Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

visst är det fel att det finns personer som har ute sina hästar dygnet runt i hagar utan skydd.

Men det problemet är ju långt ifrån lika utbrett som problemet med hästar som står inne i dåliga stallmiljöer, ammoniakstinkande stallar, dammigt, folk som för oväsen, hästar med stereotypa beteenden (typ krubbitning, vävning osv)! Detta fenomen är ju betydligt vanligare! Hur bra mår dessa hästar? varför finns det inga lagar som värnar om dem?

I första hand borde myndigheterna inte hänga upp sig på antalet timmar hästarna går ute, utan då borde de istället stifta lagar om hur hagarna ser ut.

T ex säger det ju sig självt att en häst i en trist fyrkantig lerig hage utan skydd inte har särskilt roligt en blåsig/regnig dag. Då vore det inte skoj för den att tvingas stå där x antal timmar för att lagen säger så.
Och vice versa för en häst med en bra hage en fin vinterdag, fel att tvinga in den pga att den redan vart ute sina "tillåtna" timmar.

Hästvärlden borde verkligen se över vad för hagar vi eg ställer våra hästar i! Jag tycker att det är på tok för vanligt med kala eller leriga små hagar utan nån sysselsättning!

Kan tillägga att mina två ponnys har denna vintern gått i en sommarhage som ligger omgiven av granskog. finns även gran och andra träd inne i hagen där det ger bra skydd. Jag har vart såpass olaglig att de i genomsnitt stått inne 6 timmar/dygn :devil:

De har fri tillgång på grovfoder, jag strör med halm under träden, där ligger det skyddat och hästarna vilar ofta där.

Direkt när de kommer in ställer de sig och tittar ut över boxdörren igen, är inte särskilt intresserade av att äta inne heller. låter jag dem stå inne för "länge" blir de halvt sjövilda och har jättebråttom till hagen.

De har ju bra förutsättningar för att gå ute, träden skyddar bra när regnet faller osv.
Varför ska jag tvinga dem att stå inne fler timmar/dygn när de uppenbarligen inte vill :confused:
bara för att lagen säger så?

Precis så där resonerar jag också!
När det finns så himla många sätt att missköta sina hästar så känns det lite knasigt med en lag om maxtid ute.

En "hag-lag" skulle vara mer motiverad tycker jag. Något om minimi-areal per häst.

Nä, fram för det sunda förnuftet, flexibiliteten och välviljan gentemot våra hästar. :bump:

Jag måste vara djurplågare, då våra går ute 13-14 timmar om dygnet. :devil:

Dom mår finnemang. Förstår ju inte varför hästen INTE skulle gå ute 12 timmar? Skitväder?
Jo, men det far nog hästen illa av med. :smirk:
Och om den nu skulle göra det så finns det något som heter täcken (vilket de flesta nog känner till, eftersom det knappt finns NÅGRA hästar nu förtiden som går utan sådana, klippta som oklippta)
Kyla? Ge hästarna hö, en frisk häst som äter fryser inte.

Förstår inte vad det är för (rentutsagt) dumma j*kla människor som kommer med dom där reglerna.
Tycker tvärtimot att det ska bli lag på att hästarna ska gå ute MINST 9 timmar om dagen, i HAGE (och då menar jag inte en liten platt upptrampad fyrkant) :mad:

När jag läste om dessa nya lagarna om utvistelse var det det bästa jag hört på länge, för då måste bonnen som föder upp hästar här setta upp ligghallar till sina unghästar som varge år går i sina hagar utan skydd för fukt, sol, mm.
och dessa hagar är inte roliga då hästarna just nu är helt vatten fyllda, och detta är unghästar som måste ligga i bland på tort underlag.

Antar att det finns en del oseriösa hästuppfödare till i landet, men jag tycker även att det borde finnas vindskydd i alla hagar och inte bara för hästar som vistas ute mer en 12tim om dagen under vintern.

Men att ha en lag om min utvistelse är som skrivet innan svårare att lagstifta om på grund av skador, sjukdomar, under en tävligs dag är det oxå svårt att ha ute hästen under ett antal timar, men almen hagvistelse borde gå under hästens nartuliga behov.

Kram

I grunden är det bra med en lag men den känns ändå inte heltäckande.

Varför inte sätta ett värde på minimalt antal timmar ute också?

Och varför tillåta att hästar kan gå i en hage helt utan skydd för sol och insekter på sommaren? Våra hästar väljer att använda sitt utegångsstall mycket på sommaren men väldigt lite på vintern! Men våra hästar kanske inte tänker som lagstiftarna ;)

Jag har ingen exakt utskrift av vad det står men sammanfattningen är som följer:

Under den kalla årstiden (inga speciella datum angivna) ska hästar som går ute mer än 12 timmar / dygn ha tillgång till ligghall.

Tidigare har det funnits ganska detaljerade regler för stallmiljön. Nu har man stramart upp reglerna för hagmiljön, men tyvärr enbart för utedjur. Reglerna är inte särskilt skrivna för hästar utan gället tex även för "utekor".

Jag har personligen svårare att acceptera att det fortfarande är OK att släppa hästar 12 timmar i en vindpinad lerpöl i frimärkessstorlek än att det krävs tillgång till vindskydd och torr liggplats om de går ute mer än 12 timmar...

Jag tror de flesta håller med om att ligghall är motiverat om hästarna går ute dygnet runt. Har man hästarna ute lite mer än 12 timmar men inte vill ordna ligghall får man söka dispans. OM hagen verkligen ger tillgång till vindskydd och torra liggplatser och ägaren dessutom har möjlighet att ta in hästarna när det tex är hagelstorm har jag svårt att tro att man inte får det. Med tanke på att det faktiskt förekommer att både hästar och andra djur inte sköts som de borde är det väl bra att djurskyddsinspektörerna fått lite större möjlighet att påverka? Det som verkligen har snövitt samvete när det gäller sin hästhållning ska väl knappast behöva vara orolig för att få den granskad?

(Möjligen kan man oroas av det faktum att kunskaperna hos alla inspektörer kanske inte är så gedigna som de borde vara, men då är väl behovet av lättolkade klara regler ännu större än annars?)

Instämmer helt! :bow:
Sommaren är den värsta tiden, för min häst i alla fall.
Tunn, känslig hud med ytliga blodkärl i kombination med massor av insekter är inget bra alls. :(
Hästen är tvungen att röra sig hela tiden, vifta med svansen, lyfta benen och gå och gå (ibland skena ifrån sällsynt ilskna bromsar också).

Jag kan inte ens föreställa mig hur gräsligt det måste vara för de islandshästar som har eksem på sommaren. :cry:

Jag brukar ta in under de värsta eftermiddagstimmarna (mellan 14-19, ca). Alltid ute nattetid om regnet inte öser ner.
Helt tvärtom mot vintern, med andra ord. ;)

absolut........sommarens insekter är en ren pina för både folk och fä. När det gäller solen har våra hästar tillgång till skugga, men lik förbaskat står de i solen och steker.
De får skylla sig själva i det fallet men bromsarna,flugorna, knotten och myggen kommer de inte ifrån även om de skulle vilja.....värsta bromstiden har man inget annat val än att stalla upp dem några timmar om dagen och bomma igen både fönster och dörrar :cry: ....jag HATAR insekter !!!!!

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

ja har oxå reagerat på det. visst tycker jag att man ska ha en ligghall, eller någon form av skydd men f*n för stall. hästarna mår bättre såväl fysiskt som psykiskt av att vistas ute så mkt som möjligt med sina kompisar, en ensam box är ju = döden om en sabeltandad tiger skulle hoppa på hästen... och det är inte alltid dåligt väder nån gång var 12 timme.. o även om d va de klarar sej hästar förvånansvärt bra i oväder.. :mad:

sen får man väl se över vad hästen kan uthärda, tvinga en eksemhäst gå ute i stekande sol dränkt i insekter är ju inte heller särskilt schyst

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar är ute 3 timmar om dagen. De går i rasthagar så de tycker inte det är så kul atrt vara ute längre.
Sen är det lite skillnad på tävlingshästar och skogsmullehästar. Tävlingshästar sysselsätts gärna på ett annat sätt och får se mer av omvärlden an andra hästar. Dessa aktiveras fast det står inne så pass mkt. Visst önskar jag att de hade kunnat vara ute någon timme till i en gräshage men vi har tyvärr inga.

Jag tycker att det är en bra lag som inför. Alldeles för många som vill att deras hästar ska vara vildhästar och som inte fattar att det inte funkar.

En lag om utevistelse lär komma, enligt uppgift högprioriterat men svårt. Hoppas det blir mer än tre timmar vilket är ganska bedrövligt.
PL

peter_lundin skrev:
En lag om utevistelse lär komma, enligt uppgift högprioriterat men svårt. Hoppas det blir mer än tre timmar vilket är ganska bedrövligt.
PL

:bow:

123456789

Ja, det är bra märkligt. Mina hästar betraktar sin box som sin säng. Att tvingas vara inlåst där för länge på dygnet gör dem vansinnigt frustrerade. Fast jag kan nog betraktas som laglig ändå, trots att de bara är inne i stallet de timmar jag själv sover (vintertid gäller det, sommmartid är de inne några timmar när det är som varmast mitt på dagen). Detta för att jag har en carport som de kan vara i på dagarna när de vill. Snöfritt jordgolv utan strö är det, för om jag strör så blir det bara kisslåda.

De tillbringar mycket tid i sin carport både sommar- och vintertid, rumpan inne och nosen ute. Så lite kan jag förstå att hästar nog föredrar att ha tillgång till tak. Hur är dessa nya regler egentligen sommartid? På sommaren vill mina hästar nämligen in mer än på vintern. De vill bort från bromsar och värme.

Hälsning Maja

Vilken tråkig lag.. då tillhör väl jag en av de som är olagliga och kommar ha gott samvete för de.. :)
Mina hästar går ut 06-07 på morgonen innan jobbet och har stor gräshage att röra sig i om dagarna.
De äter gräs och behöver inte vara hungriga och på vintern ställs höbal ut i hagen!
De kommer in vid 19 vilket blir 13 timmar när de kommer ut 06 :smirk:
Varför ta in hästarna när solen skiner och de är varmt eller snö och sol?
Regn skadar inte heller en häst när man har täcke på dom och mina har då aldrig besvärats av lite regn!

Man är så noga med att boxen ska vara en viss storlek och är den 2 cm för kort kommer hälsoskyddet på en gång och anmärker och man måste göra om boxen!
Men att sätta en lag om att hästar måste få vara ute varje dag är inte lika noga tydligen!
Sätt en lag att hästar måste gå i en hage varje dag minst 5 timmar eller nått!
Och att hagen måste ha ett visst mått för antal hästar som är i den och att en sjuk häst som undersökts av veterinären om veterinären ordinerar boxvila är de det som gäller!

inget personligt, men hur i H-vete kan du hålla hästar på sånna villkor?
Kan du ärligt säga att dina hästar trivs instängda i boxar 21 timmar per dygn?
en häst är gjord för att ströva MINST 15 km om dagen för att deras kropp ska må bra, hur många km kan de gå i boxen?
att påstå att en tävlingshäst får ut mer av dagen för att de "stimuleras annorlunda än en lufshäst" gör mig illamående. "ser mer av världen". skitsnack!

på tal om diskutionen i övrigt tycker jag att det är helt uppåt väggarna att det inte finns lagstiftning om daglig utevistelse i drägliga hagar. Kan man inte ge hästarna det så ska man inte ha häst. ge fan i o tävla pm det innebär att hästen måste stå på låda i mer än 12 timmar/dygn.
jag förstår inte hur man med gott samvete hålla häst på de villkoren som de flesta har idag. eller att man för den delen accepterar att det finns en beräknad livslängd för hästar beroende på vilken tävlingsgren de är aktiva i. En häst kan leva och ha hälsan upp till 30. det är väldigt mystiskt att det är accepterat att rida sönder hästarna i tonåren.

jag må vara lite extrem, men jag skulle häldre vara utan häst, än o hålla häst på halvbra omständigheter.

Jag tycker det är rätt!

Utan ligghall eller skydd tycker jag att det är väldigt synd om hästar som i vårat klimat får gå ute mer än 12timmar

peter_lundin skrev:
PL

Fast det beror väl på hur hästen aktiveras för övrigt, eller :smirk:

Rids den två ggr per dag så får den ju betydligt mkt mer motion än en haghäst får (haghäst menar jag en som inte rids eller rids ett par ggr vecka)

Hästar som tränas och tävlas hårt får sin motion och brukar inte tycka det är alltför roligt att stå i hage mer än typ 4-5 timmar max.

För att inte bli påhoppad direkt här så går mina hästar ute från 07.00 tills de blir ridna på eftermiddagen dvs vid 16.00 - 17.00 ca. Om det då inte är dåligt väder för då går de bara ute när det går dvs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama