Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.
Jag undrar hur folk kan godkänna att ett bra träningsställe med flera ridhus o ridbanor mm, inte har hagar? Vem har byggt det och med vilken intelligens? Är det egentligen byggt för sengångare som rör sig 3 m/dygn eller?
Varför tycker man att ens egna vinstintresse ska gå före hästens välbefinnande, och hur länge håller en tävlingshäst som inte får röra sig fritt med stimulans?
Sen, att ta in hästarna efter 3 timmar utomhus, är väl helt oförsvarbart? Jag har hellre en utebox än en innebox, det samma gäller väl hage vs box? Även om hagen bara är 50 kvm och består av sand, så är ju synintrycken och förmågan att se andra hästar bättre än box inomhus? Jämförelsen med hund i kompostgaller är så bra, så tydlig!
några ex på hjärnsläpp:
Här i Umeå har de byggt en av Sveriges största ridanläggningar, där går hästar i små rutor, max 2 per hage, fullt munderade, i pass! Hittar man ingen som vill dela hage med en så får man dela på passet, dvs typ 4 timmar/häst. Och så kallar man det för modernt!
Klockan 22 på kvällen är hösilaget nästan slut för de flesta och de har hela natten kvar.. Metoden går ut på att klämma in så många hästar och ridbanor som möjligt utan att bry sig om att det är stäppdjur man ska hysa in sen.
På Bollerup går hästarna bara ut på helgerna, Oj vilken bra förebild för unga hästtjejer!
(läst i Ridsport)
Jag förstår inte nånting, har oxå tävlingshäst, men det allra viktigaste för mig är hennes välbefinnande, inte mitt. Den här tråden är helt absurd, trodde bara det var okunniga holländare som hade sina hästar på träningsanläggningar utan hagar och hagsällskap, hoppas hoppas verkligen att den trenden inte kommer hit för att stanna!
Tipsar om Active Stables, om hagbrist uppstår.
I vårt stall har vi en maximumgräns på boxtid. 12 timmar. Allt annat räknas som "Neglect" (hittar inte ordet på svenska. ) För det mesta kom de in vid 22 och ut vid 07-08.00 På sommaren går de på bete maj-sept. Kommer in varma flugiga dagar några timmar.
/j