Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Du skrev kor i ditt första inlägg om saken ,regeln gäller por oberoende om de är kött el mjölk. Det skall inte gå att få dispens längre im det inte är mkt speciella skäl, det är definitivt inte lätt.
Ett problem är att fram tills den regeln kom gällde all statlig rådgivning att man skulle ha korna inne på sommaren o stora enheter bygdes upp med statligt stöd där det var omöjligt med betesgång.
PL

Nu skrev jag slaktdjur inte mjölkkor :smirk: Tjurkalvar som står inne i stall 18 månader!! typ hela sin livstid då :angel:

Våra slaktdjur tod inte inne mer än på vintern. Billigare att de blir trinda på gräs än på hö och kraftfoder nämligen. Grannens slaktdjur går ut på sommaren och så även alla som jag vet härikring,d ock är de mindre jordbruk och inte de stooorskaliga man kan se i t ex Skåne.

Nä jag har inte sett speciellt många som har sina grisar UTOMHUS på lösdrift i skåne. jag vet ett par ställen men de är i minoritet. Jag kallar inte det för lösdrift när de går lösa i en stor hall :angel: För mig är lösdrift när det är UTE året om med möjlighet att gå in i ligghall!!!

Och här finns en jättestor grisuppfödare vars grisar inte ser insidan av en byggnad sålänge de lever (och de föds upp för slakt). De går ute året om och har små käcka plåthyddor att gå in i.

´Vad köper du för ägg btw? Nöjer dig med att det står 'frigående' och missar den finstilta texten med 'frigående höns inomhus', köper från burhöns (trivselburar eller vanliga) eller ser till att hitta de från frigående höns utomhus? (som inte är helt lätt att hitta, har jag märkt..)

Narcissa__Malfoy skrev:
Hallå där!
Jag har inte sagt att hästarna bara ska vara ute tre timmar om dagen för att orka tävla! Jag har sagt att mina hästar går ute mellan 3 och 5 timmar varje dag i hagen. Jag önskar att de kunde vara ute längre men eftersom vi bara har rasthagar med grus i så tycker inte hästarna att det är speciellt kul att vara i dem.

Hade jag haft gräshagar så hade de fått vara ute längre. Det är en självklarhet för mig.
Dessutom har dessa hagar ingen skugga på sommaren och då är det elakt mot hästarna att låta dem stå mitt ute i gassande solsken.

Mina hästar kommer alltid till mig varesig de är i boxen eller på betet. Jag har aldrig haft några problem att få tag på dem.

KOmmer de till dig första dagen i en hektar stor gräshage med?

Jepps...det gör de. De gnäggar tom när de ser mig.

Narcissa__Malfoy skrev:
Mina hästar är ute 3 timmar om dagen. De går i rasthagar så de tycker inte det är så kul atrt vara ute längre.
Vill ni att hästarna bara ska få lite frisk luft så är det väl lättare att bara öppna fönstrena i stallet? :angel:

Sen är det lite skillnad på tävlingshästar och skogsmullehästar.
Förklara gärna vari skillnaden ligger? :confused:

Tävlingshästar sysselsätts gärna på ett annat sätt och får se mer av omvärlden an andra hästar.
Har ofta märkt att just "tävlingshästar" året runt rids i ridhus alltför ofta just för att undvika att de koncentrerar sig på omvärlden mer än på sin ryttare?

Dessa aktiveras fast det står inne så pass mkt.
På vilket sätt?
Har ni släpat in datorer i boxarna så hästarna kan surfa på buke, eller? :angel:

Alldeles för många som vill att deras hästar ska vara vildhästar och som inte fattar att det inte funkar.
Detsamma kan man säga om alla porslinshästar ;)

Jag orkar inte svara på alla dina frågor men jag vet många skogsmullehästar som är totalt inaktiva och uttråkade medan de flesta tävlingshästar jag känner mår bra och är aktiva.

Att jämföra hagen med att öppna ett fönster i boxen är så löjligt att jag inte tänker besvara det.

Tyvärr rids många tävlingshästar i ridhus men långt ifrån alla. Särskilt inte de som går hoppning eller fälttävlan. Mina rids ute så mkt det går.

När mina hästar har tränat är de TRÖTTA och står och hänger i boxarna. De vill inte ut efter ett träningspass.

Jag tycker att man kan jämföra hästen med människan. Vi vet alla vad våra stillasittande liv gör med kroppen. Människan är gjord för att röra på sig och det är hästen också. Men vi är också anpassningsbara och bekväma av oss och det är väl inte så konstigt om det samma gäller hästarna. Visst kan de lära sig att det är trevligt att komma in, man får mat och kompisarna är ju där också men frågan kvarstår om det är NYTTIGT.

Ett djur som är gjort för att röras sig långa sträckor varje dag stängs in i en box 20 timmar om dygnet och de få timmar den får vara i "hage" handlar det mer om att lufta sig lite, för ngra ytor är det sällan att tala om för dessa tävlings/porslinshästar.

Jag jämför det med att stänga in hunden i en kompostgallerbur större delen av dygnet. Det hade uppfattats som djurplågeri av de flesta, men när man gör samma sak med hästen så är det, ja vad är det? inte god hästhållning iallafall.

Och att tvlingshästar skulle aktiveras mer än skogsmullehästar (vad avses med skogsmullehästar förresten?) har jag svårt att förstå.
Har man en kaninkompis till den eller har man hängt in aktiveringsbollar i boxen, eller anser man att det är stimulerande för en häst att stå och titta på när människor putsar på de övriga "burdjuren" i stallet. :confused:

Kompromisser är man tvungen att göra men att föröka förneka att det är just kompromisser säger en hel del om ens kunskaper i etologi. Eller så tycker man bara att det är bekvämast att inte tänka efter för då behöver man inte gå och ha dåligt samvete...

Jag undrar hur folk kan godkänna att ett bra träningsställe med flera ridhus o ridbanor mm, inte har hagar? Vem har byggt det och med vilken intelligens? Är det egentligen byggt för sengångare som rör sig 3 m/dygn eller?
Varför tycker man att ens egna vinstintresse ska gå före hästens välbefinnande, och hur länge håller en tävlingshäst som inte får röra sig fritt med stimulans?
Sen, att ta in hästarna efter 3 timmar utomhus, är väl helt oförsvarbart? Jag har hellre en utebox än en innebox, det samma gäller väl hage vs box? Även om hagen bara är 50 kvm och består av sand, så är ju synintrycken och förmågan att se andra hästar bättre än box inomhus? Jämförelsen med hund i kompostgaller är så bra, så tydlig!

några ex på hjärnsläpp:
Här i Umeå har de byggt en av Sveriges största ridanläggningar, där går hästar i små rutor, max 2 per hage, fullt munderade, i pass! Hittar man ingen som vill dela hage med en så får man dela på passet, dvs typ 4 timmar/häst. Och så kallar man det för modernt!
Klockan 22 på kvällen är hösilaget nästan slut för de flesta och de har hela natten kvar.. Metoden går ut på att klämma in så många hästar och ridbanor som möjligt utan att bry sig om att det är stäppdjur man ska hysa in sen.

På Bollerup går hästarna bara ut på helgerna, Oj vilken bra förebild för unga hästtjejer!
(läst i Ridsport)

Jag förstår inte nånting, har oxå tävlingshäst, men det allra viktigaste för mig är hennes välbefinnande, inte mitt. Den här tråden är helt absurd, trodde bara det var okunniga holländare som hade sina hästar på träningsanläggningar utan hagar och hagsällskap, hoppas hoppas verkligen att den trenden inte kommer hit för att stanna!
Tipsar om Active Stables, om hagbrist uppstår.

I vårt stall har vi en maximumgräns på boxtid. 12 timmar. Allt annat räknas som "Neglect" (hittar inte ordet på svenska. ) För det mesta kom de in vid 22 och ut vid 07-08.00 På sommaren går de på bete maj-sept. Kommer in varma flugiga dagar några timmar.

/j

olgaklara skrev:
Återigen en som INTE kan läsa :angel:

Haha, nej jag vet. sånt är livet.. :D ;)

Och ja jag tror faktiskt att en helklippt häst INTE mår bra att stå ute i dåligt väder.

Nää, det tror inte jag heller. Men om detta ska vara ett svar på mitt inlägg så skrev jag aldrig om det hästar som är klippta. Finns ju alltid en anledning till varför de klipps. Och jag skulle aldrig låta mina klippta hästar vara ute allt för länge vid DÅLIGT väder. (Har ingen men ändå)

Olater kommer av andra saker och inte bara av boxen, det är miljön. Det finns hästar som både krubbar och väver som går på lösdrift med.

Joo visst finns det det. Jag kan ju direkt erkänna att jag aldrig stött på en häst som väver & krubbar som går på lössdrift, om det inte berott på andra orsaker. Unghästar kan börja med olater då det särats allt för tidigt från sin mamma. Äldre kan ha fått det sen tidigare. Men du har säkert större erfarenheter än mig om lössdrift så.

Men jag har en annan syn på hästars liv än du.
Mina är haghästar och det kommer dom får vara tills dom inte finns hos min längre. Och du får gärna kalla det att jag missköter dom. Men jag vet bäst vad mina behöver & jag har aldrig hört någon som sagt att mina ser ut att må dåligt av det. men man ställer ju sin häst där man vill ha den. Och jag tror en viss lathet ligger i att ha vid större anläggningar. Du slipper ju transportera och hålla på. Hästen är inne när du kommer m,m. :crazy:

Men jag har svårt att läsa jag vet. :D

Senast ändrad:

Narcissa__Malfoy skrev:
Jag orkar inte svara på alla dina frågor men jag vet många skogsmullehästar som är totalt inaktiva och uttråkade medan de flesta tävlingshästar jag känner mår bra och är aktiva..

Du, min ena häst är skogsmulle och jag skulle verkligen inte kalla henne inaktiv och utråkad. Sen måste jag fråga vad du menar med skogsmullar?

Min går dagligen ute i skogen då ridhuset & ridbanan verkligen inte lockar mig. Hon tränas, busrids och hoppas för fullt för det. Och detta är min SKOGSMULLE!. Jag tränar för instruktör ibland också.

Så förklara nu!

men träning ör inte ALLT paddock finns ju i många stallar och ridhus amn aknåka till och träna..Vad gör amn inte för att hästarna ska få leva ett så närma en vildhästliv som möjligt!??
Ett steg till det är ju att låta häsatrna få gå ut iaf 8 timmar om dagen!

Narcissa__Malfoy skrev:
Jepps...det gör de. De gnäggar tom när de ser mig.

Bra =) För just det där, att man läser/hör/träffar/ser så många hästägare soms ommartid 'plötsligt' får infångningsproblem, är för mig en KLAR indikation på att hästarna faktiskt fäöredrar att vara ute och är smarta nog att inse att 'människa = jag åker in'.

Och mina kommer både galopperandes ocg gnäggandes, även på betet. Eftersom de vet att visst de kanske tas in, men de kommer ut igen. Och jag anser mig kunna räkna ut med det jag sitter på varför unghästen började boxvandra när hon fick boxvila..

snigelfarmor skrev:
I vårt stall har vi en maximumgräns på boxtid. 12 timmar. Allt annat räknas som "Neglect" (hittar inte ordet på svenska. ) För det mesta kom de in vid 22 och ut vid 07-08.00 På sommaren går de på bete maj-sept. Kommer in varma flugiga dagar några timmar.

/j

Neglect = försummelse.

Alexandra_W skrev:
Våra slaktdjur tod inte inne mer än på vintern. Billigare att de blir trinda på gräs än på hö och kraftfoder nämligen. Grannens slaktdjur går ut på sommaren och så även alla som jag vet härikring,d ock är de mindre jordbruk och inte de stooorskaliga man kan se i t ex Skåne.

Och här finns en jättestor grisuppfödare vars grisar inte ser insidan av en byggnad sålänge de lever (och de föds upp för slakt). De går ute året om och har små käcka plåthyddor att gå in i.

´Vad köper du för ägg btw? Nöjer dig med att det står 'frigående' och missar den finstilta texten med 'frigående höns inomhus', köper från burhöns (trivselburar eller vanliga) eller ser till att hitta de från frigående höns utomhus? (som inte är helt lätt att hitta, har jag märkt..)

Mina ägg köps inte för vi har egna :D

Och köper jag ägg, om jag behöver fler dvs så gör jag det av grannar som har sina utomhus.

Och ja jag läser på förpackningarna.

Här är tyvärr de flesta köttdjur inomhus hela sitt korta liv :mad:

LaMaya skrev:
Haha, nej jag vet. sånt är livet.. :D ;)
Nää, det tror inte jag heller. Men om detta ska vara ett svar på mitt inlägg så skrev jag aldrig om det hästar som är klippta. Finns ju alltid en anledning till varför de klipps. Och jag skulle aldrig låta mina klippta hästar vara ute allt för länge vid DÅLIGT väder. (Har ingen men ändå)

Nä just det

Joo visst finns det det. Jag kan ju direkt erkänna att jag aldrig stött på en häst som väver & krubbar som går på lössdrift, om det inte berott på andra orsaker. Unghästar kan börja med olater då det särats allt för tidigt från sin mamma. Äldre kan ha fått det sen tidigare. Men du har säkert större erfarenheter än mig om lössdrift så.

Jag har påträffat föl som krubbar :smirk: , och en åring som vävde.

f y i så har jag haft lösdrift också :smirk: , men med möjlighet att gå in i lada.

Men jag har en annan syn på hästars liv än du.
Mina är haghästar och det kommer dom får vara tills dom inte finns hos min längre. Och du får gärna kalla det att jag missköter dom. Men jag vet bäst vad mina behöver & jag har aldrig hört någon som sagt att mina ser ut att må dåligt av det. men man ställer ju sin häst där man vill ha den. Och jag tror en viss lathet ligger i att ha vid större anläggningar. Du slipper ju transportera och hålla på. Hästen är inne när du kommer m,m. :crazy:

eh?? JAG har inte mina hästar på någon anläggning, utan hemma på gården :smirk:
Och jag har INGET emot lösdrift, men MKT emot lösdrift UTAN skydd! Det är stooor skillnad.!!! Läs!

Men jag har svårt att läsa jag vet. :D

Det hade du ju eftersom du antog att mina stod på anläggning och att jag av lathet inte ville ha dem ute! Eller hoppas verkligen att jag missuppfattade dig nu??
Och att jag skulle ha något emot lösdriften i sig!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur