NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Någon som har tips på sadel till en islänning med "takhus" rygg.
Rids tydligen nu i nån äldre Hrafn sadel som påstås liggs bra på henne just nu, men ja har lite svårt att tro de då hrafn sadlarna Inte är direkt kända att passa bra!!

Tips mottages tacksamt vad man ska börja kolla på för sadlar! :)

Sol har (eller hade, det har blivit mycket bättre) väldigt takformad rygg och på henne passar Top reiter jr spezial, den smala bomvidden med ullstoppning (viktigt!! latex har är bredare kanal och ligger inte bra på en tunn rygg)

Finns säkert massor med sadlar som passar, men denna ligger bra på min. Hon har väldigt rak rygg också.

*kl*
Idag var jag ute och cyklade med Eros. Han känns så himla glad och full av energi nu. Han både brallade och försökte rejsa med cykeln idag. Kul!

eroscyk-700x525.jpg

Här är förövrigt en bild på en femåring jag testade på Island. Otroliga grundgångarter, men tölten var inte så dålig heller. Reds in i vintras. Himla fin! Synd att jag har köpstopp ;)
hornpall2.jpg

Tråden är orange med invävd ståltråd. Det syns och är ytterst ovass.

Och det var precis sådan tråd som Karl skadade sig på i somras. Hann skära ett ordentligt sår innan tråden gick av.
Dock intakt men "klämd" sena.
Långvarig pågående konvalescens men det är ju bara att vänta.

Lille Barmi är jätteduktig. Väldigt trevlig kille (femåringen jag köpte under sommaren). Lättreglerad i hastighet. Gillar tölt och börjar förstå halvhalter med min mage bättre, vilket innebär att jag har börjar ha inflytande på takten även i långsamt tempo och kan stötta honom mer mot ren fyrtakt och mer från passtaktigheten.
Trav har jag inte fått någon än, men börjar böja honom lite för att försöka lura honom till det.
Galopp går bättre - från ett väldigt bentrasslande med pass, korsgalopp, enstaka steg i ren galopp till att klara att hålla ren galopp lite bättre.
Han är inte mycket riden, och jag ställer inte egentligen krav på mer än att han ska gå den hastighet jag tänkt och så försöker jag påverka takten lite, lite.
Det senaste var att jag ur relativt snabb tölt "rullade" över honom i galopp i stället för att bara be honom att springa sig in i galoppen. Betydligt trevligare även om han förstås inte orkade hålla denna långsammare galoppen så länge.

Väldigt trevlig liten häst.

Isa riktigt vettig, även om vi har haft lite diskussioner om form det senaste. Detta beror "bara" på att jag ställer lite större krav på henne och då blir det jobbigt. Det var dock länge sedan hon "flippade ur" och bara rusade, vilket förstås är roligt.

Dagmar, den lilla skruttan, har kommit på att man kan rymma ur hagen när hästar leds in och ut. Hon har nämligen kommit på att det är trevligt att gå en sväng in till stallet där det går att få kraftfoder. Nåja, hon blir sur när jag stänger båda grindtrådarna efter varje häst, för då inser hon att det bara är att stanna i hagen. Lite extra krångel för mig, men ändå rätt OK.
Normalt sett hänger jag ihop övre och nedre grindtrådarna medan jag leder hästar, men som sagt får jag stänga båda nu.
Samma med Snorri, som också är en liten strunt (tre år, ska börja rida in honom våren -13 tänkte jag) och som också kryper under grinden när han vill in till stallet.

Usch och fy! Stackars hästen och er :( Der är ju verkligen mardrömsscenariot att hitta hästen så i hagen.. Håller tummarna för att hon ska bli så bra som möjligt!

/Anna

Jag blev själv insnurrad i sån tråd förra sommaren. Blåmärke och allmänt mörbultat, väldigt blått och ömt, men varken skärsår eller annat, långt ifrån.

Jag blev själv insnurrad i sån tråd förra sommaren. Blåmärke och allmänt mörbultat, väldigt blått och ömt, men varken skärsår eller annat, långt ifrån.

Ja men du tar nog inte i med samma krafter som en häst:D Och din erfarenhet ändrar inte vad som hände med Karl.

Hur som helst, alla stängselmaterial kan leda till skador på hästarna.
Jag hade relativt sett tur för min häst var inte så allvarligt skadad som det kan bli. Grannen fick avliva sin shettis akut efter att den tyvärr rullat in sig i elrepet och fått ett ben helt förstört.

Så: någon får skador av orange tunn Börjes-tråd. Någon får hästen förstörd av slät metalltråd. Någon får sin förstörd av elrep.
Någon häst dör pga elband.

Taggtråd är vi överens om är bara förkastligt!

Det är inte roligt med stängsel.
Själv har jag grovt elrep med åtta ledare som översta tråd eftersom den syns, och åtta ledare innebär att det är stor sannolikhet att tråden inte förstörs.
Nedre tråden har jag slät metalltråd för den leder bäst.
Dessutom har jag ett ox-aggregat "för svåra stängselförhållanden och bråkiga djur".

KL.
Min ponny hoppade över staketet på 1.30 igår ..
Hon vill nog bli hopponny istället ;)

WHAAT? MEn herrejösses inte fatta jag att det var DET hon hoppade över i smset!!!!
Jäkla hopp Ponny :D grrrrrrrrrymt! haha

KL.
Skriver ju aldrig här längre. iaf inga uppdateringar..
MEN nästa söndag ska jag till bästaste Michis på kurs :D tar med mig båda pärlorna.
Ska bli super roligt!! Inte varje dag man rider för sin bästa vän :)

Det var en häst som snurrade in mig i tråden och eftersom jag ville minnas att du faktiskt inte visste vad som hänt Karl eller vilken typ av skada det eg var så sökte jag i forumet:

Karl satte fast vänster fram i stängslet (antar jag, såg inte när det hände) och fick ett ordentligt skärsår på baksidan VF. Senan intakt men rimligen ordentligt "mosad".
Såret är läkt sedan länge och han blir bättre, men det är ju bara att betrakta det hela som en senskada och vänta. Och vänta. Och vänta lite till.

Det är klart det går att skada sig på nämnda tråd, men att den skulle slita sönder senor ell. dyl. ser jag som ytterst osannolikt.

KL.
Min ponny hoppade över staketet på 1.30 igår ..
Hon vill nog bli hopponny istället ;)

Min ena har tendenser att hoppa ut ur hagen när hon tycker att det passar. En vinter skapade hon ett eget territorium utanför hagen på det viset :devil:. Hon måste ha hoppat in och ut ur hagen som det passade henne. Staketet var betydligt lägre än 130 0ch säkert för lågt pga all snö. Men än då liksom...
Såg henne ibland och tyckte det såg ut som hon var utanför hagen, men det dröjde innan vi hittade henne där och kunde notera stigar och avgnagda grenar som var tydligt gjorda av en häst :grin:.

När jag jobbade på Island så hade vi en häst på granngården och tillika min chefs brors gård som hoppade över all astaket. Han var 23 och rejält fet, men likförbannat flög han över alla staket och gick lös på gården precis som han ville. Helt otrolig häst. Han lämnade aldrig gården, men gick gärna runt och höll koll i de olika hagarna.

Min tror jag attraherades av en typ av buske som hon brukar gilla att gnaga av grenarna på, hon ÄLSKAR grenar :crazy:

Det här är ju inte klokt, men jag har bokat årets fjärde resa till Island. och nästa år ska jag nog dit och jobba en kortare sväng igen.
Dessutom kommer mina två hästar hem med flyget därifrån imorgon!
Hörn och Fluga (Fluga berättade jag om tidigare, när jag bestämt mig för att inte köpa henne.) Ser så mycket fram emot det!
Fluga
flugella5-650x365.jpg

flugella8-650x487.jpg

Hörn
horn1-650x478.jpg

horn4-650x472.jpg

:love:

Draken besiktades idag, UA så klart! :D
Så på tisdag hämtar jag hem henne, åh vad jag ser fram emot det!!
Å till helgen är det träning med Odinn, SKOJSIGT!!!

Fått lite mer info om lilla Elja....
Man blir verkligen kluven när 3 olika veterinärer/kirurg/djurskötare säger olika saker.
Veterinären som tog emot oss när vi kom in den kvällen (super snygga Kalle;)) sa att ridhäst kan hon aldrig bli men i bästa fall avelsmärr.
Så ringde vi igår för att höra hur natten gått och vad de skulle göra med henne. Då säger en sköterska, som var väldigt svår att förstå , från polen tror jag, att ja hon mår så bra Så och kommer bli frisk, det blir alla!?! Ehhh?

Så får vi ett numer till chefkirurgen och han ansåg att det vat 70-80% att hon skulle bli återställd, så jag antar att vi får lita på detta.
Men hon kan lika gärna vara en av de 20% oxå som inte blir bra man vet inte. Finns ju inga garantier.
Så det var i alla fall värt att testa att laga, inte kasta in handuken direkt. Så vi får se hur lillpluttan återhämtar sig.

KL

Helt underbart att vara hemma igen efter vad som känns som en månad i söderlandet (egentligen bara 3 dagar i skåne :p)

Så idag tog vi igen för förlorad tid med två härliga ridturer. Solen går från klarhet till klarhet och ikväll kändes hon helt suverän! Tölten gick att variera mycket mer utan att tappa takt eller steg. Galoppen har blivit så himla bra med de senaste veckornas töltträning och idag sköt hon iväg i trav utan att smida en enda gång. VICTORY!!!

kl

Fáfnir var så där road idag när jag tänkte mysa och borsta ut alla karborrar han fått i svansen ;)

IMG_0278.jpg

IMG_0277.jpg

Har börjat få så lång man :love:
IMG_0276.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat