Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
*kl*
FY F*N vilket dygn jag har haft!
Igår vid 14 tiden hittade jag stallägarens 1 åring, Elja, skadad i hagen.
Hon har traslat in sig i tråden och har skärt upp två stora sår på bakbenen.
Det enda är dock bara yttligt och var ingen fara men det andra va djupare.
Hästen kunde inte gå, hade benet i en konstig vinkel och när jag försöke få henne till stallet kotade hon över, förstod då att senorna va skadade.
Stallägaren kom hem och vi fick efter en lång sakta färd hem lillskruttan till stallet, och efter 1 timme kom distriktarna ut och kollade.
Hon såg att någon sena var av och sa att vi måste åka till Skara för att undersöka, så hon ringer skara och de ber oss att komma direkt.
Så efter att hon lindad om benet som sjutton så det i alla fall inte var jätte ostabilt lastade vi på lillan och 18:45 började våran 2½ timmes färd till Skara Djurklinik.
21;30 rullade in och lastade av.
De tog henne direkt och kollade.
Såret är större nu, ca 5 cm glipa och man ser enda in till sklettet.
Tråden har gått runt hela "smalbenet" på bakbenet,ca 1 dm ovanför Kotan
Men där bak på benet har de inte gått igenom enda in,men fram är är ALLA senor av, tåsträckaren å gaffelband, stora böjdsenan. Typ allt.
Så nu står hon där lindad med skenor osv, och mass antibiotika.
Ska undersökas de närmsta dagarna av experterna med bla en operation, de måste lägga henne på bordet för och se ordentligt vart senorna är, vilka mer som verkligen är av, om man kan laga nått osv.....
Men hon har inga goda odds.
Hon är ju bara 1 år, och nu blir det massor av månader med boxvila, ombandagering osv.....fy f*n!!
Om hon nu kommer hem vill säga. Just nu väntar vi på att få domen, och just nu verkar det som att Trappalanda är nästa anhallt för lilskruttan men som sagt, vi vet inget ännu. Men det är så tragiskt och sorgligt, man vill bara sätta sig ner och störtgråta!
Hon var ´så duktig igår, lilla hjärtat!
Aldrig åkt transport men klarade det galant, traskade in på kliniken utan att tveka, var cool lugn hela tiden!
Älskade fina Elja!