Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Det låter som om han helt enkelt blir så exalterad över sällskap att han helt enkelt inte vet var han ska ta vägen så det blir bara uppåt. Vet inte om du har skarpare bett ute så att han kanske inte riktigt vågar gå framåt? Annars är nog det enda du kan göra att fortsätta utsätta er för sällskap och så hålla i dig och rida på framåt!

KL.
Tränade Briar i paddocken igår. Eftersom vi är anmälda till en trail på lördag tyckte jag att det var lämpligt att testa grind. Överväger att efteranmäla oss till B-trailen också och behövde dessutom testa att rygga i L.
Det gick över förväntan, och igår hittade vi bättre teknik i spinnen än tidigare också. Han har bra egen bjudning men har inte klarat att vara centrerad och jämn i tempot genom fyra varv förut, men jag har hittat ett sätt som verkar fungera.
Han är ju juniorhäst, så jag ska rida på tränsbett även på B-nivå och trailmönstret såg ut att vara rimligt att testa på.:)

Tyvärr har aldrig någon annan provat, hade varit intressant att se! Speciellt någon tuffare som inte bara sitter där och håller i sig och väntar på bättre tider:o

Fiorano: Ja du har nog rätt. Det måste bli något slags kaos i huvudet så att han inte vet hur han ska göra. Skarpt bett har jag inte, för det mesta rakt äppelbett och ibland vanligt tvådelat. Oftast utan nosgrimma. Jag får helt enkelt ta mod till mig och försöka få fram honom :) eller kan det kanske vara en anledning att söka till ponnyakuten?:D

Red för tränare igår och herregud! Det var nig bästa passet under mitt liv på hästryggen! Äntligen hittade vi lite knappar för att få fram hans bjudning! Kändes så härligt att man med väldigt små medel kan förändra ridningen så!:) en riktig aha-upplevelse. :D

Härligt med ett riktigt bra träningspass:)! Om det är så att ni har problem med just bjudningen tror jag att det absolut bidrar till att står och bockar på stället. Har samma tendenser på Juno. Hur ligger din sadel, är den kollad och utprovad? Barbie blir väldigt bromsig när hon går med sadel hon inte gilar-oavsett hur bra den ligger:/.

När vi rider ut finns inga problem med framåtbjudningen så länge vi är ensamma :) På banan där imot har han nästan varit omöjlig, bara "dött" så fort man går in där. Sadel har vi letat aktivt i flera år och har äntligen hittat en sadel som ligger riktigt bra och som zacke verkar trivas super med :) har haft riktiga problem med det då han är så jäkla bred.. Så har under dom åren använt barbackapadd och bomlöst:( därför vi aldrig riktigt kommit i gång med ridningen förän nu.

Antar att problemet vid galopp ihop med andra helt enkelt är att han blir för uppskruvad för att han inte är van och jag i min tur blir spänd och kanske tjuvhåller honom. Gäller bara att våga vara mer bestämd framåt i det läget antar jag. Synd att min feghet förstör det. :(

Gör han så både när du rider först o sist?
Hästen jag rider rider jag helst först på om man säger så... Annars blir det bara en massa skutt rakt upp och ner på stället när det är dags att galoppera (ibland även trava) bakom annat ekipage. Är han först är det inget problem (utom att han är rätt "luftig" i sina rörelser och sprutar mycket grus och det brukar trigga andra hästar har jag märkt :o)

Det blir bättre och bättre, vi har övat och övat och övat redan från skritt att han ska kunna gå bakom och hålla avstånd. I början av ridturerna är det bäst att låta honom gå först, men ju längre man är ute ju bättre går det att rida bakom. Nu senast vi var ute två så kunde jag göra halt och låta den andra hästen skritta iväg en rätt bra bit utan att han gick i luften :up:

Prova att se om han gör på samma sätt med någon annan ryttare och ta det därifrån :idea:

Skönt iaf med ett bra träningspass! :)

Tack.
Jodå, det gick väl OK.
Lille Briar bestämde sig för att grinden var det värsta som över huvud taget finns, vilket gjorde att vi diskades ur båda trail-försöken. Lite synd faktiskt.
På C-trailen, som var första grenen vi red, var han rädd för bron och rädd för domaren och spänd och forcerad i största allmänhet men gick och sprang ändå dit han skulle i rätt gångart på rätt ställe. Och så då grinden på slutet:(
nästa gren blev B-trail vilket var ganska tufft av mig.
B-nivå är SM-nivå...
Där skötte han sig exemplariskt ända fram till grinden. Fick plus för bron, plus för trånga serpentiner mitt framför domaren (eftersom han insett i första trailen att domaren bara satt i en stol och inte gjorde något farligare, och han hade insett att bron var en bro precis som hemma i paddocken), plus för hur vi tog oss igenom bommarna. En del i slag i ryggningen men det gör inget alls eftersom det var ett svårt moment där vi skulle rygga genom ett smalt L begränsat av bommar och det har vi testat en gång här hemma.
Och så grinden då där vi diskade oss. Om det inte varit för grinden, hade vi antagligen placerats trea...
men det gör inget ändå, jag är nöjd med insatsen.
I reiningen kom vi tvåa, helt OK. Straffen kom för att vi gjorde enkla byten, vilket jag var fullt medveten om.
Horsemanshipen gick inget vidare men jag är ändå nöjd. Mönstret var helt OK fram tills stoppet ur galopp där Briar siktade mot utgången där kompisen stod. Railworken var halvkatastrof men det är inget att säga om eftersom Briar aldrig tidigare utsatts för att springa tillsammans med ett gäng andra hästar inne på ridbanan och hantera den situationen.

Fin liten gosse som gjort ett tillräckligt bra jobb och som faktiskt var imponerande på B-trailen.-
Som tack fick han en egen showfilt i present...

Så kan det gå. Man vet ju aldrig hur de kommer att reagera vid en ny miljö, även fast vi tycker att det är samma sak som hemma. Men nu kommer det ju att gå galant nästa gång :)

KL

Jag och Gittan håller på att träna på LB:2. Vi ska ha en programridning hemma på gården på lördag. Det ska bli oerhört spännande att se hur det går att göra krumelurer på rätt ställen. Jag insåg igår när jag red att arbetstrav har vi faktiskt inte tränat på så mycket så Gittan tyckte matte var konstig när hon satt ner och inte red lätt. Programmet har jag nog memorerat nu tror jag.

Så kan det gå. Man vet ju aldrig hur de kommer att reagera vid en ny miljö, även fast vi tycker att det är samma sak som hemma. Men nu kommer det ju att gå galant nästa gång :)

Chanserna att lyckas hade varit lite större om jag hade tränat lite mer på trailhindren. Grind och ryggning i L introducerade jag i onsdags så vi hann testa en hel gång...
Bron har jag haft i en vecka.

inte lätt att vara liten Rödluva.

*kl

Vi åkte inte till Hanaskede idag, jag hade varken lust eller ork att köra så länge.

Istället lasttränar vi, målet är att de ska gå in själva.

Jag åkte inte heller. Det var väl två connemaror anmälda till. Någon som vet hur det gick för dem?

Min 3åring är iväg på inridning. Pratade med dem igår och de har gått jätte bra. Skönt när de sköter sig. Den 1 juni är det dags för 3årstest. Har inga stora förhoppningar utan vi tar det som ett delmål i utbildningen. Sedan kommer den stora frågan. Inte betäcka eller betäcka och isåfall med vad? Tips?

Årets fölunge är beräknad att dimpa ner i början på juni om allt går bra. Det stoet har jag iaf bestämt mig för att betäcka om :)
Fjolårets fölunge har nu åkt till sin nya ägare. Känns jätte bra och han får ett toppen hem. Önskar dem lycka till i framtiden.

*KL

Min vita var dyyyr idag :love: Fick lov att rida barbacka då han fått sadelgjordsskav, och jag gillar det egentligen inte alls... men han var så fin, så fiiin. Vi red och red och allt funkade som jag ville. Härlig känsla! Fast jag var grymt smutsig i baken efteråt trots en timmes borstande innan.

Härligt när allt går bra!

Hör och häpna, jag ska för första gången i mitt och Zinzanos gemensamma liv (12 år nu) starta en hopptävling på lördag!

Den är inte officiell förstås, utan det är ridskolan jag står på som ska ha tävling. Blåbärshoppningar/CR har vi gjort förr men det här blir första gången med OMHOPPNING!! (Om vi kommer över felfritt i grunden då såklart)

Det ska bli sååå kul!! :D

Nämen vad roligt :banana: ska hålla tummarna så gott det går när man har kurs för grönt kort ;) Får man önska sig bilder också?

(jag tror f.ö. att jag skickade en friend request till dig på facebook tidigare idag om du undrar vad det är för mupp ;))

Jag vet att det finns många bilder så fler kommer säkert! Här kommer en mobilbild :D

Jag är sååååååååååå glad över min vita idag!! Han har gått som en klocka! Min kompis som skulle vara med med sin häst kunde tyvärr inte då hennes häst blivit sjuk. Men hon tog glatt en start på Zinzano och han gick såå bra! Det var så kul och se. Hon har suttit på honom någon gång innan men inte ridit honom ordentligt nånsin, och så går hon in och rider värsta fina rundan! Tyvärr nedslag på sista hindret i omhoppningen då vi hetsade och skrek från publiken :o :D

Och när det var min tur senare så var han såå fin och gick på varenda hinder perfekt och det gav ju utdelning!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 412
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar