Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Men hästar KAN inte välja!!!! Inte sen vi var valt att ha dem i fångenskap kan de välja. DU har bestämt vad DU tycker är bäst och vad DU tror att DINA hästar skulle välja. Och det är att de aldrig skulle få gå i pyttesmå hagar eller vara ute i mindre än 8 h om dagen. Det skulle inte jag heller låta mina hästar göra. Men jag driver ingen hetsjakt mot hästägare som inte har samma möjligheter eftersom jag fortfarande är övertygad om att de gör det som DE anser är bäst för deras hästar.

Jag anser att när man skaffar sig ett djur så tar man på sig ett stort ansvar. Man bestämmer vad de ska äta, hur de ska sysselsättas, hur de ska behandlas när de är sjuka , om och när de ska avlivas etc. Det är ett stort ansvar. Men eftersom hästen inte KAN göra några val själva så gör vi det åt dem. De val som vi anser är de bästa. Så OM hästarna skulle kunna välja själva, ja, då skulle vi faktiskt få släppa dem fria....

De flesta hästar klarar utelsevistelse i regn och rusk.Hur är det med "vild hästarna"?
Tål inte hästen kylan så bra sätt på ett täcke!
Min häst blev helt nojig när han bara fick vara ute i 6h och sedan stå i boxen :crazy: men han hade vindskydd, men använde det inte.

Jag personligen tycker att detta är MYCKET underligt!!! Har i alla tider haft mina hästar ute dygnet runt på sommaren!!!! Dom får komma in när det regnar. Dom har en skgsdunge att gå in i när det är som varmast eller regnar. Självkart så får hästarna komma in varje kväll på vintern. Men jag tror att så länge inte hästen fryser så mår den bättre av att va ute än inne!!!

Alexandra_W skrev:
Skämt åsido, dina hästar står säker inte och tycker 'släpp hästarna fria'. Samtidigt är jag helt övertygad om att de INTE skulle tacka NEJ till mer utevistelse i kuperad,e trevliga hagar. Sagt det i flera andra diskussioner men säger det igen: Det är skillnad på bra och optimalt. Och ofta får man nöja sig med bra, och det innebär INTE att hästarna tar skada för det inte är perfekt, men om de kunde välja så..

Håller med Alexandra, :bow:
och det är precis samma resonemang som jag munhuggits mot samtliga mina andra inlägg. Dvs tänket att försöka få minimal utevistelse eller minimalt naturligt liv att framstå som det optimala. Som jag sa tidigare: helt OK att säga att "jo jag vet att det inte är optimalt, men mina resurser är tyvärr sådana att hästen inte går ute tillräckligt, har inget annat val pga x och y omständigheter, men som sagt, vet att det inte är optimalt.... Till skillnad från att INSISTERA på att hästen är ack så mycket lyckligare på detta sätt, och att det är synd om de stackare som lever mer "häst nära" liv.

har även sagt det förr och säger det IGEN: att blanda in TÄVLANDET eller "tävlings hästen" i debatten på denna extrem nivå är helt åt sjutton också - om ni frågar mig så ger det tävlingsryttaren (dit även jag brukar räkna mig, om än på hobby och ej proffs nivå) dåligt rykte! (dvs attityden att det är så stor skillnad på en tävlingshäst som trääänas och täääävlas att om de går ute mer än 3 timmar så funkar inte tävlandet och tränandet), mot de stackars skogsmullarna som lever ett ack så fruktansvärt liv i sina hagar där de står och ruttnar i sin skog och kuperade hagmark. ;)

Mackan/ som än en gång: alltid både tränat och tävlat sina hästar då de gått ute betydligt mer än 3-4 timmar om dagen, inklusive nattetid sommar, och som försöker så gott det går att låta hästarna vara hästar den tid de inte tillbringar med träning och tävling eller runt människan, vilket verkar funka utmärkt och utöver det ger mycket glada och motiverade och presterande hästar på träning och tävling.

Min häst går ute ca 12-15 timmar på sommarn. (ibland dygnet runt... Beror på väder) Men på vintern är min häst bara ute 6-9 timmar pga vädret. Han verkar inte vilja vara ute längre heller....

Senast ändrad:

*lånar knapp av mackan ;) *

Jag har tävlingshästar, avelsston, hingst och föl. Samtliga går på lösdrift, dygnet om, året om. Ingen har täcke ännu. Senare kommer de två som tränas och tävlas få täcke på sig då jag klipper dem.

Sommartid har jag dem hellre inomhus dagtid så de slipper flugorna, nattetid vill de helst vara ute. En hage har lösdriftshall (vi håller på bygga i den andra hagen också, tillsvidare tar jag in dem några timmar om dagen - de har träd och skog men det räcker inte riktigt till) och där märker man klart och tydligt att hästarna väljer att stå inomhus dagtid och när myggen härjar, nattetid är de uteslutande ute.

Tror inte det finns så många som har en tävlingshäst på elitnivå som låter den gå ute med kompisar året om??? Mina hästar mår iaf bra, är skadefria och väldigt glada. Jag vågar påstå att en häst på elitnivå kan både vara häst, ute året om och dygnet om OCH prestera. Senaste prestationen min "lösdriftskuse" gjorde var att gå och vinna en 80 km distans, blev distriktsmästare och fick Best Condition. Nästa tävling för honom blir Nordisk-Baltiska Mästerskapet i Norge där han förmodligen kommer försvara de blågula färgerna som en del i det svenska laget. I min ägo (tre år - lika lång tid på lösdrift) har han aldrig varit halt eller skadad och presterar bara bättre och bättre, så lösdrift? Javisst! Bara man sköter det rätt!

Camilla

Men hästar KAN inte välja!!!! Inte sen vi var valt att ha dem i fångenskap kan de välja.

Vi, dvs männsikan, kan ge dem MÖJLIGHETEN ATT VÄLJA..

DU har bestämt vad DU tycker är bäst och vad DU tror att DINA hästar skulle välja.

Nej, jag har LYSSNAT på mina hästar och SETT vad DE väljer.

Och det är att de aldrig skulle få gå i pyttesmå hagar eller vara ute i mindre än 8 h om dagen. Det skulle inte jag heller låta mina hästar göra. Men jag driver ingen hetsjakt mot hästägare som inte har samma möjligheter eftersom jag fortfarande är övertygad om att de gör det som DE anser är bäst för deras hästar.

När har jag bedrivit hetsjakt??

Och jag tror inte det finns en enda hästögare därute som inte gör det de tror är bra för deras hästar. Däremot VET jag att många hästägare anser att det BÄSTA skulle vara något annat än det de har, men det de har är bra. Och som jag sagt flera gånger men du tycks missa, är att det inte alltid är möjligt att se till att det är OPTIMALT, utan BRA får räcka, och att hästarna inte lider av det (men att det då är människan som gjort det valet)

Men eftersom hästen inte KAN göra några val själva så gör vi det åt dem. De val som vi anser är de bästa. Så OM hästarna skulle kunna välja själva, ja, då skulle vi faktiskt få släppa dem fria..

Nu ser du det i svartvitt. Man kan även i fångenskap utöka eller eliminera valmöjligheterna. Att ha lösdrift t ex är att ge hästen lite mer valfrihet än att ha den i box. Att ha den i hage del av dygn än inne dygnet runt är att ge den lite mer valfrihet. Att ha den i box dygnet runt är att ge den mindre valfrihet etc. Naturligtvis kan man inte låta hästen välja FRITT i 'fångenskap', men vi kan ge dem mer eller mindre valmöjligheter, utefter vad VI bestämmer. Och det är där det alltid är upp till människan och den mänskliga faktorn hur många valmöjligheter man erbjuder eller ej, och det baseras på en rad faktorer, där alla inte alltid har något med hästen att göra.

Men det går inte att utplåna sig själv för hästen heller, jag har aldrig påstått det. Men jag tycker inte om när folk tycker 'det går inte'.. och tar bort sitt EGET ansvar.

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst går ute ca 12-15 timmar på sommarn. (ibland dygnet runt... Beror på väder) Men på vintern är min häst bara ute 6-9 timmar pga vädret. Han verkar inte vilja vara ute längre heller....

Vad erbjuds på vintern då? Min gick ute i vinterhagen 12-14 timmar, har de bara hö, kompisar o lä så stod de mycket hellre där än i en trång kall box. Nu bor jag visserligen i Norrland där vintern är skonsam och underbar!

/j

Sant dar bryr jag mig inte om. Har redan anmarkning hos djurskyddsinspektoren och anser mig vara en fullgod djurplagare! ;) Nej, men allvarligt talat, en minimitid skulle verkjligen vara bra. Men undra hur vissa tavlingsryttare skulle klara det?? Om det gar att kringga reglerna sa de inte behover ga i hage utan typ ledas.. hmmm..

peter_lundin skrev:
När det gäller kor har vi ju en lag om utevistelse sen många år så det kanske är hästarnas tur.
PL

Men där finns det väl hur många kryphål som helst eftersom alla köttdjur här i skåne står inne dygnet runt, det kan jag bara se typ 200m från oss.

Alexandra_W skrev:
Du kanske skulle läsa på lite? :angel: Det finns redan regler om utevistelse för kor. Inte året om, men de ska ut på sommaren om man inte har väldigt god motivering varför de inte ska det (dvs får dispens).

Sen om vi ska jämföra med kor etc så titta hur många jordbruk det inte är som ställer om till lösdrift med mjölkningsrobotar, datoriserad utfodring etc. Minskar arbetsbelastningen (och ökar kraftigt banklånet..) men det ger också en betydligt bättre miljö för kossan. Och just när det gäller kossor så finns där i regel ett vinstintresse, i form av avkastning, så allt som ger kossor som trivs (och därmed ger bättre avkastning) brukar intressera (så länge investeringskostnaden är rimlig sett till utfall).

Vem har sagt att jag INTE visste att det fanns en lag om det redan :smirk: MEN den följs INTE vet ett otal som har sina djur inne året om tills de slaktas.

Dispensen är väldigt lätt att få :angel:

Och jag ser faktiskt inte en enda ko här nere som går på lösdrift, möjligen i torna hällestad men så som det är där ser det inte ut på de flesta ställen i skåne.

Jag vet att min moster som bor i Brottby har en granne som har lösdrift av grisar och det var ett av de första ställena som hade det och det var inte så många år som de började med det.

Hur kommer det sig då att dispansen är så lätt att få??

Senast ändrad:

TomasN skrev:
Ja snart är det nog bara gamla människor som inte har rätt till daglig utevistelse. :smirk:

:bow:

ja vad säger man?

vissa går på som bara den när det gäller djur men när det gäller våra egna gamla så vänder man bort huvudet

Alexandra_W skrev:
Det går att ta en vild häst, tämja den och ha den som tamdjur med. Det handlar om att hästar är anpassningsbara som vi berört redan. Och visst är en hel del av vildhästegenskaperna bortavlade, men vi har t ex inte fått bort 'fright and flight'-beteendet med avel, det kräver träning etc. Och soms agt, ston som kan välja fölar fortfarande på de öppna vidderna, ston har fortfarande en SNABB förlossning och föl är på benen och redo att följa flocken snabbt (jmf med många andra djur). Om vi avlade bort det som inte behövdes skulle detta ha ändrats, eller hur?

Mustangerna är kända för att vara ytterst svår tämjda och de är de sista vildhästarna som människan låter vara.

Och tja jag vet många ston som väljer att föla i box på tidig morgonkvist. Man brukar ta i ston från bete som går över tiden.

