NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Du har inte missat något ;)
I tisdags EM hade tofflan fått en spark på höger bak, långt upp på "låret".
Såg bara ut som en rispa till en början men hittade sen ett hål till vänster i rispan. Hon sattes då på medicin för att se om det gick åt rätt håll. Har hållts öppet och spolats rent morgon och kväll.
I torsdags morse var hon svullen från bakknä ner över hasen så veterinären fick kika på det i samband med ultraljud av lite betäckningsston och då hittades en sårficka som gick uppåt, ett par cm djup. Så nu går hon på penicillin och smärtstillande, såret ska hållas öppet och tvättas ur och fröken ska ha feberkoll dagligen. Hon är inte halt (än :rofl: ) utan bara stel till följd av att benet är så tjockt så hon får gå ute på dagarna och inne på nätterna. Hon behöver ju ändå röra på sig så att benet "töms ur" så det känns bäst att göra så. Hon HATAR att stå inne..

Så det är bara hålla tummarna att det snart vänder och att svullnaden går ner under penicillinkuren så vi kan fortsätta :)

Sådär fick min Fengur förra sommaren, penicillin i 5 dagar och smärtstillande + tvättning och vara ute i hagen gjorde honom helt bra :) Han var heller inte halt utan bara stel pga att benet var typ som en elefantben från kotan och upp till bogen :crazy:

Ah, låter ju inte som det kommer få några följder om inget oväntat händer. Skönt! :)

knapplån!

I morse kom min Semla! Min helt perfekta underbara häst, min vän, min kärlek :) Han har tagit flytten bra, gnäggat på kompisarna en hel del men annars lugn och precis lika mysig att hantera som "hemma". Vi delade en morot till mellanmål, en bit till dig och en bit till mig :D Min kompis!!

Förlåt om jag är ouppdaterad nu, ibland händer det ju rätt mycket i den här tråden, men varför är han halt?

Inte lätt att komma ihåg allt här i världen.
Karl satte fast vänster fram i stängslet (antar jag, såg inte när det hände) och fick ett ordentligt skärsår på baksidan VF. Senan intakt men rimligen ordentligt "mosad".
Såret är läkt sedan länge och han blir bättre, men det är ju bara att betrakta det hela som en senskada och vänta. Och vänta. Och vänta lite till.
Tråkigt, förstås, men det är ju tyvärr sådant som händer.
Karl är ranghög och i hagen bredvid stod en stridig ranghög shettis som var nykastrerad och de där herrarna stod och hade synpunkter på varandra. Utgår från att Karl slängde ut med benet och så var det klippt. Det hjälper inte mycket med dubbla stängsel i sådana lägen...
Lukas, min nordis, satte sig också fast i stängslet när han tog över chefskapet när jag tagit hem skadade Karl, och han fick rätt fula skärsår kring höger framkota men det var väldigt ytligt så han blev inte ens halt i akutläget. Även han hämtades hem, och därefter var det Yngve, min tvåårige fjordhingst, som började mopsa sig och fick komma hem...

ranghöga hästar kan vara trevliga men det finns problem också.
Övriga gossar är så låga i rang att de inte svarade upp mot shettisens skrik och hot, så de fick gå kvar i beteshagen.

Bra för Karl i övrigt också att komma hem från betet: han gick ner i vikt medan alla andra gick upp i vikt. Antar att det berodde på att han hade fullt upp att hålla koll på de andra grabbarna...

Syftar du på mig så är det lungt då tråden är innan för fårstängslet och mina grabbar skulle aldrig röra det.

Syftar du på mig så är det lungt då tråden är innan för fårstängslet och mina grabbar skulle aldrig röra det.

Menar du att du har både ström och fårstängsel?
Verkligen inte lagligt...

Ser att jag skrev så det är stor risk för missförstånd.
Mina hästar kaxade så mycket mot shettisen så de, trots dubbla staket med korridor mellan, satte fast sig i stängslet.
Utom Yngve som stegrade sig mot det och jag plockade hem honom innan han skadade sig.

Nej, nu har jag latat mig färdigt och ska gå ut och rida lite. Blir trevligt med ett pass i paddocken med nordisen. Klent med islandshästridning idag men Barmi får nog en sväng lite senare.

Ingen fara. Jag ville först inte vara för tydlig. Men om fel personer tar åt sig får jag ju tänka om.

Vart har du läst det? Är djurparker med blandade djur som hästar, getter, grisar mm undantagna från den lagen som du syftar på?

Ja den passar Jorunn superbra, och efter resultatet av den förra sadeln jag köpte vågar jag inte just nu köpa ny sadel.
Så jag gör om den så den passar mig med=)
Monsterstora stöd och gelesits så min spinka röv slipper få skavsår=)

Skulle inte du sälja Jorunn?

Javisst har den. Bra att du förstod att det var dig jag syftade på.

Skadan som kryddelydds häst fått i hage med tråd (?) skulle vara ungefär 50 ggr lättare att få med ett fårstängsel. På en av bilderna står din häst och käkar äpple över staketet. Om hon lyfter benet för att skrapa och få tag i mer så fastnar hon garanterat. Du kan inte ha det så.

Javisst har den. Bra att du förstod att det var dig jag syftade på.

Skadan som kryddelydds häst fått i hage med tråd (?) skulle vara ungefär 50 ggr lättare att få med ett fårstängsel. På en av bilderna står din häst och käkar äpple över staketet. Om hon lyfter benet för att skrapa och få tag i mer så fastnar hon garanterat. Du kan inte ha det så.

Nej absolut, jag har flyttat henne från den hagen nu :)

Fast det är väl strömförande fårstängsel man inte får ha, inte dubbla staket där det ena är strömförande.

Fast det är väl strömförande fårstängsel man inte får ha, inte dubbla staket där det ena är strömförande.

Ja, åtminstone så.

Undrar förresten hur det skulle funka med "hundnät"... oavsett att det skulle ruinera en. Ganska kraftigt nät, små maskor så en hästhov inte tar sig in.

Barmi fick åka transport till kompisen 2-3 km härifrån och leka på deras fina sandväg i sällskap med två islänningar till. Bra vägar att hitta galoppen på min lille sötnos.
Kanske lite överdrivet att ta transporten en så kort sträcka men Barmi är ung och otränad (vid det här laget är han kanske riden 15 gånger) så jag tycker det vore tufft att rida dit, rida där och rida hem på en sådan liten gosse. Han verkade hur som helst uppskatta turen. Töltar på som bara den, och klarar rätt stort hastighetsspann, och hittade galoppen vid flera tillfällen. Trevligt.
Helt obekymrad över att åka, bra transportträning dessutom.

Yep xD fyfan vad vidrigt om hon skulle råka trampa igenom... :crazy:

halvt kl
red på ridbanan idag med och jobbade henne i tölten och i traven. Hon är så sjuuukt rolig att rida. Hon kan ju så mycket plus att hon är pigg och älskar att jobba. Världens finaste Viggo :love:

kl

Idag fick min Semla röra på sig lite på banan. Körde lite lösgörande o mjukgörande övningar och longerade honom, sen red jag en kortis på banan och han töltade RENT utan problem, bara tölt tölt tölt :D Han har alltid varit passtaktig innan men han kan :D
Sen fick han komma ut i sin hage brevid kompisarna och vilka glädjeskutt!! Lycklig häst :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka