Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Ja det behöver inte alls vara som så att hästen har ont MEN det skadar ju inte att kolla upp det eller hur så man är 500% säker.
Hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite är mitt måtto iallafall.
När Jorunn började bråka och en dag var galoppen borta om ni kom ihåg de, så åkte jag ju iväg med henne till en ET/kiropraktor och mkt riktigt satt hon ju fast.
Hon hade inte direkt ont sa han men de försvårade henne att röra sig fullt ut och de var en av flera orsaker som orsakade att galoppen försvann helt.
Och när hon vart fixad så med träning så kom galoppen tillbaks.
Och hästar är smarta, ibland för smarta för vårat bästa haha.. hade en travare för herrans massa år sedan som en gång var riktigt halt, han fick nått i hoven och började halta under en ridtur, ryttaren hoppade av och gick raka vägen in i stallet sadlade av och ledde in hästen i boxen och där fanns det mat.
Hästen vart frisk och när man skulle börja rida igång den igen började hästen halta så fort man började ställa krav, samma sak hände ryttaren hoppade av och hästen fick återigen komma in i boxen och äta mat.
De tog bra många månader innan ägaren till hästen kom på detta samband. hästen hade ju lärt sig att haltar jag lite får jag ju komma in och äta mat och slipper ju jobba.
Så för att vara riktigt 100 p åatt hästen verkligen fekade kollades hästen igenom och då fick ryttaren grönt lampa. Och när man då började iggnorera haltandet och red på så efter någon vecka slutade han och vart sitt vanliga jag igen.
Denna upplevelse fick iallafall mig att tänka till en liten extra gång=)
Så visst kan hästar förknippa saker i år efter en händelse.. det kallas ju inte för hästminne för intet=)
Går inridningen dåligt så kan hästen förknippa obehag med ryttare bra många år framöver och hästen kommer klassas som problemhäst.
Då gäller de att hästen får hamna hos någon erfaren som kan lyxas få hästen att inse att ridning inte är farligt/gör ont.
Men oavsätt så tycker jag att man ska ta de säkra före det osäkra och kolla upp hästen =)