Jag pratar inte om MAT, jag pratar om att hästar i box nästan undantagslöst tar kontakt när matte/husse äntrar stallet. medan SAMMA hästar i en stor beteshage leker katt och råtta med samma matte/husse när de ska fångas. Blanda inte in i mat. Men om hästen nu så gärna tar kontakt med husse/matte i stallet, och det BARA hängde på att de håller av matte/husse, borde väl lika gärna ta kontakt i hagen? Så VARFÖR är det så många hästar som är svårfångade på sommarbetet om de inte matMUTAS? Och varför söker de flesta hästar på lösdrift eller med rejäl utevistelse gärna kontakt frivilligt med husse/matte även i hagen?

Det har jag aldigt råkat ut för faktiskt. Att man inte skulle få tag i dem i stor hage. Mina kommer alltid oavsett om de är på bete eller hemma :smirk:

Sist jag kollade finns det öppna ytor etc utanför i princip varenda stad. Men sist jag kollade så är inte alla hästägare beredda att pendla timmar till stall eller jobb (vilket är fullt förståeligt), och bor de då i stad stallar de upp hästarna i stad vilket ofta men inte alltid innebär icke-optimal utevistelse. Jag säger INTE att de ägarna generellt tycker det är perfekt (även om sådana avarter existerar), utan det jag påpekade var att det draget till sin spets hela tiden handlar om MÄNNISKANs bekvämlighet i första rummet. Vilket *tjat* är fullt förståeligt men inte ska stickas under stol med. JAG skulle ALDRIG acceptera att mina hästar gick i små platta fyrkanter. Period. Däremot kan jag acceptera att de går i hagar mindre än jag tycker är idealt, och går ute mindre tid än jag tycker är idealt. Men jag accepterar ALDRIG (förutom vid extremt dåligt väder eller sådant såklart) att de går i platta fyrkanter, eller att de går ute mindre än 8 h/dag. Punkt. Lika lite som jag förstår mig på att hästar står inne i skift för att vattnet i stallet inte ska frysa och sånt..

Det finns något som heter odlande bönder som INTE vill släppa till mark. Vi har endast 1,5h och det får vi nöja oss med. OCH jag åker varje dag till mitt job ca 1timme enkel väg med bil. Och det i skåne dvs

Nä jag håller inte med om att alla skall flytta uppåt för att kunna ha hästar. Och jag tror fortfarande INTE att det är hagarna som gör om häst trivs eller inte

Jag tror du berörde problemet i din första mening. Hästar är inte barn ;) Skämt åsido, dina hästar står säker inte och tycker 'släpp hästarna fria'. Samtidigt är jag helt övertygad om att de INTE skulle tacka NEJ till mer utevistelse i kuperad,e trevliga hagar. Sagt det i flera andra diskussioner men säger det igen: Det är skillnad på bra och optimalt. Och ofta får man nöja sig med bra, och det innebär INTE att hästarna tar skada för det inte är perfekt, men om de kunde välja så..

Eftersom vi inte vet vad de tänker så kan man ju inte utesluta att de kanske står där i sin box på natten och drömmer om nästa tävling heller :angel:

mackan skrev:
Håller med Alexandra, :bow:
och det är precis samma resonemang som jag munhuggits mot samtliga mina andra inlägg. Dvs tänket att försöka få minimal utevistelse eller minimalt naturligt liv att framstå som det optimala. Som jag sa tidigare: helt OK att säga att "jo jag vet att det inte är optimalt, men mina resurser är tyvärr sådana att hästen inte går ute tillräckligt, har inget annat val pga x och y omständigheter, men som sagt, vet att det inte är optimalt.... Till skillnad från att INSISTERA på att hästen är ack så mycket lyckligare på detta sätt, och att det är synd om de stackare som lever mer "häst nära" liv.

har även sagt det förr och säger det IGEN: att blanda in TÄVLANDET eller "tävlings hästen" i debatten på denna extrem nivå är helt åt sjutton också - om ni frågar mig så ger det tävlingsryttaren (dit även jag brukar räkna mig, om än på hobby och ej proffs nivå) dåligt rykte! (dvs attityden att det är så stor skillnad på en tävlingshäst som trääänas och täääävlas att om de går ute mer än 3 timmar så funkar inte tävlandet och tränandet), mot de stackars skogsmullarna som lever ett ack så fruktansvärt liv i sina hagar där de står och ruttnar i sin skog och kuperade hagmark. ;)

Mackan/ som än en gång: alltid både tränat och tävlat sina hästar då de gått ute betydligt mer än 3-4 timmar om dagen, inklusive nattetid sommar, och som försöker så gott det går att låta hästarna vara hästar den tid de inte tillbringar med träning och tävling eller runt människan, vilket verkar funka utmärkt och utöver det ger mycket glada och motiverade och presterande hästar på träning och tävling.

Vem har sagt att det gällde utevistelse på 3 timmar?? Men att säga att hästar som går ute dygnet runt i ur och skur året om utan vindskydd skulle må bättre, DET är vad denna diskution handlar om och det var det jag vände mig mot.

Jodå, jag vet att dina går ute. Mina går ute ung. samma tider som dina. Men tråden har ballat ur i det att folk som har sina ute typ 3 timmar om dagen hävdar att det är nödvändigt om hästarna ska orka träna och tävla. Och att det är synd om de stackare som går ute längre och står och har tråkigt och möglar bort från tristess i sina hagar dagarna i ända :angel:

det enda jag fightat dig om i tråden är iden att bara för att hästar tävlar så kan de inte eller vill inte, eller behöver inte gå ute. sen tror jag att det tyvärr är flera som missat att dina faktiskt går ute ganska mycket i jämförelse med många, så du har åkt på skit här och där som inte riktigt är förtjänat. Men som sagt, själv har jag bara kritiserat tänket att det inte är nödvändigt för en tävlingshäst att vara ute pga att den får se så mycket av omvärdlen på tävling och träning. Jag argumenterar fortfarande att det naturliga livet och beteendet bör finnas kvar att förunnas hästarna för att de ska prestera och vara som bäst.

jag ser inte att huvudämnet i tråden är huruvida hästar ska vara ute i ur och skur 24 timmar om dygnet come hell or high water. Utan huruvida vi inte skulle ha en minimi tid på hur LITE hästar får vara ute om dagen. Det står ju i trådskaparens första inlägg och är själva kärnpunkten i debatten.

Senast ändrad:

De allra flesta mjölkbönder har djuren på lösdrift, fast inomhus. och så ut på sommaren. Speciellt i Skåne! (mamma jobbar på scan med kalvar så hon vet om någon) Att kunna ha djuren "fritt" som i Torna Hällestad är ju få förunnat. Visste du att de driver de med häst förresten? Brukar vara med vid avskiljningen, dock utan häst.

Vad gäller tjurkalvar så stallas de upp 18 månader inomhus, vilket enligt mig är helt horribelt, men de slipper iallafall lida sen för de slaktas.

Grisar i lösdrift har iallafall Naturbruksgymnasierna i skåne haft över 10 år..så antingen har du en skev tidsuppfattning eller så ljuger grannarna. Men fortfarande är grisar oftast hållna i box fortfarande. De ska ju bara växa till sig, inte producera mest mjölk, alltså struntar man i att de har de bra. (Morfar har varit grisproducent)

Summa kardemumma: Ät mera häst, för de har de bättre än både grisar o tjurar och kor!

olgaklara skrev:
Vem har sagt att jag INTE visste att det fanns en lag om det redan :smirk: MEN den följs INTE vet ett otal som har sina djur inne året om tills de slaktas.

Dispensen är väldigt lätt att få :angel:

Och jag ser faktiskt inte en enda ko här nere som går på lösdrift, möjligen i torna hällestad men så som det är där ser det inte ut på de flesta ställen i skåne.

Jag vet att min moster som bor i Brottby har en granne som har lösdrift av grisar och det var ett av de första ställena som hade det och det var inte så många år som de började med det.

Hur kommer det sig då att dispansen är så lätt att få??

Hallå där!
Jag har inte sagt att hästarna bara ska vara ute tre timmar om dagen för att orka tävla! Jag har sagt att mina hästar går ute mellan 3 och 5 timmar varje dag i hagen. Jag önskar att de kunde vara ute längre men eftersom vi bara har rasthagar med grus i så tycker inte hästarna att det är speciellt kul att vara i dem.

Hade jag haft gräshagar så hade de fått vara ute längre. Det är en självklarhet för mig.
Dessutom har dessa hagar ingen skugga på sommaren och då är det elakt mot hästarna att låta dem stå mitt ute i gassande solsken.

Mina hästar kommer alltid till mig varesig de är i boxen eller på betet. Jag har aldrig haft några problem att få tag på dem.

Älskar du dina hästar så flyttar du dom till ett stall MED gräshagar :smirk:
Svårare än så är de inte

Jag cyklar hellre 1 mil enkelväg till stallet och vet att de har bra hagar om dagarna att gå i än att kunna gå på 2 minuter men då ha dåliga hagar!

Skulle ALDRIG släppa ut en häst i en dammig grushage.Hästarna kan få alla möjliga luftvägssjukdommar!
Gruset innerhåller bakterissporer som går rakt in i hästen när den går och de dammar!! :crazy:
Eftersom du har så liten hage bajsar/kissar den där den även äter går!

Senast ändrad av en moderator:

Alltså sååå små är inte hagarna. De kan rejsa rätt bra i dem. Dammar gör det inte heller.
Jag tänker inte flytta eftersom det är en bra träningsanläggning med flera ridhus. Jag måste kunna hålla igång mina hästar på vinterna också.

Observera dock att mina hästar alltid går på sommarbete på sommaren.

snigelfarmor skrev:
De allra flesta mjölkbönder har djuren på lösdrift, fast inomhus. och så ut på sommaren. Speciellt i Skåne! (mamma jobbar på scan med kalvar så hon vet om någon) Att kunna ha djuren "fritt" som i Torna Hällestad är ju få förunnat. Visste du att de driver de med häst förresten? Brukar vara med vid avskiljningen, dock utan häst.

Vad gäller tjurkalvar så stallas de upp 18 månader inomhus, vilket enligt mig är helt horribelt, men de slipper iallafall lida sen för de slaktas.

Grisar i lösdrift har iallafall Naturbruksgymnasierna i skåne haft över 10 år..så antingen har du en skev tidsuppfattning eller så ljuger grannarna. Men fortfarande är grisar oftast hållna i box fortfarande. De ska ju bara växa till sig, inte producera mest mjölk, alltså struntar man i att de har de bra. (Morfar har varit grisproducent)

Summa kardemumma: Ät mera häst, för de har de bättre än både grisar o tjurar och kor!

Nu skrev jag slaktdjur inte mjölkkor :smirk: Tjurkalvar som står inne i stall 18 månader!! typ hela sin livstid då :angel:

De slipper lida sedan :eek: Det tycker du är ett försvar eller? De leder väl typ i 18månader :mad:

Nä jag har inte sett speciellt många som har sina grisar UTOMHUS på lösdrift i skåne. jag vet ett par ställen men de är i minoritet. Jag kallar inte det för lösdrift när de går lösa i en stor hall :angel: För mig är lösdrift när det är UTE året om med möjlighet att gå in i ligghall!!!

Den "lösdriften" du menar tycker jag fortfarande är horribel och de grisarna jag menade var utomhus året om med sina kultingar som sedan gick till slakt. De är ALDRIG inne och visst finns det många sådana ställen så får du gärna tips mig så kan jag åka dit och titta!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt