Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.
Solen kan ju faktiskt vara rätt irriterande när det är riktigt varmt, jag tar faktiskt in mina hästar på sommaren när det är som varmast. det tycker jag är humant.
De har massa skog att gå under så de får skugga och vinden som fläktar och de kan springa iväg om de vill!
Den som inte tror att de är flugor i ett stall är naiv att stänga in en häst i en box när de är varmt där den inte kan springa iväg från flugorna tycker jag är elakt!
De har de bättre ute och så varmt i sverige har vi inte denna somamren har de varit knappa 3 veckor där temeraturen har varit över 25.
*
Det beror väl på varifrån regnet kommer. Här hos oss brukar det komma både från sidan och underifrån och jag har inte haft ett enda regntäcke som det inte regnat igenom. Jag har provat alla märken. Det enda som klarade av det var ett plasttäcke, men hur bra är det som inte andas!??
Mitt täcke som jag har på min häst nu när hästen är på bete har inte släppt igenom en enda droppe under HELA sommaren!
Och då har de regnar dygnet runt vissa dagar.
Så nog finns de bra täcken frågan är bara om man är villig att betala för de :smirk:
*
Jag tycker också att hästar skall vara ute men det finns tyvärr betydligt fler som låter sina hästar stå ute i en hage utan något skydd än det finns sådana som låter dem stå inne i en box hela dagarna.
Hellre har jag min häst ute i en stor hage med gräs utan skydd 13 timmar än instängd 21 timmar i en box!
Funderar på hur araben i araböken klarat sig i så många 100 år utan skydd
*
Storleken på hage blir nog rätt svårt att styra för det handlar inte om viljan utan om möjligheterna att ha mkt mark till sina hästar.
Har man inte möjligheten att ha bra hagar på sin gård ska gården inga hästar ha!
*
Boxvila behöver ju inte man vara veterinär för att ordinera,. så det blir ganska svårt.
Om hästen bryter ett ben så är de nog en veterinär som ordinerar boxvila!
Om en häst är halt eller sjuk tar man väl ut en veterinär?? eller?? då får ju veterinären ordinera boxvila och då får amn dispans att ha hästen inne dygnet runt! Kan ju inte vara allt för svårt de systemet tycker man!
De jag blir så fundersam är att under sommaren då halva sveriges hästägare släpper ut sina hästar då är de tydligen inte lika viktigt att ha vinsdkydd iform av ligghall med minst 3 väggar..Men så fort löven blir gula blir ligghallen plötsligt väldigt viktig!
Jag säger inte att en ligghall är dumt utan jag blir bara så full i skratt hur obetydlig ligghallen blir då och då under årets gång!
Jag tycker självklart att de som är på lösdrift ska ha ligghall inge snack om saken..Men de som stallar in sina hästar under natten vintertid!
Denna nya lag uppmuntrar ju bara hästägare att inte ta ut sina hästar alls.
Visst är de tråkigt att vissa har sand/geggpölar på 10x10 meter till hage till sina hästar men de är iaf bättre en en mörk box där de inte kan röra sig alls!
De tycker iallafall jag!
Tänk er ett barn på 10 år som aldrig får gå ut utan hon får bara vara inne i sitt rum där även en kommer in och ger henne mat 4 ggr om dagen!
Hon får ett fönster att titta ut samt en toalett att utföra sina behov!
1 timme om dagen får hon gå ut och då måste hon hålla sin mor i handen
Är denna behandling rätt eller fel?? ni får ursäkta men jag ser faktiskt ingen skillnad på en instängd häst i en box 23 timmar om dygnet och ett litet barn som är instängd 23 timmar om dygnet!
Vi människor har bara bestämt oss för att de ena är tillåtet och den andra inte är de