NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

1. Skicka hästen på träning

2. Rid mycket lektioner och kurser

Jag lovar att du inte kommer lyckas själv, är man redan osäker och rädd så blir det bara värre, tyvärr.

Han är rätt ung va?
Låter som lite unghästtrots sådär ;)

Men vad säger A då?
Han såg ju fin ut idag :d tror du har en riktigt härlig häst bara ni kommer förbi bockandet och det.
Visst testar han, när smekmånaden är över kommer testandet :p
Hur är han att hantera från marken? Testar han något då?

Du behöver nog bli lite arg på honom och visa att det inte är ok.
Inte så att du ska stå och skrika på honom eller så, det löser ingenting.
Men ryta till kan man göra utan att eg behöva höja rösten.
Fast det är svårt om man är rädd, har varit där själv.
Hästen känner det direkt.
Hur är han om någon annan rider?

Senast ändrad:

KL
Usch vad segt det kändes efter lektionen idag.
Kom inte till ridning alls, satt mest och åkte med bara kändes det som.
Har ridit en häst nu som inte har så mycket egen motor, så man får ju driva ganska mycket. Tycker det är så svårt, är ju van med stora hästar där man kan hålla om med hela skänkeln. Det blir ju inte på samma sätt med en islänning, så tycker det är så svårt att komma åt och få igenom drivningen.

Allt blev bara knas idag kändes det som.
Sadlade tom för långt fram :crazy: har ridit i 18 år och gör en sådan simpel sak.
Hästen drog sig in från spåret vid varje övergång till trav och var inte helt lätt att få tillbaka.
Hej nybörjare ungefär. :crazy:

Nu är det bestämt att min 09a ska vara med på unghästprovet som en tjej ska göra som går utbildningen på Strömsholm i vår. Det känns jätteskönt och kul! Har ju Figge som är ung och två barn ,jobbar heltid osv. Så det känns jättebra. Så får han vara hemma med F höst/vinter så slipper man fundera på sällskap till han på ett tag. Han får växa till sig lite mer i huvudet för kroppen behöver inte växa mer haha

Oj jag får direkt upp i mitt huvud att hästen kanske har ont??

Om den blir stel som en pinne av att enbart få upp en ryttare på ryggen så kan de ju vara som så att hästen busat i hagen och halkat till.
Och de kan räcka för att hästen ska få en ordentlig låsning som gör superont så fort en ryttare kommer upp på ryggen.

Jag skulle ta ut en ET och kolla igenom hästen och utesluta att det är nått med hästen, vore ju förargligt om man går på en häst och tror den är trotsig när det senare visar sig att den hade ont.:crazy:

Man slipper den där dåliga samveten som gnager hål på en nästan om man kollar upp hästen.. kostar ju typ bara 500 med en ET så rätt billig "försäkring"

Sedan efter att jag fått grönt ljus att hästen är grön då skulle jag låta en tuff ryttare rida hästen som inte blir rädd av att hästen testar så den lär sig att det spelar ingen roll hur mkt vi stegrar och bockar.Man kommer inte undan arbete iallafall.
Alltså skulle jag lämna iväg hästen på träning 1 månad minst, för är man minsta rädd eller osäker känner hästen de p åsig och utnyttjar detta.Dom vet precis vilka knappar de ska trycka på för att få vissa ryttare rädda och märker hästen att de då slipper undan arbeta och får komma in i boxen igen/ ut på lösdriften så kan man få riktiga problem.

Hoppas du får en lösning på ditt problem.. för det är ju inge roligt att ha häst om det är på detta viset..

Knapplån..

Lite bilder från dagen, detta kommer jag leva på länge!! Precis som jag vill ha honom, pigg, glad, snäll och nyfiken *älskar* :)

262233_10151049735885222_1520732211_n.jpg

477530_10151049735025222_564736173_o.jpg

475202_10151049738740222_470446108_o.jpg

Så vacker!!!

253081_10151049738325222_1074615727_n.jpg

Oj vad jag känner igen min ena häst i det du skriver.

Hon är känslig.Och ja hon har säkert utnyttjat det i olika sammanhang, men jag har aldrig upplevt det så. Jag har mest sett henne som en osäker/känslig individ.

Nu har jag haft henne i 5 år så nu vet jag hur hon skall tas :) Men det har varit kämpigt.
När jag hoppar upp på henne blev hon förr som en fiolsträng, sköt rygg och fullkomligt hoppade iväg. Höll någon henne när jag satt upp stod hon mest på stället och bara sköt rygg för att direkt explodera när personen släppte. Hon har aldrig bockat eller stegrat ska dock tilläggas.

För oss har det bästa varit att alltid göra samma sak. Inga förändringar. Jag sätter alltid på henne grimman på exakt samma vis som alltid tex annars kan hon rygga och bli svårfångad (har haft stora problem med det). Hoppar numera alltid upp från en pall, hon blir lite spänd men går att stanna och kan sen gå iväg utan att hoppa iväg. Spändheten brukar försvinna efter ca 20 meter.

Den stora vändningen för oss blev när hon en dag helt plöstligt vände upp rumpan mot mig i boxen och vägrade fångas därinne. Jag provade att "läxa upp" men det hjälpte inte ett dugg, hennes förtroende för mig blev bara sämre.
Då gjorde jag tvärt om istället, jag började muta. Hon fick godis hela hela tiden för allt. Vände hon sitt huvud mot mig fick hon godis, när jag fått på grimman fick hon, när jag gick förbi boxen, sadlat, ridit, osv.
Då blev hennes bild av mig positiv.

SVårt att ge tips på hur du ska gå vidare om du är rädd för hästen, det gäller att bestämma sig för att inte vara det. Tycker inte du ska vara främmande att ta hjälp med ev träning.

Min häst som bettet sig som Novisens har varit skadad, hon är frisk nu och blir fortfarande lite spänd när man kommer upp på henne. Jag tror absolut det kan ha varit en bidragande orsak till hennes beteende, det tillsammans med ett känsligt psyke.
Min Hilda hade ett snett bäcken troligtvis orsakat av att hon tex gått omkull.

Men om någon såg ponnyakutens uttagning i vintras så var dte med en ponny som var såhär. Exploderade vid uppsittning och sen bara drog. Tobbe sa då att hästen troligtvis inte tagit till sig inridningen ordentligt och det tror jag också stämmer in på min häst. Hon var lämnad på inridning, fick vila, sen åka på tillridning sen vila länge. SÅ korta intensiva perioder och sen långa vilor.

KL
Jag har blivit med ny häst, bara sådär, helt plötsligt. En 11-årig herre. Ska bli mycket roligt att jobba med honom. :)

knapplån!

Vad äger ni för täcken? Klippta/oklippta? Lösdrift/inne? Intensitet på ridningen?
Vet inte vad jag behöver införskaffa?

Oj tja jag har nog en hel del täcken till min dam haha

Har följande:
1st 500g innertäcket med halvhals
1st 375g innertäcke med helhals
1st fleecetäcke med slät utsida
1st 100g innertäcke med fleece på insidan och bomullstyg på utsidan
1st bävernylonstäcke
1st ofodrat regntäcke med avtagbar hals
1st ofodrat regntäcke med helhals
3st ofodrade regntäcken utan hals
3st 100g vintertäcken
1st 300g vintertäcke med helhals
1st 300g innertäcke med glatt tyg på utsidan
2st fleecetäcken med hals
2 fleecetäcken utan hals
2 regntäcken med fleecefoder

Sedan har jag ca 10 olika skritt/ländtäcken alltifrån 300grams foder till bara ofodrat regnskrittäcke.

Jag har min helrakad så hon måste ha täcken vintertid.

Ja det behöver inte alls vara som så att hästen har ont MEN det skadar ju inte att kolla upp det eller hur så man är 500% säker.
Hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite är mitt måtto iallafall.

När Jorunn började bråka och en dag var galoppen borta om ni kom ihåg de, så åkte jag ju iväg med henne till en ET/kiropraktor och mkt riktigt satt hon ju fast.
Hon hade inte direkt ont sa han men de försvårade henne att röra sig fullt ut och de var en av flera orsaker som orsakade att galoppen försvann helt.
Och när hon vart fixad så med träning så kom galoppen tillbaks.

Och hästar är smarta, ibland för smarta för vårat bästa haha.. hade en travare för herrans massa år sedan som en gång var riktigt halt, han fick nått i hoven och började halta under en ridtur, ryttaren hoppade av och gick raka vägen in i stallet sadlade av och ledde in hästen i boxen och där fanns det mat.

Hästen vart frisk och när man skulle börja rida igång den igen började hästen halta så fort man började ställa krav, samma sak hände ryttaren hoppade av och hästen fick återigen komma in i boxen och äta mat.

De tog bra många månader innan ägaren till hästen kom på detta samband. hästen hade ju lärt sig att haltar jag lite får jag ju komma in och äta mat och slipper ju jobba.:D

Så för att vara riktigt 100 p åatt hästen verkligen fekade kollades hästen igenom och då fick ryttaren grönt lampa. Och när man då började iggnorera haltandet och red på så efter någon vecka slutade han och vart sitt vanliga jag igen.

Denna upplevelse fick iallafall mig att tänka till en liten extra gång=)

Så visst kan hästar förknippa saker i år efter en händelse.. det kallas ju inte för hästminne för intet=)

Går inridningen dåligt så kan hästen förknippa obehag med ryttare bra många år framöver och hästen kommer klassas som problemhäst.
Då gäller de att hästen får hamna hos någon erfaren som kan lyxas få hästen att inse att ridning inte är farligt/gör ont.

Men oavsätt så tycker jag att man ska ta de säkra före det osäkra och kolla upp hästen =)

Tack! Oddi heter han, en fyrgångsvalack som fått lite dåligt självförtroende och inte riktigt vågar ta för sig, så vi har lite att jobba med. :) Men det ska bli riktigt kul, det är en himla fin och ärlig häst!

oddi_shrink-398x600.jpg

Jag klipper inte mer än jag måste, men jag klipper så fort det behövs. Börjar alltid med att öppna halsen, klipper sen mer vid behov. Just nu är Sol jakt/spårklippt. Hela halsen, ner under magen, upp vid virveln och en remsa över bakbenen. Så var Godi också klippt och gick då otäckad stora delar av vintern, när det blåste, regnade och blasksnöade hade han ett 100g täcke, räcktealldeles utmärkt. Han hade väldigt tjock och tät päls.

Sol går otäckad än, har inte varit kall trots blåst och regn, trots att det kryper under 10grader. Men när hon blir kall får hon trooligtvis på sig ett 100g eller ett ofodrat regntäcke beroende på väderlek. Har även ett ullfodrat 220 g som Godi använt ett par gånger när det varit -10-20 och riktigt västkustväder med blåst. Det andas väldigt bra och är perfekt att lägga på efter man ridit när hästen fortfarande är lite varm, så släpper det ut värmen och tack vare ullen riskerar man inte att hästen blir kall.

Sen har jag ett extra 100 med halvhals av lite sämre kvalitet, men duger att ha och byta med. Även ett par fleecetäcken, varav ett back on track.

En sak som jag tänker på när jag köper täcken är att jag gärna vill ha bra insida, gärna lite glatt. På vissa har jag nylon, men bäst gillar jag de med någon slags bomull, lite tjockare som satinlakan. fleece har jag hört blandade meningar om, det blir lätt statiskt så jag vill gärna ha en insida i annat material. Fördelen med fleece är ju att det trsnsporterar fukt bra.

Senast ändrad:

Kallbloden jag hade förut klarade sig bra med regntäcken så länge det inte blev vansinnigt kallt, då hade de tunnare vintertäcken (minns inte exakt hur tjocka de var) så länge de hade tillgång till mat och möjlighet och röra sig.

Ingen som har nån åsikt om det jag skrev ovan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat