Nya hästregler enligt Djurvårdsverket!

C

Curly

Lägger säkert denna tråd fel och troligen har något redan postat en liknande men...

Läste om de nya reglerna vad gäller hästars utevist igår. Tyvärr hittade jag ingen länk från kvällstidningarna att posta, men det har säkert inte undgått många då det även visades på nyheterna igår. Det handlade om att hästar numera inte behöver daglig utevistelse i hage om de istället får vistas i ridhus eller paddock och att de inte längre behöver hästkompisar utan att det kan räcka med mycket kontakt med människor eller annat djur.

Jag är starkt emot detta och utan alltför mycket information anar jag att det är blå blocket som ligger bakom. Det stod ju även i artikeln att ridskolor inne i städer är lättade över beslutet. Jag tycker det känns helt fel att inte låta hästarna får vara ute och äta färskt gräs och vara ute i friskt luft (inget dammigt ridhus) varje dag. Vi har redan "tagit ifrån" dem deras frihet och utnyttjar dem (så även jag ibland, men då ute i skogen) för ridning och så ska vi inte ens låta dem få gå i hage varje dag. Har jag helt fel eller?! Om man inte kan erbjuda hage på ridskolor i städer så får man väl flytta ridskolan. Det ska ju vara så naturligt för hästen som möjligt. Det där med att hästen kanske inte behöver hästsällskap kan jag till viss mån hålla med om. Jag är inte så kunnig om det, men en del hästar verkar inte funka alls bra med andra eller mår bra (kanske svårt att märka annat) av en annan kompis som en get eller liknande. Men de är ju flockdjur, även om inte alla hästar växer upp med många hästar omkring sig.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag reagerar iaf starkt på detta beslutet.

Sv: Nya hästregler enligt Djurvårdsverket!

Ja det är synd men detta är ingen direkt skillnad mot det förslag som var ute på remiss o ändå en liten förbättring.

Dumt beslut och så är det när politiker beblandar sig in i hästverksamheten.

När det gäller hästar får vara ensamma är jag emot det: om en häst inte tycker om att vara med andra hästar kan man stoppa den i en avskild hage och en box utan grannar men om man tillåter att de får vara ensamma kommer många hästar som älskar att vara med andra hästar också drabbas. Min dam skiter fullständigt i att det finns får i hagen också- hon ska prompt ha en hästkompis med annars blir hon olycklig.

Att de får gå i paddock är väll lika med en vanlig halvdan frimärkshage som de annars har på sådana ridskolor så stor skillnad är det inte. Kanske mindre lerigt. Men ridhus? Jippie! Bronkithästar höger och vänster!

Senast ändrad:

Ja, det är verkligen tris. Men allt kommer att rulla på som det har gjort innan. Jag kan inte tänka mig att det smyger folk i buskarna och kontrolerar hur mycket varje häst är ute.

Tycker att det är sjukt, nån timma ute i hagen varje dag borde varje häst få!!!
Man vet väl själv hur dåligt man mår av att sitta inne en hel dag, och vi kan ju ändå röra oss runt i husen, de blir ju stillastående på några ynka kvadratmeter.
Usch.

Förstår inte vad politikerna har med saken att göra. Detta är vad som blev kvar av utevistelsen efter att DSM samrått med hästsport o näring.
Ändå har de nya reglerna fått väldig kritik av bla ridsportförbundet.
PL

Håller med, speciellt det där med hästar som går ensam. Det har gått en ensam häst nära där jag bor och stackarn har sett fullständigt deprimerad ut.

Och det där med att dom inte behöver hage..... det är bara för att tillfredställa ridskolor i storstäder som inte har hagar.

Känns att det är tunga ekonomiska intressen som fått styra, man har inte vågat utmana dom.

Bottenapp!! :mad:

Ja men jag fattar inte: har man inte plats för hagar vad gör stallet där då egentligen? Inte kan man väll ha en ridskola mitt i stan?! Ridning= natur. Ridskolor ska vara bland skog och mark och inteköpcentrum...

Jag anser oxå att hästen borde få leva så naturligt som möjligt, dvs både få leva med artfränder och få röra sig "fritt" utomhus. Jag skulle må dåligt om inte mina hästar fick vara ute i sin hage sina 10 timmar varje dag, och sitt sommarbete på minst 4 månader.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka