Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Tingeling har inte heller visat fångtendenser hos mig och hon gick på bete från Juni-augusti förra året när vi stod i förra stallet.

Jag får se hur jag gör, men vila vill jag ge henne i alla fall.... :)

Förra året gick Gittan ute från slutet av maj till slutet? av september har jag för mig.
I år är hon inne på nätterna än, men det är mest beroende på att kompisen som kom tillbaka från träningskollo förra veckan håller på att vänjas in vid gräs. From söndag kommer hon dock att vara ute dygnet runt, och hur länge får vi se, men om vädret tillåter hoppas jag det blir som förra året.

Fångrisk är ju alltid något som finns där. Gittan fick ju fång i slutet av juli förra året av den dunderkortisonkur som hon fick mot sin förtjockade tunntarm (som antagligen beodde på en inflammation i tunntarmen). Efter att frågat flera veterinärer, så är jag inte så orolig att hon skulle få det igen på betet eftersom hennes fång inte var matrelaterad, men man vet ju aldrig!

Vi håller iallafall igång fram till i början av augusti, med undantag för någon vecka, eftersom jag hade tänkt att visa henne på kvalitetsbedömningen i Rånäs den 5 augusti. Sedan får hon en välförtjänt vila i augusti i stället.

Mina hästar går sommartid ute dygnet runt. Keso gick ut redan i april. Cinna i mitten av maj och Peia i slutet av maj. Ingen av mina hästar har visat fångtendenser.
Det här med helvila är lite olika, beror på vad hästen ifråga gjort under det senaste året.

Ja, jag förstår att det är olika. :)

Jag tror i alla fall att Tingeling kommer att må bra av helvila i två veckor så att hon får smälta allt vi jobbat med under våren.

Kan bjuda på några bilder från igår, där vi för ovanlighetens skull inte har brunt eller beige på oss... :D;)

dsc_2996_4fecc2999606ee072c00081e.jpg

dsc_3026_4fecc124e087c3683b00086a.jpg

dsc_3014_4fecc11b9606ee072e000845.jpg

dsc_3012_4fecc118ddf2b341960008a9.jpg

dsc_3001_4fecbd119606ee0735000784.jpg

Vad fina ni är, visst har det hänt en hel del med formen på din häst?

Här går vi på lite sparlåga.. Q har motionerats av min mamma ett par veckor vilket betyder lugnt arbete eller vila;)
Ska starta upp honom ordentligt nu igen för i aug drar division 1 igång och vi är inlånade i en annan klubbs lag!

Ja, det har hänt en hel del med formen på henne, till det bättre tycker jag...

Dock märkte ET i tisdags att hon var öm i båda knäna bak, så nu har jag bokat in en tid för hältutredning (även om jag inte märkt något i ridningen alls ännu men känns skönt att ta det innan det blir något stort förhoppningsvis). Jag hoppas på att det är överansträngning, för jag har ju börjat komma åt henne på ett helt annat sätt den senaste tiden så det vore inte så konstigt...

Hon kan ju lika gärna ha varit öm efter hur de rejsade i sommarhagen nu när de släpptes i helgen, men jag tar det säkra före det osäkra och kollar upp det.
Vila hade jag ändå planerat för henne dessa två veckor...men jag måste erkänna att jag är lite orolig att det ska vara något större...nojig som jag är...Senaste gången jag behövde göra hältutredning och det var just knäproblem så slutade det ju med att jag fick ta bort min gamling...
Nu tror jag väl iofs inte att det är så illa med Tingeling men orolig är jag...:confused:

Ja jag tycker hon ser bättre ut!

Lika bra att kolla upp om du är osäker.
När mitt halvblod oförklarligt grisnitade på tävling i mars o totalt satte sig i en oxer på väg in i kombinationen så åkte jag morgonen efter till klinik.
Den hästen stannar ALDRIG så något måsta va fel.

Gick UA genom böjprov men lite öm i ryggen (pälsfällning).
Vet tyckte jag skulle be en kiropraktor o kolla o han hittade direkt lite spända muskler kring knäna och på korset.

På en behandling hade jag en ny häst, visserligen kan han stanna i kombinationer efter den där situationen men de beror mer på osäkerhet o att jag rider med för lite tryck, för jag tror att han alltid hoppar!
Man kan ju förstå att dom är lite skeptiska när dom landat i en 130 oxer o fastnat i tillhörande grind ;)

Idag har Gittan fått säsongens första tistel i pannluggen. Den var grön...
Imorgon blir det krig när pållan fått nya skor, med busksaxen i högsta hugg!

540815_10151081860771085_105291131_n.jpg

Vad fina ni är och vilken härlig utebana! :laugh:

Här hemma på min front ligger det mesta lågt. Har ju "pensionerat" Zinzano och håller på att omorganisera mitt eget liv en del också.

Här kommer några bilder från igår på fnatten!

IMG_2977.jpg

IMG_2982.jpg

IMG_2983.jpg

Tack snälla för komplimangen! och ja, vår ridbana ligger helt fantastiskt! :)

Själv är jag så förundrad över hur du kan hålla han så himla vit?
Jag hoppas Tingeling blir så vit någon gång i sitt liv...och att hon inte ska leta upp det enda leriga stället i hela hagen varje dag...Haha!

Idag har vi då varit på hältutredning på kliniken, och första intrycket som veterinären fick var att hon är trött i kroppen. Hela kroppen. Dvs överansträngd...
Hon var dessutom öm i båda bakknäna, båda haserna samt insidan av skenbenen fram. Dvs öm i alla fyra ben...
En sak som jag fortfarande tycker är sanslös (utöver att hon som sagt inte visat något i ridningen) är just att hon trots att hon är öm kan prestera så pass bra som hon ändå gör! Vi har ju gjort sådana framsteg på sistone!

Han trodde som sagt på överansträngning och vi har därför blivit ordinerade vila i en månad samt 10 dagars behandling med Finadyn för att hjälpa henne på traven. Om en månad är återbesök inbokat och då får vi se om/vad vi behöver göra men jag hoppas ju på att hon ska må mycket bättre då.
Hon verkar i alla fall glad med livet i sin stora sommarhage just nu...

Så, jag kan bara säga att jag är sååå glad som åkt in innan jag började känna något i ridningen och så kommer Tingeling bli glad att få vila lite längre. Hehe....

Jag kommer dock kunna rida ändå - jag har flirtat med en kompis som har sin häst i samma stall som min tränare, så jag kommer kunna rida någon gång i veckan och dessutom rida lektion för min tränare när jag rider. Ska bli jätteskoj för den hästen är så himla trevlig och kan ju ALLT....

Det är så himla skönt när man känner sin häst så väl att man märker snabbt när något inte är som det ska/brukar vara. Och alla har dåliga dagar men känner man hästen väl så vet man också om det "bara" är en dålig dag eller kanske något annat!

Tur att du åkte in och hoppas det räcker med lite vila bara för att komma på topp igen! :)

Hagens_Zorba: Åh Zorba! Vet du att jag har vart och gullat med henne. En kompis till mig var med på era ponnytävlingar för ett par månader sedan och jag åkte dit och kika. Och så pratade jag med en snäll dam där och sedan fick jag rundvandring av några tjejer och fick hälsa på Zorba och även på Windy, en annan stjärna som jag känner lite extra för :love:

*KL

Har ju helt glömt att ställa frågan här inne: Är det någon som ska till RIKS i helgen?

Jag hade tänkt det men nu är det strul med föräldrarnas hus som jag passar under deras semester så jag får nog stanna hemma :( Tur det finns ft-dressyr från London som underhållning iaf.

Ingen riks för mig men nästa helg ska jag o Q ingå i ett lag i Division 1 i dressyr.
klassen som rids är msv B2 och vi är inlånade i grannklubbens lag.

Han har inte tävlat sen han debuterade msv B då det har krockat med hopptävlingar för halvblodet och mitt jobb.
Blir till o trimma till veckan då han inte riktigt är där jag vill. Så blir det när mamman lufsar runt i skogen ;)

Nu börjar det ploppa upp lite resultat här och var från RIKS!
GRATTIS alla pristagare och andra med vackra ponnys som jag hoppas haft en kanonhelg!

Med detta facit i handen så känner jag enorm lättnad att jag inte åkte. Det hade blivit en repris av 2009 där man märker tydligt vad domaren vill se och plockar fram (med det inte sagt att det är dåliga ponnys, det är bara inte den typen av connemara som jag har, liksom dom inte har samma typ som min häst är när det är en domare som gillar den typen).

Blev det snurrigt nu :D
Grattis grattis i alla fall! Jag åker till RIKS igen om tidigast 4 år med Zinzano, då är han veteran ;)

Är det inte väldigt låga poäng och få ponnyer som deltagit? Eller alla är kanske inte med i resultatlistorna?

Jo det är det. Det var samma låga poäng generellt 2009 i Norrköping fast där var det fler deltagare.

Vore kul med bilder från tävlingen, ni är så himla fina :love:

*KL

Här hemma sätter vi igång för fullt, bara fyra veckor kvar tills vi ska spendera en helg hos tränaren. Lite beroende på hur det blir med jobb för mig kanske vi rider en träning innan dess så man kan få ut lite mer på helgen där (har inte ridit för henne sedan i höstas).

Dessutom visar måttbandet att han äntligen tappat lite i vikt :banana: Tyvärr är det inte lika bra ställt med ryttarens vikt så det får bli påökning av träningen tror jag bestämt :mad:

Och, häromdagen gick han, kors i taket, genom lite vatten i hagen :eek: Det händer aldrig, han är allergisk mot vatten :p För någon vecka sen filmade jag när han skrämde sig själv med vattnet i hagen...

Smutsig men söt ändå för sin tappra insats ;)
531600_10150997136033391_1633429809_n.jpg

Gud så söt han är och så lik Z på håll :)

Här kan jag uppdatera lite med att jag har sålt både hästsläp och storbilen och flyttat tillbaka Z till lösdriften vi stod i innan. Nu ska han pensioneras och skogsridas resten av livet... eller nja, men för tillfället i alla fall!

Men idag var han riktigt fjantig ute i skogen och skyggade för det mesta. Och när vi kom tillbaka och skulle gå genom stallet så skyggade han för en höpåse på golvet så utan att han såg det gick han rätt in i och fick en skottkärra under magen och jisses han flög säkert 1,5 meter rätt upp och landade i skottkärran igen, skakade av sig den och sedan luktade det bränt i hela stallet en kvart och långa spår i betongen var det :angel:

Det kan inte vara lätt att vara liten och vit när hela världen är emot en!

Bild innan ridturen, i hans ny "OS-heja-sverige-pannband" :D
ospannband.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 396
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.