NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Idag hade vi en härlig eftermiddag jag och Farri :) Ridningen går väla sådär fortfarande, han ska ju titta på ALLT och inget ;) Men vi fick en hel del mys och gos, han somnade med huvudet i min famn lilla hjärtat, så varm och tung och go, han är helt fantastiskt mysig denna häst :) Går efter mig i hagen och vill bara gosa! Min prins <3

:D

Min är tydligen jäääääätteduktig på att klättra ur boxen han :D Sen hittar man honom i nåt hörn i stallet där han står och ser sååå oskyldig ut ;) Fattar inte HUR han bär sig åt??? :D

KL.
Skriver ju aldrig här längre. iaf inga uppdateringar..
MEN nästa söndag ska jag till bästaste Michis på kurs :D tar med mig båda pärlorna.
Ska bli super roligt!! Inte varje dag man rider för sin bästa vän :)

Dumma er att kursa när jag är iväg på annat i Göteborg :mad:;)

Tråden är orange med invävd ståltråd. Det syns och är ytterst ovass.

Tror jag vad du menar.
Erfarenhet: intrasslad fölunge =svåra benskador: avlivning samt svåra skador på en vuxen häst som också trasslade in benen ... :(
Båda två i olika stall men med ganska kort tids mellanrum. Det är läskigt med staket. Vill det sig kan man nog ta ihjäl sig på det mesta...

Näe fy vilken domedagsprofet jag blev nu. Det jag egentligen vill säga är att det inte finns några idiotsäkra staket. Det bästa man kan göra är att ha hästar med en satans respekt för tråden....

Kruxet när en häst väl fastnar är ju att det (oftast) är ström
På tråden och hösten får panik och på den vägen är det ...

Brolinskan: fina hästar! Är det tilltänkta fruar åt Vaki? :)

Senast ändrad:

:D

Min är tydligen jäääääätteduktig på att klättra ur boxen han :D Sen hittar man honom i nåt hörn i stallet där han står och ser sååå oskyldig ut ;) Fattar inte HUR han bär sig åt??? :D

Min lyckades dra in allt möjligt i boxen som man omöjligt trodde hon kunde nå över boxdörren. Anpassad för storhäst +att hon har superkort hals. Nu går hon på lösdrift och hyssen blir liiiite färre iaf :grin:

Hästen innan var utbrytarkung och jag tror hon hade tre-fyra boxlås på dörren till slut. Hon hade inte ens lucka att stoppa ut huvudet igenom. Och ibland släppte hon ut några andra hästar också :rofl::rofl::rofl: Hon kunde även stänga av vattenkranen om man spolade benen med kallvatten...

Det låter helt omöjigt med den tråden, den är superdålig kvalité och ska brista vid en belsastning på 40 kilo om jag minns rätt. Jag och hästen lyckades snurra in oss i den och hon dansade runt mig så tråden drog mig närmare och närmare hennes ben, men av gick den och pållan hade inte ens en skråma i pälsen hon hade den ändå flera varv om benen.

alaret.jpg

Såhär såg mitt lår ut, blått och ena senan(?) baksidan av låret ömmade länge egteråt , men ingenting var av och som sagt hästen var helt oskadd.

Såklart finns det inga helt säkra staket och det hänger säkert på övriga staketet också. Vilken typ av isolatorer och avstånd mellan stolp osv.

Ha ha ha :D

Där inne i den boxen kunde man hitta allt möjligt då? ;)

Stänga av kranen va inte illa :D Dom e för roliga!!

Oups! Box med galler?!
Nu fortsätter jag på min "domedagsmission" men hoppa ut boxar kan också leda till ganska läskiga skador. :-s

Mmmm, helst av allt höpåsar som man trodde var på nog långa avstånd. Täcken och annat.. till slut fick det vara helcleant runt henne... Hon kunde även ta av sig täcken...

Han går på lösdrift nu så han står aldrig själv på box, tar in honom och pysslar bara och då är jag med hela tiden :) Han har bara gjort ett försök med mig men kom inte långt förrän matte va framme :D Lilla stallet med gallerboxar är snart färdigrenoverat och där vågar jag lämna honom :)

Som experiment, bind tråden om en en 40 kg vikt (eller det kanske räcker med en 20-30 kg säck) och försök lyfta och se om tråden skär in i huden eller inte.

40 kg på en så pass liten diameter är tillräckligt för att åstadkomma ordentliga skador om man har otur. Ja man klarar sig oftast undan lindrigare än worst-case scenario, men den tråden kan om det vill sig illa verkligen göra stora skador.

Missade du bilden på mitt lår? Mao jag har redan personligen testat tråden, om än inte frivilligt.

Och som många, även jag, nämnt: Allt kan gå åt helvete om det vill sig illa.

Nej jag missade den inte, men du hävdar att tråden inte kan skära genom senor och att försöka lyfta 40 kg i en tunn lina illustrerar hur vass den kan vara.

Vet inte riktigt om det spelar någon roll vad man har för staket utan hur mer hur "hagen" ser ut.
dvs att man inte sätter staketet så det uppstår skarpa hörn där hästar kan bli instängda helst bara rundade hörn där de lätt kan springa ur.
och att man har en välfungerande flock är nog väldigt viktigt att ingen blir jagad/hackad på.

sen kan ju en älg komma och de blir rädd men våra orädda islandshästar brukar ju inte springa igenom staket för sånt precis.

jag föredrar tunnare börjes tråden hellre än avskurna ben.
sen att man ser till att det är ordentlig el på så de håller avstånd och gör allt för att undvika tråden.
och att det finns tillräckligt med mat i hagen och sällskap de trivs med.

Som sagt, jag har redan testat men inte exakt på ditt sätt utan i en realistiskt situation, känns mer meningsfullt och möjligt. Säcken skulle ju gå sönder med din metod.

Men jag upprepar: Allt kan bli farligt i sämsta fall.

Tillägg: Pållan drog fö genom tråden i vintras efter ha blivit trängd, därefter drog andra delar av flocken genom ytterligare en tråd. Inte heller då var det en enda repa på lacken på någon av dem. Så den är inte superduper dödsfarlig som du verkar vilja ha det till.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka