NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Njaä ;) Men vi lär oss :) Det blev en vändpunkt i tisdags, åkte hem och funderade på mina brister i det hela, och nu känns det mer stabilt, han springer ju faktiskt ut i hörnen för att jag låter honom :D Men nu är det slut med det! Jag får vara mer alert och beredd och säga stopp innan han hinner börja ;) Kul att du tycker han är fin :) Min lilla sötnos..

Nä inte ens en månad, vi lär oss framöver :) Men det känns som han börjar landa lite iallafall, han har fått tillbaka sitt goa gamla jag :)

*KL*

Tog en mysig kvällstur på Laukur förut. Tölten kommer mer och mer! Duktiga häst! Längtar till Nina kursen, två veckor kvar nu :)

429248_3821565144603_1771457872_n.jpg

shit vilken häst jag har, som jag alltid misstänkt/vetat om så besitter han något sjukt, gångartsmässigt:eek:.
Precis så:eek: satt jag och gapade i den extrema traven som han bjöd på från den ökade tävlingstraven kunde han inte ens ta galopp så snabbt gick det:love: och jag bara såg knän flyga hit och dit och den viljan han börjat få nu äntligen har jag börjat förstå mig på honom, min otroliga guldklimp.
Han töltade som en gud med kan inte förstå att det är min lilla lilla häst som reser sig och bär sig och rör sig så otroligt bra och endå har vi mycket kvar att träna på och han har så mycket mer att ge:love: mamma mia nu kanske det är dax för oss att få visa vad vi går för håll tummarna.

en dag kanske jag kan få bild på detta för ingen tror mig utan bildbevis(förutom de som ridit brevid när han rör sig såhär då:love:)

jag pratar givetvis om min Thengill:love:

Imorgon ska Glampi gå med sällskap för första gången på ett tag, nya inackorderingen ska bli jättekul.

Glampi och nya inackorderingen har redan blivit bästisar.
efter 2 dagar stod de och kliade sig och sov ihop hihi.

Har fått i uppdrag att töltsätta inackorderingen, 12år aldrig töltad mycket riden akademiskt.
har mina planer men tips vore roligt med:)

knapplån..
Jag är lyrisk red dressyrlektion igår och Jorunn har verkligen börja fatta detta med samlad trav och hon gjorde en hel del passagesteg i går.. Helt otroligt passage trode jag aldrig i hela mitt liv att jag skulle sitta och rida runt i på Jorunn haha. Visst det är inga 10 poängare men Rom byggdes inte på en dag, det är ju trots allt bara våran andra lektion i detta.

Hon älskar detta Jorunn och blir så sjukt pigg och taggad så kul å se.

Ja just nu är Jorunn bäst:love: och jag är tokglad hästägare=)

Hård och ganska stor, klumpig och lång är vad jag kommer ihåg av den. Lite som en Globus, fast sämre.

Okej, tyckte den såg rätt nätt ut på de bilder jag sett men det är ju bilder.

Men jag skulle kunna tänka mig att prova den när Laukur ska få en bomsadel :)

Hu, vantrivs i dom. Hårda, obekväma och väldigt ofta som de inte passar hästen IMHO.

/Malin

Ibland kan ju bilder ljuga, och ursäkta mig, men det ser ut som pålle skulle må bra av att gå ner i vikt. Men det kanske ni redan tänkt på :)

Fast så farligt överviktig är hästen inte. Titta i ljumskarna, där många islänningar har väldigt mycket skvalp. Den här hästen har tunt och fint hudveck i ljumsken.

Red Isa för instruktör i onsdags, och oj vad trevligt hon gick! Vi har tränat en hel del på avslappnade galoppfattningar det senaste, efter att jag upptäckt att hon helst tog korsgalopp i stället för vänster galopp vid uteritt, och det har gett effekt. Inte jobbat med tölt eller samling eller så mycket med skolorna på ett par veckor men det varierar vad som behöver tränas på för stunden.
Igår uteritt med nästan bara springa i olika gångarter. Hon var då glad över att få tölta vilket gjorde även mig glad. Testade med viss framgång att samla henne i sluta i skritt och så starta tölten därifrån för att få med baken bättre. Kul när "stressmoster" vågar ta reda på vad jag egentligen vill att hon ska göra.

Barmi fick en uteritt igår, han är så trevlig! Det börjar vara dags att jobba honom också i paddocken, mest för att jag då kan utnyttja tunnor och andra hjälpmedel för att han ska börja böja kropp, ha precision i svängar, och flytta bakdel. Innan han säkert förstår de detaljerna, känner jag att det är lite meningslöst att jobba med gångarterna. Hittills har jag ridit "rakt fram" och visst använder jag halvhalter i magen för att få honom att välja tölt hellre än grisepass när vi springer, och jag har börjat använda bäckenrörelser för att vagga in honom i galopp från tölten vilket fungerar hyfsat. Även om galoppen blir fyrtaktig så blir det åtminstone inte korsgalopp på det här sättet.
Barmi har i stort sett tre gångarter: skritt, grisepass (och möjligen "riktig" pass när det går fort) och tölt.
Trav kan han inte alls, och galoppen är som sagt inget vidare heller. Nu börjar vi dock klara fyrtaktig galopp några steg innan han helst slänger över i tölt igen.
En helt annan gångartsmässig sammansättning än Isa och Karl som båda har helt rena och starka grundgångarter.
Snorri har jag ju inte börjat rida än eftersom han bara är tre år, men han har också rena grundgångarter dock betydligt flackare än både Karl och Isa när han rör sig i hagen. Har sett grisepass och enstaka töltsteg på honom också men jag förmodar att han kommer att bli ungefär som Isa och Karl nrä han ska ridas in.
Dagmar, Isas avkomma, är ju bara ett år men ytterligare en modell i gångartssammansättningen. Hon visar skritt, trav, tölt och båda galopperna i hagen. När hon är ivrig att gå in i stallet och därför är oförskämd nog att dra i grimma/grimskaft, går hon över i tölt. Men som sagt även där rena grundgångarter.

Och det är ju det som är sporten med islänningar för mig: utmaning ridmässigt att utveckla gångarter.

Över huvud taget drivs jag i ridningen av att utveckla mig som ryttare och det är ju därför som jag har så många olika typer av hästar.

Lukas, min nordistravare, blir bara bättre och bättre och börjar nu bli riktigt bra på samlingen i framför allt galoppen. Klarar hyfsade piruetter men behöver centreras lite till, klarar bytena bra utan att bli särskilt lång efter bytet, klarar att bära sig på en 6 meters volt i galopp utan att behöva just något tygelstöd. Härligt!
Och har visat sig fungera utmärkt till westerngrenen trail. Imorgon ska vi till Sandviken för riksfinalen i westernallsvenskan, vilket jag förstås ser fram emot! Lukas och jag, alltså. Har ingen islänning som är utbildad på den nivån.

Nu ska jag ut och rida i blåsten!

Lite rund om magen är han men inte direkt överviktig :) Vet tyckte han va fin i hullet, lite sommarhull med sig bara ;)

*kl*

Min älskade häst är nu friskförklarad och under igångsättning! :love:
Så vi skrittar o skrittar, både i skogen, på täkterna och längs vägen. Det är som en helt ny häst, han känns verkligen pigg o fräsch. :love:

20120905_183054.jpg

Han är fortfarande tjock, men det går åt rätt håll. Han går på strikt diet nu, och så här glad blir han när han får komma in till sin tant och busa med henne i hagen:
20120905_1820391.jpg

20120905_1818540.jpg

Och sist, men inte minst. Min vackra Braela som jag ska boka flyg till snart! :love:
Braela3_zpsb4e77ecd.jpg

Hon har gått på stooort bete med massa unghästar i sommar, är sommarrund om magen men lika snygg för det! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
642
Senast: Edla
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka