NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vad roligt att han gick igenom andra besiktningen och att det känns så bra nu när han är din!

*kl*

Uppdaterade i 2010: ornas tråd men kan skriva här också. Igår fick vi äntligen hem vår nya 2:åring. Kveikja från Kvarnbacka e. Alfur frá Selfossi. Fick inte så mycket bilder på henne då unghästflocken ganska genast drog iväg. Men här är lite bilder från ihopsläppet. Fler finns här.

kvei07-650x433.jpg

kvei02.jpg

kvei22.jpg

För övrigt så tycker jag att Vera börjar arta sig, men hon ser bra mycket större ut än ett år..
kvei18.jpg

kvei17.jpg

Och Triton börjar också se riktigt fin ut.
kvei13.jpg

Vilka fina bilder :)

kl. I dag va det ihopsläpp!! Min lille Semla studsade av lycka i stora jättehagen :D Han galopperade och galopperade! Några jagade runt honom lite men det va relativt lungt.. Några småsår hade han fått nu på em men inget större. Det värkte i mattes hjärta när han gick långt från flocken och betade alldeles själv, lilla gubben min! Hoppas han får vara med i gänget fullt ut snart :)

Men vilken utstrålning han har!! Så vacker när han töltade omkring med rest hals fritt i hagen, så fin i kroppen och fina rörelser :) Min sötnöt!!

KL
Fundering: Jag och 01:an kämpar på med traven och det blir bättre och bättre. Dels för att jag rider bättre dels pga att hon börjar bli mindre sned (mitt fel). Sen har väl övningen i sig gjort sitt till också. Men i alla fall, jag har noterat att hon lättare går mot fyrtakt när jag rider lätt :confused: än när jag sitter ner. Jag känner mig inte helt bekväm med lättridning så kanske är det mitt fel, är en jävel på att sitta ner och följa med i steget så det kan vara förklaringen men tänkte höra om nån annan har några tankar/idéer?

Det kan helt enkelt vara så att du stör hennes balans i lättridningen om du själv inte har hundra balans och hon har svag trav :)

Jag misstänker att det är så (även om jag hoppats på ett annat svar :P). Hon är dessutom superpetig med att ryttaren gör rätt så det stämmer väl in på hennes reaktioner i övrigt.

KL

Nu har jag öppnat upp Solstrålens vinterjacka, och ja den var rätt rejäl. Det syntes rätt stor skillnad bara mellan halsen och resten av klippningen och det är inte ens en vecka mellan klippningarna.

555675_4401570398693_1822898900_n.jpg

Men idag var hon i alla fall inte totalt dränkt. Självklart blöt under sadeln, men det är ju mycket bättre än när hela hästen är så blöt att det inte är nån idé att svampa utan bara att spola med slangen. Funkar ju nu när det är varmt, men sen när graderna sjunker så är det ju inte så himla käckt att blöta ner hela hästen in på skinnet och det tar en evighet att torka med fleecetäcke. Så, ja, klippning kändes som ända alternativet i år.

*kl*
Vaki börjar närma sig slutet utav betäckningssäsongen (även om det faktiskt kom ett nytt sto till honom i lördags) och idag lät vi honom röra på sig lite på ridvolten. Oskodd och efter två månaders hel vila så måste jag säga att jag tycker att formen ser helt okej ut.. :love:

Vaki052.jpg

Vaki111.jpg

Vaki171.jpg

Vaki201.jpg

Vaki241.jpg

Fler bilder här (vill inte bomba sönder hela tråden :o )

Tycker du att hon ger efter på ett ärligt sätt och jobbar med sin överlinje? För på bilden ser hon ut som om hon har en rejäl underhals (vilket ju kan vara vinkeln), går hon emot mycket i ridningen och spänner upp sig?

Nej det stämmer, hon har en felmusklad hals, och den har varit betydligt större. Har en bild från när hon kom, då ser hon ut lite som en bulldog:angel: Tyvärr ligger pixbox nere på nåt sätt och det är enda stället jag har bilden på.
Vi har som jag skrivit om tidigare i tråden precis börjat träna på att få kontroll över överlinjen och det har bara på dessa veckorna känts stor skillnad. Nu får hon med sig bakdelen riktigt bra i skritten och vi kan länga rejält och korta också såklart. Men där går hon fortfarande bäst med en lite längre överlinje, hon vill gärna korta upp sig och bli lite hög men då tappar hon lätt bakdelen.
I tölten och traven känner jag också skillnad, men där har vi inte kommit lika långt. Traven är väldigt ostabil i formen, vissa steg helt ok, andra spänt och högt med sänkt rygg. I tölten är hon mycket jämnare och (tycker jag) väldigt mycket bättre än för bara några veckor sen.

Så det är ett projekt som vi precis har påbörjat. När jag köpte henne brydde jag mig inte om formen alls. Sen längre fram ville jag att hon skulle sänka sig något, men där tog det liksom stopp för hon tog inte hjälperna och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Fick hjälp av ett par olika tränare men inget som funkade. Nu för några veckor sen så red jag för Sols uppfödare och sen dess har det lossnat massor!! Jättekul!! :D
Och nu har vi även ridit för en annan tränare som hjälpt mycket med det mentala, så jag tror att dessa två tillsammans kan bli ett vinnande recept. Hon spänner ofta upp sig när hon tappar fokus och måste aktiveras ganska så friskt. Tror att det kan ge resultat tillsammans med den mer tekniska ridningen vi får från den andra tränaren.

Senast ändrad:

Då förstår jag! Men jag tror inte man ska vara så rädd för att tänka på formen och jobba med överlinjen (det är bra att du gör det nu!) För det är liksom det viktigaste efter kontrollen på farten. Det är ju det som gör hästen både hållbar och trevlig att rida! Fyraåringen här hemma "måste" gå i form, hon fick två gre veckor med gasa, bromsa, svänga och sen blev det överlinje och böja åt rätt håll. Annars musklar hon sig fel och ger nästa ägare ett helsike ;) lycka till!! Kul att det går åt rätt håll!

innan någon undrar: med fartkontroll menar jag även framåtdriv. Och jo, takten är självklart också superviktig, men jag tycker att det är lättare att påverka takten om resten av hästen är välriden o mjuk o jobbar med överlinjen. Då slipper man dessutom göra dubbelt jobb och lära om formmässigt när hästen hittat sin takt.

Wow, jäklar vilken häst! :love:

---------------------

Åhh, jag kan inte släppa tanken på att en dag ha egen häst igen. Jag har just återupptagit ridningen efter ett uppehåll på över 5 år, jag rider nu på Stall Islandica i Mackmyra, en gång i veckan och det är vad som kommer få räcka rätt länge nu. Jag måste hitta tillbaka till ridningen ordentligt, för visst är det lite som att cykla och det finns kvar, men det är mycket man behöver öva upp igen också. Men jag plågar mig själv med att kolla annonser och titta på saluhästar. Och så klart, sträckläsa alla trådar här på Islandsforumet. :p

En dag om några år så lovar jag mig själv att just jag får skriva ett stolt inlägg med bilder på min nyinköpta, perfekta häst. :D

aaaaaaah, du vet vad jag tycker.... Finns inga ord tillräckliga för denna fantastiska häst :love:
Så jag lämnar det här med punkt :love :love :love:

På tiden att man får se uppdateringar från dig här på islandshästfronten igen. ;)
Vad var det som hände med din musblack? Minnet sviker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka