Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.
Suck.... ja, jag du är verkligen ute på barrikaderna LIA, men du måste också inse att allt inte kanske går att jämföra med hur det är (eller var kanske..) i naturen. Det gället ju ALLT, inte bara hästhållning, utan också oss människor. Jämför med hur vi hade det förr när vi förmodligen åt mer naturligt och rörde oss mer. Då var vi i snitt 1.35 långa och hade en medelålder på 32 år.... Var det bättre då??? Visst, en vildhäst som lever någonstans där den har gott om mat och ett bra klimat kanske på sätt och vis har det bättre än våra tamhästar, men på sätt och vis inte. Jag håller med om att hästar som går i pyttesmå, tråkiga hagar utan gräs inte har det optimalt, men att gå i hagen är ju inte det ENDA sättet att stimulera en häst!! Jag har själv haft en häst konvalacent med boxvila i tre månader, men jag lyckades hålla henne stimulerad och på gott humör ändå genom att beta henne, pyssla, rykta, pussa & kela etc och en liten sjukhage ute där hon kunde stå och kika på allt som hände runt omkring.
Jag tycker personligen att det är betydligt värre att ha hästar ute länge utan att få rejält med hö med jämna mellanrum. Utevistelsen i sig är ju inget självändamål.
Vad tycker du om hundar då?? Hur mycket ska de vara ute?? 24/7 som vildhundar?? Och katter??? Ska vi människor jobba??? Eller bara jaga som vi gjorde förr?? Har läst att våra kroppar är gjorda för att sova till typ kl 10 på dan. Gör du det???