Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte riktigt om det spelar någon roll vad man har för staket utan hur mer hur "hagen" ser ut.
dvs att man inte sätter staketet så det uppstår skarpa hörn där hästar kan bli instängda helst bara rundade hörn där de lätt kan springa ur.
och att man har en välfungerande flock är nog väldigt viktigt att ingen blir jagad/hackad på.
QUOTE]
Visst ska man tänka sig för med utformningen av hagen.
Den enda tråd som -plötsligt - var av i samband med Karls sårskada, var den orangefärgade med ledare.
Om man gör en ryckande-gnagande rörelse samtidigt som tråden är belastad, blir det ett skärsår med den tråden precis som med alla andra.
Resten av stängslet var intakt.
Det var inte i ett hörn som tråden gått av i min hage, det var mitt längs en raksträcka.
Jag har en mycket välfungerande flock där Karl är ledaren.
I hagen bredvid, med en korridor mellan, gick en nykastrerad 8-årig shettis som gjorde utfall. Karl svarade upp (såg inte när skadan skedde men har sett honom svara upp).
Min tvåårige fjordhingst svarade upp när Karl var borta, genom att stegra sig mot staketet. Med korridor mellan. Mot shettisen som gjorde utfall.
Grannen fick avliva sin shettis som fastnat med ett ben i eltråd. Den grannen har bra staket, med välsträckt tråd. Gott om mat i hagen. Shettisen torde ha rullat sig nära staketet och "rullat fast".
Det var vitt elrep.
Så, även om man är noggrann med utformning av staket och flockar, så händer olyckor ibland. Den ena tråden är antagligen inte bättre än den andra.
Du gör det lite enkelt genom att skriva att "det bara" är att utforma hagen rätt och välja orange tråd...
Skälet till att jag skrivet detta inlägg är att jag blir ledsen av att läsa dina invändningar mot mitt konstaterande att all tråd är en potentiell risk, för min tolkning av dina invändningar är att du skriver att det i stort sett är mitt fel att Karl blev skadad - eftersom jag antagligen haft dåliga hagar eller slarvat eller betett mig riskfullt på något annat sätt.