Nya rön: ökad risk efter 30

Sv: Nya rön: ökad risk efter 30

Jag tror att du får ta och uppdatera din kunskap den låter väldigt förlegad. Dina så kallade fakta ger jag inte mycket för.

Jag har talat med Sveriges ledande experter och forskare om detta - bland annat Jan Holte.
Det är mitt jobb att göra sådant.

Hade det varit en allvarlig avvikelse och risk för sjukdom hade den behandlats spontant, och det gör man inte om inte kvinnan besväras av syndromet, så vitt jag förstår.

Om det är det du förstår så är din kunskap ytterst begränsad.

Jag har talat med Sveriges ledande experter och forskare om detta - bland annat Jan Holte.
Det är mitt jobb att göra sådant.

Du borde inte begränsa dig till Sverige. Det finns även en värld utanför Sverige med helt annan kunskap.

Så du anser dig vara expert bara för att du i ditt jobb pratar med någon?

Ja, i ungefär hälften av fallen, var den siffra jag såg. Det finns ju ingen anledning att oroa den andra hälften i så fall.

Jaha så nu är det alltså i alla fall hälften som påverkas negativt.

Måste säga att du resonerar lite lustigt.

Jaha så nu är det alltså i alla fall hälften som påverkas negativt.

Måste säga att du resonerar lite lustigt.

Nej, jag har sagt ungefär samma sak hela tiden. Massor av kvinnor berörs inte av detta alls och då undrar jag vad du vinner på att hävda att deras kroppar inte fungerar som de ska?

Så du anser dig vara expert bara för att du i ditt jobb pratar med någon?

Absolut inte. Men de påståenden som du fäller här kan oroa människor i onödan och då tycker jag att man kan bemöta det med vad experter som Holte säger. Han har ändå forskat på detta i 15-20 år och jag träffade honom så sent som 2010.

Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig, du får gärna tro vad du vill. Men jag tycker inte att man ska oroa människor i onödan och jag har inte hittills träffat någon som spontant vill behandla PCOS i Sverige.

Svar på flera inlägg

Jag har aldrig påstått att man måste behandla alla med PCOS. Det är du som har påstått att man inte behöver behandla PCOS alls annat än om man vill bli gravid.

Du tycker att man bara skall uttala sig om ämnet om man är expert.
Av någon anledning är du väldigt aggressiv och tror dig vara expert på ämnet för att du i jobbet pratar med någon som forskat om detta. När det kommer till sjukvård så brukar lite ödmjukhet vara en bra egenskap. Tyvärr en egenskap som inte finns i överflöd. Jag försöker bara ge en mer nyanserad bild än din självsäkra uppfattning.

Jag påpekade med en gång att jag inte är någon expert men jag har varit med i ganska många år och fått viss insyn i hur man tänker om vissa saker inte bara här i Sverige utan även utomlands.

På många saker ligger inte Sverige långt före andra länder som vissa tycks tro.

Jag påpekar också bara att alla experter inte tycker samma.

Att dessutom påstå att PCOS är ett normaltillatånd tycker jag är rent av felaktigt. Normaltillståndet för en kvinna är att ha ägglossning ca 10-12 ggr per år.

Två saker håller jag dock med dig om. Det första är att om nu PCOS har en fördel så är det att man kan komma in i klimakteriet senare. Det andra är att denna diskussionen inte direkt är givande.

Det är du som har påstått att man inte behöver behandla PCOS alls annat än om man vill bli gravid.

Var har jag skrivit det?

Du tycker att man bara skall uttala sig om ämnet om man är expert.
Av någon anledning är du väldigt aggressiv och tror dig vara expert på ämnet för att du i jobbet pratar med någon som forskat om detta. När det kommer till sjukvård så brukar lite ödmjukhet vara en bra egenskap. Tyvärr en egenskap som inte finns i överflöd. Jag försöker bara ge en mer nyanserad bild än din självsäkra uppfattning.

Tänk så olika man kan uppfatta inlägg.
Jag har angett källa, det tycker jag är bra att göra (ett minimum) om man saknar medicinsk kunskap och ändå vill upplysa allmänheten om olika tillstånd.

På många saker ligger inte Sverige långt före andra länder som vissa tycks tro.

Du får gärna utveckla detta, för det är inte helt klart vad du menar.

Att dessutom påstå att PCOS är ett normaltillatånd tycker jag är rent av felaktigt. Normaltillståndet för en kvinna är att ha ägglossning ca 10-12 ggr per år.

Jag skrev att det var en normalvariation. Ett visst antal kvinnor föds med den här äggstockstypen.

Kopierat från en artikel om syndromet:

Äggstockstypen, PCO (polycystiska ovarier), innebär att äggstockarna har fler små och omogna äggblåsor än vanligtvis.
- Men detta är ingen sjukdom. Det är en ärftlig normal variation bland kvinnor. Men de flesta vet inte om det eller besväras inte av det, säger Jan Holte, läkare på Carl von Linné-kliniken i Uppsala.

Info om Jan Holte:
Jan Holte och Torbjörn Bergh på Carl von Linnékliniken har bedrivit mångårig forskning om
polycystiskt ovariesyndrom, PCOS.
Jan Holte har skrivit kapitlet om PCOS i den svenska läroboken i endokrinologi, dvs läran om hormoner och hormonella sjukdomar. Han har också skrivit PCOS-kapitlet i den nya svenska läroboken för gynekologer och läkarstudenter (utkom våren 2010).

Ts: Om barnet sover på rygg och du inte röker och/eller dricker under graviditeten och eventuell amning så är risken för psd väldigt liten. Du behöver inte oroa dig alls.

Kl
Om man tittar på statistik från ferilitetskliniker så är det procentuellt fler äldre som söker hjälp. Dvs av 100 25åringar som försöker bli gravida är det 20 st som behöver hjälp. Av 100 30åringar är det 40 st som behöver hjälp och av 40 åringar är det 60st av hundra som behöver hjälp. (Siffrorna är inte exakta utan bara för att illustrera problemet).

När dessa kliniker gör listor på hur hög framgång de har i antalet graviditeter så ställer man olika åldersgrupper mot varandra. Det brukar vara upp till 30, upp till 35 och över 38.

Om man tillhör den yngsta gruppen är det större chans att IVFen blir framgångsrik än om man tillhör den äldsta gruppen.

Kvinnor har nämligen ett stort problem. Det är att de föds med sina ägg och tillverkar inga nya. Så genom åren blir kvinnans äggkvalité sakta men säkert sämre och sämre. Det finns även en del forskning som visar att de bästa äggen mognar först.

Bortsett från själva äggens kvalité så påverkas även själva menscykeln av antalet ägg. Äggen i sig avger hormoner och när de blir färre så blir även koncentrationen av vissa hormoner lägre. Detta i sin tur påverkar menscykeln negativt. Vanligaste är att folikelfasen blir kortare vilket gör att ägget inte växer till sig tillräckligt innan det släpps.

Än så länge har man inte kommit på något riktigt bra sätt att förbättra äggens kvalité men att ge kvinnor över 35 tillskott av melantonin verkar lovande.

Även mannens spermier påverkas negativt av stigande ålder. Fast de nytillverkas hela tiden så är det vanligt att det finns större antal deformerade spermier och att de inte är lika många och pigga ju äldre mannen är.

Sen generellt verkar det finnas tendenser idag att fertiliteten är sämre på dagens ungdomar än det var för tex 20 år sedan. En bov i dramat tror man är alla hormonstörande preparat som finns runtomkring oss och som används till allt möjligt.

Studien i Danmark var väl ändå ganska så begränsad och vad man helt säkert kom fram till var att det behövdes mer studier. Om jag inte minns helt fel så mätte den bara antalet graviditeter och inte antalet friska barn (kan dock minnas fel. Det var ett bra tag sedan jag intresserade mig för den).

Om man har lätt för att bli gravid när man är 35 så hade man med stor sannolikhet lika lätt att bli gravid när man var 25.

Vad man dessutom skall ha i bakhuvudet är att ena månaden så kommer en forskningsrudie för att nästa månad komma en som motsäger föregående månads studie.

Ta tex stress och graviditet. Det finns studier som fastslår att stress påverkar och det finns studier som fastslår att det inte påverkar.

Det är så otroligt mycket som vi inte känner till om fortplantning och dess mekanismer. En graviditet består av så otroligt många små steg där en massa enzymer och hormoner arbetar tillsammans i ett otroligt känsligt samarbete i många steg. Och det måste fungera i alla steg annars blir det ingen graviditet (som dessutom helst skall resultera i minst ett friskt barn).

Ju mer jag lär mig ju mer förundrad blir jag att det faktiskt blir några barn alls.

Och jag som fick mitt första barn vid 35 är lika förvånad att jag blivit gravid varje gång på första ligget. Vi har alltså flera barn. Har jag några slags superägg?

Men jag läste att kvinnor med pco (heter det så) är fertila längre eftersom man släppt färre ägg som ung. Om jag har pco vet jag inte, men fram tills 24 år hade jag bara mens någon gång per år och då var det verkligen ett helvete med mycket smärta och blod.

Och jag som fick mitt första barn vid 35 är lika förvånad att jag blivit gravid varje gång på första ligget. Vi har alltså flera barn. Har jag några slags superägg?

Men jag läste att kvinnor med pco (heter det så) är fertila längre eftersom man släppt färre ägg som ung. Om jag har pco vet jag inte, men fram tills 24 år hade jag bara mens någon gång per år och då var det verkligen ett helvete med mycket smärta och blod.

De föds med en större reserv. :) Har personligen aldrig haft smärta pga PCO, bara de gånger ägglossningen ägt rum. Men jag har aldrig haft långa mensuppehåll heller, blodmängden har alltid varit knapp. .

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 218
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 282
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 299
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar