigt bra ihop!

250265_485726634784969_1838430491_n.jpg

207937_485726661451633_1341373913_n.jpg

418916_485726724784960_1465874384_n.jpg

376600_485727011451598_218000651_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka