Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rider du också där?
Men ja, det gjorde jag. Blev nog lite kär haha.
Han är ju väldigt lugn och det tyckte jag var skönt, föredrar hästar som håller sig på mattan sas
Vad nyfiken jag blev nu på vem du är?
Såhär har iaf jag jobbat Jorunn för att kunna rida henne i ett lugnare travtempo.
Jag jobbade mkt i skritt faktiskt, jobbade på volt och flytta ut baken och viktigt är att hon verkligen korsar benen och inte bara flyttar ut. Sedan flytta in baken.
Öppna och sluta samt en massa massa igångsättningar mellan halt-trav-halt
och skritt-trav-skritt.
Sedan började jag rida henne i lång och mkt låg form där hon då hade det som lättast att arbeta utan att gå p åspänning och dra iväg.
Sedan fick man saaaaakta jobba upp formen och inte förrens nu över 1 år senare kan jag jobba henne i tävlingsform(dressyr)
Eftersom jag hade en häst som slog upp huvudet och spände sig så in i norden och iom detta gick i tölttakt hela tiden så var mitt mål att få henne avslappnad, och om det innebar att hon stundvis fick gå bakom lod så fick de vara så. Formen var mindre viktig då utan det var avslappningen och att hästen tänkte mjukt och avslappnat. För en spänd häst på tygeln skapar bara skador.
Än idag jobbar jag väldigt mk med mjukgörande övning där man får en loss häst.
Öppna i trav som övergår i skritt och sedan trav igen, öppna ena långsidan och sluta andra långsidan
Skänkelvikning samt vikning rakt åt sidan. ha gärna en bom på marken som hjälp där fram och bakbenen skall gå på varsin sida av bommen hela övningen.
Sedan när du märker att hästen klara 1 steg lngsamt beröm och så överlåt den gå till det som är lätt igen. Och så får man hålla på för 1 steg blir snabbt 2 och 3 och till slut sitter du där och travar långsamt och avslappnat
Jag skulle snarare rekommendera att rida lätt i så fall. Då kan du påverka hästens tempo genom att försöka rida lätt långsammare än den takt hästen vill trava i, om du förstår hur jag menar.
För mig har det alltid fungerat bra Och om du har svårt att sitta på hästen så finns ju risken att hästen tycker att det är lite obehagligt med skumpandet och blir mer stressad/travar ännu snabbare då.
Igår red jag tregångaren som jag hjälper till med ibland, och jag kände att jag verkligen inte kunde sitta på honom, var bara spänd i kroppen, studsade i traven och drog upp hälarna i galoppen. Han har också mycket rörelser och schwung, både i trav och galopp.
Så då red jag utan stigbyglar (ett pass på ca 30 min). Jag red precis som jag brukar; tempoväxlingar, skänkelvikningar, förvänd galopp, enkla byten, och efter passet hade jag kommit ner mycket bättre i sadeln och kunde vara följsam i kroppen (och idag vet jag en som har träningsvärk i lår och ljumskar ).
Det kan jag rekommendera till dig också om du vill träna upp följsamheten i sitsen. Börja med att någon longerar dig om du har möjlighet, eller rid på volt (börja med att bara trava och fokusera på sitsen, sedan kan du gå vidare med att rida dressyrövningar när du känner att du inte behöver lägga all energi på sitsen längre).
När du har fått en följsammare och starkare sits kommer du också kunna påverka hästens rytm och tempo (ja hela hästen för den delen), och då har du kommit en bra bit på vägen med problemet
/Anna
Antar att du rider för Anna kl 13 på lördagar?
Det var ju två stycken nya i "min" grupp, varav en red Mani..
Jag red Dökkvi, min fina kille som jag nyss köpt och håller på att lära känna.
Är själv ny i "islandsvärlden", började rida för Anna förra hösten och föll pladask för islandshästar!
knapplån!
Äntligen fick jag åka ut till min lilla gnäggis, haft sjukt barn och hästvakt sedan i söndags, gud så jag SAKNAT honom!! Min fina lilla prins
Vad roligt!
Visst har du ridit för Hinni tidigare? Vad tycker du om hans träningar?
Jag har varit så sugen på att rida för honom, fått tips från flera håll att han nog skulle passa mig. Men det är liiiite för långt enligt mig så det har inte blivit av än.