Nya regler på 90cm hoppning-funkar det bra?

Sv: Nya regler på 90cm hoppning-funkar det bra?

jag var på en 90 cm lokal för tre veckor sedan.. med den nya bedömningen och min kompis var felfri i grundomg.och fick ju då hoppa omhoppning men den gick på tid för hon fick inte den lilla rosetten för att hon hade två tidsfel... nu var hon inte så mycket ute efter rosetten men ja tror att omhoppningen går på tid eller så gjorde denna arrrangören fel..

*KL

Men hallå, vänta lite. Måste bara fråga, för jag hänger inte riktigt med. Man hoppar väl inte omhoppning alls när det är bedömning CR?

Men det kan fortfarande finnas en maxtid och överskrider man den så får man tidsfel som vanligt.

Precis!
Det är märkligt att förbundet alltid när det ska "snyggas till" med ridstil och ridsätt förutsätts att ALLA som tävlar alltid så småningom kommer gå upp i klasserna! Att det finns ryttare som inte har ambitioner högre än 0,90 och 1,00 verkar helt ha gått förbundet förbi! :mad:

Jag tror att sådana där bestämmelser att ta bort tävlingsmomentet i stället kan leda till att ekipage startar större klasser än de har förmåga till/inte är klara för bara för att de inte vill rida clear round utan tävla i stället!

*KL

Men hallå, vänta lite. Måste bara fråga, för jag hänger inte riktigt med. Man hoppar väl inte omhoppning alls när det är bedömning CR?

Bedömning två faser A+A får fortfarande finnas. Alltså en "omhoppning" men ingen rangordning efter tid utan enbart fel.
Däremot får förstås inte maxtiden överskridas i fas två utan då utdelas tidsfel som vanligt.

fast alla kan ju komma och hoppa clearround iaf i och med att det finns avd B som alla får starta numera så jag tycker det är väldigt onödigt att ta bort omhoppning i 90 eftersom det finns hästar och ryttare som inte kan eller vill hoppa så högt men ändå vill tävla.

Tycker intye folk flängrider så mkt att dom måste ta bort bedömningen tycker det är taskigt mot hobbyryttare som vill ut o tävla för att det är skoj:(

KL *Lite efter, tävlar inte häst* Vad är det för ny regel? :aa:

KL *Lite efter, tävlar inte häst* Vad är det för ny regel? :aa:

upp tillomed 90 cm för häst och LD (eller f.d eller vad det nu kallas) för ponny får man inte ha vanliga tävlingsbedömingar utan endast "CR-bedömning".

upp tillomed 90 cm för häst och LD (eller f.d eller vad det nu kallas) för ponny får man inte ha vanliga tävlingsbedömingar utan endast "CR-bedömning".

Jaha, ok. Vad konstigt :eek: Borde man inte kunna anmäla sig till Avd B då istället? Men jag har varit med i flera 80/LD tävlingar i år med omhoppning, vad konstigt :confused:

*KL*
Jag tycker inte heller om den här regeln. Det finns andra sätt att komma åt samma sak med och som dessutom hade varit bättre! Felfria avd B innan man får starta avd A, t ex. Det behöver inte bara gälla unghästar utan alla ryttare som inte tagit placering i klass X? Man skulle kunna begränsa det till klasser upp t o m 1,10 m eller något också... Jag köper inte att det är en bra idé att man "helt plötsligt" ska rida på tid när hindren blivit högre. Jag anser att man behöver träna på att rida på tid redan ifrån början.
/Sussi

Startade en lokal 90 i helgen eftersom det var första tävlingen jag o nya åkte iväg på.. Kändes liksom; jaha? När det var 7 hinder (de flesta under 90 cm...) som hästen galopperade över felfritt o så fick vi en rosett i utgången o åkte hem. Kändes inte så där jätte nödvändigt med bensinpengar och anmälningsavgift för det.. Nej tack!

Vilken kanonidé! Att man liksom får "rida upp" i avd B innan man får tävla på tid alltså! Att inte förbundet själva kan få en så brilliant idé!
Sedan kan ju förbundet slippa problemet över huvud taget!

Om så många red så illa så tycker jag det är konstigt att de gånger det är stilhoppning, då är de med högsta stilpoängen de som har de högsta placeringarna tidsmässigt också! Och det rimmar ju illa med att ryttare generellt skulle rida så illa i låga klasser!

jag tycker det är en rätt onödig '' regel'' titta bara på vissa ponny ryttare hur dom rider höhö

Jag tycker det låter som en lika dålig idé. :p
SÅ svårt är det ju faktiskt inte att rida omhoppning.
Däremot är det ganska lätt att få en rivning då&då.
Ganska tråkigt att behöva rida avdB gång på gång bara för att man fått ett pet lr liknande.

Jag kan väl till viss del tycka det är okej att ryttaren/hästen/ekipaget måste rida 1-2 avdB OM det gäller hela på 'livstid'.
Jag menar, vissa av oss tävlar faktiskt bara några gånger om året. Inte kul att behöva börja om på avdB varje år då..

Om så många red så illa så tycker jag det är konstigt att de gånger det är stilhoppning, då är de med högsta stilpoängen de som har de högsta placeringarna tidsmässigt också! Och det rimmar ju illa med att ryttare generellt skulle rida så illa i låga klasser!

Fast på ponnysidan så brukar domarna föredra ponnyer som rusar, framför ponnyer som går i ett lugnare/normalt tempo. :angel:
Ibland kan det se hur illa ut som helst, bara ponnyn går fort. Konstigt nog, för så borde det ju inte vara.

Fenomenet att ponnyer är bra om de rusar har ju uppmärksammats i bla förbundet. Det för att det anses som en mycket god egenskap om ponnyn även aldrig stannar. Kombinationen aldrig stanna och rusa i full fräs är ju farligt för det gör ju chansen att krascha i ett hinder rejät mycket större!

Jag gillar inte regeln. Tävlar själv ridskoleponny (ibland -häst) och vi får väl som max vara ute 4 ggr/år ungefär och då är det LD-LC som gäller. Då är det skittråkigt när den ena klassen alltid är clear round, när man väl får komma iväg vill man ju tävla på riktigt. CR kan jag rida hemma på klubben om jag tycker det är kul.

Jag tycker det är en kass ide både som ryttare och arrangör.

Som ryttare känner jag inte att det är någon ide att hoppa en clearround 90 för det ger mig absolut inget som jag inte kan få på en Pay&Ride fast då för halva kostnaden.
Problemet är dessutom att få klubbar anordnar 90 hoppningar utan de satsar på två 1 metersklasser istället. Jag som feg dressyrtant vågar inte hoppa det ännu :crazy: även om jag vet att min häst klarar både det och lite till.:D
Jag måste dessutom ifrågasätta varför vissa klubbar tar ut full avgift för A ekipagen men en mindre summa för B hästarna. Det är ju ofta samma bana man ska hoppa.

Som arrangör är det kass just för att man inte vet hur många rosetter man kan komma att dela ut med vilket gör att man måste ha ett rejält lager, visst det är ingen jättekostnad men många bäckar små.

jag tycker inte dte blivit någon skillnad alls. Som många andra sagt här,så mycket flängridning är det ju inte på stor häst. Då är det ju mera speed i många ponnyklasser.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar