NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vad är det för fel på en rejäl regnjacka i galon, gärna en rock? Man blir inte blöt upptill. Låren får man kanske offra...

Jag tycker dock inte att det är särskilt halkigt med galonkläder i sadeln, men den erfarenheten tycks jag vara ensam om.
Eller så har ni andra lyxat till det och köper regnkläder i moderna "funktionsmaterial" vilket jag inte har gjort. Men jag kan tänka mig att de kläderna är "halkigare" än gammal god galon.

Köpte en jätteful men väldigt bra regnjacka i orange, mjuk och fin galon med massor av reflexer för ett par veckor sedan. Garanterat vattentät. Synlig.

Galon är kanon!
På en tur som jag jobbade på på Island hade vi ett gäng inte så jätteridvana svenska damer. Vi hade kanonväder, ca 20 grader och sol men skulle vid ett tillfälle passera en ganska stor å och för att damerna inte skulle bli blöta om benen rekommenderade vi galonbyxorna (alla hade fått ett galonställ utdelat första dagen) och tejpade sedan runt längst ner.
Ryttarna tyckte att de satt mkt stabilare i sadeln med galonbrallorna och behöll dem på restan av veckan trots ihållande gott väder. Jag kan ju säga att vi turledare tyckte att det borde kännas svettigt...

Den största nackdelen som jag kan se är att jag upplever att man blir klumpig när man ska på och eftersom jag jobbar mkt med unga hästar och inte rider så långa pss hoppar jag oftast över regnbyxor, ska jag däremot på nån längre tur eller ut i skogen så är det galon som gäller.

Oj hur ramlade du av då? Vem är det du ska ha kvar o varför sälja den andra o vilka 3 blir ni nu? Hihi förstod inte riktigt. Hinner du rida något när du har barnen!? Jag tycker det är ont om tid med bara ett barn.

*KL*

Såg att ni pratade om medryttare innan. Jag måste skaffa mig en medryttare/fodervärd inom en liten framtid här då jag själv inte kommer kunna rida.

Hur tänker ni angående medryttare?
Ska det vara en som verkligen kan rida islandshäst eller räcker det med en engagerad "vanlig" ridtjej som är villig att lära sig rida gångartshäst (tölt) eller räcker det till och med med en som är nöjd med att bara rida grundgångarterna?

Vad har ni för häst dessutom? Lätt eller svårt för tölt?
Min har lätt för tölt men ändå svårast för den så är liiite rädd att hon ska tappa lite av det jag byggt upp med henne om någon utan töltkunskap enbart rider henne under en längre tid???

Senast ändrad:

Flytta hit vet ja, här finns gott om goa tjejer som hjälper till som medryttare/fodervärd. ;)

När jag skulle ha hjälp med Godi var jag inte så noga med att personen hade erfarenhet av islandshäst, utan jag gick mer på person. Dock så skulle det ju bara vara ca 1-2 gånger i veckan plus några dagar i rad när jag var bortrest. Så jag kände att jag kunde "fixa" eventuella missar som blev de dagar som hon hade honom. Men hon lärde sig fort och det funkade bra.
Framförallt ville jag ha någon som jag kunde lita på och någon som passade bra med honom mentalt/psykiskt eftersom det var där hans svårighet kunde ligga.
Men med Sol skulle jag definitivt vilja ha någon duktig, som hade känsla och som var villig att träna och utveckla gångarterna. Speciellt om det skulle vara i större utsträckning, alltså mer som fodervärd med mer än en dag i veckan, så skulle jag vilja ha någon som är riktigt duktig och som vill fortsätta träna aktivt. Jag tycker ju att Sol har fått rätt lätt för tölten nu, men samtidigt så kan hon bli både väldigt passig och travig om man inte gör rätt. Så hon är ju ingen sån man bara kan åka med på hur som helst heller.

Flytta hit vet ja, här finns gott om goa tjejer som hjälper till som medryttare/fodervärd. ;)

När jag skulle ha hjälp med Godi var jag inte så noga med att personen hade erfarenhet av islandshäst, utan jag gick mer på person. Dock så skulle det ju bara vara ca 1-2 gånger i veckan plus några dagar i rad när jag var bortrest. Så jag kände att jag kunde "fixa" eventuella missar som blev de dagar som hon hade honom. Men hon lärde sig fort och det funkade bra.
Framförallt ville jag ha någon som jag kunde lita på och någon som passade bra med honom mentalt/psykiskt eftersom det var där hans svårighet kunde ligga.
Men med Sol skulle jag definitivt vilja ha någon duktig, som hade känsla och som var villig att träna och utveckla gångarterna. Speciellt om det skulle vara i större utsträckning, alltså mer som fodervärd med mer än en dag i veckan, så skulle jag vilja ha någon som är riktigt duktig och som vill fortsätta träna aktivt. Jag tycker ju att Sol har fått rätt lätt för tölten nu, men samtidigt så kan hon bli både väldigt passig och travig om man inte gör rätt. Så hon är ju ingen sån man bara kan åka med på hur som helst heller.

Kan inte du va fodervärd åt henne? ;)
Ja skulle gärna stå i ert stall men jag har det superbra där jag står så jag får nog vara kvar. Hon ska inte flytta härifrån ens när ja inte kan rida :)

Jag tänker också så att om jag kan rida samtidigt så kan jag rätta till ev fel som blir på vägen men nu kommer jag ev inte kunna det :(

Vill verkligen inte att något ska bli förstört för jag har jobbat så mycket med tölten och även fått resultat. Dessutom har jag reynirs ord klingande i bakhuvudet att han inte tyckte att hon ska få någon vila för då tappar hon för mycket. Vila från tölten känns som samma sak som att bara någon skulle rida i gångarterna som att hon skulle stå helt.

Usch vad svårt det känns. Men som sagt i slutändan är det väl kanske viktigast att man får tag i en vettig människa.

Eros har vilat i ungefär en månad efter en ganska intensiv vår och sommar. Började med honom i förra veckan och både han och Vilja var som två energiknippen. Det har varit roligt att ha Vilja här, hon och Eros är ju nästan helsyskon (samma mamma, Viljas pappa Kolgrimur är son till Eros pappa Kjarni) men så otroligt olika! På tisdag ska hon tillbaka till sin matte dock.

vild02-650x844.jpg

vild12-650x526.jpg

vild13.jpg

Förövrigt tycker jag att Eros ser fin ut i kroppen efter en månads vila.
vild10.jpg

Lite rund, men verkligen en stor skillnad mot i våras.
tjock.jpg

Eller i vintras
erosell1-600x399.jpg

haha ja det kanske blev lite knasigt skrivet. Jag har två st egna som är Figge och Teitur. Den bruna och skimmeln. Sen är det min granne/kompis två hästar som går ihop med mina. Nu ska den ena av hennes på töltsättning idag och den andra ska hem till stan i slutet av sep. Så då är det bara mina två kvar och i januari ska Teitur på utbildningen på strömsholm. Då blir det bara Figge kvar hemma. Så då måste jag hitta ngt sällskap till han. Men det är ju ett tag till dess=). Vi skulle gå över ett dike som han missbedömde och snubblade till och gick ner på knä och jag for över huvudet och landade på handen och sidan/höften och rumpan sist huvudet. Han fick ett sår på knät men nu har vi repat oss båda två. ;)
Jag hinner med bra tycker jag. Men nu har jag ju varit mammledig och pappan haft sem och nu pappaledig så jag har haft mkt tid till hästarna=) Nu börjar jag jobba i morgon och då blir det lite mindre tid så jag söker medryttare till Figge men det är vårt när man bor såhär på landet långt från stan och bussar och tåg. Men visst får man pussla. Nu är han ju bara 4 år så jag behöver ju inte rida så ofta men man vill ju rida varje dag;)

KL

Jag har efter en månads velande äntligen köpt sadeln jag fått prova så länge. En Eques Levis som jag sitter kanon i. Jag har tyckt att den glidit lite fram så jag har experimenterat med olika koppjärn, olika sadelgjordar och underlägg. Men så la jag på gamla sadeln som legat fint men nu gled som bara bara den. Så går det när mina hästar går på bete och blir tjocka när husse envisas med att ha semester och åka bort och låta dem vila. Och jag kan dessutom meddela att har man en för vid sadel åker den än mer fram...
Nu har jag ett bra koppjärn och red mina kusar i den idag igen och var så nöjd. De gick så himla bra bägge två! Min Svalur-avkomma och jag red lektion för två veckor sen och fick hemläxa att bara fokusera på fram-ned och avslappning i paddock. Det går bara bättre och bättre och idag kunde jag styra form med lätt hand och tempo med sätet och vi gjorde serpentiner i kort trav. Enastående för att vara min märr som helst vill bli spänd och köra upp huvudet. Jag är så nöjd!!
Min 4-åring går bara från klarhet till klarhet. Jag har aldrig ridit en ung valpig häst som har det så lätt för sig. Hon har varit lite halt så hon är nästan ett halvår efter i ridningen mot sina jämnåriga kamrater men det märks inte alls längre. Hon börjar tycka att form är trevligt, flyttar bogar fint och är så mjuk i munnen. Tölt, trav galopp har varit så självklart för henne nästan från dag ett och nu den sista månaden har hon börjat bara ticka på i tölten i klockren fyrtakt och man kan börja att få henne att ta i. Traven jättefin och galoppfattningar från skritt är inga problem. Maken till mjuk och lyhörd häst har jag sällan varit med om.

Som ni märker är jag ganska så nöjd idag!! Imorgon åker jag en vecka till Frankrike och båda mina hästar har lätt förtjänat en veckas semester :)
Sadeln får dock fortfarande sova hemma hos mig. Än känna den för dyr för att våga ha kvar i stallet (som har låst sadelkammare).... :p

Jag har medryttare på ena hästen hon har inte ridit så länge men är villig att lära och har känslan, hon lyssnar på det man säger och försöker alltid få hästen att gå så bra som möjligt.
Det är kanon :D
Jag har knappt ridit honom men när jag väl gjort det har det inte varit någon större skillnad på honom :)

Så skulle jag skaffa fodervärd/medryttare skulle jag leta efter någon som är ansvarsfull och som faktiskt lyssnar och tar in vad man säger och som inte tror att de kan allt för alla hästar är ju olika och ägaren brukar ju oftast veta bäst om hur man rider hästen också...

Haha, hade jag gärna varit men då får jag vinna på lotto först eller få en rejäl lönehöjning (vilket jag i och för sig väntar på :D)

Tror också att det är bra att hålla igång dem. Godi funkade definitivt inte på vila, och jag har inte märkt någon som helst positiv skillnad när hon har vilat. Tycker hon går som bäst när hon går 5-6 dagar i veckan.

Du ska se att det löser sig, du hittar nog nån bra människa som hjälper dig. :)

KL
Jag red i en Childeric i dag :eek: Herregud!! Det var en 18 alt 18,5, jag har 17. Jag satt ändå som ett smäck!!!:eek: Geeeee mig!

Knapplån!

Min häst är såååå ofokuserad!! Han har stenkoll på allt utom mig, så nyfiken och social och ska fram till allt och alla! Kommer hästkompisarna och ska in i stallet så ska det stannas och gnäggas lääänge :D Vi tjafsar om riktningen på banan nu, jag ger mig inte!! Säger jag vänster så är det vänster!! :D Men jösses vilket tragglande! Han blir snabbt förlåten dock och sen förstår jag att det är massa nytt att ta in för honom, men lite frustrerande e det allt ;)

Men han är väl alldeles ny va? Sol var jättestressad i flera veckor när hon flyttat hem till mig. De första två veckorna höll vi oss bara hemma i stallet, hagen och paddocken. Ocj jag kan i efterhand säga att jag borde väntat längre med att rida ut. Men jag tyckte då att det funkade så bra i paddocken och jag följde med en lugn och trygg häst på en liten runda. Men där mötte hon troligtvis kor för första gången och flög i taket. Det gick ju bra ändå, men jag borde väntat tills hon var tryggare.

Ang. fokus så känner jag igen det så väl. Första tiden kunde jag inte skritta på långa tyglar, för då gick hon dit hon ville, kors och tvärs över vägen. Nu funkar det och hon tar det som vila under ansvar. ;) men jag har också fått tips om hur jag ska rida henne och under att jag faktiskt ridit henne ganska så ofokuserat. :o Nu har dret blivit mycket bätre sen jag kunnat ta bort och underlätta de moment där hon annars tappar fokus. Helt annan häst! :bow:

*kl*

Idag ska ja ta ett beslut..... :eek:
Spännande!

Magen säger en sak, hjärtat ett annat!!
Och hjärnan.... Den e ett enda stort kaos :p
Men jag tror jag har bestämt mig..... Mer info inom kort ;)

Ja han har ju bara varit hos mig i 9 dagar :) Skritt på lösa tyglar har vi klarat ett halvt varv på banan :D Han går runt o grejar med massa annat..

Har du några tips på hur man jobbar lungt med detta? :)

Tålamod är en bra egenskap ;)

Eftersom du alldeles nyss hämtat honom, och han dessutom var rätt ung, eller hur, så får du nog räkna med att han kommer testa dig ett tag fram över.

När jag tog hem min så pratade alla om "tremånaderskrisen", att det var den tiden det skulle ta innan vi lärt känna varandra och det börjar fungera bra.

Vet inte om det var något vedertaget mått men det stämde rätt bra i alla fall...

*KL*

Nästa vecka blir jag med islandshäst igen.. Jag längtar!
Imorgon ska jag försöka ordna lite bilder på honom :)

/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka