NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Fy 17 :(

Vi har, för att minimera risken för liknande olyckor, Börjes tunnaste, billigaste tråd som går av enkelt samt vanlig järntråd med brott på, även den billig och tunn för att den ska gå av.

Fy vad hemskt, såna där skador drömmer man ju mardrömmar om!

Jag kan till alla egentligen tipsa om en speciell typ av fjäder, "LG-fjäder", bara att googla. Den spänner upp tråden och om en häst kliver i så fjädrar den ut så att hästen kan glida ur staketet istället för att den är stum o skär av vävnader. Jag har själv sett det hända med grannens då fyra månader gamla hingst. Han blev trängd precis när jag kommer runt hörnet och väljer staketet som utväg. Han var 2,5m utanför trådens normala läge, benen tog undertråden och bringan övertråden. Han undkom med lite naggad päls... Fjädrarna hade ju gjort sitt och fick bytas ut, men lättare det än att lappa o laga senor, muskler o annat.

Jag har de fjädrarna överallt, jag skulle aldrig ha ett staket utan! Det känns så skönt. De kanske inte hjälper i alla lägen, men änsålänge har de ju hjälpt!

Fy.. :(

KL*..
Har varit En vecka på Island.. Helt underbart.. Bara häst häst häst och vacker natur.. Vi red 5-6 timmar varenda dag..
Men Jag fick inte ont någonstans, men det fanns några som hade det.. :)..

Fy, ska tävla i helgen.. Jag är så nervös.. Åh det var så många starter, känns som att Jag kan stryka mig direkt,kommer ju bland de sista ändå... :(..
Jag måste försöka ändra på den inställningen, men det är svårt..
Jag är ju Närking: Det går AAAAldrig....:p

*kl*

Mitt i allt elände med skadad häst så har ju då jag köpt mig en "ny" pålle.
"Ny" för att jag har ägt den förut.

Har köpt tillbaka mitt Skäcksto Draken igen, Fáfnirs mamma.
Känns jätte bra och känns toppen att hon ska komma hem :love:

Sålde ju henne för snart 5 månader sedan då jag ekonomin inte tillät mig att ha kvar henne, men fick rätt snabbt därefter fast jobb och har ångrat mig varje dag att jag inte väntade lite till med att sälja henne.
Men nu skulle i alla fall hennes nuvarande ägare redan sälja henne så då bestämde ja mig för att köpa tillbaka henne!

Min vackra vackra Draken ska få komma hem igen! :love:

Tack!
Ja, det känns mkt bra att få hem henne igen :love:
IMG_2212.jpg

KL

Åh, Dimma är verkligen så underbar just nu. Alla gångarter fungerar superbra och hon är mjuk och lätt i munnen :) Enda som störde dagens ridtur var att det var fullt med älgflugor i skogen :mad: Plockade säkert sammanlagt 30 stycken från Dimma. Hon lyckades dessutom göra mig lite obekväm medan jag plockade flugor från svansen, genom att erbjuda sig hela tiden åt mig (brunstar då tydligen för tillfället) ;)

Fy 17 :(

Vi har, för att minimera risken för liknande olyckor, Börjes tunnaste, billigaste tråd som går av enkelt samt vanlig järntråd med brott på, även den billig och tunn för att den ska gå av.

Jaa... fast tråd som går av är inte så rolig den heller ..... Dödsolyckor med hästar som trasslat in sig i tråden gått av har ju faktiskt föreokmmit. :o

Jag tycker att det är otäckt med järntråd på det hela taget för den kan smälla av på nåt diskret ställe och ligga och "korva" i nåt hörn av hagen utan att man ser det. Breda vita band ser man ...

fast förr eller senare händer det ju olyckor hur man än vänder och vrider på sig. :( men man vill ju vara försiktig ...

Jag tror iaf mer på tråd som snabbt smäller av och vår tråd är så tunn att jag inte kan föreställa mig hur den skulle kunna orsaka död.

Det går att skada sig på allt och mig veterligt finns det mycket erfarenhet (och väldigt olika) och ingen direkt fakta/forskning inom området. Man får göra sitt bästa för att minimera risken för olyckor utifrån sina erfarenheter. Bra med el och västräkta trådar är en bra början.

Självklart, men tunna trådar måste innebära en mindre risk är tjocka och dö av våra trådar det gör inte ens en människa.

Jag vet inte vad det är mest eller minst risk att dö av, men dö kan man göra av nästan vad som helst om man har otur. En tunn tråd är svår att se och därmed svår att undvika om den är olämpligt placerad eller kommer bort, ju tunnare desss vassare dessutom, i gengälld går den av lättare men det finns ingen garanti. Ett trästaket kan ge flisor eller om det går sönder bli mer eller minde lifsfarliga spettsiga saker. Ett elband av bred och kraftig modell är hållbart och hästen kan trassla in sig ordentligt, å andra sida så syns det väl och ger små skador om det är väl uppspännt. Det är lite som att välja pest eller kolera och så ska man gissa rätt utifrån vad som kan komma och hända i ens egen hage.

Senast ändrad:

Hihi jaa :love: blir bara mer och mer kär i denna häst för varje dag som går! Hon är verkligen helt fantastisk, alltid positiv och arbetsglad. Kommer fram (ibland till och med travar hon) till mig i hagen, gnäggar lite och lägger upp huvudet på mig axel, guuuud jag smälter :love::love:

Någon som har tips på sadel till en islänning med "takhus" rygg.
Rids tydligen nu i nån äldre Hrafn sadel som påstås liggs bra på henne just nu, men ja har lite svårt att tro de då hrafn sadlarna Inte är direkt kända att passa bra!!

Tips mottages tacksamt vad man ska börja kolla på för sadlar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 706
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka