Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jaaaaa! Vintermästerskap i tre delar låter som en strålande idé och jag skulle gärna både titta och delta, lite beroende på upplägg. Vore kul att höra lite mer detaljer om hur ni har tänkt så här långt och vilka synpunkter ni är intresserade av. Vilka är ni som står för planeringen? Någon lokalklubb, eller ett privat initiativ?
Själv gillar jag utomhusevenemang bäst, men det förutsätter så klart att man har vädrets makter på sin sida. De två bästa vintertävlingarna jag har varit på är istölten på Studenternas i Uppsala och istölten på Vallentuna IP (där jag själv tävlade). Gemensamt för båda var att det var utomhus med "fullstor" ovalbana och att vädret var bra. Skräckexemplet på dåligt väder är annars det år som istölten i Vallentuna hölls ute på sjön i isande snöstorm. Klassen på de tävlingarna var under omständigheterna bra, men det var måååånga strykningar och det tog ett par dygn innan man hade tinat upp fullständigt.
Istölt i ishall är helt ok, men blir inte riktigt samma sak som utomhus. Här är man å andra sidan inte lika beroende av vädret. Inomhustävling i ridhus är en annan variant som funkar helt ok.
Finns det snö kan man alltid ha lite roliga sidoaktiviterer som att tolka efter häst på miniskidor eller pulka. Antingen som prova på aktivitet för publiken, eller varför inte tolkningsrace som plojtävling vid sidan av den riktiga tävlingen. Start två och två i flera heat, med omvänd startordning i sista heaten baserat på bästa tider a la passlöp
Vill man ha säljare på plats, så är ett tips att planera för det redan på ett tidigt stadium. Som säljare vill man helst stå inomhus på vintern, eftersom man antagligen behöver något slags väderskydd för varorna och det är svårt att t ex förankra ett tält när marken är frusen. Vid vackert väder och vindstilla duger så klart ett bord utomhus, och beroende på tävlingsplats kanske det rent av är att föredra.
Generellt, oavsett om man är inne eller ute, så kan det vara bra att fundera på i förväg om man kan hantera vintervädrets olika nycker. Om det kommer rikligt med snö natten innan, klarar man då av att ploga fram en parkering för bilar och transporter? Hur hanterar man om det har töat och sen slår om och blir kallt så det är isgata överallt.
Lycka till med planeringen! Ser fram emot att se vad ni har på gång