Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Piraja skrev:
Kan jag inte säga stämmer för min del. Bodde kustnära i norra Hälsingland och bor nu i södra Småland och mina hästar ser ingen skillnad på utevistelsen. Har man vindskydd och torr liggplats funkar det.

Fast nu räknar jag ju Skåne som söderut :D

Inget är likt där vi bor i kyla, lovar

du säger att dina hästar bara står och hänger i hagen...fråga, har de stora kuperade hagar och hästkompisar, eller står de ensamma i små grusrutor?

klassfråga...jag vet inte, bor själv utanför en större stad, och tar emot inackorderinger...vi har stooora hagar, men är ändå bra mycket billigare än stallen där de bara erbjuder små grusrutor och en box!

så klassfråga...nej, snarare snobbvarning på de som vill ha sina porslinshästar ensamma i isolerade celler :devil:
man kan ju inte släppa ut dem TILLSAMMANS, då kan de ju få vara hästar.... :angel:

mina hästar går ute 24h under sommaren! och de står jag för, dom borde ta och kolla till dom som har sina hästar inne hela jävla dan istället!!!!!

Våra hbl går ute dygnet runt, året runt.
Dom har tillgång till en storbox, som enbart används varma sommardagar för att komma undan bromsar och blinningar samt slickar saltsten där emellanåt, men går aldrig in annars, hur dåligt vädret än är. Otäckade! Vid stark blåst+ kyla+ regn ställer dom sig vid en skogskant. Detta med tanke på "vikten" av s k ligghall!
Är det inte så, att vi för över våra mänskliga svagheter till djuren, när det handlar om väder?

Står och hänger i hagen? Javisst gör dom det lite emellanåt. Utan att ha klockat, skulle jag tro att dom betar 12 timmar per dygn, strosar runt, kollar och grejar 2-3 timmar samt degar/sover resten. Det varierar beroende på årstid, väder mm. Min tro är, att det är dom där 2-3 timmarna som gör deras liv värt att leva. Om man säger så. ;) Ungefär som vi lever för våra 8 lediga timmar/dag.

Hur mycket strosande, kollande och grejande kan en häst uppleva på ett frimärke eller i en box/spilta? :(

När ska myndigheter och "hästmänniskor" (nejdå, menar inte alla) börja utgå från hästarna?

LIA

Solen kan ju faktiskt vara rätt irriterande när det är riktigt varmt, jag tar faktiskt in mina hästar på sommaren när det är som varmast. det tycker jag är humant.

De har massa skog att gå under så de får skugga och vinden som fläktar och de kan springa iväg om de vill!
Den som inte tror att de är flugor i ett stall är naiv att stänga in en häst i en box när de är varmt där den inte kan springa iväg från flugorna tycker jag är elakt!
De har de bättre ute och så varmt i sverige har vi inte denna somamren har de varit knappa 3 veckor där temeraturen har varit över 25.

*
Det beror väl på varifrån regnet kommer. Här hos oss brukar det komma både från sidan och underifrån och jag har inte haft ett enda regntäcke som det inte regnat igenom. Jag har provat alla märken. Det enda som klarade av det var ett plasttäcke, men hur bra är det som inte andas!??

Mitt täcke som jag har på min häst nu när hästen är på bete har inte släppt igenom en enda droppe under HELA sommaren!
Och då har de regnar dygnet runt vissa dagar.
Så nog finns de bra täcken frågan är bara om man är villig att betala för de :smirk:

*
Jag tycker också att hästar skall vara ute men det finns tyvärr betydligt fler som låter sina hästar stå ute i en hage utan något skydd än det finns sådana som låter dem stå inne i en box hela dagarna.

Hellre har jag min häst ute i en stor hage med gräs utan skydd 13 timmar än instängd 21 timmar i en box!
Funderar på hur araben i araböken klarat sig i så många 100 år utan skydd

*
Storleken på hage blir nog rätt svårt att styra för det handlar inte om viljan utan om möjligheterna att ha mkt mark till sina hästar.

Har man inte möjligheten att ha bra hagar på sin gård ska gården inga hästar ha!

*
Boxvila behöver ju inte man vara veterinär för att ordinera,. så det blir ganska svårt.

Om hästen bryter ett ben så är de nog en veterinär som ordinerar boxvila!
Om en häst är halt eller sjuk tar man väl ut en veterinär?? eller?? då får ju veterinären ordinera boxvila och då får amn dispans att ha hästen inne dygnet runt! Kan ju inte vara allt för svårt de systemet tycker man!

De jag blir så fundersam är att under sommaren då halva sveriges hästägare släpper ut sina hästar då är de tydligen inte lika viktigt att ha vinsdkydd iform av ligghall med minst 3 väggar..Men så fort löven blir gula blir ligghallen plötsligt väldigt viktig!

Jag säger inte att en ligghall är dumt utan jag blir bara så full i skratt hur obetydlig ligghallen blir då och då under årets gång!

Jag tycker självklart att de som är på lösdrift ska ha ligghall inge snack om saken..Men de som stallar in sina hästar under natten vintertid!
Denna nya lag uppmuntrar ju bara hästägare att inte ta ut sina hästar alls.

Visst är de tråkigt att vissa har sand/geggpölar på 10x10 meter till hage till sina hästar men de är iaf bättre en en mörk box där de inte kan röra sig alls!
De tycker iallafall jag!

Tänk er ett barn på 10 år som aldrig får gå ut utan hon får bara vara inne i sitt rum där även en kommer in och ger henne mat 4 ggr om dagen!
Hon får ett fönster att titta ut samt en toalett att utföra sina behov!
1 timme om dagen får hon gå ut och då måste hon hålla sin mor i handen
Är denna behandling rätt eller fel?? ni får ursäkta men jag ser faktiskt ingen skillnad på en instängd häst i en box 23 timmar om dygnet och ett litet barn som är instängd 23 timmar om dygnet!

Vi människor har bara bestämt oss för att de ena är tillåtet och den andra inte är de :crazy:

Ni som har era hästar ute från 06-21, gör ni inget med era hästar förutom att dom går i hagen?

Nu kan jag iof bara tala för mig själv men jag kommer hem vid 18 efter jobbet.
Går till stallet och mockar och gör iordning maten mm hästens tas in ca 18:30 och 19 sitter jag oftast och rider till 19:30.
Sedan ska de donas och ha sig med hästen när hästen kommer in i sin box är klockan mellan 20-21

På helgerna rider jag på förmiddagen och släpper ut hästen igen och tar in hästarna vid 18-19.

Tja....om du nu är så intresserad av hur jag kan hålla mina hästar så kan jag berätta lite.
För det första bor jag i stan och har inte en massa mark. De tävlar väldigt mkt och tränas därför därefter. De går ute dygnet runt ca två månader på sommaren och de är GLADA när de får åka hem.

Mina hästar är blanka och fina i pälsen. Det är mer än jag kan säga att alla utegångshästar är.
De är fina i hullet och har ett bra temprament.
Så de mår inte så dåligt. Faktum är att alla mina hästar mår väldigt bra.

Gör ni inget annat med era hästar än har dem i en hage? Stackarna...

:bow:
Precis vad jag upplever att mina gör, håller med dig!
Narcissa__Malfoy, mina hästar är faktiskt också blanka och fina i pälsen och grannstallets hästar på lösdrift är också det, varför skulle inte utegångshästar vara det? :confused:

Jag kan tala om för dig att min häst går ute mellan 12-13 timmar om dagen och jag rider varje dag.
Min kompis tävlar SM på sin ponny och han går ute ca 12 timmar om dagen :smirk:
Så att man inte kan ha sin häst ute när man tävlar var den dummaste ursäkten jag har hört på väldigt länge!

Jag vet många som bor mitt inne i centrum och har häst inhyrd i ett stall utanför stan.
De går ute mellan 8-13 timmar och tävlar allt från klubbnivå upp till MSV B.
De är glansiga i pälsen, bra i hull och ÄLSKAR att få gå ute och äta gräs!

När du får barn ska du stänga in ditt barn på sitt rum 23 timmar om dygnet och gå ut med barnet 1 timme om dagen som motion??

Barnet är glansig i sitt hår och väl i hullet och visst kan ungen le då och då när du leker med den.
Men lyckligare än de barn som får vara på dagis och leka i skogen och springa påängen är ditt barn knappast!!

Senast ändrad av en moderator:

"lånar tråd"

Jag tycker att det är upprörande att utevistelsen inte verkar vara högt prioriterat av vissa.

Där jag stod tidigare hade vi någorlunda bra gräshagar på sommaren där hästarna gick från maj till sept-okt. resten av året gick de (6 hästar) i tre hagar på tot ca 0,5 ha. Dessa blev jätteleriga och hästarna stod ofta bara och hängde.
Jag tyckte inte att detta var en ok lösning och då är det ändå någorlunda bra hagförhållanden för att vara här runt Malmö. Problemet var att vi inte hade någon bil och jag var tvungen att kunna ta mig med moppe till stallet.
Nu har vi bil och hästen (som numera är två) har flyttat till ett ennat stall 13 km hemifrån mig där hagarna är på några ha och dom går ute 12 h per dygn på vintern och dygnet runt mellan maj och oktober.

Så visst måste man kompromissa ibland men det bör finnas gränser för hur mkt man kan tänka sig att kompromissa utifrån det speciella djurslagets naturliga beteende, åtminstone om man kallar sig djurvän.

Vem hade fått för sig att stänga in sin hund i bilen 20 timmar per dygn?

Narcissa__Malfoy skrev:
Tja....om du nu är så intresserad av hur jag kan hålla mina hästar så kan jag berätta lite.
För det första bor jag i stan och har inte en massa mark. De tävlar väldigt mkt och tränas därför därefter. De går ute dygnet runt ca två månader på sommaren och de är GLADA när de får åka hem.

Mina hästar är blanka och fina i pälsen. Det är mer än jag kan säga att alla utegångshästar är.

Narcissa - läs mitt inlägg i nr # 48...

Mvh/Mackan

Narcissa__Malfoy skrev:
De går ute dygnet runt ca två månader på sommaren och de är GLADA när de får åka hem.

Våra går på lösdrift dygnet runt året runt och är jätteglada eftersom lösdriften är hem.

Nä, det är beroende på väderlek liasom och hur man sköter hästarna precis som de som står i bur, trots at det är lättare att hålla pållen ren är inte alla i bur lika blanka och fina. Sedan är det svårare att hålla putsen uppe när man använder pållarna dagligen på bana och i natur. Är man inte ute och härjar så mycket är det lättare att hålla putsen uppe ;) Men jag kan lova dig att de är blanka under dammet ;)

Allting är ju relativt, hästen är ett klaustrofobiskt flyktdjur med trygghet i flock. Visst kan hästen klara att stängas in i burar med begränsad flockkontakt mer eller mindre bra, men att tro att den trivs bättre instängd än ute i stora kuperade hagar är nog att lura sig själv när man inte kan erbjude det. Att de bibehäller en bra grundkondition när de är ute och rör sig hela tiden tillsammans med andra hästar är en ytterligare fördel.

Jodå, varje dag är det visitation och genomgång på alla hästar. Vi kallar på dem genom att vissla eftersom det kan vara utom synhåll ibland. Efter 30 sek till 3 minuter har de kommit till oss. Då rids ett par och några får markarbete eller bara en promenad. Ridningen kan bestå av allt från 10 min dressyr på ridbanan till 1-5 timmars tur i Österlens natur. Vi, min fru och jag lägger ner 3-8 timmar om dagen på hästarna. Vi har heltidsjobb på annat håll annars även om undertecknad studerar för tillfället :D

Att det inte skulle gå att hålla en häst på lösdrift när man tävlar beror nog på att man förstt sig i den situationen själv eller inte orkar bry sig tillräckligt. Vi kan inte erbjuda total frihet för hästen om vi ska använda den men varje avsteg från att ge hästen så naturliga förutsättningar som möjligt får hästen betala. Jag känner ansvar att låta hästen betala så lite som möjligt :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

du har så rätt..
klart att hästar som går ute mer än tolv timmar utan ligghall mår tusen gånger bättre än en häst som knappt får va ute alls eller stå i en sandig fålla.

vad är det för liv för en häst?

Narcissa__Malfoy skrev:

ärligt talat, tror du en häst mår dåligt av att gå tillsammans med sin flock i en hage?

knappast. det är hästar vi pratar om nu. tänk lite...
dom är gjorda för att vara tillsamans ute itne stå ensamma inne i en box eller fålla.

och min häst är då väldigt blank och fin i pälsen, har ett bra temprament, är alltid glad och possitiv, bra hull och bra kondition.
"fast" hon går ute dygnet runt från maj till början av sept. och ca 10 timmar/dag resten av året..

Senast ändrad av en moderator:

:bow:

bra inlägg... Precis vad jag försökte illustrera i mina inlägg...

Jag tycker att iden att vi på nåt sätt "räddat" tävlingshästen som inte går ute från nån sorts tristess, eller att tävlingshästen pga de intryck den presenteras inför i samband med tävling inte "behöver" gå ute, är rent ut skrämmande.

att vi sen använder hästarna till de saker vi vill (- dvs även jag tränar och tävlar och min häst går INTE ute 12 timmar på vintern, dock går han ute 7-8 timmar dvs ALLTID daglig utevistelse utöver ridning), är ju ett faktum. dvs att vi använder hästarna utifrån våra egna behov och önskningar och syften. så ÄR det, och så är det med alla djur i fångenskap.

Men återigen: att inte kunna acceptera att det trots allt är efter VÅRA förhållanden, utan försöka få det till att det är "det bästa" och fullständigt naturligt och OK för hästen att inte gå ute, - befängt helt enkelt anser jag.

Tillochmed (ÅTERIGEN) en kanin, fågel eller hamster, ska ha daglig motion och mental stimulans och få komma ut ur sina burar för att det ska räknas som "god" djurhållning.

Men oj - nej nej - gäller förstås inte hästarna, helt annan sak - de TÄVLAR ju :angel:

Även till OlgaKlara.

Saxat ur Djurskyddslag (1988:534).

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

Hur och när får era hästar göra det?
Bete sig naturligt då, alltså?

Det finns alltså en lag på att djur har rätt till att ha möjlighet att bete sig naturligt.
Hur i hela världen skall de lyckas med det när de antingen är instängda en och en i en box eller är i arbete.
Även hästar har liksom rätt till fritid, tid och möjlighet att bete sig naturligt.
Och detta enligt Sveriges Djurskyddslagar.

Lagen är en så kallad ramlag, sen bestämmer Djurskyddsmyndigheten vad som gäller i praktiken alt detaljerna genom föreskrifterna.
PL

hur är det då om går på bete då? hehe

Sv: Re: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

FTW skrev:
Precis så där resonerar jag också!
När det finns så himla många sätt att missköta sina hästar så känns det lite knasigt med en lag om maxtid ute.

En "hag-lag" skulle vara mer motiverad tycker jag. Något om minimi-areal per häst.

Nä, fram för det sunda förnuftet, flexibiliteten och välviljan gentemot våra hästar. :bump:

Håller med till fullo. Min största skräck är bara att de ändrar lagen så att hästarna måste använda ligghallen vid dåligt väder, mina använder den som toalett och sover liggandes i den. Är det snöstorm eller regn och åska står de ute.... :crazy: ;) :D

Sv: Re: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

"Allmänt gäller att hästar i träning och växande hästar har en energirikare foderstat och därför klarar lägre temperaturer än hästar av motsvarande vikt som varken tränas eller växer. "

Ska jag berätta för de tyska topphästarnas ägare en dag..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama