Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

martha skrev:
Ja, om det hunnit bli såpass mörkt så får jag ta bilen till hjälp med strålkastarna på de hagar som inte ligger precis vid gården...men jag har såpass stora hagar så står dom inte vid grinden ( vilket inte den skadade hästen gjorde då han inte orkade röra sig) så ÄR det becksvart
Jag kan inte ha hela mina hagar med belysning.....

Om det är någon tröst kan jag berätta att även vi använder oss av bilarnas belysning när det behövs. Här i Småland är det ju rena natta...har aldrig varit med om ett så kompakt mörker. Så känn dig inte ensam ;)

Skillnaden är inte så stor som många vill påskina. Man ska ha klart för sig att det finns hästar av alla sorter i alla delar av landet där vissa är installade och andra går i lösdrift. Det gäller oavsett vilken gren eller vilken form de är i. Och vet man att det finns högst uppe i norr ska det väl gå i söder...eller hur?

Senast ändrad:

*knapplån*
Visst inser man väl att det finns behov av lagar och regler då det finns folk som missköter sina djur och så, men får vi färre misskötta hästar om det kommer en lag att de endast får vistas ute 12 timmar per dygn utan en ligghall? Visst, stalla in dessa misskötta djur istället så slipper ialla fall alla förbipasserande lida utav de stackars djuren :devil:

Jag har ingen ligghall i våra hagar, men vi har träd dom kan söka skugga och skydd under. På våren, hösten och vintern släpper jag ut mina hästar vid 6 tiden på morgonen och jag tänker då inte börja ta in dom redan vid 18 tiden på kvällen :mad:
Visst en del av hästarna tas in då och rids en eller ett par timmar och ställs sedan kanske in i stallet för kvällen, blir vi färdiga extra tidigt med ridningen så släpps kanske hästen ut en eller ett par timmar till i hagen.

Mina unghästar som inte rids ännu, ska jag alltså behöva ta in dom redan vid 18 tiden nu för att de inte ska behöva gå ute för länge :( ?

Normalt sett så tar jag in dom vid 21-tiden. Visst vid snöstorm eller om vädret är allt för dåligt, då tar jag självklart in dom tidigare. Fast jag skulle aldrig låta dom stå inne en hel dag p g a vädret, det skulle hästarna inte klara av oavsett hur mycket hö jag skulle ge dom i boxen så skulle de bli oroliga och rastlösa. Jag vet, för han som skötte stallet tidigare tyckte synd om hästarna och släppte inte ut dom om det regnade ute :mad:

Och när det börjar bli varmare framåt våren, (början eller mitten av maj) innan de släpps ut på bete, så om vädret är bra så låter jag hästarna gå ute dygnet runt, dom får både kraftfoder och hö som vanligt. men självklart blir vädret dåligt så ställer jag in dom på natten.

Nu får ni tycka som ni vill, men faktiskt så kommer det nog här att finnas en som ialla fall kommer att bryta mot lagen :devil: För jag anser mig då inte som en djurplågare för att jag låter hästarna vara ute mer än 12 timmar utan ligghall. Minna hästar är friska, välmående och verkar trivas ganska bra. :)

Jag diskuterade saken med en inspektör när föreskriften kom(obs inte lag) o hon tänkte då inte börja räkna timmar, jag hoppas det gäller de flesta.
Dygnet runt är en helt annan sak.
PL

peter_lundin skrev:
Jag diskuterade saken med en inspektör när föreskriften kom(obs inte lag) o hon tänkte då inte börja räkna timmar, jag hoppas det gäller de flesta.
PL

ja man får väl hoppas på att dom kan se genom fingrarna på de som låter sina hästar vara ute längre än 12 timmar, så länge som de ser välskötta och välmående ut.

:bow: :bow: Då är jag kanske ingen djurplågare iallafall :)

Jag anser iallafall att mina hästar mår väl av att vara ute året om dygnet runt oväder såväl som fint väder

olgaklara skrev:
Behovet av rörelse är det samma för alla hästraser, men en tävlingshäst som tränas och rids hårt får mer motion och sitt aktivitetsbehov stillat mer än en som inte rids och tränas. Som du läste så går mina hästar ute hela dagarn precis lika mycket som "vanliga" hästar.

Men de har inte behovet att att springa runt i hagen eller gå och pilla speciellt mkt utan vad jag ser så går de och plockar i gräset men står mkt av tiden och slöar. Då tror jag inte behovet att vara ute 12 timmar behövs i den meningen.

Sedan vet jag ju inte vad andra menar med att ha hästen i boxen och den inte har ngt att göra, för när mina står inna så har de alltid något att äta. De har fri tillgång av hö. Sedan har jag nog väldigt bortskämda hästar för mina vill verkligen komma in vid 17 tiden

Ok jag förstår hur du menar och tänker lite bättre nu. Och jag vet att dina går ute också, så det var inte menat som något påhopp alls, vill bara diskutera.)

Avser bara att kommentera ditt tänk att "vissa" hästar inte "behöver" gå ute osv, för det håller jag inte med om. Gillar inte tänket att bara för att du tex har en "hopphäst" eller en "x-häst" så är den mindre lämpad osv osv att göra det den är född att göra, dvs gå ute. Håller INTE med om det tänket, oavsett hur klippt/tränad/tävlad eller inte hästen är. Det var bara det jag försökte få fram i mitt inlägg.

För övrigt går inte heller min häst ute 12 timmar om dagen, då han tränas och rids utöver sin hagvistelse. Jag pratade inte om nån magiskt antal timmar över huvud taget i mitt inlägg, utan propsar bara allmänt på min fulla övertygelse att hästar ska få vistas ute så mycket det är möjligt, och att ett liv i box utöver ridningen inte är ett naturligt eller särskilt lyckligt liv för hästen. Att hästen står och hänger vid grinden vid det klockslag den på rutin lärt sig att den får mat/blir intagen är ingen illustration av att den inte "behöver" vara ute. Hästar är vane djur, oavsett om vanan är den mest nyttiga eller bästa för den alltid ;) Om vi tar in våra hästar 16.00 under de slaskigaste och regnigaste vinter månaderna så står de och hänger runt grinden vid 16.00 även någon vecka efter att vi utökat ute tiderna igen. Och så tror jag de flesta hästar tenderar göra runt liknande rutiner/förhållanden.

Klipps alla dessa travare? Hur länge tränas de? Hur många starter på en helg gör de?
Många behöver inte klippas, men det finns de som klipps, då har de utetäcke och bra ligghall. Starter beror på, vissa startar varannan vecka, vissa en gång i månaden, men oavsett så går de ofta ett snabbjobb emellan, som nog kan jämföras med en hopptävling, rent ansträngningsmässigt

Jag vet inte om man kan jämföra en hopphäst som brukar sin kropp på annat sätt med en travare??
Inte jag heller men själv tror jag inte att utevistelse under rätt former kan vara skadligt för någon häst

Travarna har konditionen men kanske inte samma smidighet som behövs för tex hoppning.
Självklart skiljer sig det hur kroppen används, men tror inte det gör någon skillnad

Är travarna mer tåliga än tex hopphästar??
Betvivlar jag starkt, det är varmblodiga halvblod båda två...

Beror det inte lite på var i landet man bor?
Jovisst, absolut, vintrarna här i skåne till exempel kan vara rent ut sagt fördjävliga på grund av regn och blåst, men vindskydd och torrt underlag är enligt mig tillräckligt även här, jag har ju själv kallstall, där är inte varmare än ute, eller i ladan där jag har lösdrift ibland för den delen...

peter_lundin skrev:
PL

Fick samma svar i min kommun. Själv tycker jag det är värre att ha hästarna ute 2 timmar i värsta blåst, underkylt regn utan täcke och vindskydd, än 15 timmar i 20 minus, strålande sol och vindstilla....

Alting är relativt. Jag följer ingen klocka, hästarna har fri tillgång till grovfoder både ute och inne, det är sällan de kutar till grinden och vill in, då är det riktigt dåligt väder.. Har de däremot inte hö i hagen så vill de klart in...

Piraja skrev:
jag tror att det är nyttigt för många att se att även halvblod och fullblod fixar utevistelse även om de är i tävlingskondition och att det är sysselsättningen som är viktig för hästen. Frihet att bete sig naturligt de stunder den inte används, helt enkelt. Sen är det ju en självklarhet att hästen ska ha mat och vatten i väl anpassad mängd för just den enskilde individen.

Ja håller med till 100%. Vet inte vad som hänt i hästvärlden ibland de senaste 15 åren. Tycker att det blivit så mycket antaganden som bara görs, utan att nån ens TITTAT på sin hästs beteende. Gäller tex täcken, om den fryser eller inte, - samma med utevistelse osv. Alltför många har redan bestämt sig i förväg att "har en x-typ av häst, därför kommer den att börja frysa året den fyller 2 och ska gå trippel täckad och endast vara ute i grusad platt fyrkants hage 2 timmar om dan". men ingen TITTAR på sin häst för att först konstatera om den verkar vara frusen eller ger den chansen att gå i "vanlig" kuperad hage. :confused: :(

Tycker det är deprimerande. Att man tränar och tävlar är INGEN som helst anledning till detta. Malin Bayards hästar går ute i hage varje dag och det gör Withaker hästarna också. Bara 2 av exempel.

Piraja skrev:
Skillnaden är inte så stor som många vill påskina. Man ska ha klart för sig att det finns hästar av alla sorter i alla delar av landet där vissa är installade och andra går i lösdrift. Det gäller oavsett vilken gren eller vilken form de är i. Och vet man att det finns högst uppe i norr ska det väl gå i söder...eller hur?

Jag som bott på båda ställena måste tyvärr säga att så är det inte. Här nere en kall vinterdag när det snålblåser och regnar och är så pass kallt att det blir underkylt vet att kyla är olika kallt beroende på var man är.

När vi bodde uppe så gick våra hästar ute betydligt mer än vad de gör här nere

Helknäppt! Mina hästar går ute från 6-21 om de inte rids. Till vintern kommer de gå ut kanske 12 timmar. De är jättenöjda pigga och glada och inga anfall när man skall rida...De har gjort sitt i hagen.

olgaklara skrev:
Jo jag vet vad som står men nu är frågan vad som räknas som hästar som är lämpade, det var mer det jag var ute efter.

Vi säjer såhär istället:

Tjock

Mager

Klippt

oklippt

Tävlar

Oriden

etc

Om vi bar kan lista ut vad de menar med detta??
Enligt mig är gränsen om hästen mår dåligt av att vara ute, vilket få hästar enligt min mening gör... (täcke anpassat till individen fungerar på de flesta) Undantag för mig är nyfödda föl och sjuka hästar

Ni som har era hästar ute från 06-21, gör ni inget med era hästar förutom att dom går i hagen?
De dagar hästarna går, kommer de in när jag ska motionera dem, dvs rund 1900 tiden, när matte kommit hem från jobb och hunnit äta.

På sommaren skickar jag ut hästarna även om dom har nyligen tränat, av duschade naturligtvis..men på vintern funkar inte den metoden så bra....mina kommer in när mörkret faller, eller tidigare då träningen sker under dagsljus....
Eftersom jag jobbar heltid funkar inte det, jag får träna i mörker, inget val, men jag kastar inte heller ut dem igen efter träning normalt sett på vintern.
Jag vill gärna SE hästarna när jag plockar i dom, spec efter att jag fått leta efter en häst i beckmörkret som minst sagt var blockhalt..jag kunde inte se om benet var av eller inte och jag kunde heller inte lämna honom ensam ute i mörkret...så helst vill jag ta in dom innan mörkret faller.....och här på landet BLIR det verkligen mörkt
Jag har banne mig en gatubelysning på ena sidan av stallet och en på den andra, ger hjälpljus ända till hagingångarna ;) (ankans förstår att martha blir mörkrädd när hon går ensam till hagarna bakom sitt hur :angel: ;) )

:D Ja mörkrädd blir jag ju inte men man SER ju förbövelen inte ens hästarna :rofl: man ser inte ens där man går....mörkt är bara förnamnet :D

ja säger bara en sak
---------------------------------
Pannlampa! :p
fungerar i norrländska midvintern när man ska ut och knalla med jycken i två timmar också.

:D Ja, gubben min köpte en sån där dyr pannlampa som han skulle ha när han var ute o sprang...problemet var ju bara att batterierna tog slut direkt det var nog kallt ute :D

olgaklara skrev:
Status fråga om att ha häst alltså??

Ingen mark = ingen häst
Bor du i storstäderna får du inte ha häst, liksom i Skåne eftersom det är svårt att få mark av bönderna där.
Detta är ju inte svart och vitt, som vanligt...

Protest! Många av oss i Skåne (nordöst iallafall) har STORA fina hagar, även vintertid. :mad: Flickan går i en sån :idea:
Vet att det finns små, små utrymmen i t.ex Vellinge som kallas hagar. De är mycket mindre än min gräsmatta. :o

Jag tycker:
- ut med hästarna så mycket som möjligt
- hästarna ska ha möjlighet att röra sej och sysselsätta sej i hagen
om den ska kallas hage

Stona i avel och unghästarna får vara ute väldigt mycket vintertid oavsett. De har bra skydd i skogen. De har nu på april-okt möjlighet att gå ut och in som de vill. De är inne på dagen när det som varmast och insekterna som värst. Alltid ute på nätterna även när det var riktigt oväder...

Hästarna som tävlas däremot har lite annorlunda ut och inschema. Fast de är ute minst 7 tim/dag. Möjligen att de får vara inne om det är regn/snöstorm.

Dottern är på praktik hos en hoppryttare just nu. Hästarna går ute 3 tim /dag, rids 1 tim/dag och går 1 tim/dag i skrittmaskinen. Ett sätt att få dem att röra sej. Hagarna är rel. små....

Kanske dags att inför nytt ord: rastbox? Det man ser utanför byn Flyinge dvs platta "hagar" 5 x10 m

olgaklara skrev:
Jag som bott på båda ställena måste tyvärr säga att så är det inte. Här nere en kall vinterdag när det snålblåser och regnar och är så pass kallt att det blir underkylt vet att kyla är olika kallt beroende på var man är.

När vi bodde uppe så gick våra hästar ute betydligt mer än vad de gör här nere

Kan jag inte säga stämmer för min del. Bodde kustnära i norra Hälsingland och bor nu i södra Småland och mina hästar ser ingen skillnad på utevistelsen. Har man vindskydd och torr liggplats funkar det.

olgaklara skrev:
Jo jag vet vad som står men nu är frågan vad som räknas som hästar som är lämpade, det var mer det jag var ute efter.

Vi säjer såhär istället:

Tjock

Mager

Klippt

oklippt

Tävlar

Oriden

etc

Om vi bar kan lista ut vad de menar med detta??

Jag läste för inte så länge sen (var det inte här på buke tom? Kanske inte.) att tävlingshästarna klarade kyla, rusk och lösdrift bäst, för de var i bäst kondis... och då menar jag inte att oridna hästar inte kan gå på lösdrift, har själv en fröken på 21 som inte rids (detta år, ska sättas igång nu) och klarar det utmärkt...
Och sen beror väl som vanligt mycket på individen, grannen har ett fullblodssto på lösdrift och hon sätter alltid den KORTASTE (men förmodligen tätaste) pälsen av alla, och går utan täcke året runt. Sen finns det säkert hästar som "på papperet" ska kunna gå på tex lösdrift eller ute många timmar om dagen som inte vill det pga olika orsaker.
Men det är bara vad jag tror! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama