NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Här har det också kommit en från Island, med samma plan.
Han lyckades komma hem kl. 3 på morgonen ;)

knapplån
Ååhhhh i Fredags gjorde jag de.. jag beställde en ny lyxig och dyr klippmaskin.. har alltid fått köpt billiga som gått sönder efter 1 är eller2 eller bara är superdåliga.Så nu fick jag nog och köpte en bra ist, och så en liten mindre att raka huvud och benen med.

Hoppas jag får den p åTisdag för då skall Jorunn rakas igen

Passade på och köpte lite nya täcken med till damen, hooks hade ett med 500 gram så de fick hon, blir super under de kallaste dagarna i vinter.

Samt ett regntäcke med hals blir super när de är lerigt.

*KL*

Laukur fick nytt träns idag :) Köpte först cob men det var aaaalldeles för litet, gick inte att knäppa nosgrimman alls. Men full funka :)

488282_3779209885748_1238122510_n.jpg

Började regna när jag och Laukur var ute och red förut, men det var en suuperbra ridtur ändå! Fortsätter han så här tror jag vi kommer ha tölten till Nina kursen och då tror jag vi kommer få ut väldigt mycket av den kursen :) Nöjd matte med duktig häst idag! :love:

Du har bra smak när det kommer till träns ;)
- Blanca, vars senaste tränsinköp bestod av tränset du hade tidigare och tränset som du nu har köpt

KL

Idag har Sol och en kompis löshoppat. Det gick lite sisådär kan man väl säga men med en klar förbättring mot slutet. :bow:

Första gångerna så vände hon när hon kom fram till hindren, sen gick jag med henne över... eller ja, jag gick över i alla fall, hon gick igenom och rev ner det gigantiska hindret på ca 30 cm. :rofl: Men sen hittade i alla fall både hon och kompisen vägen och hennes äldre kompis fattade ju precis vad det gick ut på men behövde drivas en del, medan Sol sprang runt som en blådåre i 190 och behövde bromsas en hel del. Hon plöjde bokstavligt talat rakt igenom bommarna så de flög. Tur att vi ha smidiga plastbommar.

Till slut upptäckte hon i alla fall att det var riktigt kul, och hoppade till en början av 1,5-2 meter för tidigt och gjorde megabauta hopp och landade i alla gångarter samtidigt med benen spretandes åt alla håll (som hon gjorde när vi skulle skutta över en liten gren för ett tag sen). Men mot slutet så taxerade hon helt ok, hoppade lagom stort och rev bara ibland. :p

Så nu får vi hoppa snart igen så att hon kommer ihåg hur man gör. När hon väl kommer över så hoppar hon riktigt snyggt, hon är ju väldigt mjuk och flyger som en raket så hon skulle definitivt kunna bli bra på det om hon bara fick lite bättre teknik.

Kul med löshopppning!!=) Ska försöka få till det nu i veckan tänkte jag. Lite omväxling till skogsturerna vi har tagit nu hela helgen. Bråkade med han på fre,lör,söndag för jag tyckte att han minsann kunde gå över ett pyttelitet dike med lite vatten på botten men det tyckte inte han! Vi disskuterade en stund och han gick sen över. Idag var det mkt vatten men litet dike och han vägrade men jag var bestämd och till slut kom vi över. Men jag fick kicka en hel del på han för att han skulle gå över! Tror att han är försiktig nu sen han gick omkull i ett dike om han missbedömde och slog upp knät och jag for av och han sprang iväg. Hoppas det blir bättre snart! Vill ju att han ska kunna gå fram överallt. Men han är ju ung också . Får väl tänka på det också=)

Va snyggt det var! Åh det är en djungel detta med träns och bett! Jobbigt tycker jag! Kul att du har hittat ngt du trivs med.;)

Jag tycker ju att det är rätt kul att hoppa, och Godi älskade det. Så jag hade tänkt att Sol skulle bli en riktig fena på detta. Det är ju kalasbra träning att gymnastikhoppa lite emellanåt.

Låter ju fullt förståeligt att han är lite orolig och ovillig vid diken. Är han likadan om du går före? Jag tycker ofta att det blir enklare då, de brukar oftast lita på att det är säkert att följa efter. Finns ju undantag dock, min förra gick fram i stort sett överallt bara jag satt på. Ett tag vägrade han gå in genom stallporten, då fick jag tillslut hoppa upp och rida in genom den (hög och bred port) och sen var det inga problem. Knashäst. :o

Testade att få min 08:a att hoppa ett miniskutt. Hon rev typ med alla fyra och tyckte att matte var skum :rofl:

Min 01:a gillar det och har ok hoppteknik, taxerar riktigt bra trots en klumpeduns i dressyrsadel på ryggen. Dock är ju traven hennes svagaste gångart så hon hoppar bara i galopp och om hon hamnar fel då tar hon ett töltsteg för att lösa situationen, så gulligt :love:

KL.

Idag har jag bl.a ridit utklädd som motocyklist på en "töltmoped" i maskeradklassen.
Samt deltagit i Gaedingakeppni B - flokkur på en häst som varken kan trava eller galoppera ordentligt. Jädrans roligt!! :D

539268_10151091714654125_804518975_n.jpg

Man skulle visa två valfria gångarter i maskeradklassen. Vi valde tölt och tjolahoppskuttfaderallan - galopp med inslag av pass. :p
301292_10151200902206083_137764846_n.jpg

253053_10151200902096083_2064288858_n.jpg

Ja, han har en pannlampa som framlykta. :p

Inte min tyvärr men jag får njuta av hans coola psyke och umgås med han ändå ;)
Kanske skaffar mig en avkomma i framtiden istället :)

Tar min egen knapp.

Har ni någon transport ni skulle rekommendera för just islandshästar?
Vill ha boggi samt 2 hästars men gärna inte för klumpigt.
Har BE kort.

Har kollat på Ifor williams som verkar ganska otympligt men vet ej modellen på det. Boj har jag läst lite negativt om just att frambommen ej går att få ner om hästen skulle fastna över den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka