NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*

Sitter och tittar på hästannonser och drömmer mig bort...... :love:
Jag är så otroligt sugen på en häst till, men jag vet inte, blir väl inget detta året men.....

Har ju fått nytt jobb som gör att en till häst både tidmässigt och ekonomiskt inte skulle vara något problem men jag vet inte vad jag vill ha.

Ridhäst? Föl? Ta eget föl?
Ja, vilka problem man har! ;)

Men jag ska ta gooooood tid på mig och kolla, provrida, kolla igen, provrida igen, och verkligen köpa med både hjärta och hjärna denna gång! :D;)

Oj va de har förminskat kraftfodersäckarna nu?! :eek:
Köpte Hippo Alfa igår, as liten säck ju :p

Okej, lätta att bära men ack, får man ju köpa kraftfoder oftare och jag tycker inte att priset har sänkts så mkt de borde gjort till förhållande hur många Kilo de har minskat i säckarna!! :cool:

KL

Har visst inte skrivit här på ett bra tag. Med Dimma går allting mycket bra just nu. Vi tävlade i finska mästerskapen i somras där vi fick vårt hittills bästa resultat även om det skedde små misstag (red ett halvt varv fel galopp i fyrgången). Efter det fick Dimma några veckors vila, men är nu igång igen är alldeles underbar :love: Märkte plötsligt hur stor skillnad det faktiskt har om man sitter resligt eller ej, och har även blivit bättre på att rida bakifrån. Så hon har bitvis gått riktigt bra stundvis under våra senaste ridpass.
Har även flyttat ut på landet för ett år när jag ska studera till att bli djurskötare på klinik, så har en massa nya, härliga terränger att rida i :D

IMG_0038.jpg

Fin häst:-) hur gammal? Har du fler än en? Vad är det för slags skydd på karleden eller är det vikter?

Appropå det så har jag blivit helt galet kär i Veredus icelandic shield, viktboots med karledsskydd (eller går de t.o.m upp på kotan?).
Ska klämma på såna när jag är på Island, Ástund nära Krínglan ska tydligen vara ÅF påstås det. Mumma mumma!
Ska shoppa lite mer tyglar också, har köpt släta gummityglar på Lífland som jag älskar, vill inte använda några andra. Smala, släta, men med bra grepp! :D

Lite uppdatering: Snorri är friskförklarad och får börja skritta, han är nöjd och glad med livet :) Min shetlandsponny är nästan helt bra från sin fång, nu bara fortsätter vi göra vad vi gör och väntar ut ny hov så att hovväggen också blir fräsch. Men sänkning och rotation har gått tillbaka :bow:
Den lilla röda unghästen har kommit på att tölt är roligast i världen, och fort kan det gå! Så nu är traven glömd, men då får hon traska på i långa tyglar och mycket beröm när hon hittar sin trav. Inga tvång här. Galoppen är säkrare och hon klarar ett helt varv i paddocken utan att lägga sig i pass :D Det är en rolig liten häst! Nu har hon dessutom vaknat till och blivit PIGG. Hon kommer att bli jättebra!

Nope, veredus är viktboots + karledsskydd såg jag nu :) Äckelsnygga. Bara de sitter på plats också!

*KL*

Red en tur på Laukur igår och guuud vilken skillnad det var sen kursen! Han gör "tölten" på mina villkor nu och lyssnar superbra! Vi hade bra känsla och balans mellan "för jobbigt" och "lagom drivning" och han höll skrölten längre sträckor nu än vad han gjort innan. Det är så vi ska jobba säger Erlingur och han tyckte han har bra galopp så den ska användas flitigt sa han. både rida på i galopp så han tar i jobba i långsammare tempo, det gynnar töltarbetet :)

Duktiga häst!

Sitter på plats tror jag att de gör (inte använt dem själv men sett många använda dem på tävling) däremot drar de åt sig vatten, ett ekipage blev diskat då hennes 240 g boots vägde 259 g efter en mkt blöt final på Wången förra helgen.

Tack :) Hon är 9 år och har haft henne nu i ungefär 1 och ett halvt år. Som mest hade vi fyra hästar, men nu är det bara Dimma och min mammas häst Blökk (Ófeigur som Vonarneisti uppdaterat om var vår häst, men han såldes då i början av sommaren).
Som Michis svarade så är det karledsskydd som hon har. Hon fick skavsår av ett par G-boots som jag hade så sätter nu även karledsskydd på om jag har boots som kan träffa henne där.

De ser ut som aliens. :D

Jo, vi har sådana och kallar dem aliens-bootsen för att skilja dem från de vanliga :D
Sitter prydligt, men trots det lyckades hästen en gång tappa den ena när han sprang genom lite djupare vatten. (Nåja, det var kanske lite extrema förhållanden....) Till all tur lyckades vi hitta och fiska upp den - annars hade jag blivit ganska så sur eftersom de inte är billiga precis.

Själva boots-delen suger knappast vatten, men eftersom den övre delen som sitter runt karleden är gjord av nåt slags tyg så lyckas de säkert suga i sig en del vid riktigt blött väder.

kl
Ni som har medryttare.. Hur gamla är dom och för och nackdelar unga ,äldre?

kan bara komma på nackdelar med yngre.

Med yngre har iaf jag varit med om och upplever att dom inte tar sitt ansvar alla gånger till 100%. Lätt att man får ett sms om att de är sjuka men man får sedan se dom ute på krogen.
Ja sånt som unga lätt gör, de känner inte de där ansvaret helt enkelt.

Dessutom får man sms till som tätt, kan inte komma ut idag går ingen buss, eller får ingen skjuts ut till stallet.

Dom glömmer saker mer ofta är mer slarviga osvosv.

Vuxna är oftast mer mogna... av naturliga orsaker.. de har levt mer av livet=)
De har oftast bil och körkort och god ekonomi och kan ta ridlektioner. De är oftast mer nogranna och rädda om både häst och om sakerna.
Jag har haft supersvårt att hitta medryttare och har haft säkert 7 stycken nu på 1½ år:crazy:

Varav 2 har varit vuxna varav 1 vuxen är den jag har nu och enbart dessa vuxna som jag har haft har varit problemfria om man säger som så.

Så min erfarenhet är iallafall att jag kommer aldrig mer ha fok under 18 år och de är helt enkelt baserat på egna erfarenheter och att jag orkar inte med strul med bil skjuts och oansvarligheten.

Hoppas du fick svar på frågan=)

Jag har medryttare till vår gammelman, kan säga att ålder inte spelar roll, det är ju personen som är viktigt inte åldern. Gammelman har en äldre kvinna som skrittar honom en gång i veckan och en underbar tjej på 13år som avgudar honom. Hon tar det hela på stort allvar och skulle aldrig göra ngt dumt. Så nja ålder är väl knappast intressant eller avgörande...

Jag har medryttare till vår gammelman, kan säga att ålder inte spelar roll, det är ju personen som är viktigt inte åldern. Gammelman har en äldre kvinna som skrittar honom en gång i veckan och en underbar tjej på 13år som avgudar honom. Hon tar det hela på stort allvar och skulle aldrig göra ngt dumt. Så nja ålder är väl knappast intressant eller avgörande...

Så du tycker inte de är jobbigt att 13 åringen inte alltid kanske kan ta sig ut då den inte får skjuts ut?
Ja så länge det inte är granntösa eller om man har egen gård och de inte gör om medryttaren inte kommer ut för man är ändå alltd i stallet.

Men jag som hyr in hästen 1,2 mil bort upplever de som besvärligt att ha medryttare som inte har körkort och måste förlita sig på att någon skjutsar ut och ibland inte kan få någon skjuts ut.
Sedan hur medryttaren är som medryttare är ju inte samma sak.. jag menar spelar ingen roll om hon är superbra och seriös och 13 år, jag vill inte ha en utan körkort eftersom jag inte vill stå där med en medryttare som messar i förtvivlan att de inte kan ta hästen eftersom ingen kan skjutsa ut henne.

Jag har ju medryttare för jag vill ha hjälp... jag har haft 12 årig tjej en gång gick super, men då hade jag hästen typ inne i stan och hon bodde 300 meter bort.
Då gick det super... eftersom hon alltid kunde gå till stallet och inte behövde körkort=)

Men de var enda gången jag tyckte det funkade med en utan körkort.

Men de som är så skönt i nuvarande stall.. stallägaren tar 125 spänn för att mocka och fixa mat då tar hon även in och spolar av lera på benen och under hovarna.

Och jag har sagt att kan inte medryttaren de dagar de har tagit på sig får de köpa hennes tjänster. Just för att jag är inte alltid hemma på medryttarens dagar utan kan vara i en annan stad för att jag förväntat mig att vara hästledig denna dag!

Och då har det helt plötsligt slutat ringa sent på kvällarna att de inte kan åka ut eller är sjuka:devil:
Utan de åker ut och mockar och fixar maten iallafall=)

Man har ju hört många gånger att de kan g 2 km till stallet från bussen iiiiiiiiiinga problem...
Funkar super under sommarhalvåret... sedan kommer vintern och snöstorm och oplogade vägar och kylan..
Då är det inte lika kul att gå dessa 2 km.
Och alltid ett märkligt sammanträffande att de är "sjuka" när det är oplogat eller snöstorm eller -30 grader ute:angel:

Det är ett jäkla gissel detta med medryttare jag vet många många som har problem med att hitta seriösa medryttare och även vuxna medryttare beter sig vidrigt. Men jag pratar ju bara av MIN erfarenhet nu och den är ju inte hela världens direkt haha

Men fler som har haft problem med medryttare som är"sjuka" så fort de är jobbigt väder????

Eller har jag bara råkat ut för alla monsterex??

Uppdatering!

Åhh jag skall snart rida min första dressyrlektion för en Portugisisk dressyrträdare. Har aldrig tränat för en engelstalande tränare så få se hur detta går.

Han har själv ridit islandhäst och utbildad den högt upp i dressyr och den kunde både piff och puff och galoppiruetter.

Och de är ju precis de jag ska lära Jorunn med är det tänkt... ska bli så himla spännande och roligt.

Sadeln åker in för extreme makeover den 23:e Sep... sedan får man rida barbacka i hela 4 dagar.
Men sen så har jag en ny sadel Globus ala speciale haha

Jorunn skall rakas på Söndag för 2:a gången skall köpa en nya rakmaskin, billiga klippmaskiner i all ära men nu är jag trött på att de går sönder eller klipper som kola efter 2 år bara. Så nu skall jag beställa en riktig lyx som är gjort för företagare som klipper mkt och mkt tjock päls.
Samt en liten klippmaskin sladdlös för benen och huvud.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka