Sv: Nya rön: ökad risk efter 30
Det är du som har påstått att man inte behöver behandla PCOS alls annat än om man vill bli gravid.
Var har jag skrivit det?
Du tycker att man bara skall uttala sig om ämnet om man är expert.
Av någon anledning är du väldigt aggressiv och tror dig vara expert på ämnet för att du i jobbet pratar med någon som forskat om detta. När det kommer till sjukvård så brukar lite ödmjukhet vara en bra egenskap. Tyvärr en egenskap som inte finns i överflöd. Jag försöker bara ge en mer nyanserad bild än din självsäkra uppfattning.
Tänk så olika man kan uppfatta inlägg.
Jag har angett källa, det tycker jag är bra att göra (ett minimum) om man saknar medicinsk kunskap och ändå vill upplysa allmänheten om olika tillstånd.
På många saker ligger inte Sverige långt före andra länder som vissa tycks tro.
Du får gärna utveckla detta, för det är inte helt klart vad du menar.
Att dessutom påstå att PCOS är ett normaltillatånd tycker jag är rent av felaktigt. Normaltillståndet för en kvinna är att ha ägglossning ca 10-12 ggr per år.
Jag skrev att det var en
normalvariation. Ett visst antal kvinnor föds med den här äggstockstypen.
Kopierat från en artikel om syndromet:
Äggstockstypen, PCO (polycystiska ovarier), innebär att äggstockarna har fler små och omogna äggblåsor än vanligtvis.
- Men detta är ingen sjukdom. Det är en ärftlig normal variation bland kvinnor. Men de flesta vet inte om det eller besväras inte av det, säger Jan Holte, läkare på Carl von Linné-kliniken i Uppsala.
Info om Jan Holte:
Jan Holte och Torbjörn Bergh på Carl von Linnékliniken har bedrivit mångårig forskning om
polycystiskt ovariesyndrom, PCOS.
Jan Holte har skrivit kapitlet om PCOS i
den svenska läroboken i endokrinologi, dvs läran om hormoner och hormonella sjukdomar. Han har också skrivit PCOS-kapitlet i den nya svenska läroboken för gynekologer och läkarstudenter (utkom våren 2010).