Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Måste ha missat den artikeln trots att jag premenurera (felstavat) på trav och ga***p ronden, hur som helst har jag jobbat, praktiserat och via mitt yrke varit på ett flertal stall hos de bästa tränarna i södra delen av landet, och inte träffat någon som har sina bästa tävlingshästar ute dygnet runt...

Och nä, mina hästar får inte hör i hagen på sommaren, de har fri tillgång på natten, får ett kg var på morgonen som för det allra mesta är över på kvällen och har dessutom en hel del gräs och buskar i hagen, men det kanske inte är lika intressant som en höbal?! :smirk: På vintern får de så de klarar sig givetvis.

:) Ånej, jag är ingen blåögd (eller grönögd?) miljöfanatiker, även om en del här anklagar mig för det. För i så fall skulle jag stå däruppe på barrikaderna och kräva: Släpp hästarna loss! Och korna och fåren och hundarna etc. Men det gör jag ju inte.

Vad jag gör, när jag resonerar utifrån min ståndpunkt, är att jag utgår från hur hästarna skulle haft det som vilda djur, och sedan försöker anpassa den krassa verkligheten åt det hållet, så mycket som möjligt.
Hästar är ju ursprungligen gräsätare som strosat över vidderna, umgåtts enligt vissa regler med varandra, flytt från rovdjur och överlevt så i en massa generationer. Jag anser, att ju närmre originallivet jag kan hålla mina hästar, desto bättre för både dom och mig. Att stänga in en häst i en box/spilta 20-23 tim/dag, är i mina ögon bland det värsta, man kan utsätta detta djur för. För varje gång detta diskuteras och för varje gång jag ser instängda häststackare, blir jag bara mer och mer övertygad i min uppfattning.
Ser inte du den mentala misär, som framkallar vävning etc? Anser du att det är så hästarna ska leva?

Jag tycker personligen att det är betydligt värre att ha hästar ute länge utan att få rejält med hö med jämna mellanrum. Utevistelsen i sig är ju inget självändamål.
Jo, det anser jag att det är, om än inte bara! Av orsaker jag försökt förklara ovan. Förstår inte din jämförelse med höt? :confused: Varför skulle utevistelse betyda höbrist?? Utifall du tror att vi inte ger våra hästar hö under ickeveg-säsong, så har du missuppfattat mig totalt. Dom har i praktiken fri tillgång till grovfoder.

Tycker nog jag bygger mina åsikter om, hur hästar borde få leva mot bakgrund av deras naturliga behov, på god grund. Ska man som du gå till ytterligheter (fr a slutet av ditt inlägg är lite larvigt) kan vi ju fortsätta tillbaka till amöbastadiet och konstatera, att då fanns inte någon av dagens arter. Inga som helst behov!! Simsalabim!

Hundar? Samma grundresonemang. Mina hundar har och har alltid haft stor frihet. Något som dom klarat alldeles galant. Bestämmer t ex till stor del själva, om dom ska vara inne eller ute (lösa- hemskt va?). :) 24/7- vad menar du?

Vi hade också en "box-vilare" efter ett benbrott, och vi gjorde precis som du. Men jag insåg samtidigt, att det var det minsta jag kunde göra, för att kompensera för den friska tillvaron. Inget som i längden kunde fungera i stället för.
.

Ankans! Passar på att svara dig här, eftersom det ovan även är till dig.
Visst är det till viss del av egoistiska skäl, vi har djur, för alla i det här landet skulle klara sig, även om sporthästarna försvann. Men samtidigt är djuren betydelsefulla på det emotionella planet, även så på det fysiska.
Du säger att båda parter ska kompromissa och göra avkall. Låt mig då fråga dig: Vad gör vi människor avkall på i sammanhanget? Du(?) begär att hästarna ska leva ett instängt liv, bara för att vi ska ha lättare att roa oss med dom? Slippa rykta dom, exempelvis? Eller tjäna mera pengar på dom? Vinna rosetter på dom? Argument som ständigt framförs i sammanhanget. Är det en rimlig kompromiss?

Viktigast av allt!!! Hästarna har inte bett om (är jag säker på) att ingå någon kompromiss med oss! Dom har aldrig erbjudit sig att göra avkall på ett "hästligt" hästliv för att istället få??? Ja, vadå? I det "part-förhållande" som en del här förespråkar, finns inga kompromisser eller avkall, bara ett ensidigt utnyttjande.
Uffa, nu blev jag smått upprörd. ;)

LIA

Måste ha missat den artikeln trots att jag premenurera (felstavat) på trav och ga***p ronden,
Synd att du missat den artikeln då, för den var väldigt intressant.

hur som helst har jag jobbat, praktiserat och via mitt yrke varit på ett flertal stall hos de bästa tränarna i södra delen av landet, och inte träffat någon som har sina bästa tävlingshästar ute dygnet runt...
Så kul för dig, det betyder inte att de inte finns... Oavsett, jag bryr mig inte om hur andra har sina hästar så länge djuren mår bra, men jag anser att utevistelse max 4 timmar om dygnet är för lite! De måste inte gå ute dygnet runt, men ute ska dom vara!

Och nä, mina hästar får inte hör i hagen på sommaren, de har fri tillgång på natten, får ett kg var på morgonen som för det allra mesta är över på kvällen och har dessutom en hel del gräs och buskar i hagen, men det kanske inte är lika intressant som en höbal?! :smirk: På vintern får de så de klarar sig givetvis
Då är det inte så konstigt att de vill in :angel:

Narcissa__Malfoy skrev:
Släpp alla hästar fria!

Lägg av...snälla...

Vad trött jag blir.
Som vanligt på Buke så ska alla diskussioner gå åt extrem hållen. Dina hästar går ute 3 timmar om dan i små kvadrat hagar och du argumenterar att de mår bäst så.

andra argumenterar att såvida hästarna inte är ute 24 timmar/dygn i ur och skur så kan de omöjligt vara lyckliga.

Är det så jobbigt att acceptera och stå för att om ens häst är ute 3 timmar/dag så lever den inte det mest naturliga livet utan ett liv som är anpassat till människans användning av hästen därmed basta? Och inte hävda att hästarna inte mår bra om de går ute mer, att de inte kan jobba/tävla/vara friska och sunda, osv osv?

säger som jag sagt förrut: att en tävlingshäst inte kan gå ute mer är en total lögn och myt och påverkar inte dess prestationer negativt. Sen behöver man ju inte skjutas för att ens häst inte går på lösdrift heller.

Fattar bara inte varför det måste gå till total dagisnivå och smutskastning hellre än att man helt enkelt bara står för det man gör. istället för att försöka vrida det till att ens egen metod är den enda sunda och rätta för hästarna.

en häst som går ute 3 timmar/dag är långt ifrån att leva ett liv som är annat än riktat efter människan och artificiellt. så är det. Att man sen har hästar så är ett faktum, oavsett.

vänder mig bara mot att försöka vrida det till att det är det sundaste och bästa för hästen.

Senast ändrad:

LIA skrev:
Det här förstår jag inte. I konsekvensens namn borde du väl inte ha dom ute under sommaren heller? För ditt kontrollbehov är väl inte mindre då? :confused:

Vi nöjer oss med att vistas i hagen med hästarna då och då varje dag, och håller kollen på så sätt. Vi tror, att tack vare att hästarna lever ett så pass "riktigt" liv, som dom ändå gör, så är risken för magproblem tämligen liten. T ex så klarar dom tillvänjning mellan olika fodersorter utmärkt på egen hand. Dom varierar sitt födointag (gräs/trä/rötter/mm) beroende på årstid, osv. Vi ser till att dom alltid har vatten samt hö när hösten kommer, så dom har vad som behövs.
Och peppar, peppar ingen dålig mage än. :) Frånvaron av stress gör säkert sitt till.

LIA

De går in 4-5 h på sommaren med, för att slippa undan insekterna. Dessutom så tas de ju in när jag rider, och brukar då få stå inne några h extra. Just för kollen.

Vistas med hästarna gör jag med, men under de säg 2 h/dag jag är i hagen så behöver d einte äta etts trå hö, och det behöver inte vara något fel, men KAN vara det.

Dåliga magar tog jag som ett exempel, mina har synnerligen stabila plåtmagar. Aldrig varit förkylda heller eller liknande heller, men jag tog just magar som ett exempel. När jag hade gammelponnyn så fanns där inga tecken på kolik förrän ha la sig och blev liggande i en dypöl. Jag hade varit ute (av diverse anledningar) fem gånger den dagen och han hade ömsom betat, ömsom stått och sovit etc och tagit emot äpplet han fick etc, dvs inga tecken alls på magproblem. Men en förstoppning (vilket det var) kommer inte på en timme (vilket var den tid som gårr från det att han kollades senast), hade hans tått på box några h under den tiden så hade jag dock sett att han åt sämre än normalt och sket mindre än normalt.

/Alexandra - som hade hästarna inne inatt, skulle slänga ut dem vid midnatt men valacken VÄGRADE gå ut.. Måste vara första gångend et hänt, men igår var han ursäktad faktiskt..

Det är väl klart som fan att hästarna inte bett om att ingå någon typ av kompromiss med människan!! Det är ju vi som en gång har fångat in vilda hästar och tämjt dem. Människan har valt det, precis som allt annat här på jorden. Sen om det är bra eller dåligt från första början kan ju självklart diskutera. Allt som vi människor gör är ju inte listigt precis..... Men, faktum kvarstår att vi håller hästar som tamdjur och sedan MÅNGA år tillbaka avlas de som sådana och därför är det precis vad de är vana vid. De flesta föl föds i en box, vilket jag tror att både sto och föl känner sig trygga med. Boxen är ju stoets territorium och jag är övertygad om att hon vill föda sitt föl där även om det i det vilda skulle ha fötts ute. Detta därför att stoet från första början har lärt sig att hon har en "egen" box där hon får vara ifred, får mat, kan vila etc. Så är det inte i naturen, det vet jag, men det är vad vi människor redan för många år sedan vande våra hästar vid. Se t ex på vad som händer när det börjar brinna i ett stall och hästarna väljer att stå kvar i sina boxar. Varför?? För att de tror att de är trygga där.... För att vi har vant dem vid det. Korkat?? Ja, kanske......

Jag är övertygad om att av alla hästar i vårt avlånga land inte har det optimalt när det gäller varken utevistelse, mat eller stimulans, men jag är rätt säker på att de flesta som har häst verkligen gör sitt allra bästa för att hästen ska ha det så bra som möjligt. Och nej, det är klart att det inte är kalasbra att ha hästar i pyttesmå hagar nån timme om dagen, men de flesta av de hästarna är förmodligen ändå trygga i sin situation och känner tillit till sin husse eller matte. Och det måste väl ändå vara det viktigaste??? För vad skulle vi göra om ALLA hästar skulle kunna skutta omkring tillsammans med hästkompisar i stora, härliga, kuperade hagar med naturligt vindskydd?? Förmodligen skulle vi få avyttra MÅNGA eftersom det inte skulle vara genomförbart i verkliga livet.... Tyvärr.

San Q skrev:
Det är väl klart som fan att hästarna inte bett om att ingå någon typ av kompromiss med människan!! Det är ju vi som en gång har fångat in vilda hästar och tämjt dem. Människan har valt det, precis som allt annat här på jorden. Sen om det är bra eller dåligt från första början kan ju självklart diskutera. Allt som vi människor gör är ju inte listigt precis..... Men, faktum kvarstår att vi håller hästar som tamdjur och sedan MÅNGA år tillbaka avlas de som sådana och därför är det precis vad de är vana vid. De flesta föl föds i en box, vilket jag tror att både sto och föl känner sig trygga med. Boxen är ju stoets territorium och jag är övertygad om att hon vill föda sitt föl där även om det i det vilda skulle ha fötts ute. Detta därför att stoet från första början har lärt sig att hon har en "egen" box där hon får vara ifred, får mat, kan vila etc. Så är det inte i naturen, det vet jag, men det är vad vi människor redan för många år sedan vande våra hästar vid. Se t ex på vad som händer när det börjar brinna i ett stall och hästarna väljer att stå kvar i sina boxar. Varför?? För att de tror att de är trygga där.... För att vi har vant dem vid det. Korkat?? Ja, kanske......

Jag är övertygad om att av alla hästar i vårt avlånga land inte har det optimalt när det gäller varken utevistelse, mat eller stimulans, men jag är rätt säker på att de flesta som har häst verkligen gör sitt allra bästa för att hästen ska ha det så bra som möjligt. Och nej, det är klart att det inte är kalasbra att ha hästar i pyttesmå hagar nån timme om dagen, men de flesta av de hästarna är förmodligen ändå trygga i sin situation och känner tillit till sin husse eller matte. Och det måste väl ändå vara det viktigaste??? För vad skulle vi göra om ALLA hästar skulle kunna skutta omkring tillsammans med hästkompisar i stora, härliga, kuperade hagar med naturligt vindskydd?? Förmodligen skulle vi få avyttra MÅNGA eftersom det inte skulle vara genomförbart i verkliga livet.... Tyvärr.

:bow:

Du tog orden ur munnen på mig. Tamhästar har anpassat sig till vårat liv den dagen de blev just tamhästar liksom alla andra djur i fångenskap. Och jag tror ju inte på att de har det bättre "fri" och hela tiden få jag runt efter mat och vara rädda för faror.

Dessutom så avlar man hästar på stark prestation och det måste ju påverka.

Har det helt gått förbi dig att hästar faktiskt kan tycka det är roligt att vara på tävlingar och vinna rosetter??

Mycket mer roligt än att aldrig bli riden och stå ute i en hage 24 timmar om dygnet :smirk:

*lånar knapp*

På tal om regler, jag hade djurskyddsinspektören idag för tillstånd för inhysningar (gick jättebra, fick mitt tillstånd direkt)

Passade på att fråga honom om denna regel och han tänker inte räkna timmar, är hästarna välskötta och man ser att de mår bra så tänker inte han vara någon paragrafryttare, skönt :D

Fick även höra att lag om utevistelse kommer att införas, troligtvis 4 timmar om dagen som minimum....

De flesta föl föds i en box, vilket jag tror att både sto och föl känner sig trygga med. Boxen är ju stoets territorium och jag är övertygad om att hon vill föda sitt föl där även om det i det vilda skulle ha fötts ute. Detta därför att stoet från första början har lärt sig att hon har en "egen" box där hon får vara ifred, får mat, kan vila etc.

Ston med möjlighet att välja fölar i princip uteslutande utomhus. Det är bättre för ett föl att födas utomhus i bra väder än i en box också.

Domesticerade eller ej, hästar har väldigt många instinkter kvar som all vår avel knapp lyckas matta av..

Jag är övertygad om att av alla hästar i vårt avlånga land inte har det optimalt när det gäller varken utevistelse, mat eller stimulans, men jag är rätt säker på att de flesta som har häst verkligen gör sitt allra bästa för att hästen ska ha det så bra som möjligt. Och nej, det är klart att det inte är kalasbra att ha hästar i pyttesmå hagar nån timme om dagen, men de flesta av de hästarna är förmodligen ändå trygga i sin situation och känner tillit till sin husse eller matte. Och det måste väl ändå vara det viktigaste???

Det viktigaste tycker jag är att komma ihåg att hästar är OTROLIGT anpassningsbara och tåliga djur, och att för att de står ut inte behöver betyda de mår bra. Att de håller av sin ägare är väl inte så konstigt, ägaren är ju i många fall den som kommer med mat/foder, samt den som innebär ett AVBROTT i lunken. Undrar varför det finns SÅ många hästar som direkt sticker huvudet över boxdörren och gnäggar när ägaren kommer, men som är etT HELSIKE att - av samma ägare - fånga i en stor hage med gräs *s*

För vad skulle vi göra om ALLA hästar skulle kunna skutta omkring tillsammans med hästkompisar i stora, härliga, kuperade hagar med naturligt vindskydd?? Förmodligen skulle vi få avyttra MÅNGA eftersom det inte skulle vara genomförbart i verkliga livet.... Tyvärr

Vindskyddet behöver inte vara naturligt, men om vi behåller resten så är det där möjligt, markerna i Sverige räcker till mer än väl. Det som gör att alla hästar INTE har det så är människan och dess bekvämlighet. Det är varken bekvämt eller kul att ha 3 h pendlingsavstånd till jobbet, eller stallet (välj själv). Alla kan inte bo på landet och jobba i stan (det skulle bli kaos för övrigt), men förutsättningarna för att hålla hästar som du beskriver finns, men den mänskliga faktorn och parametrarna som hör dit sätetr stopp för det. Drar man det till sin spets så handlar det till syvene och sist om bekvämlig´het (och nej, jag säger inte att man inte ska få ha häst om man bor i stan etc, jag bara vill poängtera att det är och förblir människans önskemål som styr över hästens i många fall, så även detta)

ankans skrev:
*lånar knapp*

På tal om regler, jag hade djurskyddsinspektören idag för tillstånd för inhysningar (gick jättebra, fick mitt tillstånd direkt)

Passade på att fråga honom om denna regel och han tänker inte räkna timmar, är hästarna välskötta och man ser att de mår bra så tänker inte han vara någon paragrafryttare, skönt :D

Fick även höra att lag om utevistelse kommer att införas, troligtvis 4 timmar om dagen som minimum....

fast det lär bli svårt med en lag ang utevistelse, tänk alla grisar och kor som står inne hela sitt liv. Där tycker jag nog att det skall börja.

ja, fast det är ju en annan femma, jag håller med dig.. Men tydligen är lagstiftning på g för just hästar, vilket jag tycker är mycket bra..

Sen ska jag säga att jag har faktiskt mina hästar inne mellan 5-10 dagar per år, om vädret är extremt, de åker ut en timme medans man skottar. Hoppas de tar hänsyn till extremfall..

När det gäller kor har vi ju en lag om utevistelse sen många år så det kanske är hästarnas tur.
PL

Nä, det tycker inte jag heller är konstigt, för jag tror att mina hästar trivs ganska bra med att bli pysslade och tränade också... :smirk:

Heja LIA!

Vintertid har mina hästar har chans till ligghall (full med halm) eller kan de ligga ute (rullar alltid ut en stor rundbal med halm). Är det riktigt ruskväder, blåst och regn på samma gång, tar jag in dem i boxar. Förra vintern när det var snö och -20 grader låg all tre hästarna i halmen, ute under en gran. Trots att de alltid får sin mat i ligghallen.

olgaklara skrev:
fast det lär bli svårt med en lag ang utevistelse, tänk alla grisar och kor som står inne hela sitt liv. Där tycker jag nog att det skall börja.

Du kanske skulle läsa på lite? :angel: Det finns redan regler om utevistelse för kor. Inte året om, men de ska ut på sommaren om man inte har väldigt god motivering varför de inte ska det (dvs får dispens).

Sen om vi ska jämföra med kor etc så titta hur många jordbruk det inte är som ställer om till lösdrift med mjölkningsrobotar, datoriserad utfodring etc. Minskar arbetsbelastningen (och ökar kraftigt banklånet..) men det ger också en betydligt bättre miljö för kossan. Och just när det gäller kossor så finns där i regel ett vinstintresse, i form av avkastning, så allt som ger kossor som trivs (och därmed ger bättre avkastning) brukar intressera (så länge investeringskostnaden är rimlig sett till utfall).

det ena behöver inte utesluta det andra..... mina är ute mycket, men inte alltid....

peter_lundin skrev:
När det gäller kor har vi ju en lag om utevistelse sen många år så det kanske är hästarnas tur.
PL
Ja snart är det nog bara gamla människor som inte har rätt till daglig utevistelse. :smirk:

Alexandra_W skrev:
Domesticerade eller ej, hästar har väldigt många instinkter kvar som all vår avel knapp lyckas matta av..

Jo, det är klart att de har en del av de instinkter kvar som vildhästarna har, men jag tror att många av dem är bortavlade. Annars hade vi inte kunnat hålla dem som tamdjur.....

Alexandra_W skrev:
Det viktigaste tycker jag är att komma ihåg att hästar är OTROLIGT anpassningsbara och tåliga djur, och att för att de står ut inte behöver betyda de mår bra. Att de håller av sin ägare är väl inte så konstigt, ägaren är ju i många fall den som kommer med mat/foder, samt den som innebär ett AVBROTT i lunken. Undrar varför det finns SÅ många hästar som direkt sticker huvudet över boxdörren och gnäggar när ägaren kommer, men som är etT HELSIKE att - av samma ägare - fånga i en stor hage med gräs *s*

Jo, de är väldigt anpassningsbara och det är en STOR anledning till att de en gång låtit sig tämjas av människan. Zebror t ex är inte lika anpassningsbara och har därför inte tämjts på samma sätt. Och det är klart att de gillar när ägaren kommer med mat och gillar honom för det. Detsamma gäller ju hundar. De gillar husse eller matte allra mest för att de ger dem mat och uppmärksamhet. Och vad det gäller lunken - är det inte lunk när de går i hagen hela tiden?? Tror du inte att de vill ha ett avbrott då??? Blir de inte precis lika glada när husse eller matte kommer med en hink?? Hur ser du då på dem att de är gladapå ett ANNAT sätt än de hästar som råkar stå i en box när de får mat???

Alexandra_W skrev:
Vindskyddet behöver inte vara naturligt, men om vi behåller resten så är det där möjligt, markerna i Sverige räcker till mer än väl. Det som gör att alla hästar INTE har det så är människan och dess bekvämlighet. Det är varken bekvämt eller kul att ha 3 h pendlingsavstånd till jobbet, eller stallet (välj själv). Alla kan inte bo på landet och jobba i stan (det skulle bli kaos för övrigt), men förutsättningarna för att hålla hästar som du beskriver finns, men den mänskliga faktorn och parametrarna som hör dit sätetr stopp för det. Drar man det till sin spets så handlar det till syvene och sist om bekvämlig´het (och nej, jag säger inte att man inte ska få ha häst om man bor i stan etc, jag bara vill poängtera att det är och förblir människans önskemål som styr över hästens i många fall, så även detta)

Jo men tjena. Bor du på månen eller? Ska vi skicka alla hästarna till Norrland???? De flesta av de hästägarna som av en eller annan anledning inte har de optimala betesmarkerna önskar säkert av hela sitt hjärta att de hade det. Det är väl jäkligt få som stoppar in sina hästar i små hagar och njuter av det. Men som jag sa innan, jag tror att merparten verkligen FÖRSÖKER göra det bästa för sin häst.

Själv älskar jag mina hästar som om de vore mina barn. Jag sätter dem ofta före mig själv och gör det som jag tycker och tror är det bästa för dem utefter mina förhållanden. Jag uppfattar dem som glada, välmående och nöjda med tillvaron. Men det kanske bara är ett spel för gallerierna. Varje natt (när de står i sina välmockade boxar med gott om strö och mumsar på sitt väldoftande hö...) så tänker kanske deras valnötsstora hjärna: SPRING, SPRING, SPRING - SLÄPP HÄSTARNA FRIA! :angel:

Jo, det är klart att de har en del av de instinkter kvar som vildhästarna har, men jag tror att många av dem är bortavlade. Annars hade vi inte kunnat hålla dem som tamdjur.....

Det går att ta en vild häst, tämja den och ha den som tamdjur med. Det handlar om att hästar är anpassningsbara som vi berört redan. Och visst är en hel del av vildhästegenskaperna bortavlade, men vi har t ex inte fått bort 'fright and flight'-beteendet med avel, det kräver träning etc. Och soms agt, ston som kan välja fölar fortfarande på de öppna vidderna, ston har fortfarande en SNABB förlossning och föl är på benen och redo att följa flocken snabbt (jmf med många andra djur). Om vi avlade bort det som inte behövdes skulle detta ha ändrats, eller hur?

Och det är klart att de gillar när ägaren kommer med mat och gillar honom för det. Detsamma gäller ju hundar. De gillar husse eller matte allra mest för att de ger dem mat och uppmärksamhet. Och vad det gäller lunken - är det inte lunk när de går i hagen hela tiden?? Tror du inte att de vill ha ett avbrott då??? Blir de inte precis lika glada när husse eller matte kommer med en hink?? Hur ser du då på dem att de är gladapå ett ANNAT sätt än de hästar som råkar stå i en box när de får mat???

Jag pratar inte om MAT, jag pratar om att hästar i box nästan undantagslöst tar kontakt när matte/husse äntrar stallet. medan SAMMA hästar i en stor beteshage leker katt och råtta med samma matte/husse när de ska fångas. Blanda inte in i mat. Men om hästen nu så gärna tar kontakt med husse/matte i stallet, och det BARA hängde på att de håller av matte/husse, borde väl lika gärna ta kontakt i hagen? Så VARFÖR är det så många hästar som är svårfångade på sommarbetet om de inte matMUTAS? Och varför söker de flesta hästar på lösdrift eller med rejäl utevistelse gärna kontakt frivilligt med husse/matte även i hagen?

Jo men tjena. Bor du på månen eller? Ska vi skicka alla hästarna till Norrland???? De flesta av de hästägarna som av en eller annan anledning inte har de optimala betesmarkerna önskar säkert av hela sitt hjärta att de hade det. Det är väl jäkligt få som stoppar in sina hästar i små hagar och njuter av det. Men som jag sa innan, jag tror att merparten verkligen FÖRSÖKER göra det bästa för sin häst.

Sist jag kollade finns det öppna ytor etc utanför i princip varenda stad. Men sist jag kollade så är inte alla hästägare beredda att pendla timmar till stall eller jobb (vilket är fullt förståeligt), och bor de då i stad stallar de upp hästarna i stad vilket ofta men inte alltid innebär icke-optimal utevistelse. Jag säger INTE att de ägarna generellt tycker det är perfekt (även om sådana avarter existerar), utan det jag påpekade var att det draget till sin spets hela tiden handlar om MÄNNISKANs bekvämlighet i första rummet. Vilket *tjat* är fullt förståeligt men inte ska stickas under stol med. JAG skulle ALDRIG acceptera att mina hästar gick i små platta fyrkanter. Period. Däremot kan jag acceptera att de går i hagar mindre än jag tycker är idealt, och går ute mindre tid än jag tycker är idealt. Men jag accepterar ALDRIG (förutom vid extremt dåligt väder eller sådant såklart) att de går i platta fyrkanter, eller att de går ute mindre än 8 h/dag. Punkt. Lika lite som jag förstår mig på att hästar står inne i skift för att vattnet i stallet inte ska frysa och sånt..

Själv älskar jag mina hästar som om de vore mina barn. Jag sätter dem ofta före mig själv och gör det som jag tycker och tror är det bästa för dem utefter mina förhållanden. Jag uppfattar dem som glada, välmående och nöjda med tillvaron. Men det kanske bara är ett spel för gallerierna. Varje natt (när de står i sina välmockade boxar med gott om strö och mumsar på sitt väldoftande hö...) så tänker kanske deras valnötsstora hjärna: SPRING, SPRING, SPRING - SLÄPP HÄSTARNA FRIA! :angel:

Jag tror du berörde problemet i din första mening. Hästar är inte barn ;) Skämt åsido, dina hästar står säker inte och tycker 'släpp hästarna fria'. Samtidigt är jag helt övertygad om att de INTE skulle tacka NEJ till mer utevistelse i kuperad,e trevliga hagar. Sagt det i flera andra diskussioner men säger det igen: Det är skillnad på bra och optimalt. Och ofta får man nöja sig med bra, och det innebär INTE att hästarna tar skada för det inte är perfekt, men om de kunde välja så..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur