NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ja det låter bra :) Vi följer med på någon turridning framöver, måååånga kompisar :D Ja vi har promenerat lite och det stannas och spanas på allt, kan stå och blåsa lääänge på en himla läskig jordhög, å nåde den som flyttat på vattenkaren, hjääääälp va läskiga :D

Tack, tack! :)

Fast å andra sidan; det hade ju knappast varit möjligt att göda henne ännu fetare :D

Knapplån

Testade min nya rakmaskin eller mina 2 nya.
Gick hur bra som helst att raka nu wow vilken skillnad.
Sedan köpte jag ju en liten maskin för huvud och ben och vilken skillnad, nu kom man ju åt bättre.
Rakade första gången huvudet även vid bläsen för första gången och så snäll häst man har som stod och sov under tiden.
Vilken skillnad det blev, äntligen slipper man stora lerkockor med ganashen mkt lättare att hålla henne ren nu.
Rakade karlleden men sparade hovskäcket så hon har sin lilla toffs som hon måste ha så jag får tävla. Rakade runt öronen men lät i och på öronen vara kvar.
Så nu är jag nöjd det är ju karlleden jag vill kunna hålla rent och fritt från hår så hovskägget stör inte mig eller Jorunn alls.

Tänk så bra det vart till slut:D alla nöjda och glada och de är ju toppen=)

En bild på min nakenfis.

183315_10151390542063998_482456996_n.jpg

Och så en bild på hennes nya vinterpyamas 500g innertäcke satt ju supervid bogen, annars brukar alla täckena sitta superdåligt på hennes vid bogen.
404043_10151390541293998_1572534833_n.jpg

[Och en bonusbild på mina ben.
Håller ju på med kroppsbygge och benen börjar äntligen ta sig snart kan man kalla benen från kroggpinnar till små kycklingklubbor:D

benen26juni12.jpg

rakade du benen med klippmaskinen med när du endå var igång:angel:.

500g innetäcke? har ni minusgrader i ert stall?
vad har hon då i utetäcket?

*KL*

Har inte ridit på 3 dagar nu! Så ikväll ska jag ut med iaf Laukur om det så är storm ute :p Kanske tar Garpur också om inte sambon vill ta han en tur :)

De som äger Garpur har köpt gård vilket innebär att vi inom en snar framtid måste hitta nytt sällskap till Laukur. Får se om vi letar foderhäst eller om vi köper en häst. Men vi har nog till nästa höst på oss för dom ska bygga om kostallet till häststall innan dom flyttar dit hästar :)

500 g täcke? Inne i stallet?
Oj! Har ni väldigt kallt i stallet? Blåsigt? :o

Min islänning som jag haft helrakad flera vintrar kan MAX ha 300 g täcke, då vid mkt blöttsnö/regn å blåst.
Men förra vintern klarade han sig med Sitt 200g täcke hela vintern, och han klarar sig ner till mååånga minus. Många gånger gick han helt utan oxå, så länge de kan röra sig och får mat så fryser inte hästen. Så många gånger gick han otäckad på dagarna! :)

500g innetäcke? har ni minusgrader i ert stall?
vad har hon då i utetäcket?

Fast jag fattade det som att det var ett innertäcke, alltså ett man har UNDER ett annat täcke ute. Men jag kan ha fel, det kan ju också vara minusgrader i stallet. Det har vi när det är riktigt, kallt på vintern.........

KL
Lite allmänt...

Alla hästar är olika, vissa klarar inte av att stå inne stilla och stelna på över natten och behöver då ett tjockt täcke som håller musklerna varma, t.ex. Behöver inte bli minusgrader i stallet för att man behöver lägga på ett tjockare täcke.
Det viktigaste är att hästen är sval/ljummen, inte varm eller kall, under täcket. Då vet man att man har lagt på rätt sorts täcke. Dagens täcken andas så himla bra idag också så för att överhetta ska det nog mkt till.

Ett innetäcke måste man ju inte ha under ett annat täcke, du KAN ju ta AV det om du vill stoppa på ett annat utetäcke ;)

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm
Bra artikel, alla bör läsa den.

Och vad spelar det för roll vilket täcke Niela lägger på sin häst? Låt henne göra vad tusan hon vill!

*kl*

sommar12-700x525.jpg

Nu har Vaki lämnat Snäcksjön och åkt till Eyvi för att påbörja träningen lite smått. Jag tror den här sommaren har varit jättebra för honom, att få gå med sin flock med ston som han tagit så väl hand om. Vilken trevlig häst! Nu är han nog redo för att börja jobba igen.

Knapplån.

Åhh idag var det så dags igen att rida ridlektion för min dressyrtränare, och herrejösses så bra dagens pass gick:eek::love:

Tränade på riktigt samlad trav vilket är kluvigt på islänningar eftersom tölten ligger så extremt hårfint där.

Men till slut fattade hon vad det var jag ville och samlade ihop sig och slängde ut med frambenen och vi fick till hela 2 steg i passage:eek::bump::banana:. Det var inte alls meningen så jag måste ha gjort nått utan att tänkt på de för jag pratade med tränaren nämnligen just då i traven.
Vilken lycka, dessa 2 steg kommer jag leva så sjukt länge på, även om det inte var de vi tränade på och det vart "fel" så var det ett bra felsteg.:D

Men Jorunn är verkligen en dam som har lätt för att lära för jösses hon fattade"galoppen" riktigt fort i den samlade traven, så nu har jag verkligen något roligt något nytt att träna på framöver.

Sedan skall vi på kurs för Michis här på Buke töltkurs åhh vad vi ska få en massa bra tips i tölten så har jag något att träna hemma även där .

Så just nu är Jorunn svindyr minst 500 miljoner kostar hon nu:D

*KL*

Kom och tänka på en sak, ni som har koll på rakningar och tävlingar. Jag tänker på Niela i första hand eftersom hon nu lämnat hovskägget så hon får tävla så vill inte jag att det ändå blir fel!

Hur långt ner på benen får man raka en häst som ska tävlas?

Får man raka dom i ansiktet?

Det var bara en fundering som dök upp och som jag tyvärr inte har svar på själv men det kan ju vara intressant att ha koll på reglerna även för andra Bukefalister.

Idag va min lilla häst inte på det bästa av humör ;)

Va inte mycket som gick rätt :D Skulle inte ur hagen, skulle äta hela vägen till stallet, skulle inte stå i boxen ( hoppade o skuttade som en kanin ) Sen ridningen va katastroooooof!! Han va superstressad i början, jobbade honom lite från marken först så han fick slappna av sen satt jag upp! Å samma hörn va det tvärstopp om och om igen, vilken maktkamp!! Gick visserligen bättre på slutet men fasiken inte bra ;) Jösses va han är envis vissa dagar!! I morgon blir det inget tjafs, utan han får lov att göra som matte säger!!

Och han har aldrig haft problem att stå ensam istallet förrän NU :/ Vill att det ska fortsätta funka ensam..

Tack detsamma får man väl säga, "din" ser inte heller dum ut!

Caotica: Tack! Partisk som jag är får jag väl hålla med ;)

Grettir: Visst är han! "Känner" du honom sedan tidigare? :)

Tessinino: Ja :love: Tack!

Bellabus: Tack, jag tycker också att han har jättefint huvud!

Broliskan: Tack!

*Tilda*: Grattis!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 012
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat