NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nej jag håller med.

Första månaderna så hade jag inga krav alls, ville bara lära känna hästen och då var fokus som du säger, kontrollera hastigheten (vilket var fullt tillräckligt ibörjan eftersom det var lite si och så ibland) och sen började ju den väldigt roliga perioden när hon kom på att hon kunde komma undan jobbet (i detta fallet; trava utan att skjuta ut baken åt sidan) genom att springa full fart ner i diket eller in i staketet på paddocken. :angel: Då var hon så anti att använda sitt lilla vänstra bakben så jag satte igång med hältutredning som höll på några månader och när vi sen satte igång igen i våras så insåg jag att hon inte kunde/hade lärt sig. Och jag visste liksom inte hur jag skulle göra och det visste tydligen inte de första tränarna heller förrän jag fick hjälp nu i somras.

Så ja, det var inte direkt planerat att det skulle ta såhär lång tid. Jag hade ju tänkt mig att vi skulle kommit hit i höstas redan, eller i alla fall till vintern. Men så blev det ju inte.

Jag visade din snygging för Sol, och hon blev kär. Men hon tyckte att han bodde på fel sida landet. Får väl se om vi hamnar närmare om ett par år, i så fall kommer han finnas med på listan över eventuella framtida dater. ;)

*KL*

Red kurs för Erlingur i söndags och Laukur skötte sig kanon! Vi tränade på tölten och det syntes framsteg från fm till em :) Vila igår och idag sen ska vi fortsätta träna!

Det regna rejält under dagen så ridbanan var lervälling sista ridpasset så det var blev lite svårare och jobbigare att jobba med tölten för oss, men vi gjorde så gott vi kunde :)

En bild på Laukur innan andra ridpasset.

574670_3727533273865_220057908_n.jpg

Innan hemfärd, trött med duktig bäbis :)

223885_3728723583622_1544337183_n.jpg

På tiden att man får se uppdateringar från dig här på islandshästfronten igen. ;)
Vad var det som hände med din musblack? Minnet sviker!

Åhh men vad kul att nån kommer ihåg mig! Jag har ju inte direkt varit aktiv de senaste åren. :o

Reykur togs bort 2005. :( Efter att försökt behandla hans spatt som hastigt blev svår tog vi beslutet att låta honom slippa. Han hade mycket ont och svårt att resa sig upp när han legat ned, trots behandling.

Men jag grämer mig än idag. Jag var väldigt ung och lyssnade självklart på veterinären. Men tänk om? Tänk om han hade funnits med mig ännu om jag typ.. hade låtit honom vila ett år eller så? Som det lät på veterinären så troligen inte. Men jag saknar honom så.

Åhh men vad kul att nån kommer ihåg mig! Jag har ju inte direkt varit aktiv de senaste åren. :o

Reykur togs bort 2005. :( Efter att försökt behandla hans spatt som hastigt blev svår tog vi beslutet att låta honom slippa. Han hade mycket ont och svårt att resa sig upp när han legat ned, trots behandling.

Men jag grämer mig än idag. Jag var väldigt ung och lyssnade självklart på veterinären. Men tänk om? Tänk om han hade funnits med mig ännu om jag typ.. hade låtit honom vila ett år eller så? Som det lät på veterinären så troligen inte. Men jag saknar honom så.

Du ska inte gräma dig. En häst ska inte behöva ha så ont, även om man tror att det kanske, eventuellt kan bli bättre om ett år eller så. Man kan ju inte förklara det för hästen!
Men det gör ont för oss som måste ta beslutet :cry:

Jag var aktiv under annat nick på den tiden (Dolores_88 :p ) och kommer mycket väl ihåg dig och lilla grå.

Åh, men vad tråkigt med Reykur! :( Spatt är oförutsägbart och du gjorde absolut rätt som lyssnade på både din häst och din veterinär.

Det var helt rätt. Hade ett sto med grava deformeringar i hasleden, hon kunde knappt komma upp om hon lade sig ner och gick o gömde sej när det var rörelse i flocken. Först trodde vi det var för hon var så rund, hon var dräktig när vi upptäckte svårigheterna.... Det blev lite bättre efter fölet föddes, men efter ett års vila var det lika illa och det humanaste var att avliva henne.

Det rätta är att låta djuren slippa lida!!

Tack för era ord alla tre. Jag vet så klart att ni har rätt, och det vore inte rätt för honom att låta honom fortsätta ha så ont. Men jag tänker så ofta "tänk om.." Jag saknar honom ännu. :)

Appropå något roligare så rider jag min andra lektion i morgon, ser fram emot det mycket! :D Ska rida samma häst som förra gången, en fuxvalack vid namn Fengur. Förra gången kändes bra, men ovant. Mycket sitter ju i muskelminnet, men mycket måste fräschas upp också. Det känns jättenyttigt att rida lektioner igen!

Tack alla, blir mer och mer kär i den här hästen ju mer jag lär känna honom. Han har ett så otroligt trevligt psyke. För några dagar sedan kom jag ut i hagen och då låg alla föl och sov i höet och Vaki var barnvakt. Bara en sån sak.. :love:
fol04.jpg

fol07.jpg

ÅÅÅÅÅÅ jag längtar på torsdag ska våran nya blivande pålle veterinär besiktigas=) Hoppas hoppas hoppas hon går igenom =) 6 årigt sto fux skäck å ca 143 i manken. Haft 2 föl å e importerad från island för 2år sedan.. har nu ett kanon fint hingst föl vid sidan så hon kommer hem när han e avvand.

Vi har även ett 2 årigt sto (Aleiga) som är världens snällaste å finaste tös =) Hon är 137 cm hög nu..undra hur hög hon blir =)

Oh jag minns er med men vore kul om du la upp en bild på er från den tiden för att friska upp minnet lite:-) har ju med hängt här ett bra tag nu! Och som de andra med sa han slipper ha ont nu o du gjorde det rätta även om jag förstår att det måste varit extremt svårt!

Kl.
Min tjej är nästan helt bra i benet nu!
Kan nog börja rida nästa vecka igen, riktigt kul!

Börjar även komma igång mer själv också, med lite lektioner och liknande. Har ganska mycket planer så ni som är nyfikna kan ju PMa ;)

Oj, vad fin han ser ut att vara. Förstår att du blivit kär.

Och testa lär han göra ett bra tag ;)

KL

Är så glad över att sommaren äntligen håller på att ta slut :D

Även om vi inte håller på att träna inför några tävlingar eller sånt så har jag tyckt att ridningen gått jättetrögt hela sommaren. Lilla Gubben har varit seg och långsam och tjurig. Har trott att det berott på att han varit otränad (och lite köttbullsformad efter sommarbetet).
Men nu så, nu när det är svalare ute är det som att sitta på en raket. Långsam skritt finns inte längre, det är långa snabba kliv som gäller, och helst vill han springa hela tiden. Så det var helt enkelt värmen, bromsarna och flugorna som ställde till det. I sommar har jag utan problem satt upp mina barn på honom och kunnat leda runt i långsamt mak, men nu är det nästan lite svårt att bromsa honom då han helst vill springa fortare hela tiden. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 006
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka