NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

låter som att takhus ryggen bildats pga felaktik sadel där hon inte kunnat bilda muskler.
så hon måste ju först bilda muskler runt ryggraden innan en ny bredare sadel kan provas ut, lite ont cirkel.

barbacka ridning?:)

Fast det behöver inte vara en hage med skarpa hörn för att olyckan ska vara framme. Hästar hittar alltid saker att skada sig på, även när man giort sitt yttersta. Sinfo fastnade i tråden mitt på en "raksträcka" och skar av sträcksenan.

Kl
Överlag är det mest unga hästar som fastnar i tråden, om jag har förstått det hela rätt, och jag tror det beror på att de inte "lärt" sig ännu. Unga hästa läker även sådana här skador mkt mkt fortare än vad vuxna hästar gör.
Om jag skulle sätta upp en hage skulle jag satsa på tre trådar, tråden längst ner med låg brottstyrka, två övriga i form av breda band, typ franska elbandet.
I en drömvärld skulle alla hagar ha det där träliknande staket gjort av gummi. Kanske världens bästa (och dyraste) uppfinning. Och madrasserade vattenhinkar.

Jag har inte den där orange tråden ni pratar om utan en vit, det tunnaste bandet ifrån börjes.
och den går av lätt.
vet inte hur den orange är den går kanske med av lätt.

men iaf, funderar på om ett brett elband ger mindre senskador än ett smalt?

Nej det förstår jag inte när hästarna fastnar mitt i en raksträcka och fastnar överhuvudtaget i ett staket, försöker de komma åt mat utanför? hur kan de få in benet och få det lindat runt om staketet är sträckt och de har respekt för elen?

*funderar* ingen kritik alltså.

till unga hästar är det nog extra viktigt med extremt stark ström på staketet så de från början lär sig att ha stor respekt, gärna ko aggregat kanske då.
så de aldrig får chansen att upptäcka att de kan rymma eller gå nära.

båda mina har stor respekt för staketet och har lärt sig tidigt(innan jag köpte dem).

men frågan är om vadderat vattenkar, inga stenar i hagen, inga träd, benskydd i hagen osv ger upphov till mindre skador, snarare tvärtom när de inte lär sig att vara rädda om benen.
lite ont måste de ju känna för att akta sig till nästa gång...men bara lite lagom ont sådär så det inte blir några skador:)

mina hästar galopperade senast idag i en jättestenig hage, båda med blicken starkt koncentrarad ner på marken vart de satte fötterna och samtidigt fullt ös och lite bocksprång där de noga valde vart de skulla landa med benen sen mellan stenarna;).

jag tror på att om de utsätts för steniga hagar/mkt ridning i kuperad terräng mitt ut i skogen så blir de mkt säkrare på foten och försiktigare/skickligae på att parera och sätta benen rätt.

Glampi var jättesäker på foten direkt när jag började rida honom och har aldrig snubblat fast jag rider rätt ut i skogen bland snår och massa ris som ligger osv.

jag håller tummarna varje dag att de aldrig ska skada sig eller som min värsta mardröm, bryta benen eller nacken usch nej det får aldrig hända.

Men jag tror inte man förhindrar det genom att vaddera hästen och låta den leva ett trist liv, så rymmer de en dag ut över stubbåkern och bryter 3 av 4ben.

Alla typer av trådar har sina för och nackdelar. En tråd som går av lätt är ju större risk att den går av även om det inte behövs gör säkerheten och att hästarna trasslar in sig i den. Smala trådar är också vassare än grövre elrep. De grövre elrepen skär förmodligen mer sällan av senor men de går inte av hur mycket hästen än sliter och drar och kan ställa till ett elände.

Med de breda elbanden så har man fördelen att de syns väl, be är hållbara, men de har också vassa kanter som kan skära in i hästen om det vill sig illa.

Kan inte någon uppfinna en tråd som är bred som ett elband inte kan trassla och som är hållbart när man vill det men som går av av sig själv om hästen trasslat in trots att det inte ska gå? och som sätter upp sig sjävt.

Finns ju särskilda skarvhylsar till elrepen som gör att repet går av vid en viss brott styrka.

Knapplån..

Igår var det dags för lite Ullared... jösses så billigt det är där. tjocka vintertäcken och regntäcken för under 300 kronor. Hittade ett par jacson vinterridstövlar för 229 spänn bara.. Slipper man frysa i vinter om tårna=)

Farligt med ullared allt är så billigt så man tar de å de och de för det kostar ju inget tänker man..Men många bäckar små hahah

Gullan> Ja, i slutänden fick hjärtat bestämma. Hjärnan gav upp efter två veckor på hennes rygg på island. Men går det åt skogen så får hon leva ett fint liv här på gården ändå.

zannahgirl och *Tilda*> :love: Tack, de är dock väldigt olika, så det ska bli jätteroligt att lära känna dem mer.

klockmalva> Tack! Den ena kanske. Men det är långt fram i tiden. hon är bara sex och tanken är att vi sk aut och tävla och hon ska visas innan dte blir några föl. :)

kl*

Hmm.. Denna sommaren har verkligen gjort Rigel gott :D

Juni
IMG_2298kop.jpg

Augusti (står nerifrån och fotar)
IMG_3719.jpg

Så nu är jag inte lika orolig över vintern iaf. :angel:

Vill bara inflika en sak i "staket-debatten". Det är inte speciellt svårt för en häst att fastna mitt i en raksträcka.

Mitt sto var med om en hemsk staket-olycka där hon fastnade mitt på långa raksträckan i en rektangulär hage. Hade henne inackorderad på ett ställe som bla hade en shettis som älskade att krypa under trådar så staketet bestod av tjocka trästolpar och 4 välspända trådar av sånt där tvinnat vitt/svart elsnöre. (tilläggas bör att det fanns en 70-väg utanför hagen som folk alltid körde för fort på så detta var den bästa lösningen för att hålla shettisen inne i hagen) Nu vet jag exakt vad som hände eftersom ägaren till stället stod o diskade i köket o hade utsikt rätt ut i hagen.

Mitt sto stod ca 10-15 meter från staketet o det kom en STOOOR insekt o satte sig på bogen på henne. Hon försökte få bort den men den bet sig fast o hon började tokbralla för att få bort den, kom för nära staketet o fick ena bakbenet mellan trådarna. När hon drog tillbaka benet så fastnade tråden och eftersom insekten fortfarande satt kvar fortsatte hon bralla o drog benet fram o tillbaka o det resulterade i att tråden snurrades flera varv runt benet uppifrån och ner. I kampen knäckte hon ganska många stolpar men tråden gick inte i sönder och så fort insekten flög iväg så slutade hon bralla men då stod hon mitt i hagen med benet helt utsträckt bakåt mot fd staketgränsen och med sträckt tråd tvinnad flera varv runt benet uppifrån låret ner till karleden.

Så klart rusade stallägaren ut o fick loss hästen. Det var bara tack vare stoets lugn (att så fort insekten som var det stora problemet för henne försvann så slutade hon dra med benet utan ställde sig o väntade på att någon skulle hjälpa henne loss) som det gick så pass bra som det gjorde. Hon hade "bara" fått massor med brännskador där tråden hade dragit fram och tillbaka o i karleden hade tråden skurit in i huden men inte så pass långt att det skadat senor osv. Hade tråden däremot lindats bara i karleden hade hoven enligt veterinären som kom ut troligtvis varit av med tanke på kraften hon använt (tror hon knäckte 5-6 10cm trästolpar o drog ur isolatorerna längs med i princip hela långsidan).

Så poängen av mitt långa utlägg blir, man får göra det man tror är bäst i situationen. ALLT kan verkligen hända och man kan aldrig helgardera sig men med vanligt hederligt säkerhetstänk och logik kommer man ganska långt.

Vet inte riktigt om det spelar någon roll vad man har för staket utan hur mer hur "hagen" ser ut.
dvs att man inte sätter staketet så det uppstår skarpa hörn där hästar kan bli instängda helst bara rundade hörn där de lätt kan springa ur.
och att man har en välfungerande flock är nog väldigt viktigt att ingen blir jagad/hackad på.

QUOTE]

Visst ska man tänka sig för med utformningen av hagen.
Den enda tråd som -plötsligt - var av i samband med Karls sårskada, var den orangefärgade med ledare.
Om man gör en ryckande-gnagande rörelse samtidigt som tråden är belastad, blir det ett skärsår med den tråden precis som med alla andra.
Resten av stängslet var intakt.
Det var inte i ett hörn som tråden gått av i min hage, det var mitt längs en raksträcka.
Jag har en mycket välfungerande flock där Karl är ledaren.
I hagen bredvid, med en korridor mellan, gick en nykastrerad 8-årig shettis som gjorde utfall. Karl svarade upp (såg inte när skadan skedde men har sett honom svara upp).
Min tvåårige fjordhingst svarade upp när Karl var borta, genom att stegra sig mot staketet. Med korridor mellan. Mot shettisen som gjorde utfall.

Grannen fick avliva sin shettis som fastnat med ett ben i eltråd. Den grannen har bra staket, med välsträckt tråd. Gott om mat i hagen. Shettisen torde ha rullat sig nära staketet och "rullat fast".
Det var vitt elrep.

Så, även om man är noggrann med utformning av staket och flockar, så händer olyckor ibland. Den ena tråden är antagligen inte bättre än den andra.

Du gör det lite enkelt genom att skriva att "det bara" är att utforma hagen rätt och välja orange tråd...

Skälet till att jag skrivet detta inlägg är att jag blir ledsen av att läsa dina invändningar mot mitt konstaterande att all tråd är en potentiell risk, för min tolkning av dina invändningar är att du skriver att det i stort sett är mitt fel att Karl blev skadad - eftersom jag antagligen haft dåliga hagar eller slarvat eller betett mig riskfullt på något annat sätt.

Håller med dig. Man bygger hagar utefter de förutsättningarna man har och situation man befinner sig i men det är heeeeelt omöjligt att helgardera sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka