Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Sv: Nya regler om max utevistelse från Jordbruksverket.

Liten miss av mig, det är ju du som bara har hästarna ute 3 tim om dagen Olgaklara har ju bara försvarat den typen av hästhållning.
PL

Fel igen, jag försvarar INTE att ha hästen i boxen 21 timmar. Mne vad jag försvarar är att man har infört att man är tvungen att ha vindskydd i hagen om hästarna är ute mer än 12 timmar. Jag tycker att även om hästen är mindre ute än dessa timmar så borde ngt form av skydd finnas.

Det enda jag skrivit här är att jag undrar vad de har för bevis på att utehästar mår bättre än tävlingshästar som står inne mkt!

Om jag skall vara ärlig så har jag inte sett någon stallad häst som far illa medans jag sett en hel hop med utegångshästar UTAN vindskydd som inte mår speciellt bra.

Det är rätt stor skillnad!

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Och var har jag skrivit att mina aldrig springer eller att de inte går ute länge??

I citatet ovan, där skrev du att dina hästar inte har något behov av att springa och då skrev jag att det är tvärtemot mina då för dom har ett jättebehov av att röra sig och springa i hagen. Angående tiden så har jag inte sagt något om det.

olgaklara skrev:
medans jag sett en hel hop med utegångshästar UTAN vindskydd som inte mår speciellt bra.!

Och du vet att det är pg att de inte har vindskydd?

En häst som mår dåligt pg att de står för mycket i stallet blir ofta deprimerade under en längre tid tillskillnad från de hästar som är ute då det är väldigt stor skillnad på vädret.

Och sen, om din häst går ute och det är pissigt väder. Hur många tar inte in dom då? (Ingen häst har dött av frisk luft)
Sen finns det en hel del inne hästar som skaffar sig olater av att vara inne mycket.

Men det är ju bara att se sig själv. Att sitta inlåst 24 timmar om dygnet mår ingen bra av. att vara ute blir man både pigg och glad. Eller??

Senast ändrad:

LaMaya skrev:
Och du vet att det är pg att de inte har vindskydd?

En häst som mår dåligt pg att de står för mycket i stallet blir ofta deprimerade under en längre tid tillskillnad från de hästar som är ute då det är väldigt stor skillnad på vädret.

Och sen, om din häst går ute och det är pissigt väder. Hur många tar inte in dom då? (Ingen häst har dött av frisk luft)
Sen finns det en hel del inne hästar som skaffar sig olater av att vara inne mycket.

Men det är ju bara att se sig själv. Att sitta inlåst 24 timmar om dygnet mår ingen bra av. att vara ute blir man både pigg och glad. Eller??

Återigen en som INTE kan läsa :angel:

Och ja jag tror faktiskt att en helklippt häst INTE mår bra att stå ute i dåligt väder.

Och de hästar som jag sett som inte mår bra har varit utegångshästar och utan skydd så är det onekligen värre. På de flesta hålla här och neråt det hållet jag kör så är det inte speciellt mkt vare sig träd eller kullar och ställa en häst mitt ute i en hage utan skydd tycker jag iaf är missskötsel.

Olater kommer av andra saker och inte bara av boxen, det är miljön. Det finns hästar som både krubbar och väver som går på lösdrift med.

Visst boxvila hästar mår dåligt, men det går ju knappast att jämföra med en häst som tränas två timmar påer dag och går ute några timmar och eventuellt även går en stund i skrittmaskin. Det är själva aktiviteten som gör att hästen blir nedstämd, vilket boxvila av en sjuk häst gör. Men där är det ju även sjukdommen som påverkar

Ja det är konstigt för man borde ju tycka att tex fuxen skulle ha ett enormt behov av att springa, men nej hon kanske tar en repa per dag men oftast så ställer hon sig vid grinden och glor. Antagligen för att hon vill bli serverad sitt foder (läs gräs :crazy: ).

Fullblodshästen försökte få fart på tysken, men han är en enormt lat häst så han rör sig inte om han inte måste. Fullblodet kan springa iväg som bara den medan han lunkar sakta efter i skritt.

Jag tror att det till viss gräns beror på vilka hästar man har ihop också. När det andra fullblodet kommer hem så brukar hon vara en sådan som springer mkt (hon är på sommarbete dygnet runt :devil: ) och då hakar fullblodet på henne, men inte tysken.

Jag tycker det är så självklart, att hästar passar bäst och trivs bäst ute i rejäla hagar (undantaget undantagen), att jag inte begriper dom som påstår annat!
Grannens rid och trav-hästar samt mina egna, runt 20 st totalt, går ute i sina rejäla, delvis kuperade hagar, har tillgång till stora inneutrymmen, men är ändå alltid ute oavsett väder och årstid! Så om hästen får välja, ...

LIA

I vårat lilla stall får jag skäll för att jag tar in mina hästar över natten!!!
Jag vill att dom ska få vila så att dom inte är så slö när jag tränar.
Jag tycker att det är självklart att ta in hästar som tränas! Dom andra fem hästarna rids inte särskillt mycket under sommaren och när dom "rids" blir det lunk i skogen...

Jag släpper ut dom vid 07.00 och tar in dom vid 21.00
Så dom går ju ute länge ändå!!

Problemet blir när semestern är slut och gårdsägarinnan inte tänker hålla på att släppa ut och in mina hästar... när alla andra går ute dygnet runt kan väll mina göra det!! Jag betalar hyra för att få in och utsläpp!!!

Tycker att det är vanligt med konflikter när man stallar in i privata stall!!!
Alla har sina idéer om vad som är bäst för hästen!

Jag vill att dom ska få vila så att dom inte är så slö när jag tränar. Jag tycker att det är självklart att ta in hästar som tränas!
Här har du ett argument för att stalla in hästar. Ett argument jag förstår, men som ändå inte är värt något i mina ögon. För mig kan inte "mina" önskemål vara så viktiga, att det går ut över hästens behov och krav.
Så måste jag fråga dig om "slöheten". Vi har nu haft dom äldre ute på frigång i över 2 år, och vi har inte märkt av någon "slöhet". Snarare är dom fysiskt minst lika pigga och mentalt ännu mer vakna, på det vi vill förmedla till dom. Vi rider och kör numera på "busk/klubbnivå", så det är kanske annorlunda med hästar på elitnivå. Men hur många har såna i Sverige?

Jag betalar hyra för att få in och utsläpp!!!
:confused: Det är ju en avtalsfråga mellan dig och ägaren av gården/verksamheten!

Alla har sina idéer om vad som är bäst för hästen!
Sant! Men alltför ofta ser hästägare dock till, vad som är bäst för dom själva i första hand. Om hästen själv får bestämma? Se mitt förra inlägg.

LIA

Det känns som att en häst som går ute dygnet runt aldrig får någon riktig vila... dom får fightas med flugor och mygg, spana efter alla vilda djur som spökar runt hagen mm.

Nu har jag mina i en stor hage med vind och regnskydd!
varje kväll står dom och väntar på att få komma in...

kanske bara inbillning

Släpp alla hästar fria!

Lägg av...snälla...

thewest skrev:
Det känns som att en häst som går ute dygnet runt aldrig får någon riktig vila... dom får fightas med flugor och mygg, spana efter alla vilda djur som spökar runt hagen mm.

kanske bara inbillning

Jag tror faktiskt det är inbillning ;) Jag har tänkt i samma banor, just för att om de går ute större delen av dygnet (säg 20 h) så lägger de sig ofta när de kommer in. Men jag tror inte det egentligen är för de är dödströtta, utan för de 'passar på' att göra det när de är inne OCH för att det faktiskt inte finns något att göra inne?

Mina är ligga pigga om de gått ute som stått inne (de står inte inne mer än max 10 h/natt). Och det kan ju gå DAGAR utan att jag ser dem ligga ute, men så springer jag på dem när de ligger som två slakt i hagen och ser döda ut, eller snarkar inne i lösdriften. Så det är nog snarare så att de vilar ute när vi inte ser det. Men det kräver förstås trygga hästar i trygg flock.

Inackorderingsstoet låg baske mig inte inne en enda natt på första månaden, men låg glatt som död och snarkade mitt ute på betet, oavsett om någon av de andra 'höll vakt' eller om de också sov.

JAG ser mina oerhört sällan inne i lösdriften, men det är 'liggmärken' i halmen och så därinne varenda dag, så jag tror faktiskt de vilar lika mycket ute som inne bara det att man SER det inne.

(Däremot hästar på bete utan möjlighet att gå IN någonstans för att slippa insekter, de ÄR tröttare än hästar som säg 4-5 h/dag får möjligheta tt komma in och komma undan insekterna..)

Kanske ska ge MIN anledning till varför jag faktiskt stallar in nattetid (utom under betesperioden då) TROTS att jag har lösdrift.

Jag vill ha INDIVIDKOLL på hästarna. Om de går på lösdrift så ser jag att NÅGON häst varit orolig och härjat i lösdriften, NÅGON häst är lös i magen eller att någon häst eller möjligen båda äter/dricker sämre. Men jag har fortfarande ingen aning VILKEN av hästarna som inte är helt okej, trots att jag bara har två.

Med dem i varsin box ser jag direkt både att någon inte är helt okej, och direkt vilken. Ser ju t ex om valacken är lös i magen, skitit mindre än normalt (kolikvarning), druckit/ätit mindre etc. Flera gånger under åren har jag fått fatt i kolik snabbt på det sättet, genom att hästen ätit sämre och skitit mindre, men är pigg och gad etc. Men då är det bara sätta in åtgärder för då är koliken ett faktum. På lösdrift hade jag sett att EN häst ätit/druckit mindre, men inte kunnat se vilken som mådde dåligt förrän den började visa tecken på kolik.

Därför vill jag envist ha in dem varje dag. Inte nödvändigtvis en hel natt, men minst en 4-5 h och gärna längre (eftersom en utebliven hög på den tiden inte behöver betyda ett dugg).

Dock inte bestämt hur jag ska göra i vinter. Om jag ska ta in varannan natt typ, om jag ska ta in på em men slänga ut innan jag går och lägger mig eller om jag ska stalla upp dem som vanligt nattetid (dvs de går in 8-10 h ¨på box under natten).

Jag hade Hille ute dygnet runt en lång tid före en tävling för att han förhoppningsvis skulle bli lite tröttare till dressyren som går första dagen men det blev han inte, tvärtom så var han piggare och mer spänd och tittig inne på banan än vad han har varit på flera år??

Jag har i stort samma svar som Alexandra, med undantag av att våra hästar bara går in i "ligghallen" för att komma undan broms etc. Dom ligger aldrig där. På försommaren var mygg och knott en helvetesplåga under några dagar, och då ville och fick dom komma in i stallet dagtid.

Under nätterna, då hästarna i allmänhet står inne, sover faktiskt "ohyran" också! Något man kanske inte tänker på.

"Dom vilda djuren" bryr dom sig inte om. I varje fall inte för att det är natt.

Och vad får dom då??? :angel: ;)

LIA

Aldrig!
Däremot är det upp till dig att låta bli att läsa, det som står LIA bredvid. Också att låta bli att svara.

Vem vet, kanske kommer även du att tänka på hästen i första hand? Någon gång i framtiden.

LIA

Kanske ska ge MIN anledning till varför jag faktiskt stallar in nattetid (utom under betesperioden då) TROTS att jag har lösdrift.
Det här förstår jag inte. I konsekvensens namn borde du väl inte ha dom ute under sommaren heller? För ditt kontrollbehov är väl inte mindre då? :confused:

Vi nöjer oss med att vistas i hagen med hästarna då och då varje dag, och håller kollen på så sätt. Vi tror, att tack vare att hästarna lever ett så pass "riktigt" liv, som dom ändå gör, så är risken för magproblem tämligen liten. T ex så klarar dom tillvänjning mellan olika fodersorter utmärkt på egen hand. Dom varierar sitt födointag (gräs/trä/rötter/mm) beroende på årstid, osv. Vi ser till att dom alltid har vatten samt hö när hösten kommer, så dom har vad som behövs.
Och peppar, peppar ingen dålig mage än. :) Frånvaron av stress gör säkert sitt till.

LIA

Suck.... ja, jag du är verkligen ute på barrikaderna LIA, men du måste också inse att allt inte kanske går att jämföra med hur det är (eller var kanske..) i naturen. Det gället ju ALLT, inte bara hästhållning, utan också oss människor. Jämför med hur vi hade det förr när vi förmodligen åt mer naturligt och rörde oss mer. Då var vi i snitt 1.35 långa och hade en medelålder på 32 år.... Var det bättre då??? Visst, en vildhäst som lever någonstans där den har gott om mat och ett bra klimat kanske på sätt och vis har det bättre än våra tamhästar, men på sätt och vis inte. Jag håller med om att hästar som går i pyttesmå, tråkiga hagar utan gräs inte har det optimalt, men att gå i hagen är ju inte det ENDA sättet att stimulera en häst!! Jag har själv haft en häst konvalacent med boxvila i tre månader, men jag lyckades hålla henne stimulerad och på gott humör ändå genom att beta henne, pyssla, rykta, pussa & kela etc och en liten sjukhage ute där hon kunde stå och kika på allt som hände runt omkring.

Jag tycker personligen att det är betydligt värre att ha hästar ute länge utan att få rejält med hö med jämna mellanrum. Utevistelsen i sig är ju inget självändamål.

Vad tycker du om hundar då?? Hur mycket ska de vara ute?? 24/7 som vildhundar?? Och katter??? Ska vi människor jobba??? Eller bara jaga som vi gjorde förr?? Har läst att våra kroppar är gjorda för att sova till typ kl 10 på dan. Gör du det???

Här har du ett argument för att stalla in hästar. Ett argument jag förstår, men som ändå inte är värt något i mina ögon. För mig kan inte "mina" önskemål vara så viktiga, att det går ut över hästens behov och krav.
Men stopp och belägg, ok att man försöker göra det bästa ur hästens synpunkt, men vi har dem alla av olika skäl, egoistiska skäl faktiskt, så det bästa är en lagom kompromiss, där båda parter får göra lite avkall.

Allt du gör går ut över hästen, ridning, körning, rycka man osv... Så kom inte och säg att du som hästägare sätter hästens behov och krav först, för då hade du inte gjort något av ovanstående, då hade vi inte haft hästar som tamdjur över huvudtaget...

thewest skrev:

kanske bara inbillning

Jag vill protestera! Mina hästar bor på lösdrift. Flugor och mygg har vi knappt här och på sommaren är de på bete. Spana efter vilda djur gör väl även hästar som står på stall? Mina (idioter) verkar fullkomligt trygga då de ibland ligger BÅDA TVÅ när jag kommer ut. Och jag tror inte det beror på att de går på lösdrift och är trötta. Jag märker nämligen JÄTTEstor skillnad när de går på bete, DÅ är de trötta! När de är hemma på lösdriften är de som när de står på stall (jag har haft dem inackorderade men fick ta bort dem därifrån då märren höll på att dö, av kvickdrag).

Varenda kväll står mina också och väntar vid grinden. På kraftfodret! Jag har suttit vaken vid ett flertal tillfällen och studerat dem på natten, och inte är de mycket inte. Men det kanske bara gäller mina... :angel: ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama