Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jag har medryttare till vår gammelman, kan säga att ålder inte spelar roll, det är ju personen som är viktigt inte åldern. Gammelman har en äldre kvinna som skrittar honom en gång i veckan och en underbar tjej på 13år som avgudar honom. Hon tar det hela på stort allvar och skulle aldrig göra ngt dumt. Så nja ålder är väl knappast intressant eller avgörande...
Så du tycker inte de är jobbigt att 13 åringen inte alltid kanske kan ta sig ut då den inte får skjuts ut?
Ja så länge det inte är granntösa eller om man har egen gård och de inte gör om medryttaren inte kommer ut för man är ändå alltd i stallet.
Men jag som hyr in hästen 1,2 mil bort upplever de som besvärligt att ha medryttare som inte har körkort och måste förlita sig på att någon skjutsar ut och ibland inte kan få någon skjuts ut.
Sedan hur medryttaren är som medryttare är ju inte samma sak.. jag menar spelar ingen roll om hon är superbra och seriös och 13 år, jag vill inte ha en utan körkort eftersom jag inte vill stå där med en medryttare som messar i förtvivlan att de inte kan ta hästen eftersom ingen kan skjutsa ut henne.
Jag har ju medryttare för jag vill ha hjälp... jag har haft 12 årig tjej en gång gick super, men då hade jag hästen typ inne i stan och hon bodde 300 meter bort.
Då gick det super... eftersom hon alltid kunde gå till stallet och inte behövde körkort=)
Men de var enda gången jag tyckte det funkade med en utan körkort.
Men de som är så skönt i nuvarande stall.. stallägaren tar 125 spänn för att mocka och fixa mat då tar hon även in och spolar av lera på benen och under hovarna.
Och jag har sagt att kan inte medryttaren de dagar de har tagit på sig får de köpa hennes tjänster. Just för att jag är inte alltid hemma på medryttarens dagar utan kan vara i en annan stad för att jag förväntat mig att vara hästledig denna dag!
Och då har det helt plötsligt slutat ringa sent på kvällarna att de inte kan åka ut eller är sjuka
Utan de åker ut och mockar och fixar maten iallafall=)
Man har ju hört många gånger att de kan g 2 km till stallet från bussen iiiiiiiiiinga problem...
Funkar super under sommarhalvåret... sedan kommer vintern och snöstorm och oplogade vägar och kylan..
Då är det inte lika kul att gå dessa 2 km.
Och alltid ett märkligt sammanträffande att de är "sjuka" när det är oplogat eller snöstorm eller -30 grader ute
Det är ett jäkla gissel detta med medryttare jag vet många många som har problem med att hitta seriösa medryttare och även vuxna medryttare beter sig vidrigt. Men jag pratar ju bara av MIN erfarenhet nu och den är ju inte hela världens direkt haha
Men fler som har haft problem med medryttare som är"sjuka" så fort de är jobbigt väder????
Eller har jag bara råkat ut för alla monsterex??