Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

kakelfrugan skrev:
Varför ta in hästarna när solen skiner och de är varmt eller snö och sol?
Regn skadar inte heller en häst när man har täcke på dom och mina har då aldrig besvärats av lite regn!

Men att sätta en lag om att hästar måste få vara ute varje dag är inte lika noga tydligen!
Sätt en lag att hästar måste gå i en hage varje dag minst 5 timmar eller nått!
Och att hagen måste ha ett visst mått för antal hästar som är i den och att en sjuk häst som undersökts av veterinären om veterinären ordinerar boxvila är de det som gäller!

* Solen kan ju faktiskt vara rätt irriterande när det är riktigt varmt, jag tar faktiskt in mina hästar på sommaren när det är som varmast. det tycker jag är humant.

*Det beror väl på varifrån regnet kommer. Här hos oss brukar det komma både från sidan och underifrån och jag har inte haft ett enda regntäcke som det inte regnat igenom. Jag har provat alla märken. Det enda som klarade av det var ett plasttäcke, men hur bra är det som inte andas!??

*Jag tycker också att hästar skall vara ute men det finns tyvärr betydligt fler som låter sina hästar stå ute i en hage utan något skydd än det finns sådana som låter dem stå inne i en box hela dagarna.

*Storleken på hage blir nog rätt svårt att styra för det handlar inte om viljan utan om möjligheterna att ha mkt mark till sina hästar.

*Boxvila behöver ju inte man vara veterinär för att ordinera,. så det blir ganska svårt.

Migo skrev:
inget personligt, men hur i H-vete kan du hålla hästar på sånna villkor?
Kan du ärligt säga att dina hästar trivs instängda i boxar 21 timmar per dygn?
en häst är gjord för att ströva MINST 15 km om dagen för att deras kropp ska må bra, hur många km kan de gå i boxen?
att påstå att en tävlingshäst får ut mer av dagen för att de "stimuleras annorlunda än en lufshäst" gör mig illamående. "ser mer av världen". skitsnack!

på tal om diskutionen i övrigt tycker jag att det är helt uppåt väggarna att det inte finns lagstiftning om daglig utevistelse i drägliga hagar. Kan man inte ge hästarna det så ska man inte ha häst. ge fan i o tävla pm det innebär att hästen måste stå på låda i mer än 12 timmar/dygn.
jag förstår inte hur man med gott samvete hålla häst på de villkoren som de flesta har idag. eller att man för den delen accepterar att det finns en beräknad livslängd för hästar beroende på vilken tävlingsgren de är aktiva i. En häst kan leva och ha hälsan upp till 30. det är väldigt mystiskt att det är accepterat att rida sönder hästarna i tonåren.

jag må vara lite extrem, men jag skulle häldre vara utan häst, än o hålla häst på halvbra omständigheter.

Status fråga om att ha häst alltså??

Ingen mark = ingen häst
Bor du i storstäderna får du inte ha häst, liksom i Skåne eftersom det är svårt att få mark av bönderna där.

En tävlingshäst rör nog betydligt mer på sig än var en "skogsmullehäst" gör, kom inte och påstå något annat för det är bara löjligt även om du mår illa av det :smirk:

Jag tycker också det är sorgligt att det inte finns någon lag på minimum tid som hästarna ska vara ute... finns tillochmed lag på att KOR ska vistas ute x antal tid på året...

har fått förklarat av djurskydds person att de strider för såna lagar, men att anledningen till att de inte klubbas är att då faller verksamheter som tex ridskolor, som inte har resurser/möjligheter på sina anläggningar till utevistelse osv osv...

Tycker oavsett att det är en hemsk anledning i såfall att sån lag inte går igenom..... tycker inte det spelar nån roll vad man har hästen till, tävling eller hobby - alla hästar har rätt till utevistelse och behöver det för att må bra.

*lånar knapp*

Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Ovan står det klart och tydligt att hästar som är lämpade för utevistelse (kall årstid) får vara ute mer än dessa timmar/dygn.

Vilka är då lämpliga??

Tävlingshäst med klippt päls och full kondition??

Fullblod?

Islandshäst?

Nordis?

etc?

Men för vissa funkar det! Så varför inte försöka?

Det handlar inte om att hästen ska vara i hagen för motionens skull utan för att den ska kunna utföra sina naturliga beteenden vilket är mycket svårt i en box/spilta. Resultatet blir en mer harmonisk häst.

Läste nyligen om en intressant norsk undersökning om lösdrift. Där gick alla hästarna in någon gång under dagen för att vila och värsta vädret där hästarna skakade var vid 5 + och regn och blåst. I undersökningen användes islänningar och fullblod. :cool:

olgaklara skrev:
Fast det beror väl på hur hästen aktiveras för övrigt, eller :smirk:

Rids den två ggr per dag så får den ju betydligt mkt mer motion än en haghäst får (haghäst menar jag en som inte rids eller rids ett par ggr vecka)

Hästar som tränas och tävlas hårt får sin motion och brukar inte tycka det är alltför roligt att stå i hage mer än typ 4-5 timmar max.

För att inte bli påhoppad direkt här så går mina hästar ute från 07.00 tills de blir ridna på eftermiddagen dvs vid 16.00 - 17.00 ca. Om det då inte är dåligt väder för då går de bara ute när det går dvs.

Fast Olagklara, jag tycker inte hästens motion ska vara den enda motiveringen till dess behov av utevistelse eller ej... Då glömmer man dess rötter och hur utpräglat dess behov av att ströva och plocka utomhus faktiskt är. Ser inte motionen som det primära med hagvistelsen även om det givetvis är en faktor, utan lika mycket stimulansen och hästens som sagt natur att vara ett utedjur.
Att en tävlings häst "ser mer av världen" i det att den åker runt till olika platser än en skogsmulle häst, ser jag inte som någon som helst motivering till varför den inte skulle vara i behov av utevistelse. Att se tävlingsplatser har inget med hästens natur eller dess naturliga behov att göra och tillfredställer därmed inte dessa behov.

ser ingen skillnad mellan att ha häst i box 24 timmar om dygnet med en kanin eller fågel i bur. För det är vad det är - står hästen inne står den i bur.

mackan/som har ett fullblod som hobby tävlings häst, tränar massor, men som ändå går ute dygnet runt på bete 3 månader sommartid, och hela dagarna vintertid, och som får markanta humör förändringar åt det sämre om han inte får gå ute tillräckligt.

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
*lånar knapp*

Ovan står det klart och tydligt att hästar som är lämpade för utevistelse (kall årstid) får vara ute mer än dessa timmar/dygn.

Vilka är då lämpliga??

Tävlingshäst med klippt päls och full kondition??

Fullblod?

Islandshäst?

Nordis?

etc?

Jag har haft varmblod, kallblod, araber, halvblod. Idag har jag en varmblodskorsning (Syrrans), ett halvblod för inridning och en welsh cob. Oavsett form har mina fixat lång utevistelse i svår kyla. Jag fixade dock vindskydd åt mina där jag hade fri tillgång till hö och mina hästar trivdes hur bra som helst. Aldrig tråkigt i hagen utan dom hade att göra hela tiden. Och jo, jag tävlar och rider väldigt mycket i skogen...plus att jag numer bor i södern där stark kyla som jag är van inte existerar.

*lånar knapp*

Har inte läst alla inlägg men såhär har mina hästar det
Degår ute på lösdrift ÅRET OM dygnet runt!!!
Iofs har de ALLTID tillgång till att (på sommaren) söka skydd från sol & regn och på vintern har de tillgång till vindskydd.

Fel-Rätt??!!

formuleringen om "hästar som är lämpade" slår mig som ett typiskt uttryck för att ge djurskyddet svängrum från fall till fall som jag ser det. Läser det inte ens som nödvändigtvis hänvisning till särskilda raser, utan snarare häst till häst, beroende på den kondition djuret befinner sig i. tex: undernärt skrangligt kallblod = olämplig, välfött, i gott hull, trimmat halvblod = lämpligare.

:confused:

Du tolkar det fel, titta här

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Dvs alla hästar som går ute räknas som utegångsdjur, och utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall om de är ute mer än 12 h..

Rent allmänt, så vet jag flera travtränare som har sina hästar på lösdrift och ute dygnet runt även vintertid, när hästen startar, de måste väl ändå inte ses som skogsmullehästar? De klarar sig utmärkt, senaste artikeln jag läste så visade det sig att en tränare som gått över till lösdrift, hans hästar förbättrade sitt resultat..

Så att diskutera utifrån om hästen är skogsmulle eller inte och dra slutsatser utifrån det är inte enligt mig relevant

*lån*

Ni som har era hästar ute från 06-21, gör ni inget med era hästar förutom att dom går i hagen?

På sommaren skickar jag ut hästarna även om dom har nyligen tränat, av duschade naturligtvis..men på vintern funkar inte den metoden så bra....mina kommer in när mörkret faller, eller tidigare då träningen sker under dagsljus....

Jag vill gärna SE hästarna när jag plockar i dom, spec efter att jag fått leta efter en häst i beckmörkret som minst sagt var blockhalt..jag kunde inte se om benet var av eller inte och jag kunde heller inte lämna honom ensam ute i mörkret...så helst vill jag ta in dom innan mörkret faller.....och här på landet BLIR det verkligen mörkt.

mackan skrev:
formuleringen om "hästar som är lämpade" slår mig som ett typiskt uttryck för att ge djurskyddet svängrum från fall till fall som jag ser det. Läser det inte ens som nödvändigtvis hänvisning till särskilda raser, utan snarare häst till häst, beroende på den kondition djuret befinner sig i. tex: undernärt skrangligt kallblod = olämplig, välfött, i gott hull, trimmat halvblod = lämpligare.

:confused:

Sunt tänkt. HÅller med dig. Men jag tror att det är nyttigt för många att se att även halvblod och fullblod fixar utevistelse även om de är i tävlingskondition och att det är sysselsättningen som är viktig för hästen. Frihet att bete sig naturligt de stunder den inte används, helt enkelt. Sen är det ju en självklarhet att hästen ska ha mat och vatten i väl anpassad mängd för just den enskilde individen.

Ibland arbetas mina på dagen och ibland på kvällen och i tävlingsförberedelse även 2 ggr per dag. Däremellan är mina ute i hagen. Det går att ordna med belysning vid grinden och vid andra punkter i hagen som t.ex. i och utanför vindskyddet

mackan skrev:
Fast Olagklara, jag tycker inte hästens motion ska vara den enda motiveringen till dess behov av utevistelse eller ej... Då glömmer man dess rötter och hur utpräglat dess behov av att ströva och plocka utomhus faktiskt är. Ser inte motionen som det primära med hagvistelsen även om det givetvis är en faktor, utan lika mycket stimulansen och hästens som sagt natur att vara ett utedjur.
Att en tävlings häst "ser mer av världen" i det att den åker runt till olika platser än en skogsmulle häst, ser jag inte som någon som helst motivering till varför den inte skulle vara i behov av utevistelse. Att se tävlingsplatser har inget med hästens natur eller dess naturliga behov att göra och tillfredställer därmed inte dessa behov.

ser ingen skillnad mellan att ha häst i box 24 timmar om dygnet med en kanin eller fågel i bur. För det är vad det är - står hästen inne står den i bur.

mackan/som har ett fullblod som hobby tävlings häst, tränar massor, men som ändå går ute dygnet runt på bete 3 månader sommartid, och hela dagarna vintertid, och som får markanta humör förändringar åt det sämre om han inte får gå ute tillräckligt.

Behovet av rörelse är det samma för alla hästraser, men en tävlingshäst som tränas och rids hårt får mer motion och sitt aktivitetsbehov stillat mer än en som inte rids och tränas. Som du läste så går mina hästar ute hela dagarn precis lika mycket som "vanliga" hästar.

Men de har inte behovet att att springa runt i hagen eller gå och pilla speciellt mkt utan vad jag ser så går de och plockar i gräset men står mkt av tiden och slöar. Då tror jag inte behovet att vara ute 12 timmar behövs i den meningen.

Sedan vet jag ju inte vad andra menar med att ha hästen i boxen och den inte har ngt att göra, för när mina står inna så har de alltid något att äta. De har fri tillgång av hö. Sedan har jag nog väldigt bortskämda hästar för mina vill verkligen komma in vid 17 tiden

Jo jag vet vad som står men nu är frågan vad som räknas som hästar som är lämpade, det var mer det jag var ute efter.

Vi säjer såhär istället:

Tjock

Mager

Klippt

oklippt

Tävlar

Oriden

etc

Om vi bar kan lista ut vad de menar med detta??

Piraja skrev:
Ibland arbetas mina på dagen och ibland på kvällen och i tävlingsförberedelse även 2 ggr per dag. Däremellan är mina ute i hagen. Det går att ordna med belysning vid grinden och vid andra punkter i hagen som t.ex. i och utanför vindskyddet

Ja, om det hunnit bli såpass mörkt så får jag ta bilen till hjälp med strålkastarna på de hagar som inte ligger precis vid gården...men jag har såpass stora hagar så står dom inte vid grinden ( vilket inte den skadade hästen gjorde då han inte orkade röra sig) så ÄR det becksvart
Jag kan inte ha hela mina hagar med belysning.....

Liten undran

Klipps alla dessa travare? Hur länge tränas de? Hur många starter på en helg gör de?

Jag vet inte om man kan jämföra en hopphäst som brukar sin kropp på annat sätt med en travare??

Travarna har konditionen men kanske inte samma smidighet som behövs för tex hoppning.

Är travarna mer tåliga än tex hopphästar??

Beror det inte lite på var i landet man bor?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama