NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Då sa han rätt! Det är Kormákur, Ullas svarta fyraåring efter Kormákur frá Flugumyri som ska ridas in (det blir en spännande höst..). På lördag rider jag hans mamma Lipurtá i T8, lite som en träning för henne utan några större krav på att prestera :)

Vad kul, då ses vi då! :)

Kl

Uppdaterar inte så ofta här, men tänkte nu ge er lite update :P

Har hela våren sökt vart Örn har ont, vad som är fel på honom, han visar så tydligt något är fel. Varit in på x antal kliniker, besökt en massa veterinärer. Behandlat, vila, igång sättning för att sedan känna att något är fel, ny behandling och ny igång sättning, men något är ännu fel. Så har det sett ut för oss sedan februari.

Nu tror jag dock vi äntligen hittat felet på honom, och operation kommer att göras den 18 september. Pratade igår med veterinären som ska utföra den, han lät väldigt positiv, och tror detta kommer gå vägen.

429790_2784419258382_1094477475_n.jpg

Saknar så att rida honom, och han verkar sakna att få arbeta, har nog inte stött på en mer arbetsglad häst ! nej nu ska min svarta diamant bli bra igen, han bara sak det !

31141_1295111906629_5183218_n.jpg

Gáski, min fina fina pålle mår toppen, rids mest av sin medryttare, som älskar honom precis lika mycket som jag !

Knapplån.

Idag vart det en långtur hela 3 timmar och det kändes vill jag lova i rumpan.Hah haha fyyy f*n vad ont jag hade mot slutet sadeln min är ju inte den bästa att rida ut i 3 timmar med.

Men det var iallafall underbart att få komma ut en längre tur=)

Kl

Jag har provat en bomlös sadel på Viggan och den var helt underbar :love: satt som en gud i den (hur 17 sitter en gud...?) och hon verkade trivas bra med den. Den låg perfa så ja, nu har jag två sadlar. Det känns lite lyxigt ;)

Åhh, vad härligt. Vill också ut och rida i flera timmar, men jag vet inte om någon vill hänga med :(

Vad tror man är fel?

Ojämnhet baksida radius i tillväxtzonen. Och smärtan blir troligtvis att det slår ihop ben mot ben, så man går in titthåls operation och filar ned ojämnheten, så han får ett normalt mellanrum. 3 av 4 hästar blir helt återställda.

Herregud, det finns så många fel som kan vara på en häst :crazy:

Skönt med en bra prognos dock :laugh:

Är dom inga uterittsmänniskor i ditt stall?

Finns inge bättre än fika med sig, fint väder och en härllig långtur=)

Helt ärligt så vet jag faktiskt inte. Nu känner jag dom knappt och har bara stått där 1,5 vecka. Men jag får väl övertala dom ;)

Visst är det härligt med uteritt! Jag brukar rida en dryg milstur med ett par tjejer från grannstallet på söndagar.
Jag "hinner" inte med långa turer under veckorna eftersom jag vill hinna med tre till fem hästar varje dag (lite beroende på vilken tid jag kan åka från jobbet).
Igår red jag fem hästar, fyra av dem på uteritt dock bara ca en halvmil för varje häst.
Sådana turer håller jag ganska högt tempo, vilket förstås blir rätt bra konditionsträning för pållarna. Har en fin grusväg med lite trafik, som fungerar bra.
Lester fick gå i paddocken, eftersom jag surar lite på honom. Han har lagt sig till med att bita fast i bettet och sedan gapa emot. Behöver jobbas på detta /(och det handlar mest om envishet och konsekvens från min sida för att komma förbi problemet) och då blir det mest paddockträning. Han kommer att kompenseras i vinter då paddocken inte kommer att vara användbar...

Kl.
Haha, jag har lekt självmordsbenägen och börjat med repgrimma på min bomb.
Började i fredags när jag var sjuk och hon just blivit bra i benet. Först massa övningar från marken och där är hon helt fantastisk, så snabblärd, vaken och nyfiken. Helt annorlunda mot Erro som jag ju också använde mycket repgrimma på.
Tinna har ju stora problem med att gå och springa för hand, alltså hålla sig bredvid utan att få panikångest och tvärnita eller sticka iväg framåt, så det tränades på en del med helt lång lina så hon inte känner sig tvingad, gav mycket bra resultat!
Fick sen ett infall och hoppade helt sonika upp på fröken, barbacka i repgrimma. Haha! Tur att man är ung och dum! Hon trodde nog att hon skulle dö, satt där och bara väntade ut den höjda ryggen och spända kroppen. Tillslut slappnade hon av och sänkte halsen.

Gjorde samma sak igår, stor skillnad från i fredags och igår kunde vi både skritta och trava, svänga, stanna och flytta rumpan. Hon får lite panik när man ändrar vikten men ju mer man gör detta desto lugnare kommer hon att bli.
Ska jobba såhär nu denna veckan mesans jag är dålig och inte kan trava mer än ett varv innan kroppen säger ifrån. Tror att detta kommer stärka hennes självförtroende, tillit och framförallt göra henne mer avspänd.
Riktigt roligt är det iaf även om jag satt med hjärtat i halsgropen ett par gånger. Det är spännande med känsliga hästar ;)

Tufft vågat!

Nu har jag ingen super känslig häst men en massa egna ideer så tog ändå nog fyra år innan jag våga rida ut så här ibland *s*
255516_2387826591569_1923108423_n.jpg

Nu kan vi tom göra så här :love: Så vågar jag dock inte rida ut
432165_2335846972111_622407841_n.jpg

Någon gång ska man väl utmana ödet ;)
Jag är nog lite dum på det sättet.

Sådär red jag runt på min Erro, redan som 4 åring ..
Men han var tryggheten själv :love:

*kl*

FY F*N vilket dygn jag har haft!

Igår vid 14 tiden hittade jag stallägarens 1 åring, Elja, skadad i hagen.
Hon har traslat in sig i tråden och har skärt upp två stora sår på bakbenen.
Det enda är dock bara yttligt och var ingen fara men det andra va djupare.

Hästen kunde inte gå, hade benet i en konstig vinkel och när jag försöke få henne till stallet kotade hon över, förstod då att senorna va skadade.

Stallägaren kom hem och vi fick efter en lång sakta färd hem lillskruttan till stallet, och efter 1 timme kom distriktarna ut och kollade.
Hon såg att någon sena var av och sa att vi måste åka till Skara för att undersöka, så hon ringer skara och de ber oss att komma direkt.

Så efter att hon lindad om benet som sjutton så det i alla fall inte var jätte ostabilt lastade vi på lillan och 18:45 började våran 2½ timmes färd till Skara Djurklinik.

21;30 rullade in och lastade av.
De tog henne direkt och kollade.

Såret är större nu, ca 5 cm glipa och man ser enda in till sklettet.
Tråden har gått runt hela "smalbenet" på bakbenet,ca 1 dm ovanför Kotan
Men där bak på benet har de inte gått igenom enda in,men fram är är ALLA senor av, tåsträckaren å gaffelband, stora böjdsenan. Typ allt.

Så nu står hon där lindad med skenor osv, och mass antibiotika.
Ska undersökas de närmsta dagarna av experterna med bla en operation, de måste lägga henne på bordet för och se ordentligt vart senorna är, vilka mer som verkligen är av, om man kan laga nått osv.....

Men hon har inga goda odds. :cry:

Hon är ju bara 1 år, och nu blir det massor av månader med boxvila, ombandagering osv.....fy f*n!! :(

Om hon nu kommer hem vill säga. Just nu väntar vi på att få domen, och just nu verkar det som att Trappalanda är nästa anhallt för lilskruttan men som sagt, vi vet inget ännu. Men det är så tragiskt och sorgligt, man vill bara sätta sig ner och störtgråta! :cry:

Hon var ´så duktig igår, lilla hjärtat!
Aldrig åkt transport men klarade det galant, traskade in på kliniken utan att tveka, var cool lugn hela tiden! :love:

Älskade fina Elja!
IMG_9005.jpg

IMG_0052.jpg

Åh vad hemskt vet verkligen känslan då våran ena 07:a gjorde något liknande.
Hon fastnade i stängseltråden och skar av sträcksenan på ena bakbenet :(
Då var hon bara 7 mån gammal.

Efter måånga om och men med bandagebyten och boxvila lyckades hennes ben läka ihop och hon är idag 5 år gammal och fullt ridbar.

Så jag håller tummarna att lilla Elja inte behöver somna in:(

Hon kommer aldrig kunna ridas, det har de redan konstaterat.
Den där tåsträckaren är totalt förstörd så OM hon blir såpass bra att hon kan gå i hagen kommer hon alltid att ha en störning i rörelsemönstret.

Har vi tur kanske hon håller som avelsmärr, men inget mer!
Så det är vad vi hoppas på nuu, att hon i alla fall ska klara av att bara gå i hagen och kunna vara häst! :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka