Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.
Ånej, jag är ingen blåögd (eller grönögd?) miljöfanatiker, även om en del här anklagar mig för det. För i så fall skulle jag stå däruppe på barrikaderna och kräva: Släpp hästarna loss! Och korna och fåren och hundarna etc. Men det gör jag ju inte.
Vad jag gör, när jag resonerar utifrån min ståndpunkt, är att jag utgår från hur hästarna skulle haft det som vilda djur, och sedan försöker anpassa den krassa verkligheten åt det hållet, så mycket som möjligt.
Hästar är ju ursprungligen gräsätare som strosat över vidderna, umgåtts enligt vissa regler med varandra, flytt från rovdjur och överlevt så i en massa generationer. Jag anser, att ju närmre originallivet jag kan hålla mina hästar, desto bättre för både dom och mig. Att stänga in en häst i en box/spilta 20-23 tim/dag, är i mina ögon bland det värsta, man kan utsätta detta djur för. För varje gång detta diskuteras och för varje gång jag ser instängda häststackare, blir jag bara mer och mer övertygad i min uppfattning.
Ser inte du den mentala misär, som framkallar vävning etc? Anser du att det är så hästarna ska leva?
Jag tycker personligen att det är betydligt värre att ha hästar ute länge utan att få rejält med hö med jämna mellanrum. Utevistelsen i sig är ju inget självändamål.
Jo, det anser jag att det är, om än inte bara! Av orsaker jag försökt förklara ovan. Förstår inte din jämförelse med höt?
Varför skulle utevistelse betyda höbrist?? Utifall du tror att vi inte ger våra hästar hö under ickeveg-säsong, så har du missuppfattat mig totalt. Dom har i praktiken fri tillgång till grovfoder.
Tycker nog jag bygger mina åsikter om, hur hästar borde få leva mot bakgrund av deras naturliga behov, på god grund. Ska man som du gå till ytterligheter (fr a slutet av ditt inlägg är lite larvigt) kan vi ju fortsätta tillbaka till amöbastadiet och konstatera, att då fanns inte någon av dagens arter. Inga som helst behov!! Simsalabim!
Hundar? Samma grundresonemang. Mina hundar har och har alltid haft stor frihet. Något som dom klarat alldeles galant. Bestämmer t ex till stor del själva, om dom ska vara inne eller ute (lösa- hemskt va?).
24/7- vad menar du?
Vi hade också en "box-vilare" efter ett benbrott, och vi gjorde precis som du. Men jag insåg samtidigt, att det var det minsta jag kunde göra, för att kompensera för den friska tillvaron. Inget som i längden kunde fungera i stället för.
.
Ankans! Passar på att svara dig här, eftersom det ovan även är till dig.
Visst är det till viss del av egoistiska skäl, vi har djur, för alla i det här landet skulle klara sig, även om sporthästarna försvann. Men samtidigt är djuren betydelsefulla på det emotionella planet, även så på det fysiska.
Du säger att båda parter ska kompromissa och göra avkall. Låt mig då fråga dig: Vad gör vi människor avkall på i sammanhanget? Du(?) begär att hästarna ska leva ett instängt liv, bara för att vi ska ha lättare att roa oss med dom? Slippa rykta dom, exempelvis? Eller tjäna mera pengar på dom? Vinna rosetter på dom? Argument som ständigt framförs i sammanhanget. Är det en rimlig kompromiss?
Viktigast av allt!!! Hästarna har inte bett om (är jag säker på) att ingå någon kompromiss med oss! Dom har aldrig erbjudit sig att göra avkall på ett "hästligt" hästliv för att istället få??? Ja, vadå? I det "part-förhållande" som en del här förespråkar, finns inga kompromisser eller avkall, bara ett ensidigt utnyttjande.
Uffa, nu blev jag smått upprörd.
LIA