NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Bildpå våran nya stjärna.. 6årigt sto. har ett super fint hingst föl vid sidan nu (inte föletpå bilden)
så vi tar hem henne i nov när fölis e avvand =)

558309_10150983522986901_1381995626_n.jpg

Nja då är det ju bristen på körkort som är problemet och inte åldern ;)

Jo det är granntösa... så det underlättar ju för henne.

Jo det du beskriver är ju annorlunda, jag har inte behov av att ha ngn ute varje dag och sköta sysslor som mockning och fodring utan bara som sällskap och motionering. Gammelman är ju 26år så han får gå och lulla och ha det fint.

kan bara komma på nackdelar med yngre.

Med yngre har iaf jag varit med om och upplever att dom inte tar sitt ansvar alla gånger till 100%. Lätt att man får ett sms om att de är sjuka men man får sedan se dom ute på krogen.
Ja sånt som unga lätt gör, de känner inte de där ansvaret helt enkelt.

Dessutom får man sms till som tätt, kan inte komma ut idag går ingen buss, eller får ingen skjuts ut till stallet.

Dom glömmer saker mer ofta är mer slarviga osvosv.

Visst kan man dra alla över en kam och säga att det är sånt som ungdomar gör, men jag har då aldrig gjort så och min förra medryttare (också hon under 18) gjorde heller aldrig så och skulle nog aldrig komma på tanken att göra så.

Jag har i och för sig ganska lätt att känna av folk och är inte rädd att sätta folk på prov när det är något särskilt som jag vill ha hjälp med, skulle aldrig lämna över viktiga saker till vem som helst.
Första tjejen som var och provred valde jag bort direkt, inte för att hon var ung utan för att hon var oseriös och inte så engagerad. Tjejen jag valde hade ett stort hästhjärta, älskade att vara i stallet och hade verkligen ett genuint intresse och ville alltid hästens bästa. Hon hade kunnat cykla långt i snöstorm och piskande regn.

Det finns gott om vuxna som inte heller är särskilt intresserade och som inte (enligt min mening) bryr sig om hästens bästa utan gör bara det som de har lust med. Tycker inte det är något som man plötsligt bara växer i, utan antingen har man det i sig eller också har man det inte. Finns kanske de som kan lära sig att bita ihop för att de måste, men en sån människa skulle jag ändå inte vilja ha som medryttare. För den gången det kommer något annat emellan så vet jag vad de sätter i främsta rummet, och då är det inte hästen.

Nja då är det ju bristen på körkort som är problemet och inte åldern ;)

Jo det är granntösa... så det underlättar ju för henne.

Jo det du beskriver är ju annorlunda, jag har inte behov av att ha ngn ute varje dag och sköta sysslor som mockning och fodring utan bara som sällskap och motionering. Gammelman är ju 26år så han får gå och lulla och ha det fint.

Fast har även märkt att åldern har en viss inverkan, iaf i min lilla erfaernhets kategori eller hur man ska säga..
Ja min erfarenhet är att åldern och körkort och jobb har betydelse för om man kommer få en bra medryttare eller bra.... snarare en problemfri medryttare.
Bra kan de vara trots under 18 år och utan jobb och körkort men man kan få mer problemmed att man inte alltid kan räkna med hjälp.

Hade sist en medryttare på 18 år utan körkort, hon var inte s bra på att rida men villig att lära sig tog lektioner och så. Men där var problemet just med körkort, inte alltid dennes skjuts hade lust att skjutsa ut henne och sedan hämta. Och då stod hon där på backen och kunde ej ta sig ut då buss ej gick ut och att cykla 1,2 mil enkel resa verkar vara otänkbart för dagens ungdomar.

annat var de förr hahaha man åkte buss till stallet som tog 30 minuter med buss, gick flera km från bussen red och sedan hem igen samma visa.
Snöstorm som ösregn och i -30 grader.

Och de var inte alltid man fick rida utan man åkte ut bara för att få smörja sadlarna lukta på hästar se när andra red och så åkte man hem.

Får en känsla av att dagens ungdomar är lite mer bekväma, man förväntar sig att få rida idag. och blir sköthästen halt har man genast ingen större lust att vara kvar på skötare.
Känns som att om jag annonserar efter någon som bara vill komma ut och borsta, smörja träns och sadel och då och då kasnke få rida lite skulle jag inte få många svar:cool:

bara en känsla jag har fått iallafall.

Här tränas det på för fullt efter schemat, dock har jag hela tiden den andra tränaren i bakhuvudet och jag kommer ju återgå till henne efter denna månadens träningspass för islänningen. Jag har ändå fått ut en hel del nyttigt från honom, men i vissa fall lutar jag mer åt tjejen som är lite mjukare och mer långsiktigt enligt mig.

Idag gjorde jag en grej som jag tyckte själv funkade väldigt bra för mig. Jag har det sista blivit väldigt duktig på att stirra på Sols fina vita man när jag koncentrerar mig, så jag fick för mig att jag skulle blunda en bit för att känna in takten i tölten bättre. Ibland när nån annan töltar jämsides blir jag nämligen lite hjärntvättad av att höra deras takt också och lurar mig lätt att höra taktmissar. Så jag blundade en bit, och vi närmade oss stället där Sol alltid gör en liten omväg för att det ligger en stor farlig stenhög bredvid vägen och bakom den går det ibland kossor :angel: Så jag tänkte att jag fortsätter blunda och bara stuntar i henne, jag litar på att hon håller sig på vägen och fortsätter ställa henne åt olika håll och känna in vart hon har alla sina ben. Och döm om min förvåning när hon INTE väjde för den farliga högen. :eek::rofl:
Duktig Sol! Så ja, nu är det ju bara att inse att jag omedvetet har spänt mig eller gett henne nån signal när vi börjar närma oss för jag vet att det kommer hända, bara för att det "alltid" händer. Det är ju inga stora hopp, hon bara håller sig på andra sidan vägen så långt bort som möjligt, ibland kan hon sakta in för att sen göra ett litet skutt som om hon vore redo att rivstarta men aldrig gör det.

Så jag fortsatte blunda hela vägen bort (en otrafikerad grusväg med buskar och gärdesgårdar på sidorna och en trygg kompis precis bredvid) och det kändes toppen. :D

Kl

Är det nån som ska på sleipnirs km?
Det känns som jag tagit mig vatten över huvudet men får se det som en kul grej bara å komma ut lite!!:D

Håller med!

Jag har haft några medryttare, och den ABSOLUT underbaraste är min nuvarande. En 13 årig tjej, hon har en av hästarna (ibland rider hon dock hela högen ;)) minst 2 dagar i veckan och en av dagarna är en lektion för mig.
Otroligt nogrann (stavning?), vill lära sig massor, har en fantastisk känsla för att vara så ung, passar alltid tider, lugn och alltid glad.
Nu har hon underbara föräldrar som skjutsar, annars åker hon med mig, mamman är helt underbar person och jag blir så glad av hela familjen!

Jag litar på henne till 200% och jag tvekar inte en sekund på att låta henne rida de andra hästarna heller. Min tävlingshäst samt min pissmärr klarade hon av utan att jag behövde korrigera speciellt mycket, därmed även mitt test ;)

Nu har jag förvisso medryttare för att jag ska få avlastning i motioneringen av hästar. Kan bli snärjigt med att jobba heltid på skumma tider, hålla lektioner, motionera 4 hästar och hinna leva däremellan.

Duktiga underbara unge :love:

Får en känsla av att dagens ungdomar är lite mer bekväma, man förväntar sig att få rida idag. och blir sköthästen halt har man genast ingen större lust att vara kvar på skötare.
Känns som att om jag annonserar efter någon som bara vill komma ut och borsta, smörja träns och sadel och då och då kasnke få rida lite skulle jag inte få många svar:cool:

bara en känsla jag har fått iallafall.

Jag tror att det är där ditt problem ligger. De som svarar på annonser kanske inte är de som du söker? Kanske borde du söka någon annan stans? Visst finns det säkert jättebra folk som svarar på annonser, men min erfarenhet är att de som verkligen älskar hästar finns i stallen oftare än på internet. Börja leta där istället så kanske du hittar någon som passar lite bättre.

Jag träffade min förra medryttare när jag var ute och red. Frågade om de va hennes häst, och när hon sa att de va en kompis som hon hjälpte till med ibland frågade jag om hon ville hjälpa till med någon mer. Och ja, hon var perfekt helt enkelt! :love: Hon var lika ledsen som jag när Godi skulle tas bort och hon älskade honom lika mycket som jag och tog minst lika väl hand om honom.

Det gäller att hitta guldklimparna bland alla sandkornen bara. Jag är rätt så säker på att det fanns lika många sandkorn för 30 år sen också.

Det kan ju bero lite på vart man bor också, ligger stallet långt ut på landet med dåliga bussförbindelser kanske det är svårt att leta där.

Sen beror det också på VARFÖR man letar medryttare, om det är för att få hjälp och avlastning i stallet eller om det bara är för hästen ska få ridas.

Själv skulle jag vilja ha en vuxen, dels för att det inte går några bussar alls till mitt stall och att leta runtikring det går inte. Jag känner varenda tonåring inom 10 km avstånd (går att räkna på en hand). Men om en av dem skulle vilja rida skulle jag inte säga nej, men jag skulle inte lägga en massa ansvar som stallskötsel på dem.

Det kan ju bero lite på vart man bor också, ligger stallet långt ut på landet med dåliga bussförbindelser kanske det är svårt att leta där.

Sen beror det också på VARFÖR man letar medryttare, om det är för att få hjälp och avlastning i stallet eller om det bara är för hästen ska få ridas.

Själv skulle jag vilja ha en vuxen, dels för att det inte går några bussar alls till mitt stall och att leta runtikring det går inte. Jag känner varenda tonåring inom 10 km avstånd (går att räkna på en hand). Men om en av dem skulle vilja rida skulle jag inte säga nej, men jag skulle inte lägga en massa ansvar som stallskötsel på dem.

Självklart spelar det roll vart man bor, det är ju inte säkert att man hittar någon ute i skogen, men man kan ju fortfarande leta där för annars vet man ju inte vad man missar.
Jag är också lantis och fick inga svar alls på annons, vet fler som haft samma problem även när det bara ska ridas. Men alla har fått tag på någon genom att fråga lokalt eller via kontakter.

Knapplån!

Jag har fått mig en trotsig häst :D Han testar testar testar och testar mera! Tog 20 min igår att få han att ta bettet!! Tur man inte har jättebråttom ;) Vi jobbar nu mest med vår "rangordning" promenerar, stannar, backar, flyttar och fokuserar! Han är så nyfiken på allt!! På banan tappar han fokus direkt och ska kika på precis allt, och kommer kompisarna så är det dit han ska :D Min envisa trotsiga bäbis!! Tur han är söt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka