Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Fast jag kan väl inte tänka mig att ni skar upp speciellt mkt då?

Jag åker alltid till Klinik med hovbölderna, men det är iof mest för att de brukar komma av slag eller stangallor.

Där brukar de skära upp en hel del (dvs en av sveriges mest välrenomerade hovslagare) och då krävs det tyvärr gips eller rättare sagt det nya hårdplastomslaget som man lägger.

Vi byter efter en vecka på kliniken eller 5 dagar för att vara exakt och sedan har de plastomslaget tills det växt ut tillräckligt för att kunna gå med sula och sko.

För att klargöra pratar jag om hästar som rids nu

Ja du ser finns ju inge frisk människa som gipsar in en hovböld då kan man ju inte göra rent såret!
Utan man har stor bullulstuss med ex jodopax eller någon annan lösning på och LINDAR in hoven kan även ha en plastsko på som skyddar!
När min häst fick en stor hovböld så skar de upp en riktigt stor del av hoven och hästen fick stå inne en dag och det var den dagen hovslagen kom och öppnade bölden.
Dagen efter fick hästen gå ut och de läkte väldigt bra, om hästen rör på sig så stimuleras ju hovtillväxten vilket är att föredra på en trasig hov! :)

olgaklara skrev:
Fast jag kan väl inte tänka mig att ni skar upp speciellt mkt då?

Jag åker alltid till Klinik med hovbölderna, men det är iof mest för att de brukar komma av slag eller stangallor.

Där brukar de skära upp en hel del (dvs en av sveriges mest välrenomerade hovslagare) och då krävs det tyvärr gips eller rättare sagt det nya hårdplastomslaget som man lägger.

Vi byter efter en vecka på kliniken eller 5 dagar för att vara exakt och sedan har de plastomslaget tills det växt ut tillräckligt för att kunna gå med sula och sko.

För att klargöra pratar jag om hästar som rids nu

De gånger det hänt har vi skurit upp ett hål, lagt jodopax omslag och oftast pencillin. Men naturligtvis kan storleken och läget på bölden göra att det krävs annan behandling.

Har inte haft hästen ute i största hagen, utan mindre hage ensam, samt torraste hagen, i värsta vätan går det ju inte för då läcker det ju in..

Då det hänt mina hästar har de varit unga och inte ridits, men vi gjorde exakt likadant när jag jobbade i travstall, har faktiskt aldrig varit med om att man gipsat.

om hästen rör på sig så stimuleras ju hovtillväxten vilket är att föredra på en trasig hov!

Ja det kan jag skriva under på! vi red långritt nu i sommar (5 dgr) utväxten i hoven var över 2 cm! Blev helt chockad :eek: Så visst växer hoven bättre vid rörelse..

Men det kan säkert bero på hur allvarlig bölden är, jag har inte varit med om någon hovböld som kräver gips eller klinik (än sålänge, ta i trä)

Precis..........

kakelfrugan skrev:
Ja du ser finns ju inge frisk människa som gipsar in en hovböld då kan man ju inte göra rent såret!
Utan man har stor bullulstuss med ex jodopax eller någon annan lösning på och LINDAR in hoven kan även ha en plastsko på som skyddar!
När min häst fick en stor hovböld så skar de upp en riktigt stor del av hoven och hästen fick stå inne en dag och det var den dagen hovslagen kom och öppnade bölden.
Dagen efter fick hästen gå ut och de läkte väldigt bra, om hästen rör på sig så stimuleras ju hovtillväxten vilket är att föredra på en trasig hov! :)

Det skriver nog alla kliniker på :angel:

För där finns det ju bara vet som är experter på hästar, men men

Det är nog så det är att du inte haft någon stor böld än.

Som jag skrev så de bölder vi haft har varit från slag eller stengallor och de brukar bli större än en liten böld som en vanlig hovslagare kan sticka hål på med en söm.

Nix det kan hända att vi haft tur, men de vi haft har varit större än att det räcker att sticka sönder dem med sömmen ;)

Ena gången hade jag först hovslagare, sen veterinär, lugnande till hästen, han grävde ett par centimeter innan den släppte, hålrummet var väl lite större än en 50 öring... Så hovböld får man ju lugnt klassa det som.

Sen att olika hovbölder kräver olika behandling, det betvivlar jag inte...

ankans skrev:
De gånger det hänt har vi skurit upp ett hål, lagt jodopax omslag och oftast pencillin. Men naturligtvis kan storleken och läget på bölden göra att det krävs annan behandling.

Har inte haft hästen ute i största hagen, utan mindre hage ensam, samt torraste hagen, i värsta vätan går det ju inte för då läcker det ju in..

Då det hänt mina hästar har de varit unga och inte ridits, men vi gjorde exakt likadant när jag jobbade i travstall, har faktiskt aldrig varit med om att man gipsat.

Jag har även haft "unghästbölder" och de brukar inte vara av samma karraktär som de som de äldre får.

De har behandlats av hovslagren hemma. Men däremot så har de som fått "riktiga" bölder tvingats skära upp hoven och då tas det mesta bort i och omkring sulan vilket självlklart gör att det är ett stort öppet sår. Därav gipsningen.

ankans skrev:
Nix det kan hända att vi haft tur, men de vi haft har varit större än att det räcker att sticka sönder dem med sömmen ;)

Ena gången hade jag först hovslagare, sen veterinär, lugnande till hästen, han grävde ett par centimeter innan den släppte, hålrummet var väl lite större än en 50 öring... Så hovböld får man ju lugnt klassa det som.

Sen att olika hovbölder kräver olika behandling, det betvivlar jag inte...

Var glad för det.

Fullblodet förlorade nästan hela säsongen på en hovböld som satt i trakten/ballen på höger fram.

Han trampade sig själv i terrängen och jag trodde han trampade i en håla vilket inte var fallet. Inget sår i kronrand utan han hade helt enkelt lyckats att få till det väldigt bra. Hela trakten var man tvungen att skära bort och det tog ca 16veckor varav 4veckor med plastad hov.

Symptomen på hästen var att han var halt ena dagen ren andra etc, vi var uppe tre ggr innan de hittade orsaken, eller jag hittade orsaken eftersom ballen sprack.

Och för att inte bli påhoppad så visiterades hästen både hemma av hovslagare och på kliniken i Kågeröd ua!

usch!

så var det för mig med med unghästen, halt ena dagen, helt normal andra dagen, tog minst 3 veckor innan den mognade nog så att det gick att känna reaktion med visitertången.

men när den väl var öppnad gick det undan!

Hua mig att det var så illa att ni behövde ha så lång konvalecent! jobbigt för både häst och matte :crazy:

*lånar*

varför man kan få ordinationer att ha hästen på box är ju hur underlaget ute ser ut och hur halt hästen är...det har ju egentligen inte med bölden att göra....man kan även gipsa, MEN isåfall efter att bölden spruckit, ibland får man karva ganska ordentligt och då kan gips vara en möjlighet, men oftast så gör man inte så.....

att ge hästen penicillin kan också vara lurig, för då kan det lätt bli som i ankans fall att bölden mognar inte och ligger istället o småpyr och man kan då få vänta hur länge somhelst innan man får ut den...bättre eg att dom får plågas nån dag mera och man får ut skiten....inkapslade bölder är inte så roliga :crazy:

själv ger jag hepar sulfur vid bölder eller förmodade bölder och det är helt överlägset :bow:

Min erfarenhet är att en bomullstuss snabbt sätts igen o blir tät mens en gipsplugg dränerar ut vätskan, har aldrig gipsat hela hoven.
Släppa ut hästen är bra, vill den röra sig är det helt ok bara ev bandage håller sig ok dvs inte en lerpöl.
PL

olgaklara skrev:
Men de har inte behovet att att springa runt i hagen eller gå och pilla speciellt mkt utan vad jag ser så går de och plockar i gräset men står mkt av tiden och slöar. Då tror jag inte behovet att vara ute 12 timmar behövs i den meningen.

Tvärtom mot mina då mao, jag brukar få skäll av dom andra skogsryttarna i stallet att mina hästar är för livliga och springer och racar i hagen för då hänger deras hästar på och då kan dom bli skaaadade och då kan dom inte lufsa runt i skogen. Men mina som tävlar på internationell nivå kan springa rätt våldsamt i hagen utan att skada sig :angel:

Så i vårt stall är det precis tvärtom emot andra stall. Mina går ute längst och springer mest och skadar sig minst och tävlar mest och på högsta nivå.
Dom tävlar inte och tränar inte utan rider bara runt och dom får inte springa och dom hatar mig för att jag är så "slarvig" med mina djur :D

Släppa ut tävlingshästar massa timmar om dan, fy va oansvarigt, du borde verkligen lära av olgaklara vad som är OK.
PL

;) :D
Ja, det är inte klokt, borde nästan passa på "vanvårdstråden"... :smirk:

/hon som har sina på lösdrift (huga huga)

Men lägg av....det är väl bra om hästarna kan springa men Olgaklara har aldrig sagt att inte hennes hästar gör det.

Mina hästar rejsar rätt bra i hagen också. Även om våra hagar inte är alltför stora.

peter_lundin skrev:
Släppa ut tävlingshästar massa timmar om dan, fy va oansvarigt, du borde verkligen lära av olgaklara vad som är OK.
PL

Nu är du faktiskt jävligt dum

HUR MÅNGA GÅNGER MÅSTE JAG SKRIVA ATT MINA HÄSTAR ÄR UTE FRÅN KL 07,00-17,00 FÖR ATT DU MED FLERA SKALL FÖRSTÅ???

Tycker faktiskt att det är på sin höjd med en ursäkt nu

martha skrev:
*lånar*

varför man kan få ordinationer att ha hästen på box är ju hur underlaget ute ser ut och hur halt hästen är...det har ju egentligen inte med bölden att göra....man kan även gipsa, MEN isåfall efter att bölden spruckit, ibland får man karva ganska ordentligt och då kan gips vara en möjlighet, men oftast så gör man inte så.....

att ge hästen penicillin kan också vara lurig, för då kan det lätt bli som i ankans fall att bölden mognar inte och ligger istället o småpyr och man kan då få vänta hur länge somhelst innan man får ut den...bättre eg att dom får plågas nån dag mera och man får ut skiten....inkapslade bölder är inte så roliga :crazy:

själv ger jag hepar sulfur vid bölder eller förmodade bölder och det är helt överlägset :bow:

Självfallet menar jag EFTER det att bölden är utskuren och mogen inte innan.

Jag ställer inte mina hästar på boxvila hipp som happ utan de får boxvila när det som i hovböldens fall är utskuren och plastad.

Och var har jag skrivit att mina aldrig springer eller att de inte går ute länge??

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama