Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Migo skrev:
du säger att dina hästar bara står och hänger i hagen...fråga, har de stora kuperade hagar och hästkompisar, eller står de ensamma i små grusrutor?

klassfråga...jag vet inte, bor själv utanför en större stad, och tar emot inackorderinger...vi har stooora hagar, men är ändå bra mycket billigare än stallen där de bara erbjuder små grusrutor och en box!

så klassfråga...nej, snarare snobbvarning på de som vill ha sina porslinshästar ensamma i isolerade celler :devil:
man kan ju inte släppa ut dem TILLSAMMANS, då kan de ju få vara hästar.... :angel:

ehh???

Vem har sagt att mina går ute en och en?? Det är nog något du fått för dig. Jag hade varit väldigt glad om vi haft möjlighet till kuperade hagar, men där jag bor är det platt :angel: inga backar här inte.

Och ja mina springer inte omkring som galningar eller hysteriska, visst fullblodet jagar på tysken ibland och rejsar, men det hör till ovanligheterna när han rids och tränas för fullt.

kakelfrugan skrev:
De har massa skog att gå under så de får skugga och vinden som fläktar och de kan springa iväg om de vill!
Den som inte tror att de är flugor i ett stall är naiv att stänga in en häst i en box när de är varmt där den inte kan springa iväg från flugorna tycker jag är elakt!
De har de bättre ute och så varmt i sverige har vi inte denna somamren har de varit knappa 3 veckor där temeraturen har varit över 25.

Tror du på detta själv??? Det finns inte hälften så mkt fluger i stallet som ute, om ni har tvärtom så får du nog börja tänka på hur er stallmiljö är :eek:

Dessutom så finns det fler saker än flugor, dvs bromsar och de finns definitivt INTE inne i stallen

Vi har haft betydligt fler dagar med värme än 3 veckor Och vad har tiden med värme att göra om man låter hästen stå inne under den hetaste delen av dagen :smirk:

Mitt täcke som jag har på min häst nu när hästen är på bete har inte släppt igenom en enda droppe under HELA sommaren!
Och då har de regnar dygnet runt vissa dagar.
Så nog finns de bra täcken frågan är bara om man är villig att betala för de :smirk:

Visst du menar eller tror att jag inte provat alla de bästa märkerna?? :crazy: Jag har täcken som kostar allt från 3000kr till 200kr och det är väl iaf INTE priset som avgör om det är bra eller inte. *gahh*

Hellre har jag min häst ute i en stor hage med gräs utan skydd 13 timmar än instängd 21 timmar i en box!
Funderar på hur araben i araböken klarat sig i så många 100 år utan skydd

Och detta gör dig till mindre djurplågare än de som har sin häst inne 21timmar :angel:

Har man inte möjligheten att ha bra hagar på sin gård ska gården inga hästar ha!

Tja är det inte att selektera??? Bra hagar vad är det??? 21 tunnland eller 3 tunnland?? Kuperat eller platt? Skog eller utan??

Väldigt dumt och barnsligt resonemang :crazy:

Om hästen bryter ett ben så är de nog en veterinär som ordinerar boxvila!
Om en häst är halt eller sjuk tar man väl ut en veterinär?? eller?? då får ju veterinären ordinera boxvila och då får amn dispans att ha hästen inne dygnet runt! Kan ju inte vara allt för svårt de systemet tycker man!

Du om din häst bryter benet så lär den få ganska lång boxvila under jord :angel:

Nä jag tar INTE ut veterinär till alla småsaker som kan generera boxvila ett par dagar.

Dessutom så åker jag inte till veterinären med hovbölder om de inte är väldigt allvarliga. Har nämnligen en bra hovslagare som klarar sådant och nu får ju den hästen inte stå på box enlg ditt resonemang eftersom hovlagare inte är veterinär.......

De jag blir så fundersam är att under sommaren då halva sveriges hästägare släpper ut sina hästar då är de tydligen inte lika viktigt att ha vinsdkydd iform av ligghall med minst 3 väggar..Men så fort löven blir gula blir ligghallen plötsligt väldigt viktig!

Tar du inte på dig vinterjacka på hösten eller sätter på värmen i huset???

Man kan ju knappast jämföra sommarbete med hösten, eller :crazy:

Jag tycker självklart att de som är på lösdrift ska ha ligghall inge snack om saken..Men de som stallar in sina hästar under natten vintertid!
Denna nya lag uppmuntrar ju bara hästägare att inte ta ut sina hästar alls.

Varför skulle det uppmuntra ägarna att inte ha sina hästar ute?? Tycker lagen är väldigt bra eftersom det finns många hästar som går ute i ur och skur utan det minsta skydd, men eftersom du tydligen är en sådan person som skulle kunna tänka dig det iom ditt eget resonemang ovan så är det väl bra att fler måste tänka om

Visst är de tråkigt att vissa har sand/geggpölar på 10x10 meter till hage till sina hästar men de är iaf bättre en en mörk box där de inte kan röra sig alls!
De tycker iallafall jag!

och vad får dig att tro att tex tävlingshästar som endast är ute ett par timmar går i små 10x10 hagar???

Tänk er ett barn på 10 år som aldrig får gå ut utan hon får bara vara inne i sitt rum där även en kommer in och ger henne mat 4 ggr om dagen!
Hon får ett fönster att titta ut samt en toalett att utföra sina behov!
1 timme om dagen får hon gå ut och då måste hon hålla sin mor i handen
Är denna behandling rätt eller fel?? ni får ursäkta men jag ser faktiskt ingen skillnad på en instängd häst i en box 23 timmar om dygnet och ett litet barn som är instängd 23 timmar om dygnet!

Vi människor har bara bestämt oss för att de ena är tillåtet och den andra inte är de :crazy:

Denna liknelse är så dum att det inte ens går att svara på

Inte_Ung skrev:
Även till OlgaKlara.

Saxat ur Djurskyddslag (1988:534).

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

Hur och när får era hästar göra det?
Bete sig naturligt då, alltså?

Det finns alltså en lag på att djur har rätt till att ha möjlighet att bete sig naturligt.
Hur i hela världen skall de lyckas med det när de antingen är instängda en och en i en box eller är i arbete.
Även hästar har liksom rätt till fritid, tid och möjlighet att bete sig naturligt.
Och detta enligt Sveriges Djurskyddslagar.

Och varför skriver du detta till mig??????????????????????????

Mina hästar är ute varje dag!! Är det svårt att läsa inantill?????????

07.00-16.00 minst!!!

Men som vanligt så läser man inte vad folk skriver :eek: :eek:

:mad: :mad:

Jo jag håller med! Våra fjordar går ute ca 13-14 timmar varje dag om det ej är värsta snöstormen) och dom mår alldeles utmärkt:D Sommartid: Dygnet runt.

Evergreen: klokt!

Hästarna utanför mitt fönster går ute 24/7 utan ligghall eller skydd av träd!!

Visst du menar eller tror att jag inte provat alla de bästa märkerna?? Jag har täcken som kostar allt från 3000kr till 200kr och det är väl iaf INTE priset som avgör om det är bra eller inte. *gahh*
Konstigt... vi har 2 regntäcken som håller bort regnet (används iofs nästan aldrig)! Skulle aldrig acceptera en vara som inte fungerar.

Citat:
Hellre har jag min häst ute i en stor hage med gräs utan skydd 13 timmar än instängd 21 timmar i en box!
Funderar på hur araben i araböken klarat sig i så många 100 år utan skydd

Och detta gör dig till mindre djurplågare än de som har sin häst inne 21timmar
Tycker jag absolut, så långt!

Tja är det inte att selektera??? Bra hagar vad är det??? 21 tunnland eller 3 tunnland?? Kuperat eller platt? Skog eller utan??

Väldigt dumt och barnsligt resonemang
Varken dumt eller barnsligt. Tvärtom tycker jag, att det borde vara ett självklart krav för att få ha häst. Med reservationen att det naturligtvis går lika bra med grannens hagar! :cool:

Du om din häst bryter benet så lär den få ganska lång boxvila under jord
Varför det? Jag vet 2 hästar som fått benet ihopskruvat och är friskförklarade!

Dumt resonemang? Hästen klarar sig utan extern värme, under förutsättning att den blir ordentligt utfodrad.
"Nödvändigheten" av ligghall har jag kommenterat på annan plats.

och vad får dig att tro att tex tävlingshästar som endast är ute ett par timmar går i små 10x10 hagar???
Det är dessvärre ett faktum! Och det finns värre exempel.

Visst går det att svara på den. :confused: Det förutsätter bara att man tillerkänner hästen sådant som viss intelligens, krav på livssituation, behov av och möjlighet till naturligt liv m fl.

LIA, som tog sig friheten att svara. :eek:

LIA skrev:
Konstigt... vi har 2 regntäcken som håller bort regnet (används iofs nästan aldrig)! Skulle aldrig acceptera en vara som inte fungerar.

Då har du inte tvättat dem några gånger?? Så är det med alla typer goretex material vid ett par tvättar så håller det regnet sämre. Har inget med kvalite att göra utan det finns inget material i ngt täcke som både andas och håller regn för alltid.

Varken dumt eller barnsligt. Tvärtom tycker jag, att det borde vara ett självklart krav för att få ha häst. Med reservationen att det naturligtvis går lika bra med grannens hagar! :cool:

Svara på vad som är en bra hage då??

Varför det? Jag vet 2 hästar som fått benet ihopskruvat och är friskförklarade!

Inte rena benbrott, möjligen småben. Den första frakturen man försökte skruva ihop gjordes på Helsingborg nu nyligen och vi vet fortfarande inte utgången av det.

Dumt resonemang? Hästen klarar sig utan extern värme, under förutsättning att den blir ordentligt utfodrad.
"Nödvändigheten" av ligghall har jag kommenterat på annan plats.

Så du menar på fullt allvar att hästar inte sätter päls för att klara kyla?? Eller att vädret är lika på sommaren och hösten??

Det är dessvärre ett faktum! Och det finns värre exempel.

Alla som förspråkar utegång dygnet runt tar hela tiden tävlingshäster som exempel på att de inte går i hagen, men faktum kvarstår jag har ALDRIG sett en tävlingshäst som presterar bra resultat på elitnivå som mår dåligt på något vis öht.

Däremot har jag sett mängder med lösdrifthästar som ser för bedrövliga ut.

Och det är INTE hos de tävlingshästarna som man hittar vanskötsel :angel:

Visst går det att svara på den. :confused: Det förutsätter bara att man tillerkänner hästen sådant som viss intelligens, krav på livssituation, behov av och möjlighet till naturligt liv m fl.

Om du har en häst som inte gillar andra hästar?? Tvingar du den att gå med andra med risk för både dens och de andras hälsa?? Om du har en häst som är extrem frusen (det finns) tvingar du den att vara ute i hage utan skydd där den kan gå och få lä??

Samtliga av mina hästar går under träden när det regnar, men det finns ställen runtomkring här som har sina hästar ute i hagar utan vare sig träd eller skydd. Tycker du verkligen att det är bra för hästen eller att den VILL stå mitt ute på fältet utan det minsta skydd??

LIA, som tog sig friheten att svara. :eek:[/QUOTE]

*lånar knapp*

allas intentioner är väl sina hästars bästa, mitt recept eller syn på vad som är bäst är säkert inte lik grannens, men sålänge hästarna mår bra spelar det ju mindre roll.

Det som jag inte förstår, är extremfallen, t ex ute 3 timmar eller mindre per dag osv. Jag har själv inte mer än 1 hektar till mina 3, sen har jag ytterligare 1 hektar till 6 inackorderingar. Det är inte mycket men inget jag kan ändra på om jag inte flyttar, så enkelt är det.

Mina går ute dygnet runt (augusti ut, kanske en bit in i sept), inget direkt bete i hagarna men fri tillgång till hö. Inte idealiskt, men jag har inget val, jag har inga beteshagar.

Säkert någon som tycker jag är för djävlig, men sålänge mina hästar mår bra så är det min ensak...

Oj, oj... Lånar knapp jag med :) Det här är ett känsligt ämne, med all rätt.

En av mina hagar ligger i direkt anslutning till stallet, med andra ord så kan mina hästar gå in och ut som de önskar de dygn då jag väljer att ha dom där. Övriga dagar tas de in efter behov -vid hög sommarvärme alt ihållande regn/snö eller när de ser ut att vilja komma in.

Själv försöker jag se alla hästar som individer och kan bara berätta om hur mina egna beter sig, har iallafall lagt märke till att de dagar då de hellre gått in i stallet en stund är de dagar då flugorna är som jobbigast sommartid samt när det regnar sånt där kallt regn alt snöblandat regn -oavsett årstid. (Mina går teckade vid nederbördsväder). I övrigt brukar de ses gå in och ut med jämna mellanrum, trots att det finns vatten även ute till dom. Ibland går de in och vilar ett par timmar nattetid för att sedan gå ut och käka lite gräs.

olgaklara skrev:
Då har du inte tvättat dem några gånger?? Så är det med alla typer goretex material vid ett par tvättar så håller det regnet sämre. Har inget med kvalite att göra utan det finns inget material i ngt täcke som både andas och håller regn för alltid.

Har ett rambotäcke, 5 år gammalt, håller för ösregn i flera timmar :)

Svara på vad som är en bra hage då??

en med socialt umgänge, och något att göra. Stort eller inte, så är den psykiska påfrestningen stor av att alltid stå själv eller utan mat.

Inte rena benbrott, möjligen småben. Den första frakturen man försökte skruva ihop gjordes på Helsingborg nu nyligen och vi vet fortfarande inte utgången av det.
Min mor hade en häst som bröt benet, den tävlade två år senare, på 70 talet!

Alla som förspråkar utegång dygnet runt tar hela tiden tävlingshäster som exempel på att de inte går i hagen, men faktum kvarstår jag har ALDRIG sett en tävlingshäst som presterar bra resultat på elitnivå som mår dåligt på något vis öht.

tar travet som ex. Vet flera hästar som har en enormt hög stressfaktor, magsår och svullna ben dygnet runt, rädd för människor, oharmoniska, och ändå vinner de lopp. Tror faktiskt inte att alla världscuphästar heller mår så himla bra i själen. Glansig päls kan man åstadkomma med matolja i maten.

Och det är INTE hos de tävlingshästarna som man hittar vanskötsel :angel:

Vilken sorts vanskötsel pratar du om? Den fysiska eller mentala?

Om du har en häst som inte gillar andra hästar?? Tvingar du den att gå med andra med risk för både dens och de andras hälsa?? Om du har en häst som är extrem frusen (det finns) tvingar du den att vara ute i hage utan skydd där den kan gå och få lä??

det här är ju det bästa! Det finns inga hästar som inte gillar andra hästar, den har antagligen blivit helt socialt inkompetent beroende på för tidig avvänjning, isolering, dålig utfodringsvana, små hagar utan plats att umgås på hästars vis att kunna gå undan om det hettar till. Det är då vårt ansvar att introducera den hästen till hästliv igen, vilket kan vara svårt, men inte omöjligt. Här kan man faktiskt jämföra med människor. En människa som är utanför mår inte bra. Det finns inga ensamvargar, det är bara ett skydd man tar till när de vuxna frågar varför man inte är med och leker...

Samtliga av mina hästar går under träden när det regnar, men det finns ställen runtomkring här som har sina hästar ute i hagar utan vare sig träd eller skydd. Tycker du verkligen att det är bra för hästen eller att den VILL stå mitt ute på fältet utan det minsta skydd??

Ja, jag tar grannes häst som ex. Han har tillgång till stall när han vill, men enda gången han står inne är när det är strålande sol! Han står på den skånska slätten, i vind o regn, och ser alldeles nöjd ut med att vända rumpan mot vinden, för in vill han inte. Det är ett halvblod om det hjälper. Han har tom höet inne om det regnar, men det hjälper inte. Får en häst välja så står den i öppna landskap, hästen är ett stäppdjur, inget grottdjur. De söker inte tak. Möjligtvis lä, men en rumpa funkar rätt bra den med :)
/jenny, tog sig friheten att svara.

snigelfarmor skrev:
Har ett rambotäcke, 5 år gammalt, håller för ösregn i flera timmar :)

Har ett sådant med :smirk: Och mitt har det regnat igenom

en med socialt umgänge, och något att göra. Stort eller inte, så är den psykiska påfrestningen stor av att alltid stå själv eller utan mat.

Så nu står alla tävlingshästar ensamma OCH utan mat :crazy:

Min mor hade en häst som bröt benet, den tävlade två år senare, på 70 talet!

Bra fram med vad för benbrott den hade då

tar travet som ex. Vet flera hästar som har en enormt hög stressfaktor, magsår och svullna ben dygnet runt, rädd för människor, oharmoniska, och ändå vinner de lopp. Tror faktiskt inte att alla världscuphästar heller mår så himla bra i själen. Glansig päls kan man åstadkomma med matolja i maten.

Glansspray finns också :angel: Men du kan ALDRIG någonsin få en häst att prestera BRA resultat eller att se glad och nöjd ut genom vare sig olja eller glansspray. Och nu pratar jag INTE travare utan vanliga tävlingshästar där man är tvungen att hästarna har glädjen för att kunna hoppa en bana eller gå en terräng med bra resultat.
Sedan tror jag nog inte att travarna som har magsår och svullna ben och som är oharmoniska vinner speciellt många ggr

Vilken sorts vanskötsel pratar du om? Den fysiska eller mentala?

Jag selekterar inte

det här är ju det bästa! Det finns inga hästar som inte gillar andra hästar, den har antagligen blivit helt socialt inkompetent beroende på för tidig avvänjning, isolering, dålig utfodringsvana, små hagar utan plats att umgås på hästars vis att kunna gå undan om det hettar till. Det är då vårt ansvar att introducera den hästen till hästliv igen, vilket kan vara svårt, men inte omöjligt. Här kan man faktiskt jämföra med människor. En människa som är utanför mår inte bra. Det finns inga ensamvargar, det är bara ett skydd man tar till när de vuxna frågar varför man inte är med och leker...

Nope detta stämmer inte, det har alltid funnits hästar som inte gillar andra. Hästar i frihet dödar varandra också. Inget jag någonsin skulle våga på när man inte behöver det.

Har en asocial häst dvs hon gillar inga andra hästar om hon inte är brunstig dvs. Jag vet hur hon är och hon är helt lugn till sättet och fruktasvärt självsäker. Men hon hugger rätt rejält andra hästar när hon får chansen. Jag väljer här att inte chansa på att hon biter någon av de andra. Hon gillar dessutom att stå själv, bryr sig inte om man tar ut någon annan häst ur stallet och hon blir själv eller om man tar in henne från hagen sist etc.

Ja, jag tar grannes häst som ex. Han har tillgång till stall när han vill, men enda gången han står inne är när det är strålande sol! Han står på den skånska slätten, i vind o regn, och ser alldeles nöjd ut med att vända rumpan mot vinden, för in vill han inte. Det är ett halvblod om det hjälper. Han har tom höet inne om det regnar, men det hjälper inte. Får en häst välja så står den i öppna landskap, hästen är ett stäppdjur, inget grottdjur. De söker inte tak. Möjligtvis lä, men en rumpa funkar rätt bra den med :)
/jenny, tog sig friheten att svara.

Men nu har jag sett att mina hästar tar skydd om det regnar så det är inget jag hittat på direkt. Jag har ett väldigt lugnt stall och hästarna trivs här, jag skulle nog vända på et och undra vad som var fel om de inte ville komma in eller ville fångas i hagen

Nope detta stämmer inte, det har alltid funnits hästar som inte gillar andra. Hästar i frihet dödar varandra också. Inget jag någonsin skulle våga på när man inte behöver det.

Har en asocial häst dvs hon gillar inga andra hästar om hon inte är brunstig dvs. Jag vet hur hon är och hon är helt lugn till sättet och fruktasvärt självsäker. Men hon hugger rätt rejält andra hästar när hon får chansen. Jag väljer här att inte chansa på att hon biter någon av de andra. Hon gillar dessutom att stå själv, bryr sig inte om man tar ut någon annan häst ur stallet och hon blir själv eller om man tar in henne från hagen sist etc.

Alltså, det har nog aldrig funnits två ston som dödat varandra, det gäller endast hingstar. Ditt sto är antagligen ett ledarsto som inte vet hur hon ska hantera de andra. Hade du haft stora hagar hade de andra gått undan, och hon hade antagligen lärt sig att det räcker med ett öra för att de andra ska gå undan. Hon kan oxå vara jätterädd och därför försvara sig med näbbar o klor. Hennes beteende är inte ett normalt beteende. I en hästflock skulle hon bli utfryst tills hon lär sig umgås :) Hästar är bara hästar, de känner inte hat mot andra hästar eller att de behöver få en kram då o då. Allt de vill är att kunna äta, och få en rangposition i en flock. Underst eller högst spelar ingen roll. Sen kan vi människor mala på om att lilla Pållan inte tycker om andra hästar.

Jag är med på en NH lista, och där finns det folk som LÄR hästar umgås med andra hästar genom att vara deras ledare. De kan leda två hästar bredvid varandra, som i hagen skulle sparkat varandra. De kan få en flock att fungera genom sitt ledarskap. OM du hade varit starkare än ditt sto, skulle du kunna säga åt henne att sluta vara så jobbig :)

Jag förstår att din hagsituation kanske inte tillåter att dina hästar kan umgås med alla hästar, så är det, även hos mig och våra hästar i grannskapet. Det ekonomiska väger tyngre oftast, vilket är helt förståeligt. Speciellt du som säkert har dyra hästar. Själv har jag en travardam som är van att gå på lösdrift, så hon vet hur man hanterar andra surmärrar :) dyr är hon inte heller, men värdefull för mig såklart!

/jenny

snigelfarmor skrev:
Alltså, det har nog aldrig funnits två ston som dödat varandra, det gäller endast hingstar. Ditt sto är antagligen ett ledarsto som inte vet hur hon ska hantera de andra. Hade du haft stora hagar hade de andra gått undan, och hon hade antagligen lärt sig att det räcker med ett öra för att de andra ska gå undan. Hon kan oxå vara jätterädd och därför försvara sig med näbbar o klor. Hennes beteende är inte ett normalt beteende. I en hästflock skulle hon bli utfryst tills hon lär sig umgås :) Hästar är bara hästar, de känner inte hat mot andra hästar eller att de behöver få en kram då o då. Allt de vill är att kunna äta, och få en rangposition i en flock. Underst eller högst spelar ingen roll. Sen kan vi människor mala på om att lilla Pållan inte tycker om andra hästar.

Jag är med på en NH lista, och där finns det folk som LÄR hästar umgås med andra hästar genom att vara deras ledare. De kan leda två hästar bredvid varandra, som i hagen skulle sparkat varandra. De kan få en flock att fungera genom sitt ledarskap. OM du hade varit starkare än ditt sto, skulle du kunna säga åt henne att sluta vara så jobbig :)

Jag förstår att din hagsituation kanske inte tillåter att dina hästar kan umgås med alla hästar, så är det, även hos mig och våra hästar i grannskapet. Det ekonomiska väger tyngre oftast, vilket är helt förståeligt. Speciellt du som säkert har dyra hästar. Själv har jag en travardam som är van att gå på lösdrift, så hon vet hur man hanterar andra surmärrar :) dyr är hon inte heller, men värdefull för mig såklart!

/jenny

Min hag situation??????? Varför skulle den inte tillåta att de umgicks med varandra??

Jag har de andra tillsammans, vilket är en 5åring som gick finalerna i Falsterbo i hoppning och en fälttävlanshäst.

Men denna häst vill inte gå med de andra, orsakerna spelar ingen roll tycker jag. Hon är 13år och visst hon är en dyr ft häst men jag skulle INTE chansa även om hon så var en minishetland. jag tycker inte det är roligt med hästar som biter varandra och skulle aldrig försöka ändra eller testa det med tanke på de ksador som oftast blir i hagarna.

Det tycker jag är väldigt dumt och oansvarigt så länge hästen inte tar skada av att vara själv

och för din info så är jag betydligt starkare än vad mitt sto är :angel: Jag vet också betydelsen av ledarskap :smirk:

Senast ändrad:

Hästar är flockdjur, varför skulle de inte ta skada av att stå isolerade. Säger inte att du gör fel, jag förstår dig, men från början så tror jag inte hon ogillade sin mamma, som ex. Något gick fel någonstans för henne, bara att konstatera. Inte ditt fel, och svårt att ändra nu. Människans påverkan måste ju få synas någonstans, det är ju inte vildhästar vi har i stallen. Men vårt allra bästa kan vi försöka göra.

Ett lagförslag vore att inte tillåta nybygge om inte man uppfyller markkrav, ex 1 hektar per häst. Klart det blir en klassfråga då, men är inte hästar redan så dyrt att inte varenda unge kan, bör hålla på med det? Är själv student, och varenda öre räknas. Utan egen gård skulle jag aldrig fått ha häst från början, och nu är man ju fast. Så nöje och nya kläder o skor vår helt enkelt vänta tills hovslagarräkningen är betald :) Men precis som att det inte är en rättighet att ha barn, så är det inte en rättighet att kunna ha häst. Lyckliga är vi få, och alltid behöver man kanske en medryttare?

/jenny

Tror du på detta själv??? Det finns inte hälften så mkt fluger i stallet som ute, om ni har tvärtom så får du nog börja tänka på hur er stallmiljö är
Spelar ingen roll om de så är en fluga som surar i ett stall bara så kan hästen inte välja att gå därifrån utan får vackert stå ut med denna irriterande surrande fluga :crazy:

Dessutom så finns det fler saker än flugor, dvs bromsar och de finns definitivt INTE inne i stallen

Jasså?? hmm förlara då för mig hur de kom sig att jag har blivit stucken åttaliga gånger av både getingar och uppäten av mygg och bromsar I OLIKA stallar! :smirk:

Vi har haft betydligt fler dagar med värme än 3 veckor Och vad har tiden med värme att göra om man låter hästen stå inne under den hetaste delen av dagen

Nja denna sommar har de bara varit ca 3 veckor som de har varir varmt över 27 grader i skuggan

Visst du menar eller tror att jag inte provat alla de bästa märkerna?? Jag har täcken som kostar allt från 3000kr till 200kr och det är väl iaf INTE priset som avgör om det är bra eller inte. *gahh

Då letar du inte tillräckligt bra för jag vet många täcken som håller sig täta som sagt har 4 själv :p

Och detta gör dig till mindre djurplågare än de som har sin häst inne 21timmar

Varför sitter du framför en data?? åt runt till alla vildhästa och stalla in dom.. de måste ju lida oerört mycker som är ute dygnet runt årt runt i ALLA väder :smirk:

Om int du visste de så är de beräknat på max 4 hästar per hektar OM man vill ha bra bördig mark.Därav har du svar på din fråga

Väldigt dumt och barnsligt resonemang
Jasså?? ja men vi vet alla här inne vad du tycker är bra hästhantering.. stäng in hästen i en liten mörk box 24 timmar om dygnet!

:crazy:

Du om din häst bryter benet så lär den få ganska lång boxvila under jord

Nja vet många hästar som brytit benet och övelevt beror väl på hur villig hästägaren är att kämpa ;) Vet en travare som bröt benet 3 gånger och vann lopp efter dessa benbrott :d

Nä jag tar INTE ut veterinär till alla småsaker som kan generera boxvila ett par dagar
Då behöver hästen inte sån vila utan kan utan problem ta sig ut i en sjukhage
När en häst verkligen behöver BOXVILA är de allvarliga saker och inga 1 graders hältor.

Dessutom så åker jag inte till veterinären med hovbölder om de inte är väldigt allvarliga. Har nämnligen en bra hovslagare som klarar sådant och nu får ju den hästen inte stå på box enlg ditt resonemang eftersom hovlagare inte är veterinär.......

En häst med hovböld kan gå till och från en sjukhage även den och behöver då inge boxvila :p
Min häst har haft hovböld och den gick då i sjukhagen och hade massa hö att äta för att bli sysselsatt.

Jo men jag är likförbannat ute lika mkt :p

Man kan ju knappast jämföra sommarbete med hösten, eller
De går så bra så

Varför skulle det uppmuntra ägarna att inte ha sina hästar ute?? Tycker lagen är väldigt bra eftersom det finns många hästar som går ute i ur och skur utan det minsta skydd, men eftersom du tydligen är en sådan person som skulle kunna tänka dig det iom ditt eget resonemang ovan så är det väl bra att fler måste tänka om
Men många har ju sina hästar på lösdrift och hästarna går ju inte ens in i ligghallen så de väljer SJÄLVA att stå ute i ur och skur de är väl lika illa i dina ögon..Ska amn tvinga in hästen i ligghallen och stänga bara för att man har bestämt att nä ni får inte vara ute mer än si och så månag timmar för då är man en dålig hästägare :crazy:

´

Har jag sagt de?? du gör dina egna små tolkningar du ;)

Jasså?? ja djur är ju inge värda i dina ögon tydligen.. varför inte börja ha häst i bur som man har kaniner??

Folk som bor i lägenhet kan väl börja skaffa häst och ha dom på balkongen för ut behöver de tydligen inte komma mer än när amn ska "rasta" dom... :cry:

En häst med hovböld kan gå till och från en sjukhage även den och behöver då inge boxvila
Min häst har haft hovböld och den gick då i sjukhagen och hade massa hö att äta för att bli sysselsatt.

Nu blir jag nyfiken, har era hästar boxvila/konvalecenthage vid hovböld? *nyfiken*

kakelfrugan skrev:
Spelar ingen roll om de så är en fluga som surar i ett stall bara så kan hästen inte välja att gå därifrån utan får vackert stå ut med denna irriterande surrande fluga

Jasså?? hmm förlara då för mig hur de kom sig att jag har blivit stucken åttaliga gånger av både getingar och uppäten av mygg och bromsar I OLIKA stallar!

Nja denna sommar har de bara varit ca 3 veckor som de har varir varmt över 27 grader i skuggan

Då letar du inte tillräckligt bra för jag vet många täcken som håller sig täta som sagt har 4 själv

Varför sitter du framför en data?? åt runt till alla vildhästa och stalla in dom.. de måste ju lida oerört mycker som är ute dygnet runt årt runt i ALLA väder

Om int du visste de så är de beräknat på max 4 hästar per hektar OM man vill ha bra bördig mark.Därav har du svar på din fråga

Jasså?? ja men vi vet alla här inne vad du tycker är bra hästhantering.. stäng in hästen i en liten mörk box 24 timmar om dygnet!

Nja vet många hästar som brytit benet och övelevt beror väl på hur villig hästägaren är att kämpa Vet en travare som bröt benet 3 gånger och vann lopp efter dessa benbrott

Då behöver hästen inte sån vila utan kan utan problem ta sig ut i en sjukhage
När en häst verkligen behöver BOXVILA är de allvarliga saker och inga 1 graders hältor.

En häst med hovböld kan gå till och från en sjukhage även den och behöver då inge boxvila

Jo men jag är likförbannat ute lika mkt

De går så bra så

Men många har ju sina hästar på lösdrift och hästarna går ju inte ens in i ligghallen så de väljer SJÄLVA att stå ute i ur och skur de är väl lika illa i dina ögon..Ska amn tvinga in hästen i ligghallen och stänga bara för att man har bestämt att nä ni får inte vara ute mer än si och så månag timmar för då är man en dålig hästägare

´

Har jag sagt de?? du gör dina egna små tolkningar du

Jasså?? ja djur är ju inge värda i dina ögon tydligen.. varför inte börja ha häst i bur som man har kaniner??

Folk som bor i lägenhet kan väl börja skaffa häst och ha dom på balkongen för ut behöver de tydligen inte komma mer än när amn ska "rasta" dom...

1.
det är inte hälften så mkt flugor i stallet än vad det är ute, som jag sa tidigare då måste du nog se över hur ni mockar till era hästar :smirk:

2.
Vi har ALDRIG haft bromsar inne i stallet, en geting är väl för fasiken inget som bryr sig om hästar

3.
VI har haft fler dagar med värme, men det har inget med saken att göra!!!! Är det EN dag som det är 35grader varmt så åker mina hästar in i det betydligt svalare stallet

4.
Bra för dig, men antagligen rullar sig inte dina hästar eller så stvättar du inte täckena

5.
Ja jag tror INTE att vildhästarna har det bättre än tamhästarna om du tror på det själv så har jag inget mer att säga :crazy:

6.
Vad är bra hagar, inte bara hur stora. Men det är lugnt för jag klarar mig väl inom den gränsen :angel:

7.
Eftersom DU har väldigt svårt att läsa så ger jag dig en ny chans att förstå!! MINA HÄSTAR GÅR UTE I HAGE FRÅN 07.00-16.00/17.00!!! Om du tolkar det som att de står inne i box så visst :smirk: Annars kan du ju skaffa glasögon :angel:

8.
Jag vet INGEN häst som brutit ett stort ben som klarat sig, små ben typ griffel etc är inte att bryta benet

9.
Jo jag anser att en 1gradig hälta är rätt allvarligt faktiskt. Och det finns betydligt fler saker som kan generera boxvila men nu förstår jag ju att du inte vet vad :crazy:

10.
En gipsad hovböld skall nog inte gå i någon hage, men visst du gör vad du vill med dina men jag skulle aldrig någonsin chansa. För det första så om hovbölden är utskuren skall det ABSOLUT inte komma in något skräp i hoven och det är j....ligt svårt att undvika i hage.

11.
Tja jag är inte det iaf

12.
Och på vilket sätt?? Gärna en förklaring tack!

13.
ehhhh vad svara du på eg! Tänk på det själv :angel:

14.
Har faktiskt för mig att du själv skrev så :smirk:

15.
Jag tror nog att mina hästar är betydligt mkt mer värda för mig än vad de är för dig :angel: :smirk:

det är bara löjligt att ens svara dig för du läser ju inte :mad:

Olgaklara....du är min IDOL! Att du orkar...

Jag har också en häst som är väldigt asocial och avskyr andra hästar. Som tur är klarar han att gå med unghästarna eftersom de inte erbjuder honom något motstånd. Så självklart får han då det. Men att sätta in en häst på 5 år eller äldre i hagen till honom hade varit lika med slakt av den stackars hästen.

Vem har sagt att mina hästar går ensamma? Fullblodet får göra det när hon är brunstig eftersom valackerna betäcker henne annars.

Mina hästar busar och kliar varandra i hagen. Men när det är dags att komma in vill de det. De gnäggar när de ser att jag kommer och ska ta in dem. Då börjar nämligen det roliga för dem...träningen...

Sen som någon skrev att ston inte dödar varandra var det okunnigaste jag hört. När ston slåss slåss de på liv och död medan hingstarna försöker jaga bort varandra. Tyvärr kan det då hända att en av dem skadas så svårt att de inte överlever. Om du har sett två ston slåss så hade du vetat vad jag talade om.

Heja Olgaklara!!

Fram för hästkörkort säger jag bara!
Då blir det mycket färre oseriösa hästägare...

Enligt mig så är det inget vidare varesig med för mycket eller för lite utegång...

Men jag undrar om det gäller även på sommaren?
För mina hästar(och en del andras, förmodar jag) går ute dygnet runt nu på sommaren... det klarar dom bra! djur ska inte förmänskligas!

Nu ska jag svara på ditt inlägg. Först vill jag fråga dig, om du inte läser inläggen ordentligt? Inklusive dina egna? Eller är det så, att du missuppfattar? I vilket fall, vore det enklare att föra diskussionen om du var lite mer noga med, det du läser och skriver!

Tvättat regntäcken? Nej, avsköljning sköter regnet om. :) Vi har inte haft något behov av att tvätta dom...

Bra hage? I det här fallet tillräckligt stor hage och läfunktion. Säg 2 ha för första hästen, 1 ha/häst därefter. Som exempel. Bra hage i vidare bemärkelse innebär för mig delvis kuperad, många olika sorters växter, skogspartier osv. Men man kan inte få allt, ej heller sätta alltför detaljerade villkor.

Inte rena benbrott? Jo, det kan jag lova dig. Den ena hästen är vår egen, som fick ena bakbenet avsparkat (hoven hängde och dingla) strax under knät som ung. Det benet skruvades ihop med 100% lyckat resultat. Så att första frakturen skulle nyligen vara hopskruvad i Helsingborg är helt fel. Förklara ditt påstående!!

Dumt resonemang? Om jag inte missuppfattat det Kakelfrugan menade, så var det det plötsliga behovet av ligghall hon ifrågasatte. Kanhända har hon skrivit om päls tidigare?
Jag är tillräckligt bekant med hästar (och andra djur) för att känna till deras pälsbyten. Dessutom har jag lyckats upptäcka skillnaderna i väderlek i Sverige, faktiskt hela årets skillnader. Bra va? Läste du förresten vad jag skrev om extern värme och utfodring?

Tävlingshästar? Det var du som skrev: "och vad får dig att tro att tex tävlingshästar som endast är ute ett par timmar går i små 10x10 hagar???" Jag svarade: "Det är dessvärre ett faktum! Och det finns värre exempel."
Observera, att jag inte dragit upp tävlingshästar i diskussionen! Jag svarade, att det du frågade om, är sant! Varken mer eller mindre. Vad har f ö deras prestationer med saken att skaffa?
Om inte ovan återgivet är exempel på vanskötsel, vad är det då? Djurplågeri?

Liknelsen? Varför drar du upp "hästar som inte gillar andra hästar" eller "extremt frusnen häst"? Det finns inget om det i citaten ur varken mitt eller Kakelfrugans inlägg!
Du påstod, att det inte gick att svara på liknelsen.
Jag skrev: "Visst går det att svara på den. Det förutsätter bara att man tillerkänner hästen sådant som viss intelligens, krav på livssituation, behov av och möjlighet till naturligt liv m fl."
Ska jag förstå ditt svar som, att du tillhör dom, som inte gör det? :(

Men, jag ska svara på dina slutfrågor iaf.
Nej, jag tvingar inte ihop hästar om kemin inte stämmer. Inte heller har jag häst på ett ställe, där den inte vill vara.
Nej, jag tvingar inte en frusen häst att frysa, oavsett hage.
Nej, hästar ska ha möjlighet att söka lä.
Ja, våra (med fleras) hästar står oftast mitt ute på fälten, när det är "dåligt" väder. Vid kombinationen hård vind, regn och kyla, står dom gärna i lä vid en skogskant. Vilket inträffar 5-6(?) gånger per år. Senast var det vid Gudruns besök.
Enbart något av väderexemplen ovan stör dom inte det minsta. Regn + vind klarar dom med att vända rumporna mot vinden.

Nu ser jag fram emot att du svarar på mina frågor! Med det innehåll dom har!

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama