NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Skulle du sälja Jorunn? Eller har du tagit ditt förnuft tillfånga och behåller henne?! ;)

*kl*

Våra hästar gå alltid i gräshagar, men jag skulle inte kalla det att vi släpper dem på bete, utan hagarna är alltid ganska hårt nerbetade så hästarna kan gå där dygnet runt och pilla men utan att vräka i sig och bli feta. :laugh:

Sen visst, några i stallet blir tjocka även av gräs som typ inte existerar, men de går i lite mer skog/bergs hagar med mkt att pilla med.

Ja men det är ju super när man kan lösa det på så vis,
Ja och även om man har bra hästar tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete om man nu inte vill tävla och träna utan bara vill myspysrida.Finns ju ingen lag som säger att man måste tävla och täna och stå i bara för man har en bra häst.

Så det gör väl inget att hon är sent tagen och inte kan så mkt för sin ålder hon är ju en bra fölmärr =)

Men jag myspysrider inte, hon ska visas men det blir 2014 istället för nästa år. Hon och jag ska även tävla MEN hon behöver få vila sitt huvud och bara få gå och vara och låta poletterna trilla ner i vinter.

Jag är fullt övertygad om att vi kommer att starta SM bara jag räcker till!?! Det har varit lite väl mycket om och kring mig både förra hösten och denna vinter och så även i våras och därför blev det ändrade planer ang Vilja.

Behöver lite akut hjälp från er kunniga.

Har en 9 årig valack som jag köpte i slutet av maj.
Igår skulle vi klippa lite eftersom han är tokvarm men se det gick vi inte med på.
Har ingen erfarenhet av hästar som inte sccepterar klippning och behöver nu en massa tips så detta blir bra i slutändan. Så här gjorde vi igår:

Pålle står uppbunden i stallgången, vadd i öronen, började med maskinen avstängd, lät honom lukta och titta på den. Sedan förde jag den över hela kroppen, inklusive sladden. Pålle spänd som en fiolsträng och stressbajsar.
Får godis varje gång han närmar sig mig och inte flyttar sig undan maskinen.

Sätter på maskinen på avstånd, har den lugnt i min högra hand, väl synligt. Pålle på bristningsgränsen till explosion. Närmar mig pålle, får godis om han inte flyttar sig. Stänger av, berömmer, sätter på etc etc.
Kvällen slutar med att jag får ha maskinen på, föra den mot hans hals fast med min hand under så det inte är maskinen han känner. Där avslutade vi, kändes som om vi inte skulle utmana ödet.
Allt gjordes från båda sidorna.

Tips?

Prova att låta hästen stå lös med grimma o grimskaft. Håll bara i grimskaftet. Så gör jag med alla osäkra hästar o det fungerar för mej. Värt o prova.

*kl*
Nu vill jag ha lite tankar från er.
Vi håller på och planerar att dra igång ett vintermästerskap i tre delar i vinter. Planeringen har kommit en bra bit på väg. Tanken är att förlänga vårsäsongen och få mer saker att hända inom islandshästvärlden även vintertid. Lite som på Island där det händer grejer hela tiden. Dessutom vill vi få tag på MYCKET prispengar så att vi kan få se många fina ekipage kämpa för titeln att bli vintermästare.

Några spontana tankar?
Önskemål?
Skulle ni komma som publik/tävlande?

Hade det hänt på västkusten skulle jag absolut komma o titta. Men jag personligen åker ju inte till sthlm för det, men det är väl inte personligen du menar utan bara om allmänna intresset finns. Se på Gandurs "Islandshästens dag" i Helsingborg varje år, ridhuset är fullsatt o banan kryllar av både de bästa(inkl en o annan dansk) och ger chans för mindre ekipage i lägre klasser. Väldigt bra arrangemang o vi kör de 25milen dig för att titta varje år vi kan.

Tycker det låter som en toppenidé!

Senast ändrad:

KL.
Påminn mig igen varför jag har häst...:cool:

Dropitistel_zpsd1149c0a.jpg

Lider med dig!
Våra hästar har sett ut sådär femtielva ggr nu de borde ha samlat in alla kardborrar men icke... :mad:

Men vad roligt! Hade det varit i Skåne skulle jag kunna tänka mig vara med och sponra men antar det blir i Stockholmstrakten?

Några spontana tankar?
Önskemål?

Stort shoppingutbud lockar alltid.

Att vinna kurs för en duktig tränare kan också vara en vinst.

För att få dit fler människor som kanske inte brukar tävla/ej vågat sig på det än så kan det vara en idé att erbjuda genomgång från en duktig instruktör någon vecka innan för en lite billigare peng? En samlingskurs av vad de bör tänka på/domarna vill se.

Nu spånade jag lite fritt.

*kl*
Nu vill jag ha lite tankar från er.
Vi håller på och planerar att dra igång ett vintermästerskap i tre delar i vinter. Planeringen har kommit en bra bit på väg. Tanken är att förlänga vårsäsongen och få mer saker att hända inom islandshästvärlden även vintertid. Lite som på Island där det händer grejer hela tiden. Dessutom vill vi få tag på MYCKET prispengar så att vi kan få se många fina ekipage kämpa för titeln att bli vintermästare.

Några spontana tankar?
Önskemål?

Istölt är ett av det roligaste jag sett! Men det krävs en "skrinnabana" för att funka, och det finns kanske inte överallt...
Men annars går det väl att annordna tävlingar som kanske inte bara är gångartstävlingar?
Om ni har tillgång till ridhus?

Jaaaaa! Vintermästerskap i tre delar låter som en strålande idé och jag skulle gärna både titta och delta, lite beroende på upplägg. Vore kul att höra lite mer detaljer om hur ni har tänkt så här långt och vilka synpunkter ni är intresserade av. Vilka är ni som står för planeringen? Någon lokalklubb, eller ett privat initiativ?

Själv gillar jag utomhusevenemang bäst, men det förutsätter så klart att man har vädrets makter på sin sida. De två bästa vintertävlingarna jag har varit på är istölten på Studenternas i Uppsala och istölten på Vallentuna IP (där jag själv tävlade). Gemensamt för båda var att det var utomhus med "fullstor" ovalbana och att vädret var bra. Skräckexemplet på dåligt väder är annars det år som istölten i Vallentuna hölls ute på sjön i isande snöstorm. Klassen på de tävlingarna var under omständigheterna bra, men det var måååånga strykningar och det tog ett par dygn innan man hade tinat upp fullständigt.

Istölt i ishall är helt ok, men blir inte riktigt samma sak som utomhus. Här är man å andra sidan inte lika beroende av vädret. Inomhustävling i ridhus är en annan variant som funkar helt ok.

Finns det snö kan man alltid ha lite roliga sidoaktiviterer som att tolka efter häst på miniskidor eller pulka. Antingen som prova på aktivitet för publiken, eller varför inte tolkningsrace som plojtävling vid sidan av den riktiga tävlingen. Start två och två i flera heat, med omvänd startordning i sista heaten baserat på bästa tider a la passlöp :devil:

Vill man ha säljare på plats, så är ett tips att planera för det redan på ett tidigt stadium. Som säljare vill man helst stå inomhus på vintern, eftersom man antagligen behöver något slags väderskydd för varorna och det är svårt att t ex förankra ett tält när marken är frusen. Vid vackert väder och vindstilla duger så klart ett bord utomhus, och beroende på tävlingsplats kanske det rent av är att föredra.

Generellt, oavsett om man är inne eller ute, så kan det vara bra att fundera på i förväg om man kan hantera vintervädrets olika nycker. Om det kommer rikligt med snö natten innan, klarar man då av att ploga fram en parkering för bilar och transporter? Hur hanterar man om det har töat och sen slår om och blir kallt så det är isgata överallt.

Lycka till med planeringen! Ser fram emot att se vad ni har på gång :)

*KL*

Varför ska det vara så svårt att kolla hästannonser....

Svårt och veta hur mycket pengar man kan tänka sig att lägga på ett hästköp och samtidigt få en skaplig häst, har inga värre krav då den bara ska funka att rida i skogen på för både mig och sambon, ha skapligt separerade gångarter (jag kan såpass mycket så jag kan träna den), kanske ha med på nån träning och liten tävling men inget krav, helst valack.

Vi körde enkelt med manspray och plockade med fingrarna, det funkade, tog 1 timme men det var det värt :) Dagen efter klipptes allt ner i hagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat