Monstermom
Trådstartare
(... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? )
Nåväl, såhär ligger det till: jag har en hund med lite problem, han är fyra år nu och vi har absolut gjort framsteg men är långt ifrån i hamn. (Jag går i alla fall i teorin till tränare också, men det blir när vi båda råkar befinna oss i samma del av landet samtidigt, vilket inte lyckas så ofta som hade varit bra...) Jag skulle vilja höra om någon annan har några tankar om honom, träning, situation, osv - kanske en ny synvinkel kan skaka loss något, man vet ju aldrig! Tyvärr kan jag ju inte ge er en opartisk bild av honom (eller mig), men jag får helt enkelt beskriva det som är sanning för mig och ser ni något märkligt med det så ifrågasätt gärna.
Monster är:
Aktiviteter: Vi promenerar en del, som regel blir det ca 3h/dag (mer på vardagar, mindre på helger), både i samhällen och ute i naturen. Han drar vikter (dragweight) som fysträning ca 3-4 pass/vecka. Personspår 2-3/vecka, strax under km som regel. Andra nosövningar (upplet, specialsök) dagligen. Tricks, shejping, "skojträning" nåt pass dagligen. Lite mer "seriös" träning ung. varannan dag. Utöver det är han så gott som alltid med på vad jag än gör. Tror det är allt... (Han slappnar av bra hemma tycker jag, men han kan definitivt bli uttråkad (söker då upp mig och försöker få mig att göra något med honom). I perioder med mindre aktivitet (pga skada) har han varit tydligt värre, så överaktiverad torde han i alla fall inte vara - kanske tvärtom?)
Mina tankar; Jag måste få till impulskontrollen i första hand! Jag gör stadgeövningar med honom, och det lönar sig men inte "tillräckligt"(?) mycket. I andra(?) hand är vi fast(?) i en jättetråkig ond cirkel, där Monster har för mycket problem för att kunna vistas ute i världen (gå kurs, vara med i träningsgrupp, bara träffa folk, osv) vilket gör att allting egentligen blir värre! Min tafatta träning på egen hand blir inte uppstyrd och målinriktad på det sätt den skulle vara om jag hade yttre ramar (kurs/grupp), och Monster får ju så gott som ingen störningsträning där vi harvar på hemma på gräsmattan. Att han blir så isolerad gör också främlingar tusen gånger mer spännande (och farliga...) än om han finge vara van vid att det är folk lite varstans men det gör inte så mycket... Hans benägenhet att gå i omedelbart försvar (konfrontera obehag) gör det jättesvårt att inte bara lita på honom runt folk, utan även lita på folk runt honom - om jag hade en krona för varje person som sagt "jag är kolugn runt hundar, skulle aldrig falla mig in att straffa en osäker hund!" för att sen ge Monster en örfil när han hoppar "han måste ju lära sig att det är fel!" hade jag... Många kronor. En sådan händelse gör alltså Monster väldigt mycket värre, då han går från överintensivt (och ja, jobbig!) nyfiken till "jaså du var farlig i alla fall! "...
Era tankar: Så, diagnosticera och fixa min hund! Eller hans matte...
(Avlivning är inte aktuellt. Han är en svår/jobbig hund, men jag har plats för honom i mitt liv även om han inte blir "bättre".)
(Blev jättelångt... Som vanligt... Förlåt! Och tack om ni alls läst! )
Nåväl, såhär ligger det till: jag har en hund med lite problem, han är fyra år nu och vi har absolut gjort framsteg men är långt ifrån i hamn. (Jag går i alla fall i teorin till tränare också, men det blir när vi båda råkar befinna oss i samma del av landet samtidigt, vilket inte lyckas så ofta som hade varit bra...) Jag skulle vilja höra om någon annan har några tankar om honom, träning, situation, osv - kanske en ny synvinkel kan skaka loss något, man vet ju aldrig! Tyvärr kan jag ju inte ge er en opartisk bild av honom (eller mig), men jag får helt enkelt beskriva det som är sanning för mig och ser ni något märkligt med det så ifrågasätt gärna.
Monster är:
- Fyra år, okastrerad cane corso hanne.
- Miljöstark, helt oberörd för ljud, märkliga underlag, höjder, osv.
- Socialt osäker, han har väldigt svårt för främlingar (men är samtidigt enormt nyfiken!) och väldigt osäker med främmande hundar. Leker "snällt men otrevligt" med hundar han får träffa, med det menar jag att han inte är aggressiv när han väl får träffa en annan hund men han är på tok för på och intensiv (och väldigt fysisk i sina lekar), vilket jag ser som ett sätt att lätta på trycket (hunden var läskig först, när han inser att den inte tänker döda honom har han alldeles för mycket nervös energi att göra av med - hundar han känner väl och får vara med under längre tid är han mycket lugnare med såklart).
- Enormt nyfiken, väldigt förarorienterad (lös håller han sig max 15-20m ifrån mig hur tråkig jag än är - definitivt alltid inom synhåll), jättestort föremålsintresse.
- Fruktansvärt reaktionssnabb. Han kollar tex egentligen av med mig innan han fattar dumma beslut (som utfall), men det går för snabbt för att jag alls ska hinna se det annat än på film... Han triggar på saker jättesnabbt, alltifrån en gest som han misstar för början på ett kommando till något han uppfattar som hotfullt.
- Väldigt dålig impulskontroll, både egen och "förarinstallerad".
- Ganska mjuk (bildar ganska starka och snabba associationer till obehag) men är konfronterande, inte undvikande. Mao, han triggas till aggressivitet av obehag.
- Hyfsat intelligent, löser gärna uppgifter i flera steg. God uthållighet för problemlösning, gillar shejping, osv. Barnsäkrat hem, eftersom han är som en unge överallt...
- Mycket lågt matintresse
- Mycket lågt resursförsvar
- Reagerar starkt på överraskningar, men avreagerar nästan lika snabbt
- Väldigt signalkänslig
- Utfall mot andra hundar, även mot människor ibland
- Impulskontrollen, självbehärskningen, frustrationen! Mycket nafs i kläder och händer när inte belöningen kommer som förväntat, reagerar för snabbt på kommandon (som ofta inte var kommandon alls, utan en helt annan gest eller ett ord som hörde hemma i en hel mening sagd till någon annan...), frustrationstacklar benen när han inte lyckas med positionen, osv
- Osäkerheten mot människor - i kombination med hans högsta önskan att få leka med allt och alla... (Återigen, impulskontroll...)
- Hantering! Jag får göra vad som helst med honom, som "värst" reagerar han med att visa undvikande (sätta sig under trappen) eller be om nåd (lägga sig på rygg), men som regel är han OK med det mesta. Andra (även människor han känner väl) vill han inte att de ska böja sig över honom, ha armarna omkring honom, hålla fast honom, osv... Han undviker (kraftigt!) i första hand, men eskalerar till försvar (via en tydlig varningsstege) om han känner sig tvingad. Höjdare hos veterinären. (Han har inte bitit, men jag har å andra sidan inte gett honom chansen heller. Jag tror definitivt han skulle kunna tänka sig att markeringsbita i vissa lägen när han blir trängd.)
- Få honom trygg, både i möten och i hantering, såväl som med människor allmänt. Han behöver inte nödvändigtvis kunna fungera socialt (alltså ta kontakt), men jag vill att han ska vara trygg nog att inte agera mot (inbillade) hot i alla fall.
- Behärskning! Det måste gå att få honom att tänka till en halv sekund i alla fall, istället för att alla intryck helt förbipasserar hjärnan och går direkt ut i musklerna...
Aktiviteter: Vi promenerar en del, som regel blir det ca 3h/dag (mer på vardagar, mindre på helger), både i samhällen och ute i naturen. Han drar vikter (dragweight) som fysträning ca 3-4 pass/vecka. Personspår 2-3/vecka, strax under km som regel. Andra nosövningar (upplet, specialsök) dagligen. Tricks, shejping, "skojträning" nåt pass dagligen. Lite mer "seriös" träning ung. varannan dag. Utöver det är han så gott som alltid med på vad jag än gör. Tror det är allt... (Han slappnar av bra hemma tycker jag, men han kan definitivt bli uttråkad (söker då upp mig och försöker få mig att göra något med honom). I perioder med mindre aktivitet (pga skada) har han varit tydligt värre, så överaktiverad torde han i alla fall inte vara - kanske tvärtom?)
Mina tankar; Jag måste få till impulskontrollen i första hand! Jag gör stadgeövningar med honom, och det lönar sig men inte "tillräckligt"(?) mycket. I andra(?) hand är vi fast(?) i en jättetråkig ond cirkel, där Monster har för mycket problem för att kunna vistas ute i världen (gå kurs, vara med i träningsgrupp, bara träffa folk, osv) vilket gör att allting egentligen blir värre! Min tafatta träning på egen hand blir inte uppstyrd och målinriktad på det sätt den skulle vara om jag hade yttre ramar (kurs/grupp), och Monster får ju så gott som ingen störningsträning där vi harvar på hemma på gräsmattan. Att han blir så isolerad gör också främlingar tusen gånger mer spännande (och farliga...) än om han finge vara van vid att det är folk lite varstans men det gör inte så mycket... Hans benägenhet att gå i omedelbart försvar (konfrontera obehag) gör det jättesvårt att inte bara lita på honom runt folk, utan även lita på folk runt honom - om jag hade en krona för varje person som sagt "jag är kolugn runt hundar, skulle aldrig falla mig in att straffa en osäker hund!" för att sen ge Monster en örfil när han hoppar "han måste ju lära sig att det är fel!" hade jag... Många kronor. En sådan händelse gör alltså Monster väldigt mycket värre, då han går från överintensivt (och ja, jobbig!) nyfiken till "jaså du var farlig i alla fall! "...
Era tankar: Så, diagnosticera och fixa min hund! Eller hans matte...
(Avlivning är inte aktuellt. Han är en svår/jobbig hund, men jag har plats för honom i mitt liv även om han inte blir "bättre".)
(Blev jättelångt... Som vanligt... Förlåt! Och tack om ni alls läst! )